Kleine Beursfeiten

Wix.com nog eens down. Wat mis ik nu?

Shares outstanding ~59m voor de tender, 17,5m aandelen ingekocht voor $1,6B onder de tender (aan $92 :sop:).

Assuming dat ze allemaal vernietigd worden:
41m shares x $63,63 = $2,6B market cap
$560m TTM fcf of 22% fcf yield excl SBC
SBC iets van kleine $250m en stabiel.

Nog $400m repurchase authorisation over, wat aan deze koers dus nog eens 15% van de resterende shares outstanding zou zijn over 2026-2027.

Wel hoop nettoschuld erbij, maar ook niks dramatisch.

Een business dat in sneltempo een commodity aan het worden is met vertragende omzetgroei in kernactiviteiten ondanks het maandenlang door iedereen zijn strot te duwen na een adscampagne van maanden op Youtube dat dan gered moet worden door de overname van een éénmansbedrijf opgericht door een "Israelische wizzkid ex-Israël IDF" Mossad-app-vibecoding. Om dan recent via brakke tendering een buyback te doen en niet te investeren om hun meer dan waarschijnlijk dalende pricing power aan te pakken.

Is die narrative overdreven? Kan zijn. Maar van alles wat er in SaaS te kopen valt, bengelt dit toch ergens onderaan de watchlist bij mij.

Een business dat in sneltempo een commodity aan het worden is met vertragende omzetgroei in kernactiviteiten[...]
Maar dat heb ik niet gemist, en na -60% de markt ook niet? Komt niet voor niks op >20% fcf yield te staan nu.
dat dan gered moet worden door de overname van een éénmansbedrijf opgericht door een "Israelische wizzkid ex-Israël IDF" Mossad-app-vibecoding.
"Gered moet worden" is de waarheid geweld aandoen hé. Wix zijn core business was en is nog steeds zeer winstgevend. Base44 had 8 man op de payroll bij de overname, dus 'eenmansbedrijf' misschien als je for some reason enkel de oprichter meetelt.
Ik kan me vergissen, maar de toon van Israëlische wizzkid Mossad etc insinueert dat je je vragen stelt bij de waarde/relevantie van Base44? Is nochtans een van de snelst gescalede SaaS bedrijven tot nu toe (snelste tot $100m ARR, binnen 1j na oprichting) maar wel super jong en onbewezen natuurlijk.

Dus pennies betalen voor een legacy platform dat voorlopig nog netjes cash blijft printen en de wildcard van een snelle groeier in de vibecoding space, voor $2,6 miljard met expliciete intentie om cash te blijven teruggeven aan aandeelhouders.

Om dan recent via brakke tendering een buyback te doen en niet te investeren om hun meer dan waarschijnlijk dalende pricing power aan te pakken.
Base44 en related spend + marketing zijn toch investeringen? Ze hebben én buybacks gedaan. Volledig akkoord met brakke tender wel, zoals eerder gezegd. Hopelijk vanaf nu enkel nog op de open markt...
Is die narrative overdreven? Kan zijn. Maar van alles wat er in SaaS te kopen valt, bengelt dit toch ergens onderaan de watchlist bij mij.
Ik vind het ook moeilijk in te schatten hoe duurzaam de business is tegen 2030 en wat de TAM voor Base44 echt is. Maar de huidige fcf yield impliceert dat er toch echt wel extreem veel slecht nieuws in de koers verwerkt zit.

Net debt is na de buyback nog altijd maar 0,7x FCF (Crocs +- dubbel zoveel) en enkel met de resterende buyback authorisation kunnen ze nog eens 15% inkopen. Behoudens grote missers staat dit zonder rerating eind 2026 aan 3x fcf hé.

Maar dat heb ik niet gemist, en na -60% de markt ook niet? Komt niet voor niks op >20% fcf yield te staan nu.

"Gered moet worden" is de waarheid geweld aandoen hé. Wix zijn core business was en is nog steeds zeer winstgevend. Base44 had 8 man op de payroll bij de overname, dus 'eenmansbedrijf' misschien als je for some reason enkel de oprichter meetelt.
Ik kan me vergissen, maar de toon van Israëlische wizzkid Mossad etc insinueert dat je je vragen stelt bij de waarde/relevantie van Base44? Is nochtans een van de snelst gescalede SaaS bedrijven tot nu toe (snelste tot $100m ARR, binnen 1j na oprichting) maar wel super jong en onbewezen natuurlijk.

Dus pennies betalen voor een legacy platform dat voorlopig nog netjes cash blijft printen en de wildcard van een snelle groeier in de vibecoding space, voor $2,6 miljard met expliciete intentie om cash te blijven teruggeven aan aandeelhouders.

Base44 en related spend + marketing zijn toch investeringen? Ze hebben én buybacks gedaan. Volledig akkoord met brakke tender wel, zoals eerder gezegd. Hopelijk vanaf nu enkel nog op de open markt...

