Kleine Beursfeiten

Al bij al toch een vrij geordende daling en nog weinig van paniek te merken. S&P amper 2% lager dan begin dit jaar en Nasdaq 4,5%.
Daarom vind ik het bizar dat ze spreken van margin calls om de prijsdalingen bij goud en zilver (en andere metalen) te verklaren.
S&P in USD bijna -4% YTD en ongeveer -6% van ATH. Nasdaq -8% tov ATH, Dow -9%. Ervan uitgaand dat dat spelletje met Iran nog maanden gaat duren, ziet het er in mijn ogen echt niet goed uit.

S&P in USD bijna -4% YTD en ongeveer -6% van ATH. Nasdaq -8% tov ATH, Dow -9%. Ervan uitgaand dat dat spelletje met Iran nog maanden gaat duren, ziet het er in mijn ogen echt niet goed uit.
Gaat nog meevallen :oi22: (net zoals zilver direct naar 300$ ging gaan, zal olie nu "enkele maanden/jaren" aan 120$ of meer staan :rofl:). Na bewolking komen er altijd opklaringen. Veel vlugger dan je denkt.

Gelukkig blijft OXY momenteel knallen. Mooie hedge :oi22:.

TEM stop loss (48,50) getriggerd 10% boven GAK. Het was nog een kleine positie (40 stuks) van wat ik reeds verkocht rond de $80 (~80 stuks), maar in de huidige markt zit ik met DLO, CAI, GTLB en MELI al genoeg in het rood dus er nog eentje bij was niet nodig 🥲.

Van mijn winst in mijn high risk portfolio schiet er niet veel meer over na de afgelopen 6 maand :scream:

Wel blij met de resultaten van DLO, over de gehele lijn er over.

Wel ja, maar valt (voorlopig!) toch nog heel goed mee? Gezien de omvang van wat er aan het gebeuren is, had ik veel erger verwacht.

Enkele emerging markets stocks serieus bijgekocht: MELI, Grab, SE.
Allemaal op decade-low multiples. Hoge olie prijs uiteraard wel bearish op korte termijn voor deze aandelen, is een input kost voor SE/MELI en Grab voorziet momenteel subsidies voor hun drivers ter ondersteuning + toerisme naar Azie zal ook wat onder druk staan.

DLO had opnieuw goeie cijfers.

Ik hoop het voor u :giggle:
Ligt eraan wat je koopt natuurlijk? Indexen, individuele aandelen, commodities,...
Individuele aandelen (ook BRKb;)). Zilver had ik in de aanloop naar de top eruit gegooid met een laatste plukje aan 109$. Goudposities hou ik.

Enkele emerging markets stocks serieus bijgekocht: MELI, Grab, SE.
Allemaal op decade-low multiples. Hoge olie prijs uiteraard wel bearish op korte termijn voor deze aandelen, is een input kost voor SE/MELI en Grab voorziet momenteel subsidies voor hun drivers ter ondersteuning + toerisme naar Azie zal ook wat onder druk staan.

DLO had opnieuw goeie cijfers.
MELI kan hier inderdaad interessant zijn. Ook (naast fundamenteel) technisch gezien rond een steun.

Laatst bewerkt:
Individuele aandelen (ook BRKb;)). Zilver had ik in de aanloop naar de top eruit gegooid met een laatste plukje aan 109$. Goudposities hou ik.

MELI kan hier inderdaad interessant zijn. Ook (naast fundamenteel) technisch gezien rond een steun.
Grab gaf onlangs guidance voor 1.5B $ EBITDA tegen 2028. >80% FCF conversion.

*Als* ze dat halen noteren ze vandaag aan 7x hun 2028 EV/EBITDA. En ze zijn uitstekend gepositioneerd om het komende decennia verder te groeien met hun superapp.

Grootste bear case die ik heb is als Meituan naar SE Asia zou komen. Die Chinezen vinden een complete race to the bottom geen probleem om een klein beetje marktaandeel te winnen..

Ik niet. Vandaar dat ik (hopelijk) de bodem aan het kopen ben.

Er zijn best wat scenario's - als dat spelletje daar nog wat aansleept en verder escaleert - Israël heeft imo een test uitgevoerd en Iran heeft woord gehouden: oog om oog, tand om tand. Straat verdedigen, allemaal goed - maar ook dat is zeer risicovol, er zal maar eens een boot geraakt/gekelderd worden op een kritische plaats - gevolg is een blokkade van maanden - wie gaat dat risico dragen vraag ik me af.

