Kleine Beursfeiten

@:unsure:

Ik heb na het telefoontje naar Bolero gisteren mijn teveel betaalde US belastingen terug gekregen (de 15% US roerende voorheffing). Had niet gedacht die US taxen te kunnen recupereren, maar ze zijn gisteren gestort :D Kleine 300 flappers.

Daarnet nog aan de telefoon gehangen met tax dienst van Bolero omdat ik die Belgische RV ook niet wil betalen indien mogelijk - ze zijn aan het uitzoeken.

@:unsure: No idea of dat voor alle VTS aandeelhouders gebeurd is of enkel voor degenen die erachter gevraagd hebben. Is letterlijk 1 email werk en 4 weken wachten geweest, dus stuur me PM als je je centen niet gekregen zou hebben.

Dat verklaart die 100 euries extra op mijn rekening :unsure:

Campine publiceerde vandaag zijn FY 25 resultaten.
Koers schoot bij opening meteen 15% omhoog door enthousiaste retail kopers.

Echter was H2 een stuk minder dan H1, als rechtstreeks gevolg van de correctie in antimoonprijzen.
We zitten toch wel heel ver van de gehoopte €60 wpa en de €20-40 dividend!

H2 vs H1:
Omzet (incl Ecobat): €382M vs €384M
EBITDA: €36M (incl Ecobat) vs €53M
Winst per aandeel: €13,56 vs €24,19

FY2025:
Omzet: €766M
EBITDA: €89M
Winst per aandeel: €37,75
Voorgesteld dividend per aandeel: €10

Het aandeel noteert nog steeds niet "duur".
Maar... zijn traditionele waarderingsmethodes wel relevant voor een micro cap die wordt gecontroleerd door 1 familiebedrijf in Duitsland (met 75% vd aandelen) en volledig afhankelijk is van een niche commodity wiens prijs grotendeels wordt bepaald door de policies van de CCP?
Het is iets meer gediversifieerd nu, als je de press release leest.

Denk dat 5 p/e fair value is.
Denk dat dit aandeel niet hoger gaat reraten.
5,25% dividend is ok.

Hopelijk houdt het na 2026 zijn historische groei aan van ~15% cagr.
Met next gen recycling zou dat mogelijk moeten zijn.
Er zullen wel nog expansions komen naar segmenten.

De 40% stijging van Campine na vermelding op het forum is mooi.
Maar er was ook de optie om 5N Plus te kopen als je per se specialty metals wilde die beïnvloed worden door de handelsspanningen met China.
Zelfde thesis maar structureel veel beter want hardere bottleneck met iets minder trade-gevoeligheden, zoals hier gemeld.

Dan had je naast de 200% stijging van VNP.to tot mijn verkoop, misschien ook nog eens 65% als je bijhield na mijn verkoop, voor een totaal van 385%.

De helft van mijn puts Nasdaq waren trouwens verlopen, de andere helft is omgezet in short XLY (consumer discretionary) ten tijde van start oorlog Iran.
Dat shorten en puts kopen zal na een aantal jaar toch een futiele oefening gebleken zijn. In totaal ben ik ongeveer break-even, maar dat is door er 2 van de 3 keer echt bijna boenk op te zitten met de puts.
Nogal pover als je dan slechts breakeven bent.
Beetje zoals Buffett al 50 jaar zegt dus, maar internetridders zoals mezelf moeten sommige zaken uiteindelijk zelf een aantal keer in de neus gedraaid worden vooraleer het ten gronde te begrijpen :laugh:

Laatst bewerkt:
Het is zoals in het wielrennen - de kleppers maken het verschil in de koningginnenetappe, zoals velen ben ik gewoon een knecht, een kopman zal in deze tijden net excelleren.

.INXS&P 500$6,845.50$6,366.76SPX(6.99%)
TSE:XWDiShares MSCI World Index ETF$109.26$104.43MSCI World(4.42%)
VTWOVanguard Russell 2000 Index Fund ETF$99.52$98.13Russell 2000(1.40%)
.DJIDow Jones Industrial Average$48,063.29$45,123.43Dow Jones(6.12%)
QQQInvesco QQQ Trust, Series 1$614.31$562.56QQQ(8.42%)

Markt is amper naar beneden dit jaar.

De 40% stijging van Campine na vermelding op het forum is mooi.
Maar er was ook de optie om 5N Plus te kopen als je per se specialty metals wilde die beïnvloed worden door de handelsspanningen met China.
Zelfde thesis maar structureel veel beter want hardere bottleneck met iets minder trade-gevoeligheden, zoals hier gemeld.

Dan had je naast de 200% stijging van VNP.to tot mijn verkoop, misschien ook nog eens 65% als je bijhield na mijn verkoop, voor een totaal van 385%.

De helft van mijn puts Nasdaq waren trouwens verlopen, de andere helft is omgezet in short XLY (consumer discretionary) ten tijde van start oorlog Iran.
Dat shorten en puts kopen zal na een aantal jaar toch een futiele oefening gebleken zijn. In totaal ben ik ongeveer break-even, maar dat is door er 2 van de 3 keer echt bijna boenk op te zitten met de puts.
Nogal pover als je dan slechts breakeven bent.
Beetje zoals Buffett al 50 jaar zegt dus, maar internetridders zoals mezelf moeten sommige zaken uiteindelijk zelf een aantal keer in de neus gedraaid worden vooraleer het ten gronde te begrijpen :laugh:
Tungsten was inderdaad top.

Op fundamentals is Campine natuurlijk beter.
Meer omzet, hogere winst, roic, roe.

