Kleine Beursfeiten

Beste beursdag van het jaar volledig de nek om door OXY vandaag

@Gassy - je bent ontdekt https://www.tijd.be/markten-live/an...up-en-hoe-herkent-u-de-signalen/10659341.html

Als ik de koersstijgingen van sommige tech bedrijven de laatste maand(en) zie zoals Sandisk, WD, Intel, Alphabet,... krijg ik toch ook wat hoogtevrees.
Maar goed, mijn portefeuille is niet overdreven tech-heavy en mijn beleggingshorizon nog lang, dus we zullen maar gewoon rustig maandelijks bijkopen :)

300% up op tsmc op een paar jaar tijd. what a time to be alive.
amd 500% up.

op die 5-6 jaar meer rendement gehaald dan iemand die heel zijn leven in een vwce belegd heeft :')

called it :D zat er wel een jaartje naast qua timing, dit was echter onvermijdelijk though. zo obvious wat er met intel aan het gebeuren is/was.
God damn beide ondertussen 400+

Kriebelt nu toch om uit te cashen. Ik kan men huis ineens afbetalen :/

Had ik maar de ballen gehad om meer te kopen dan enkele K toen :D

Beetje AMD verkocht en in Brk-b gestoken
ASML staat ook 2x tegenover mijn aankoop. Misschien ook het moment om de helft eruit te halen en de andere helft te laten lopen.
Ik zie nu eens niks positief en toch blijven de beurzen maar stijgen. Kan toch niet blijven duren zonder dat er een correctie of bear market aankomt. Eens -20% en dan zou het nog altijd niet te laag staan.

Oxy the gift that keeps giving. 😍

Oxy was trouwens je hedge tegen te veel (tech) winst?

Dus eigenlijk moet je blij zijn.🤔
Haha ,

Toen ik hier iedereen op die oxy trein zag springen een jaar of 3-4 geleden verklaarde iedereen me zot door te investeren in amd/ tsmc.

Geopolitiek risico en geen concurrentie voor Intel/nvidia.

Meanwhile is oxy trager gestegen dan inflatie.

Ben ik blij dat ik niet mee sprong op die bandwagon.

Beetje AMD verkocht en in Brk-b gestoken
ASML staat ook 2x tegenover mijn aankoop. Misschien ook het moment om de helft eruit te halen en de andere helft te laten lopen.
Ik zie nu eens niks positief en toch blijven de beurzen maar stijgen. Kan toch niet blijven duren zonder dat er een correctie of bear market aankomt. Eens -20% en dan zou het nog altijd niet te laag staan.
Amd kan nog easy x2 gaan. Die hebben 1/10 de market cap van nvidia maar zitten qua ai GPU’s op hetzelfde niveau, volgende generatie MI is mogelijks zelf beter dan wat Nvidia nu aanbied. En CPU’s zijn nu ook een bottleneck aan het worden en daar zijn ze marktleiders in.

Dan binnen enkele maanden steam machine , neiuwe consoles binnen 2j… ik zie ze nog 1000$ halen tegen 2030 zonder stock split. Amd heeft 0 splits gehad sinds hun recovery van 2$ all the way in 2016. Nvidia zou nu op 8000 staan als je rekent zonder hun split in 2021 en 2024.

Amd kan nog easy x2 gaan. Die hebben 1/10 de market cap van nvidia maar zitten qua ai GPU’s op hetzelfde niveau, volgende generatie MI is mogelijks zelf beter dan wat Nvidia nu aanbied. En CPU’s zijn nu ook een bottleneck aan het worden en daar zijn ze marktleiders in.

Dan binnen enkele maanden steam machine , neiuwe consoles binnen 2j… ik zie ze nog 1000$ halen tegen 2030 zonder stock split. Amd heeft 0 splits gehad sinds hun recovery van 2$ all the way in 2016.
Akkoord, maar door 1/3 te verkopen is mijn inleg er al uit. Dus is het nu verder spelen met de winst. Ge weet nooit wanneer een bullrun gedaan is.

