Kleine Beursfeiten

Ja voor actieve beleggers dus, een standaard ETF belegger verkoopt in december '26, vult aangifte in in Q2 '27, trekt terug Q4 '27.

Herpositioneren per kwartaal =/= actief beleggen eh, just sayin'... Dat is hoogstens ietwat deugdelijk beheer van een portfolio.

Maar goed, los van de termijn geef je een idd een renteloze lening.

Bij grotere vermogens werkt een opt-out ook in de andere richting zou ik denken? Aka gratis renteloze lening van de overheid aan u... je betaald het verschuldigde bedrag pas na 1-2 jaar afhankelijk van de situatie?

Prima situatie lijkt me voor iedereen die fiscale verplichtingen heeft in België.

En hoe bepaal je de gemiddelde aankoopprijs van een aandeel waarvan je in enkele keren voor 01/01/2026 hebt aangekocht, noterend in $, en je op een bepaald moment met verlies verkoopt, en dat verlies via belasting wil aftrekken van je winsten? Moet je dan voor elke aankoop nagaan wat toen de dollar/euroverhouding was? Ze maken het berekenen van zo’n GAK dan nog ingewikkelder :crazy:.
Ja

Ze maken het berekenen van zo’n GAK dan nog ingewikkelder :crazy:.
Enkel maar omdat het niet hetzelfde als je eigen, foutieve, methode is :crazy:

Het is dan ook de logica zelve dat als je belastingen betaalt in België in Euro, je kijkt naar de meerwaarde in Euro en dus ook aankoop en verkoop in Euro. En dat je dus naar de wisselkoersen op die momenten kijkt indien je in vreemde valuta handelt.

Enkel maar omdat het niet hetzelfde als je eigen, foutieve, methode is :crazy:

Het is dan ook de logica zelve dat als je belastingen betaalt in België in Euro, je kijkt naar de meerwaarde in Euro en dus ook aankoop en verkoop in Euro. En dat je dus naar de wisselkoersen op die momenten kijkt indien je in vreemde valuta handelt.
Voor mij zou het logischer zijn dat je de wisselkoers neemt op moment dat je je dollars omruilt voor euro.

Doe je dat op een later tijdstip, dan kan je hierop alsnog verlies (of winst) maken.

Voor mij zou het logischer zijn dat je de wisselkoers neemt op moment dat je je dollars omruilt voor euro.

Doe je dat op een later tijdstip, dan kan je hierop alsnog verlies (of winst) maken.
Zoals alles hiervoor zal ik het voor de zekerheid nog maar eens expliciet vermelden: alles zal afhangen van de uiteindelijke definitieve wettekst.

Voor opt-in zet MeDirect het bv zo in hun FAQ op basis van de huidig gekende, nog niet definitieve teksten:
Voor effecten in vreemde valuta maken wisselkoerswinsten en verliezen wel steeds deel uit van de belastbare basis die in euro bepaald wordt. MeDirect en de andere financiële instellingen zullen zowel de aan- als verkooptransacties steeds omrekenen naar euro voor de bepaling van de belastbare basis. Als gevolg daarvan zullen dus ook de deviezenwinsten belast worden. Het maakt geen verschil of u een instrument in vreemde valuta koopt of verkoopt via een zichtrekening in diezelfde vreemde valuta of via uw zichtrekening in euro: de transactiewaarde wordt steeds omgerekend naar euro, zelfs wanneer er op het transactiemoment geen effectieve wisselverrichting naar euro of een andere munt plaatsvindt.

Ik snap ook niet goed waarom iedereen hier al twee maand zit te speculeren over iets dat nog in detail uitgeschreven wordt 🤷‍♂️

Wacht de teksten af, en een week erna krijg je waarschijnlijk op een dienblad aangereikt wat de beste manier is om ermee om te gaan, ipv honderd verschillende scenario's te overlopen..

Ik snap ook niet goed waarom iedereen hier al twee maand zit te speculeren over iets dat nog in detail uitgeschreven wordt 🤷‍♂️

Wacht de teksten af, en een week erna krijg je waarschijnlijk op een dienblad aangereikt wat de beste manier is om ermee om te gaan, ipv honderd verschillende scenario's te overlopen..
Langs de andere kant is het ook nogal absurd dat die taks al actief is terwijl de modaliteiten nog niet gekend zijn.

Ik wil graag dat Saxo de taks voor mij afrekent. Wat moet ik doen?

In het weekend van 6 en 7 december 2025 werd bekendgemaakt dat banken vanaf 1 januari 2026 de meerwaardebelasting nog niet (automatisch) zullen inhouden. Ook Saxo zal op 1 januari nog niet klaar zijn om de taks af te houden.
Er zal een moment komen in het jaar waarbij Saxo, met terugwerkende kracht, de taks in één keer zal inhouden voor uw rekening. Wanneer u kiest voor het inhouden van de taks, zal u niets hoeven te doen. De standaardkeuze is dat we de taks voor u zullen inhouden.

