Kleine Beursfeiten

Aandeel MELI van pre-covid tot nu iets meer dan verdubbeld. Omzet in dezelfde periode bijna +1300%. Enige bedrijf waar de omzet al zo lang opeenvolgend >30% groeit, met sterke returns on capital dan nog.

Crazy dat de markt dit dumpt omwille van wat tijdelijke margin pressure en dan pakweg een Datadog overnight 30% hoger stuurt naar 10x revenue of whatever, ondanks dat sbc 70% van de fcf is met verschrikkelijke GAAP marges en ROCE/ROIC/ROE van een paar procent.

...zei hij zelfverzekerd met weeral -15% aan zen broek :tongue:
Na 5 jaar een nieuwe ATH voor DDOG. Dat moeten we vieren! :woohoo:

Btw -> hebben recent verschillende hyperscalers als klant binnengehaald om hun AI training workloads te monitoren, terwijl die historisch hun eigen monitoring software bouwen. En dan ook nog eens OpenAI & Anthropic als 2 van hun grootste klanten. De narrative rond DDOG is top.

Daarom dus iets zoeken waar die 50% nog niet ingeprijsd zit hé. :)

Nintendo earnings vandaag vielen wel tegen, vooral forecast... memory prijzen snijden zwaar in hun marges.
Games catalogus voor '26-'27 op switch 2 ziet er ook maar zeer magertjes uit.
Na toch wel verschillende posts hier over verschillende jaren heen over Nintendo hoop ik dat je je broek niet te hard aant scheuren bent... - 30% ytd en - 50% afgelopen 6 maanden

Na toch wel verschillende posts hier over verschillende jaren heen over Nintendo hoop ik dat je je broek niet te hard aant scheuren bent... - 30% ytd en - 50% afgelopen 6 maanden
Gekocht aan GAK van 6000yen origineel in 2023. Dan vorig jaar aan 14000Yen positie gehalveerd.
Ondertussen positie terug opgebouwd aan 9000yen & 7500yen.
Overall dus nog steeds een winstmakend verhaal desondanks de pullback van het voorbije jaar.

Ik zie hier zoveel waarde in, zowel het potentieel om hun IP verder uit te buiten via films (Mario galaxy film alvast een topper, Zelda en DK films komende) en pretparken (copy paste van Disney).
Maar daarnaast is hun stake in The Pokémon Company ook zeer belangrijk, Pokémon is zowat het sterkste brand ter wereld, als daar een IPO van zou komen dan zal Nintendo direct de lucht in schieten. TPC is privé dus weinig info over hun financials buiten dit:

20182019202020212022202320242025
Sales 120,019 204,290 234,528 297,508 410,932
Gross Profit 55,842 98,035 116,647 152,203 175,380
Operating Profit 27,804 59,860 66,645 88,692 100,749
Net Income 8,827 13,389 15,367 18,630 41,392 48,854 62,701 70,343
Retained Earnings 32,157 45,547 60,823 79,545 120,937 169,792 223,516 293,860

Sales meer dan verdrievoudigd over 4jaar... best indrukwekkend. Marges lijken te krimpen maar onduidelijk waarom, waarschijnlijk vanwege investeringen dat in de toekomst moeten opleveren. We voelen dit zo niet in België maar wereldwijd is Pokémon zwaar aan het boomen sinds covid.

Helaas Japans bedrijf natuurlijk, Nintendo management is zeer conservatief en niet zo aandeelhouder vriendelijk. Wat activisme zou hier goed doen maar dat is moeilijk in Japan met al die cross-ownership van bedrijven.

Laatst bewerkt:
Ps: tijdens de dotcom en nikkei bubbel, was er telkens in week 7 van de stijging een instapdipje. We zijn nu week 6. Wieweet dus volgende week een kleine shake out dip.

Veel succes!
Die week 7 (waar we nu in zitten) dip lijkt stilaan op gang te komen. Trump nog even wat paniek zaaien op de markt, om dan over 3 dagen samen met China opnieuw de zon te laten schijnen. Zou perfect volgens schema zijn.
Update: week 7 dip is bezig…

Laatst bewerkt:
Je verkoopt na goeie earnings? Straffe strategie.
Heel straf ja. Positie was wat te groot door average down. Had gedeelte aan GAK verkocht en er BRKb mee gekocht. De rest laat ik even lopen.
Verder zitten we volgens mij momenteel in een “sell the good news” markt, met de daling startend in september/oktober in het achterhoofd. Ben beetje bij beetje naar BRKb aan het overplaatsen. 22,5% van PF nu.
@GodWillsIt : Heb je Sea Ltd zelf gekocht nu of had je het al?