Akkoord, maar door 1/3 te verkopen is mijn inleg er al uit. Dus is het nu verder spelen met de winst. Ge weet nooit wanneer een bullrun gedaan is.
K heb in 2024 89 shares verkocht aan 120$ ofzo. De fomo is hier hoog nu. Kon 25k rijker zijn zonder papieren handjes :p.

Dan binnen enkele maanden steam machine , neiuwe consoles binnen 2j… ik zie ze nog 1000$ halen tegen 2030 zonder stock split. Amd heeft 0 splits gehad sinds hun recovery van 2$ all the way in 2016. Nvidia zou nu op 8000 staan als je rekent zonder hun split in 2021 en 2024.
aan dit tempo zie ik ze al 1000 halen volgend jaar

HHq9OhgWEAEHC_v

Hindsight 20/20 zeker...

aan dit tempo zie ik ze al 1000 halen volgend jaar
Kan, maar toch enige voorzichtigheid. We zitten in de finale fase van de bullmarket. De melt-up is bezig. Extreme euforie en koersdoelen horen daarbij. Tot de muziek stopt. Nasdaq nog mogelijk/vermoedelijk naar 35000-39000 tijdens deze eindfase. Tijdspanne: september/oktober 2026 (vermoedelijk; vlak voor midterms) - mei 2027. Bij eerste tekenen van beurszwakte: eventueel al wat TLT/DTLA kopen. Wanneer de beurs al wat doorgezakt is, en de eerste roepen/signalen komen voor een renteverlaging, vol in TLT/DTLA gaan.
Ps: tijdens de dotcom en nikkei bubbel, was er telkens in week 7 van de stijging een instapdipje. We zijn nu week 6. Wieweet dus volgende week een kleine shake out dip.

Veel succes!

Laatst bewerkt:
Oxy the gift that keeps giving. 😍

Oxy was trouwens je hedge tegen te veel (tech) winst?

Dus eigenlijk moet je blij zijn.🤔

Ja en neen, als hedge heeft het idd +/- gedaan wat het moest doen, al waren er betere keuzemogelijkheden binnen de sector - o.a. @Nesjamag heeft dat beter voor elkaar. Over de paar jaar heen ben ik wel wat ontgoocheld - net zoals met de koers vandaag - ondertussen heeft Oxy schulden onder controle, heeft men de output vergroot, de kosten gereduceerd - Oxy moet dus behoorlijk overgewaardeerd geweest zijn want Oxy vandaag is beter dan een paar jaar terug.

Haha ,

Toen ik hier iedereen op die oxy trein zag springen een jaar of 3-4 geleden verklaarde iedereen me zot door te investeren in amd/ tsmc.
Geopolitiek risico en geen concurrentie voor Intel/nvidia.
Meanwhile is oxy trager gestegen dan inflatie.
Ben ik blij dat ik niet mee sprong op die bandwagon.
True, dat heb/had je dan goed gezien en ingeschat - maar altijd de juiste keuzes maken is niemand gegeven, bijkomend heb ik altijd het principe van een gespreide portefeuille aangehouden en durf ik ook geen echt grote posities aan.

Hier mijn SEMI etf op een jaar tijd +165%. Benieuwd hoelang deze rit nog zal duren..
Ik vind het een interessante oefening om verder te denken, waar zijn de verdere bottlenecks?. Je mag zoveel in deze bedrijven pompen als je wilt, daarom kunnen ze nog niet upscalen. Er blijven beperkingen in deze markt betreffende:
  • Energie: de vereisten van AI naar energie toe zijn gigantisch, kernenergie lijkt hier de enige realistische lange termijn oplossing. Alleen moeilijke sector om in te beleggen, duurt jaren om een nieuwe plant te zetten. Uranium is een mogelijkheid...
    • O&G lijkt me nu ook wel een structureel voordeel hieruit te halen.
  • Metalen: heel wat van die technologie ziet ook zijn beperking in metalen, zoals koper en zilver.
    • De vraag hier is in welke mate bepaalde metalen gecompenseerd kunnen worden door technologie. Door bijvoorbeeld interconnects optisch te maken.. maar ook daar gaan materiaal restricties optreden.
Tijd om nog eens wat werk te doen...

Terug
Bovenaan