Ik vind het ook moeilijk in te schatten hoe duurzaam de business is tegen 2030 en wat de TAM voor Base44 echt is. Maar de huidige fcf yield impliceert dat er toch echt wel extreem veel slecht nieuws in de koers verwerkt zit.

Net debt is na de buyback nog altijd maar 0,7x FCF (Crocs +- dubbel zoveel) en enkel met de resterende buyback authorisation kunnen ze nog eens 15% inkopen. Behoudens grote missers staat dit zonder rerating eind 2026 aan 3x fcf hé.

Gered moet worden is wat overdrijven natuurlijk, maar het wordt toch naar voor geschoven als de asymmetric bet in het verhaal. Base44 bestond 6 maanden voor oprichting niet. Dat er dan wat extra IT en sales bijkomt na x maand is feitelijk correct, maar verandert voor mij de essentie niet. Belangrijker is dat het niks meer is dan een Claude wrapper. 0 moat, 0 barrier of entry en hopen dat ze het genoeg kunnen marketen. Voorlopig lijken hun cijfers te suggereren dat het lukt, maar die Base 44 cijfers zijn nooit geauditeerd. Heel die pro-Israel-Unit8200 connectie zal voor veel potentiële klanten ook een afknapper zijn.

De brakheid van hun financiële leiding is trouwens niet beperkt tot het principe van de tender zelf:

The Company announced today that it has entered into a definitive agreement to sell securities in a private placement to institutional investors led by Durable Capital Partners. The transaction is expected to result in gross proceeds of up to $250 million, before deducting placement agent fees and offering expenses, including up to $162.5 million of gross proceeds from Durable Capital Partners.
Pursuant to the terms of the securities purchase agreement, the Company will issue $250 million in aggregate purchase price of units to the investors at a purchase price per unit equal to a 5% discount to today’s closing price of the Company’s ordinary shares on the Nasdaq Global Select Market; provided that in no event will the number of units sold by the Company to the investors exceed 6,150,633 unless the Company, in its sole discretion, elects to waive this limitation. Each unit consists of one ordinary share and one warrant to purchase 0.25 of one ordinary share at a 25% premium to the above-mentioned closing price. The warrants will expire on the third anniversary of the closing date. The Company plans to use the net proceeds from the financing for general corporate purposes. The closing of the transaction is subject to certain customary conditions and is expected to occur on March 5, 2026.

Bottom line: zo'n slechte deal doe je enkel om credibiliteit te kopen. Dat een bank dergelijke voorstellen aan Buffet doet temidden van de GFC om bank runs te voorkomen, oké, maar waarom juist trekt WIX zijn broek hier af? En dat dan nog de DAG VOOR ze een 1.75B$ tender gaan lanceren. Kwestie van de prijs nog wat op te drijven voor je begint te kopen. Ik kan dan niet anders concluderen dan dat het incompetentie is.

Puur cijfermatig lijkt dat allemaal heel interessant hé, akkoord. Vandaar dat ik ook verder ben beginnen kijken. "Too hard" basket op basis van product zelf, "No" basket op basis van mgmt.

De brakheid van hun financiële leiding is trouwens niet beperkt tot het principe van de tender zelf:
Each unit consists of one ordinary share and one warrant to purchase 0.25 of one ordinary share at a 25% premium to the above-mentioned closing price.

Bottom line: zo'n slechte deal doe je enkel om credibiliteit te kopen. Dat een bank dergelijke voorstellen aan Buffet doet temidden van de GFC om bank runs te voorkomen, oké, maar waarom juist trekt WIX zijn broek hier af? En dat dan nog de DAG VOOR ze een 1.75B$ tender gaan lanceren. Kwestie van de prijs nog wat op te drijven voor je begint te kopen. Ik kan dan niet anders concluderen dan dat het incompetentie is.
Ik ben in mijn quickmaths van gisteren inderdaad vergeten om met de diluted share count door te tellen... Was al wel op de hoogte en ik kon deels meegaan in de redenering dat ze een partner aan boord willen hijsen en dat dat voor hen een voordelige constructie was. Buyback, zelfs aan die inflated koers, is was nog steeds een pak groter dan de maximale dilution bij uitoefening van de warrants.
Puur cijfermatig lijkt dat allemaal heel interessant hé, akkoord. Vandaar dat ik ook verder ben beginnen kijken. "Too hard" basket op basis van product zelf, "No" basket op basis van mgmt.
Moet je wel gelijk geven, merci om mij te behoeden want stond toch dicht op het punt om te kopen. Ga toch maar passen en gewoon ineens meer Adobe kopen :tongue:

Ga toch maar passen en gewoon ineens meer Adobe kopen :tongue:

Ook dat vind ik echt een slecht idee eigenlijk :whistle: En dan puur op basis van portfolio beheer want je zit er voor 75%(?) in. Hoe overtuigd je ook bent, idiosyncratisch risico valt nooit uit te sluiten. Als je port een beperkt % is van je hele vermogen en je denkt pocket aces in handen te hebben, kan je dat riskeren ja. Maar herhaal dat x keer en ooit ben je alles kwijt, hoe onwaarschijnlijk het scenario op pakweg "Enron accounting bij Adobe" ook is. Je bent analist van je eigen stocks, maar het portfolio beheer is minstens even belangrijk.