Lees ik dit nu goed: dat, als ik nu een handeling doe met winst als resultaat, Saxo dit later – vanaf het moment dat ze kunnen – 10% ervan af kan gaan romen, en ik dus verder niks meer hoef te doen?
Wat een klucht weer allemaal zeg...

wat ik het meest onnozel vind is dat de brokers niet gewoon op het einde van het jaar de taks berekenen, met de vrijstelling en verlies inbegrepen.

zeker aangezien ze gewoon retroactief de taks kunnen inhouden zoals in bovenstaande post

Vraag me dan af wat brokers gaan doen bij zij die hun 10% gewoon al hebben belegd.
Of hierdoor hun margin verliezen.

Gedwongen verkopen? 🤷‍♂️
Zelfde als nu zeker? Rekening in het rood en creditintresten beginnen te lopen. Bij Saxo al een aantal keer voorgehad door corporate actions waarbij er niet genoeg geld stond op mijn euro of dollarrekening.

Vraag me dan af wat brokers gaan doen bij zij die hun 10% gewoon al hebben belegd.
Of hierdoor hun margin verliezen.

Gedwongen verkopen? 🤷‍♂️
dan zal opt-in gewoon niet mogelijk tot er geld genoeg op uw rekening staat zou ik denken...

je bent de broker geen 10% verschuldigd he, maar de belastingen. Dus die moeten aankloppen bij u als gij of uw broker ze niet betaald

Ik wil graag dat Saxo de taks voor mij afrekent. Wat moet ik doen?

In het weekend van 6 en 7 december 2025 werd bekendgemaakt dat banken vanaf 1 januari 2026 de meerwaardebelasting nog niet (automatisch) zullen inhouden. Ook Saxo zal op 1 januari nog niet klaar zijn om de taks af te houden.
Er zal een moment komen in het jaar waarbij Saxo, met terugwerkende kracht, de taks in één keer zal inhouden voor uw rekening. Wanneer u kiest voor het inhouden van de taks, zal u niets hoeven te doen. De standaardkeuze is dat we de taks voor u zullen inhouden.

Lees ik dit nu goed: dat, als ik nu een handeling doe met winst als resultaat, Saxo dit later – vanaf het moment dat ze kunnen – 10% ervan af kan gaan romen, en ik dus verder niks meer hoef te doen?
Wat een klucht weer allemaal zeg...
Dat gaat toch niet lukken wanneer je niet genoeg geld hebt staan op je broker account?
Als ik op mijn Saxo geld zet is dat om (direct) te beleggen, en niet om daar te laten staan.

M.a.w. er is dus nog geen opt-out optie mogelijk voorlopig.
Als je die dan alsnog kiest wanneer de banken er wel "klaar voor zijn", dan gaan ze alles wat al afgehouden is weer netjes terugstorten/vrijgeven mag ik hopen.
Of gaat dat weer een hoop gedoe zijn...

kunnen alleen maar hopen dat er daar wat bekwaam volk bij de IT werkt :unsure:

tenor.gif

Zelfde als nu zeker? Rekening in het rood en creditintresten beginnen te lopen. Bij Saxo al een aantal keer voorgehad door corporate actions waarbij er niet genoeg geld stond op mijn euro of dollarrekening.
Ook nog zoiets voorgehad toen het nog Binckbank was. Aandelen verkopen > geld direct gebruikt voor iets anders > "Ja máár: valutadatum was eigenlijk pas de dag nadien. Dus ondanks het feit dat je het geld visueel al op je rekening had, ben je eigenlijk een dag diep in het rood gegaan waarvoor we u xx euro zullen aanrekenen, dag en bedankt". :confused:

Resultaat '25: +5.7%
Niet al te denderend. Maar "ik bouw nog" aan mijn dividend betalers.

Kerstgok:
- Atos (kerstgok '24) uiteindelijk verkocht aan +37%
- Kerstgok '25: Ceragon Networks (gekocht met opbrengst Atos)

Zoals sommigen zich nog herinneren, de kerstgok is een aandeel dat ik jaarlijks koop met "speelgeld" (een paar 100€).
Meestal penny stocks van grotere bedrijven. Na eerst een drama met Oxurion toch een goeie gok gehad met Atos.
Ceragon is iets meer waard (~2$) per aandeel maar lijkt me een mooi groeipotentieel te tonen.

In the age of information worden draadloze netwerken zeer belangrijk. Maar ergens zal die informatie altijd op een bekabeld netwerk gaan. Al is het maar de fiber backbone van één of ander (AI) datacenter.
Ceragon zit in beide waardoor ze een E2E oplossing bieden voor openbare en private high speed netwerken.

Alleszins, na een ietwat minder '25 maken ze zich op om vanaf '26 terug betere resultaten neer te zetten.
Ik heb mijn Atos nog gewoon. +108,56% en case still very much alive.

Terug
Bovenaan