Kleine Beursfeiten

Dit lijkt mij wel echt worst worst case dat je nu neemt... en vooral voor active traders die een heel jaar door verkopen. Voor een gewone ETF belegger die in december een stuk verkoopt/terug koopt om de korf van 10k te vullen gaat die meestal binnen het jaar zijn geld terughebben. Waarmee ik niet wil zeggen dat opt-out niet nog steeds de betere keuze kan zijn. Er zijn gewoon wel gevallen waar ee voor opt-in iets te zeggen is.

Meh, als ik kijk naar inkomsten 2026 waar je pakweg elk kwartaal herpositioneert, daar draag je dus af op elke meer waarde die je maakt bij dergelijke actie met een Opt-in. Aangifte doe je pas midden 2027, terugkrijgen Q4-2027 als je geluk hebt tot eerder Q1-2028. Dat is al 2 jaar... In die 2 jaar kan je andere dingen doen I'd say.

Is de opt-out sowieso niet de beste optie? Om bovenop mijn belastingen nu nog een extra gratis lening te geven aan de overheid, daar zit ik niet echt op te wachten eerlijk gezegd.
Opt-in, puur uit gemakszucht.
Voor enkele tientallen of honderd euro's ga ik dat niet allemaal zelf gaan berekenen oetz

Opt-in, puur uit gemakszucht.
Voor enkele tientallen of honderd euro's ga ik dat niet allemaal zelf gaan berekenen oetz
Enkele euro's is natuurlijk relatief. In 2025 heb ik bv voor meer dan 10k meerwaarde verkocht, dus dat zou al 1000 euro zijn die je minstens een jaar kwijt bent. Als je ook nog wat verkoopt met verlies kan de lening aan de overheid nog groter zijn dan 1k.

Ik ga er vanuit dat ik vanaf nu elk jaar mijn mandje van 10k wel ga vullen, dus voor 2026 ga ik ook minstens 1k uitlenen. In 2027 kan de gratis lening aan de overheid al 2k zijn, want de lening van 2026 is pas tegen eind 2027 terug betaald.

Dan spreek je al over minstens 2k wat je quasi continu nog te goed hebt. Voor mij is dat wel veel geld dat staat te niksen.

(Nu is het wachten op de échte BG'ers die komen vertellen dat 2k kleingeld is.)

Laatst bewerkt:
In 2027 kan de gratis lening aan de overheid al 2k zijn, want de lening van 2026 is pas tegen eind 2027 terug betaald.

Dan spreek je al over minstens 2k wat je quasi continu nog te goed hebt. Voor mij is dat wel veel geld dat staat te niksen.

(Nu is het wachten op de échte BG'ers die komen vertellen dat 2k kleingeld is.)
Stel dat de beurzen effectief zouden toppen in 2027, dan ben je dan misschien blij dat je die 2k aan de overheid uitgeleend had en niet herbelegd 🤪🫣🤫.

Meh, als ik kijk naar inkomsten 2026 waar je pakweg elk kwartaal herpositioneert, daar draag je dus af op elke meer waarde die je maakt bij dergelijke actie met een Opt-in. Aangifte doe je pas midden 2027, terugkrijgen Q4-2027 als je geluk hebt tot eerder Q1-2028. Dat is al 2 jaar... In die 2 jaar kan je andere dingen doen I'd say.
Ja voor actieve beleggers dus, een standaard ETF belegger verkoopt in december '26, vult aangifte in in Q2 '27, trekt terug Q4 '27.
Maar goed, los van de termijn geef je een idd een renteloze lening.

Bij grotere vermogens werkt een opt-out ook in de andere richting zou ik denken? Aka gratis renteloze lening van de overheid aan u... je betaald het verschuldigde bedrag pas na 1-2 jaar afhankelijk van de situatie?

Klopt het volgende? Als ik 146k van 1 aandeel aankoop en ik realiseer hier 10k winst op moet ik al meer dan 156k in één keer verkopen om boven die vrijstelling van 10k per jaar uit te komen? De kleine belegger zal hier dus geen last van hebben. In de verre toekomst zal ik misschien ooit 10k (in zijn geheel) per jaar verkopen.
In dit scenario is het zelfs een slecht idee van te verkopen enkel en alleen om die vrijstelling te pakken. Op de verkoop van 156k aandelen betaal je sowieso al €546 (0,35%) aan beurstaks als ik het goed heb. + nog eens €546 bij het herbeleggen.

Als je de aandelen sowieso zou verkopen om winst te nemen en iets anders aan te kopen is het een ander verhaal uiteraard, maar anders betaal je €1092 aan tax om €1000 vrijstelling te fixen...