De markten gaan nog steeds uit van een relatief snel einde- als dat niet gebeurd gaat die markt gegarandeerd met dubbele cijfers naar beneden. Brandstoftekorten dreigen, logistieke keten verstoort en sterk vertraagt, inflatie, tekort grondstoffen bepaalde chemie takken, verhoging van de rente, fors hoge energieprijzen bovenop de inflatie tast consumentenvertrouwen aan. Iran kan zelfs de VS kraken als ze genoeg raketten kunnen lanceren - want je ziet dat ze niet eens doel moeten treffen om grote schade aan te richten - de brokstukken zijn voldoende, en ze kunnen het aantal doelwitten heel breed trekken.

Maar bon, er is ook goed nieuws - als de gevolgen te groot worden zal de dynamiek vanzelf wijzigen - dit is een geen regionaal maar een mondiaal probleem.

40% van mijn CNQ verkocht.
Daarmee HBR.L gekocht.

Beetje diversificatie van olie aandelen + risicobeheer.
CNQ.TO was groot geworden.
Stel dat VS exportban zou doen, CNQ.TO zou redelijk zwaar geraakt worden.

Olie aandelen en chemicals laat ik zou nu.
Volgende aankopen wellicht mijnaandelen, want die worden heel goedkoop met de hoge olie.
Wachten tot ze achterlijk goedkoop worden.

Grab gaf onlangs guidance voor 1.5B $ EBITDA tegen 2028. >80% FCF conversion.

*Als* ze dat halen noteren ze vandaag aan 7x hun 2028 EV/EBITDA. En ze zijn uitstekend gepositioneerd om het komende decennia verder te groeien met hun superapp.

Grootste bear case die ik heb is als Meituan naar SE Asia zou komen. Die Chinezen vinden een complete race to the bottom geen probleem om een klein beetje marktaandeel te winnen..
Bedankt 👍.

Laatst bewerkt:
Olie staat vrij hoog.
Olie aandelen pak gestegen.
Tijd voor OXY om een dure buyout te doen aan te hoge premium.
Want de grootste aandeelhouders staan natuurlijk op een rij om te verkopen op een bodem...

Heb je inmiddels ook al puts gekocht of is het alleen maar stoere praat?

Olie staat vrij hoog.
Olie aandelen pak gestegen.
Tijd voor OXY om een dure buyout te doen aan te hoge premium.
Laat olieprijs dan maar goed dalen. Dan komt dat de andere aandelen mogelijk ten goede.

Dit schrijft Maarten Verheyen alvast op X:
“De marktwaarde van $oxy is met ongeveer $20 miljard gestegen de voorbije weken.

$oxy ziet de vrije cash flow met $200 mio stijgen voor iedere $1 dat de olieprijs stijgt.

Een stijging van de olieprijs met $40 betekent dat $8 miljard extra cash. (1)

Gewaardeerd aan een multiple van 10 zou dat de waarde van $oxy $80 miljard hoger duwen.

Conclusie: de markt verwacht dat de olieprijs relatief snel "normaliseert". (2)

En alhoewel de olieprijs zeer volatiel zal blijven, is mijn basisscenario dat de olieprijs met schokken en stoten op weg is naar $200+

Dat zou $OXY richting $300 duwen (vijf keer de huidige prijs) (3)”

Laatst bewerkt:
Laat olieprijs dan maar goed dalen. Dan komt dat de andere aandelen mogelijk ten goede.

Dit schrijft Maarten Verheyen alvast op X:
“De marktwaarde van $oxy is met ongeveer $20 miljard gestegen de voorbije weken.

$oxy ziet de vrije cash flow met $200 mio stijgen voor iedere $1 dat de olieprijs stijgt.

Een stijging van de olieprijs met $40 betekent dat $8 miljard extra cash. (1)

Gewaardeerd aan een multiple van 10 zou dat de waarde van $oxy $80 miljard hoger duwen.

Conclusie: de markt verwacht dat de olieprijs relatief snel "normaliseert". (2)

En alhoewel de olieprijs zeer volatiel zal blijven, is mijn basisscenario dat de olieprijs met schokken en stoten op weg is naar $200+

Dat zou $OXY richting $300 duwen (vijf keer de huidige prijs) (3)”
De grootste onzin ever... zoals @cege aanhaalde is het de tail van de futures die telt.

$200 zal misschien in een dystopie mogelijk zijn maar nooit voor een lange periode.

Terug
Bovenaan