Laatst bewerkt:
Heel straf ja. Positie was wat te groot door average down. Had gedeelte aan GAK verkocht en er BRKb mee gekocht. De rest laat ik even lopen.
Verder zitten we volgens mij momenteel in een “sell the good news” markt, met de daling startend in september/oktober in het achterhoofd. Ben beetje bij beetje naar BRKb aan het overplaatsen. 22,5% van PF nu.
Ik had het al

Daar ben ik nu eens benieuwd naar. Hoe pak jij dit dan zelf aan met een daling in het achterhoofd? Blijf je wel je totale budget in de beurs houden? Dus verschuiving naar BRK.B? Of haal jij hier toch ook wel wat centen uit en leg je iets meer cash aan? Heb je al een plan hoeveel extra je investeert bij een x-% daling?
Heb je dan ook limiet orders ingesteld voor te verkopen als dit onder een bepaald bedrag gaat?

Onderstaande is momenteel mijn scénario, maar iedereen heeft zijn strategie.
Hoe pak jij dit dan zelf aan met een daling in het achterhoofd?
Ben van hoger risico naar wat lager risico aan het verschuiven. Niet te snel, aangezien ik ook nog wat van de melt-up wil meepakken ;). De grootste winsten (maar ook risico's) liggen altijd op het einde van een lange bullmarket...
Blijf je wel je totale budget in de beurs houden?
Wat ik in de beurs heb (beperkt t.o.v. totale vermogen), blijft in de beurs. Tenzij tijdelijk wat cash, maar niet lang. Ik stort momenteel niks extra bij.
Dus verschuiving naar BRK.B? Of haal jij hier toch ook wel wat centen uit en leg je iets meer cash aan?
Verschuiving naar BRKb is nu bijna gedaan. Stel dat de beurs nu nog doorstijgt tot september/oktober, kan BRKb mogelijk mee profiteren. Aanleggen van wat cash kan mogelijk binnenkort tijdelijk gebeuren (hoop op een laatste melt-up van Nvidia...). De bedoeling is om daar dan, wanneer de daling ten volle losbarst, DTLA mee te kopen. Moest het met de Amerikaanse staatsobligaties fout lopen, het ik nog altijd PHAU.
Heb je al een plan hoeveel extra je investeert bij een x-% daling?
Heb je dan ook limiet orders ingesteld voor te verkopen als dit onder een bepaald bedrag gaat?
Extra investeren bij x-% daling is niet direct aan de orde. Ben niet van plan om de weg naar beneden in een bearmarket (niet meer gehad sinds 2008) extra geld in de beurs te pompen. Als er een "echte" daling is, spreek ik niet over een daling van 1 maand, maar over 1,5-3 jaar. Als het zover ooit zou komen, zal er wel extra geld naar de beurs vloeien ;).
Limiet orders stel ik niet in.

Maar daarvoor moet je vroeg zijn en mijn zoektocht gaat nu naar specifieke zaken dat misschien nog niet ingeprijsd zijn. WOLF lijkt me alvast een interessante maar fucked up management, zonet bestaande aandeelhouders met 95% diluted.
Ondertussen +20% sinds de post en nu +40% premarket. Man toch waarom doe ik nog aan value investing... Kan beter trend/sentiment investing doen. Nu nog leren zo'n positie op tijd te dumpen.

Ondertussen +20% sinds de post en nu +40% premarket. Man toch waarom doe ik nog aan value investing... Kan beter trend/sentiment investing doen. Nu nog leren zo'n positie op tijd te dumpen.

Omdat je vroeg of laat een pweut pweuet pweut meemaakt van -60 70 80 90% across the board en nooit recovery ziet.

Slow but steady, slow but steady.

Hier vandaag de zoveelste ATH aangedreven door IWDA, DEME, Melexis, Glencore, BHP en partieel EVS

Voor Melexis, BHP, Glencore en EVS staan er (partiele) sell orders klaar.

Iemand nog een mening over PACBIO? Blijkbaar zijn de laatste resultaten niet goed gevallen en is het aandeel weer een pak naar beneden gegaan.

Omdat je vroeg of laat een pweut pweuet pweut meemaakt van -60 70 80 90% across the board en nooit recovery ziet.

Slow but steady, slow but steady.

Hier vandaag de zoveelste ATH aangedreven door IWDA, DEME, Melexis, Glencore, BHP en partieel EVS

Voor Melexis, BHP, Glencore en EVS staan er (partiele) sell orders klaar.
waarom EVS? gaat vermoedelijk toch publiciteit krijgen met het WK in US?

Iemand nog een mening over PACBIO? Blijkbaar zijn de laatste resultaten niet goed gevallen en is het aandeel weer een pak naar beneden gegaan.
De loss per share (eps) daalt enkel omdat ze aandelen printen. Hun cash smelt weg. De revenue stijgt yoy trager dan de inflatie.

Dat zegt genoeg denk ik.

Is gewoon een BG gok, rente, overname, shortsqueeze speeltje.

Man toch waarom doe ik nog aan value investing...
Dit is ironisch toch?
Leveraged bitcoin derivaten en calls op crypto meme aandelen waren op een bepaald moment +50% van uw portefeuille. 😄
Of deze classic value investing move:
Pfff.... Had 2 weken geleden BITF calls gekocht, staan op +300% nu, maar niet in mijn portfolio... Heb ik toch wel niet op de verkeerde ticker geklikt zeker en BTCS calls gekocht in de plaats. -30% in de plaats...

Terug
Bovenaan