Maar een fractie van de waardering.

Welke toeleveranciers? Ik vind er persoonlijk al even geen meer die nog redelijk geprijsd staan, maar die supply chain is dermate ingewikkeld dat ik ongetwijfeld veel over het oog zie. Heb er nog altijd best veel exposure aan, maar koper ben ik al even niet meer.
Applied Optoelectronics en Soitec. Hoogst speculatieve side bets. Big 3 memory vormt momenteel het gros van m'n AI buildout blootstelling. $MU rechtstreeks en de 2 Aziatische spelers via een Korea tracker.

Op X heb je een aantal interessante accounts die rapporteren over de AI supply chain en beneficiaries en daarbij verder kijken dan het klassiek lijstje van Nvidia, AMD en de hyperscalers.
@Jukan05 en @zephyr_z9 bijvoorbeeld. En voor meer concrete trade tips in dezelfde sector heb je oa. Serenity @aleabitoreddit en Gaetano @crux_capital_

Heb je nog geen bericht gekregen dan dat het expired is?

Bij Saxo gebeurd de uitoefening altijd iets na middernacht na de betrekkelijke dag.
ja ze zijn binnen, dus nu afwachten op het maandagnieuws. t'is wel een kleine positie (400 shares) afhankelijk van hoeveel het stijgt zal ik er dan een covered call op doen of verkopen. En alst zakt ga ik wenen

Applied Optoelectronics en Soitec. Hoogst speculatieve side bets. Big 3 memory vormt momenteel het gros van m'n AI buildout blootstelling. $MU rechtstreeks en de 2 Aziatische spelers via een Korea tracker.

Op X heb je een aantal interessante accounts die rapporteren over de AI supply chain en beneficiaries en daarbij verder kijken dan het klassiek lijstje van Nvidia, AMD en de hyperscalers.
@Jukan05 en @zephyr_z9 bijvoorbeeld. En voor meer concrete trade tips in dezelfde sector heb je oa. Serenity @aleabitoreddit en Gaetano @crux_capital_

Cheers.

Die Citrini analisten volg ik ook, die komen geregeld met interessante stukken. Semi analysis is ook goed. Analyses van bureau of industry en security zijn imo nog het beste omdat die geschreven worden zonder enige stock bias, onafhankelijk zijn en veel minder wordt gelezen dus meer kans op alpha. Zo op Amkor gekomen.

Serenity is op te passen. Heeft al een paar keer small caps staan pushen om 2 dagen later zijn kak in te trekken. Die optics namen zijn volledig gedreven op narratief van chokepoint wat al meer dan in de prijs zit. De supply is, volgens van wat ik er van heb begrepen, gemakkelijk up te scalen. Niet te vergelijken met pakweg memory, waar de FCF het ook effectief bewijst. Zoals je zelf ook zegt: hoogst speculatief.

.INXS&P 500$6,845.50$6,366.76SPX(6.99%)
TSE:XWDiShares MSCI World Index ETF$109.26$104.43MSCI World(4.42%)
VTWOVanguard Russell 2000 Index Fund ETF$99.52$98.13Russell 2000(1.40%)
.DJIDow Jones Industrial Average$48,063.29$45,123.43Dow Jones(6.12%)
QQQInvesco QQQ Trust, Series 1$614.31$562.56QQQ(8.42%)

Markt is amper naar beneden dit jaar.

Klopt, er wordt precies gepanikeerd omdat de beurs een aantal procenten daalt maar alle grote indices staan op 1Y nog altijd sterk positief.
Al is de volatiliteit wel extreem het laatste jaar, vooral door de Amerikaanse politieke koers en de markt manipulatie die daarmee gepaard gaat.

Jij niet alleen hoor. Mijn high risk portfolio met 75% MSFT ziet serieus af. Komende van 156% winst at ATH naar 35%.
Hoe is MSFT op langere termijn nu high risk? Of zit je met die portfolio vooral met opties of andere derivaten bezig? Zou alleszins het grote verschil wel verklaren.

Zelfs als gans het AI verhaal minder vlot zou verlopen dan gepland blijft hun MOAT en waardecreatie nog steeds gigantisch. Enkele tech/gaming youtubers die windows 11 verketterd hebben of EU die meer wil focussen op open source (of toch weg van US tech) gaat daar momenteel niet veel ander veranderen. Azure blijft daarnaast ook gewoon doorgroeien. Aan huidige P/E en growth is dat dus gewoon een koopje.

Ik ga komende week alleszins zien om daar wat averaging down te doen. Zou mij echt sterk verbazen dat ik mij dit binnen enkele jaren ga beklagen.

Serenity is op te passen. Heeft al een paar keer small caps staan pushen om 2 dagen later zijn kak in te trekken. Die optics namen zijn volledig gedreven op narratief van chokepoint wat al meer dan in de prijs zit. De supply is, volgens van wat ik er van heb begrepen, gemakkelijk up te scalen. Niet te vergelijken met pakweg memory, waar de FCF het ook effectief bewijst. Zoals je zelf ook zegt: hoogst speculatief.

Was mij ook opgevallen. Hij post een paar bedrijven nadat we 300% gestegen zijn en dan een brag post als ze vandaar nog eens 30% doen, maar eens het momentum weg is kunnen die makkelijk 50-70% crashen.

Al weet ik niet of alle supply cases makkelijk op te scalen zijn, InP wafers bijvoorbeeld waardoor AXT aan het moonen is. Lumentum geeft zelf aan dat ze geen alternatief hebben.

Terug
Bovenaan