Kleine Beursfeiten

Hoe is MSFT op langere termijn nu high risk? Of zit je met die portfolio vooral met opties of andere derivaten bezig? Zou alleszins het grote verschil wel verklaren.

Zelfs als gans het AI verhaal minder vlot zou verlopen dan gepland blijft hun MOAT en waardecreatie nog steeds gigantisch. Enkele tech/gaming youtubers die windows 11 verketterd hebben of EU die meer wil focussen op open source (of toch weg van US tech) gaat daar momenteel niet veel ander veranderen. Azure blijft daarnaast ook gewoon doorgroeien. Aan huidige P/E en growth is dat dus gewoon een koopje.

Ik ga komende week alleszins zien om daar wat averaging down te doen. Zou mij echt sterk verbazen dat ik mij dit binnen enkele jaren ga beklagen.
Doordat het een gewicht heeft van 75% en de andere stocks zijn: SE, DLO, GTLB en CAI.

denkt ge niet dat ge wa laat zijt daarvoor? alezja, hoeveel erger kan het nog worden? :unsure:

Het kan nog héél veel erger worden:
  • alles wijst erop dat de VS troepen gaat sturen, dat is niet voor dagen maar weken/maanden - bij het minste incident genre ontploffende mijnen straat Hormuz, een boot die zinkt in die straat, geslaagde aanval op terminal Kharg of wat andere terminals/grote olie -sites in andere gebieden, al dan niet gekoppeld aan een incident in straat der tranen - daar kan je vergif op innemen dat de beurzen met dubbele cijfers in elkaar zakken (10 - maar evengoed 30%)
Een korte schok is verteerbaar- er zijn reserves - maar langzaam maar zeker dreigen andere problemen:
  • echte tekorten - die treffen alle sectoren
  • logistieke keten om zeep
  • maritieme keten om zeep
  • installaties die men gaat moeten stil leggen omdat interne opslag, schepen, .. allemaal vol zitten
  • 100 dollar/vat is verteerbaar - meer wordt lastig, boven de 150 is een mondiale economische ramp waarbij vraag wordt vernietigd op grote schaal, inflatie en rente stijl omhoog.
  • Veel van die zaken hebben tijd nodig om terug te normaliseren - eens die punten voorbij zal het dus weken/maanden duren alvorens heel die keten genormaliseerd is. Dus de prijs van olie gaat niet halveren op 1 week.
Wat we vandaag zien is dat +/- de winsten van dit jaar zijn uitgeveegd, maar daar zit imo nog bitter weinig tot geen echte economische malaise in verrekend.

Trump is onvoorspelbaar maar wat vandaag allemaal loopt - alles wijst in de richting van verdere escalatie, TACO kan altijd maar dat zou een bocht van 180° aangevuld met een driedubbele salto en schroef zijn.

Laatst bewerkt:
Het kan nog héél veel erger worden:
  • alles wijst erop dat de VS troepen gaat sturen, dat is niet voor dagen maar weken/maanden - bij het minste incident genre ontploffende mijnen straat Hormuz, een boot die zinkt in die straat, geslaagde aanval op terminal Kharg of wat andere terminals/grote olie -sites in andere gebieden, al dan niet gekoppeld aan een incident in straat der tranen - daar kan je vergif op innemen dat de beurzen met dubbele cijfers in elkaar zakken (10 - maar evengoed 30%)
Een korte schok is verteerbaar- er zijn reserves - maar langzaam maar zeker dreigen andere problemen:
  • echte tekorten - die treffen alle sectoren
  • logistieke keten om zeep
  • maritieme keten om zeep
  • installaties die men gaat moeten stil leggen omdat interne opslag, schepen, .. allemaal vol zitten
  • 100 dollar/vat is verteerbaar - meer wordt lastig, boven de 150 is een mondiale economische ramp waarbij vraag wordt vernietigd op grote schaal, inflatie en rente stijl omhoog.
  • Veel van die zaken hebben tijd nodig om terug te normaliseren - eens die punten voorbij zal het dus weken/maanden duren alvorens heel die keten genormaliseerd is. Dus de prijs van olie gaat niet halveren op 1 week.
Wat we vandaag zien is dat +/- de winsten van dit jaar zijn uitgeveegd, maar daar zit imo nog bitter weinig tot geen echte economische malaise in verrekend.

Trump is onvoorspelbaar maar wat vandaag allemaal loopt - alles wijst in de richting van verdere escalatie, TACO kan altijd maar dat zou een bocht van 180° aangevuld met een driedubbele salto en schroef zijn.
we gaan US voorbeurs toch weer lichtgroen openen -> zie jij daar een logische verklaring voor?

Ik had persoonlijk opnieuw een zware daling verwacht, nu die is uitgebleven toch maar mijn ASML verkocht om zo mijn cash op te bouwen want ik vertrouw het allemaal minder en minder, ook een turbo short op S&P gekocht. Op die manier toch een beetje minder risico.

hoezo, markten in hun geheel zijn eigenlijk toch nog niet zwaar gedaald? (ok, software heeft kletsen gekregen maar dat is niet door onze oranje vriend)

De zware schok moet eigenlijk nog komen. Op dit moment teert de wereldeconomie nog op het vrijgeven van strategische reserves en de binnenkomende tankers die Hormuz al gepasseerd waren. Eens die eerste zo goed als opgesoupeerd zijn en die laatste allemaal binnen zijn beginnen de problemen pas echt. En dat gaan we sowieso voelen, ook al gaat Hormuz vandaag terug open. Is een gat van 4-6 weken dat moet overbrugd worden, en wordt alleen maar groter. Doe daar nog eens de beschadigde faciliteiten in buurlanden van Iran bij..