Denk niet dat ie dit zou posten als de Q1 resultaten slecht zijn:

Snowflake +10% sinds eerste aankoop vrijdag, misschien nog wat bijkopen. Op een gegeven moment verschuift de focus van alle AI hardware/energie bottlenecks naar de applicatie winners. 🚀 En dan allemaal 100% hoger gaan chasen.

Op een gegeven moment verschuift de focus van alle AI hardware/energie bottlenecks naar de applicatie winners.

Zelfs als AI compleet in elkaar stort, gaat de energie bottleneck niet weg want werkelijk alles wordt meer en meer geëlektrificeerd. Congestie is overal een probleem aan het worden, inclusief EU met amper tot geen AI DC uitbouw. Gevaarlijk woord, maar uitbouw van het elektriciteitsnet is een no-brainer thema. Ik zie geen wereld waar de CAPEX daar gaat stoppen in de komende 5-10 jaar. Alle vooruitzichten geven een accelaratie aan, nog voor de AI-boom en het olie-drama.

Snowflake +10% sinds eerste aankoop vrijdag, misschien nog wat bijkopen. Op een gegeven moment verschuift de focus van alle AI hardware/energie bottlenecks naar de applicatie winners. 🚀 En dan allemaal 100% hoger gaan chasen.

Dat zal idd kloppen - maar dat gezegd zijnde moet je als belegger quasi perfect kunnen timen of je scheurt je broek dat het geen naam heeft, ik kijk met veel respect naar je parcours waaruit duidelijk blijkt dat je deze sector echt goed kan lezen - maar ik denk ook dat het echt een zeer kleine minderheid is die dat beheerst.

Hoeveel potentieel zou er nog zitten in Crocs volgens u @FernandoFreecashflow? Als je het nog volgt that is.

Zelf neig ik stilaan om te verkopen - uitgaande van 0 groei, waardering van Heydude eveneens naar 0 en het volledig uitvoeren van aandelen inkoopprogramma. Gezien de relatieve risico's van Crocs hun modellekes zou ik die waardering op max. 10 zetten. Hun transport en productiekosten (hun grondstof is nogal olie -gevoelig) zullen ook stijgen - vermoedelijk tijdelijk maar bon, het is zo. Licht conservatief kom ik aan een koersdoel van 115.

Helemaal mee eens 🤐. Hier targets voor Adobe en Novo Nordisk al lang (maaaaandeeen) geleden vastgelegd 🤞. Zo hoort dat 😃. Momenteel spot on 💪. Iemand die nu Adobe of Novo Nordisk koopt, zal op termijn kunnen genieten van een winst. Te vroeg is helemaal fout 🤷‍♂️🫣.
Voor Novo ben ik niet zo zeker of je spreekt echt van een lange termijn.

@contextbinder
Waardering (p/fcf) met 10x ttm geeft $130/aandeel. Vergeleken met de desastreuze guidance cut midden vorig jaar was de performance uiteindelijk best oké, internationale groei sterk (Crocs brand groter buiten USA dan domestic vanaf nu). Schulden blijven zakken wat rentekosten bespaart die naar fcf vloeien, die naar meer buybacks vloeien,.. Was op de call ook sprake van $100m extra cost savings. Zou ook een ferme boost kunnen betekenen.

Zolang Crocs blijven verkopen blijft het verhaal hetzelfde. HeyDude is verschrikkelijk, maar ook daar lijkt wholesale de bodem te gaan vinden en DTC doet het eigenlijk helemaal niet zo slecht (en is ook groter %omzet dan wholesale nu).

Ik vind het aandeel aan $100 dus nog steeds zeer goedkoop en moest ik tijdig cash hebben gehad was ik onder de $85 twee weken geleden zelf al terug ingestapt.

Edit: 5% positie Crocs gekocht aan $101

Letsgo

Laatst bewerkt:
Meer dan een jaar geleden met NBIS mijn 1e individuele stock gekocht en tijdens liberation gepanikeerd en verkocht. De pijn.

XLE en heel wat olie aandelen staan nu lager dan wanneer de oorlog begon.
Airlines staan +20% sinds dan.
Alle olie struggles zijn dan ook van de baan,OPEC- Venezuela en Rusland hebben hun productie massaal verhoogd, de logistieke keten is volledig hersteld en met die waterstofbel en het groene energie beleid van de VS staat de vraag onder druk.

Lesje geleerd hopelijk

Bij algemene paniek en opgeklopt drama gewoon bijkopen, niet verkopen.
Wijze les inderdaad, denk dat veel starters daar wel eens door moeten 😅 was geen enorm bedrag uiteraard, maar de wat als doet wel pijn. Had ik toen inderdaad gewoon mijn positie verdubbeld zat ik nu gemiddeld gezien op 600%..

Terug
Bovenaan