86,4% YTD.

Grootste posities op dit moment: 1/ Abivax 2/ Enersys 3/ Amkor 4/Viavi Solutions 5/ Mercado Libre 6/ Weight Watchers 7/ Novo Nodisk 8/ Dlocal 9/Soleno 10/ FTAI Aviation 11/ Nektar Therapeutics 12/ Thermon Group. Abivax by far de grootste positie, Enersys ook een grote. De rest ligt dichter bij elkaar. Dat is 85% van de port waar ik veel research voor doe. Daarnaast 15% in een variëteit van technische/catalyst KT trades om mijn triggerfinger wat tevreden te houden.

Grootste winners dit jaar: huidige top 4 + ex-posities in Ionos, AMD, Nebius, Clearpoint, Nvidia, Hims long+short, OVH groupe, overweight cash tijdens Trump zijn tarievendrama. In mindere mate QUBT shorts, UNH en Alibaba.

Missers waren er uiteraard ook: High Tide, Novo na guidance drop, Mobileye, REAX en wss vergeet ik er nog een paar maar ik cut losers doorgaans heel snel tenzij ik hoge conviction heb. Shoot me Buffet.

Ik ga er vanuit dat ik vanaf nu elk jaar mijn mandje van 10k wel ga vullen, dus voor 2026 ga ik ook minstens 1k uitlenen. In 2027 kan de gratis lening aan de overheid al 2k zijn, want de lening van 2026 is pas tegen eind 2027 terug betaald.
Is dat niet, heel erg optimistisch? Er zijn ook negatieve beursjaren he.

Spaarvarkens: Je vertelde me dat je een goed beursjaar achter de rug hebt?
Pascal Paepen: Sterker nog. Mijn beste jaar ooit. In 2025 heeft mijn portefeuille 33,1% opgebracht. Vorig jaar was dat ‘maar’ 15%. En het jaar daarvoor 13%. Pas op: ook met die rendementen ben ik heel tevreden.”
Bron: spaarvarkens.be

Laatst bewerkt door een moderator:
Spaarvarkens: Je vertelde me dat je een goed beursjaar achter de rug hebt?
Pascal Paepen: Sterker nog. Mijn beste jaar ooit. In 2025 heeft mijn portefeuille 33,1% opgebracht. Vorig jaar was dat ‘maar’ 15%. En het jaar daarvoor 13%. Pas op: ook met die rendementen ben ik heel tevreden.”
Bron: spaarvarkens.be
Selectief quoten is ook een kunst :sarcastic: Dit is de zin erachter...
Ik heb het nu over de portefeuille die ik deel met de leden van Spaarvarkens.
Dat bestaat bij mijn weten nog maar een jaar of 5 + geen idee wat het risicoprofiel daarbij is en hoe kort op de bal die natuurlijk spelen als het een portefeuille is voor de leden.

[edit]Origineel stond er een smiley in de post dat ik quotte dat de toon van de post wel zette. Dit verklaart ook de toon van mijn post...

Laatst bewerkt:
Vandaag mijn eerste transactie uitgevoerd. Wat een omslachtig gedoe zeg. Ik weet nu al dat ik veel minder ga handelen, enkel maar om deze misierie te vermijden.

Ik krijg een netto winst, maar dat mag je niet gebruiken. Moet manueel mijn bruto winst berekenen (dus beurstaks en commisie optellen en dan nog eens noteren wat de dollarkoers is vandaag (en op het moment van aankoop))... :crazy:

Vandaag mijn eerste transactie uitgevoerd. Wat een omslachtig gedoe zeg. Ik weet nu al dat ik veel minder ga handelen, enkel maar om deze misierie te vermijden.

Ik krijg een netto winst, maar dat mag je niet gebruiken. Moet manueel mijn bruto winst berekenen (dus beurstaks en commisie optellen en dan nog eens noteren wat de dollarkoers is vandaag (en op het moment van aankoop))... :crazy:
Voor zover ik weet kan je beurstaks en commissie niet aftrekken.
Dus enkel aankoopprijs en verkoopprijs.

Voor zover ik weet kan je beurstaks en commissie niet aftrekken.
Dus enkel aankoopprijs en verkoopprijs.
En hoe bepaal je de gemiddelde aankoopprijs van een aandeel waarvan je in enkele keren voor 01/01/2026 hebt aangekocht, noterend in $, en je op een bepaald moment met verlies verkoopt, en dat verlies via belasting wil aftrekken van je winsten? Moet je dan voor elke aankoop nagaan wat toen de dollar/euroverhouding was? Ze maken het berekenen van zo’n GAK dan nog ingewikkelder :crazy:.

Terug
Bovenaan