Disruptie is alleszins een pak groter dan toen Rusland Oekraïne binnenviel qua wegvallen olie. Dus ik vermoed dat de echte prijsstijgingen nog moeten komen.

we gaan US voorbeurs toch weer lichtgroen openen -> zie jij daar een logische verklaring voor?

Ik had persoonlijk opnieuw een zware daling verwacht, nu die is uitgebleven toch maar mijn ASML verkocht om zo mijn cash op te bouwen want ik vertrouw het allemaal minder en minder, ook een turbo short op S&P gekocht. Op die manier toch een beetje minder risico.
Dead cat bounce of wat hopium omdat er sprake is van een internationale maritieme interventie om Hormuz open te houden. Maar dat is volgens mij pas ten vroegste voor na een staakt-het-vuren. Of het (verminderde) effect van Trump zijn uitspraken.

De zware schok moet eigenlijk nog komen. Op dit moment teert de wereldeconomie nog op het vrijgeven van strategische reserves en de binnenkomende tankers die Hormuz al gepasseerd waren. Eens die eerste zo goed als opgesoupeerd zijn en die laatste allemaal binnen zijn beginnen de problemen pas echt. En dat gaan we sowieso voelen, ook al gaat Hormuz vandaag terug open. Is een gat van 4-6 weken dat moet overbrugd worden, en wordt alleen maar groter. Doe daar nog eens de beschadigde faciliteiten in buurlanden van Iran bij..

Disruptie is alleszins een pak groter dan toen Rusland Oekraïne binnenviel qua wegvallen olie. Dus ik vermoed dat de echte prijsstijgingen nog moeten komen.

Dead cat bounce of wat hopium omdat er sprake is van een internationale maritieme interventie om Hormuz open te houden. Maar dat is volgens mij pas ten vroegste voor na een staakt-het-vuren. Of het (verminderde) effect van Trump zijn uitspraken.

Ik heb geen glazen bol. Ik weet dus niet wat er zal gebeuren.

Ik weet wel dat indien je scenario van 'een gat van 4-6 weken dat moet overbrugd worden' irrelevant is. Als de markt weet dat er pijn is van korte duur en daarna relatieve business as usual, gaat dat weinig impact hebben op de markt.

Zit je dan ook net short en/of zwaar long oil&gas?

Trump blaast constant warm en koud - zaken zoals @Gassy aanhaalt, of zijn verklaring van een paar uur geleden dat er snel vrede kan zijn - dat is zowat het enige zinnige dat ik kan bedenken.
Uiteindelijk moeten we natuurlijk ook niet te negatief gaan zijn over de beurs. Bodems worden meestal bereikt bij grote angst en paniek. Vandaar ook mijn min of meer beperkte short positie momenteel. Verder vangen momenteel oa. OXY en PBR ook wat dalingsrisico van de beurs op.

Ik heb geen glazen bol. Ik weet dus niet wat er zal gebeuren.

Ik weet wel dat indien je scenario van 'een gat van 4-6 weken dat moet overbrugd worden' irrelevant is. Als de markt weet dat er pijn is van korte duur en daarna relatieve business as usual, gaat dat weinig impact hebben op de markt.
Wordt voorlopig gewoon nog gecounterd door wat ik opsom waardoor de schok nog niet voelbaar is. Denk dat de klappen pas gaan vallen wanneer die dempers wegvallen en de reële inflatiecijfers de lucht in schieten, en/of de GDP groei krimpt of stilvalt.
Zit je dan ook net short en/of zwaar long oil&gas?
Neen, mijn gok beperkt zich door vier weken geleden voor 85% naar cash te gaan. Voorlopig de juiste keuze gebleken. Maar het echte gokken laat ik aan anderen over. 🙂

Voorlopig de juiste keuze gebleken. Maar het echte gokken laat ik aan anderen over. 🙂
Dat lijkt me momenteel nog afwachten. Is eerder nog een neutrale actie tot nu toe, lijkt mij. Mijn portfolio is momenteel alvast op dezelfde waarde als 4 weken geleden.

jawadde, en ik dacht dat ik al geconcentreerd zat bij amd met 30% :eek:
Voor de duidelijkheid, dit is een high risk portfolio. Het heeft een relatief bescheiden grootte van 40K (het was op zen piek een dikke 65K).
Ik heb nog twee anderen (nouja, drie maar die derde is van mijn vrouw) waarbij ik sterk gediversifieerd ben, als in, 75% S&P, NASDAQ en all-world ETF's.

Al weet ik niet of alle supply cases makkelijk op te scalen zijn, InP wafers bijvoorbeeld waardoor AXT aan het moonen is. Lumentum geeft zelf aan dat ze geen alternatief hebben.

Ja er is groeiende vraag naar InP wafers maar again dit is geen memory of chips. Nieuwe extra supply wordt elk jaar verwacht.

Ik zie eerder een late stage narratief bubble met low margins en crap fundamentals met execs die shares dumpen dat het geen naam heeft.

Maarja, onmogelijk te shorten zo'n dingen.

Dat lijkt me momenteel nog afwachten. Is eerder nog een neutrale actie tot nu toe, lijkt mij. Mijn portfolio is momenteel alvast op dezelfde waarde als 4 weken geleden.
De juiste keuze gebleken voor mij uiteraard, zou anders momenteel -5 of -6% staan. Heb alleen nog twee zaken staan die al licht rood waren en waar verkopen dus geen optie was, daar moet ik mee door de storm maar dat zijn redelijk beperkte posities en zal ik waarschijnlijk ook wel gewoon bijkopen in de dip. :)

Terug
Bovenaan