Kleine Beursfeiten

@AgeofAI

Werk jij bij OpenAi of Meta of zo ?

Wij zwemmen in het geld en onze klanten ook. Ondanks het getoeter van AI overal, zie ik bij ons en bij de klanten heel weinig AI adoption - eigenlijk zo goed als niks in routine/production. En al zeker geen grote processen volledig naar Robotics of AI agents of AGI switchen.

Als er bij ons niet veel gebeurt, zal er bij de lokale bakker of loodgieter nog minder gebeuren.

...

Bij redelijk wat grotere (en middelgrote) industriële spelers wordt er wel op zijn minst geëxperimenteerd met AI in productie omgevingen, bv. camera inspectie van fouten is een klassieker, inspectie van lekken. Bedrijven die zwemmen in het geld en waar loonkost in productie/onderhoud geen burning topic is, zullen zelden de early adopters zijn omdat het voor hen geen prioriteit is.

Op het vlak van robotics denk ik dat er nog een hele stap te zetten is met "domme" robotics en automatisatie voor er echt AI aan te pas komt. Zeker fijnere processen zijn nu vaak nog een uitdaging voor robots - of duur om te automatiseren. Zelfs relatief simpele zaken zoals heftrucks blijven in veel bedrijven gewoon nog manueel omdat de payback voor automatisatie relatief lang is, en dan spreken we nog over volledig scripted geautomatiseerde warehouses of AGV's, daar komt AI nog helemaal niet in tussen.

Bij redelijk wat grotere (en middelgrote) industriële spelers wordt er wel op zijn minst geëxperimenteerd met AI in productie omgevingen, bv. camera inspectie van fouten is een klassieker, inspectie van lekken. Bedrijven die zwemmen in het geld en waar loonkost in productie/onderhoud geen burning topic is, zullen zelden de early adopters zijn omdat het voor hen geen prioriteit is.

Op het vlak van robotics denk ik dat er nog een hele stap te zetten is met "domme" robotics en automatisatie voor er echt AI aan te pas komt. Zeker fijnere processen zijn nu vaak nog een uitdaging voor robots - of duur om te automatiseren. Zelfs relatief simpele zaken zoals heftrucks blijven in veel bedrijven gewoon nog manueel omdat de payback voor automatisatie relatief lang is, en dan spreken we nog over volledig scripted geautomatiseerde warehouses of AGV's, daar komt AI nog helemaal niet in tussen.
AI voor herkennen van fouten in productie wordt hier idd ook gebruikt (industriële multinational), maar vandaag kreeg ik (bureauwerker) evengoed deze mail met prompts voor Copilot gebruik te stimuleren:

ZqrReqF.png

Dat is gewoon ondersteuning voor retards met 0 meerwaarde

Wij hadden vroeger in de startup een dedicated lab automation team. De enige reden dat die moesten automatiseren was dat we niet voldoende mensen vonden om die experimenten te doen en die uiteraard maar 8h per dag werken. Die robot moest niet competitief zijn tgo een mensenloon. De robot moest competitief zijn tgo mensenloon x4 aangezien die 4 FTEs kon vervangen. En eigenlijk moest die ook niet echt competitief zijn want het alternatief was bepaalde dingen niet doen omdat we geen mensen vonden.

Wel, dat was altijd hetzelfde verhaal. Ambitieus starten. De robot zal alles doen. En dan water down water down water down tot het finale ding in productie eigenlijk totaal zinloos was want upfront en downstream van de robot zaten nog human interaction steps. Ja, er was automatisatie en het zag er cool uit. Maar in the end was het fundamentele probleem niet opgelost want de human bottleneck zat er nog altijd. Als je de labo platen op de robot moet zetten en er af moet halen, kan de robot nog altijd niet heel de nacht of heel het weekend doorwerken.

En automatisatie op de bedrijfsvloer is nu eens iets wat je niet kan outsourcen of work-from-home doen. En ook daar was extra volk vinden moeilijk. Dus robotics, ik geloof er niet echt in.

Zeker in de labo wereld - daar heb ik het beste zicht op - is er zo'n nood en vraag naar automatisatie. Maar het komt er gewoon niet. Om de 5y is er eens een hoera stemming met een boom aan nieuwe machines en zo. En dan 2y later zijn ze terug van de markt wegens niet performant, te veel black swan catastrofes, te duur, manufacturing problemen, whatever. Iedereen weer depri en 5y later opnieuw wat nieuwe machines. Er zijn veel robotics voor individuele stappen die ze nadien in het labo gesmeten hebben om bestaande processen (deels) te automatiseren. Maar dat is heeel heeeel heeeeeeel ver van "full automated". Als het daar niet lukt na al die jaren proberen, zal het ergens anders zeker niet lukken.

Ja, met AI wordt er geexperimenteerd. Er wordt al 10-15y digitale pathologie gedaan met AI. I mean, AI is niet nieuw, he. LLM is ge-explodeerd de laatste 2-3y. Maar fotoherkenning AI etc is al 5-10-15y hot topic in veel bedrijven. Maar het is niet dat LLM plots veel incrementele stappen voorwaarts oplevert voor veel van die processen.

AI voor herkennen van fouten in productie wordt hier idd ook gebruikt (industriële multinational), maar vandaag kreeg ik (bureauwerker) evengoed deze mail met prompts voor Copilot gebruik te stimuleren:

ZqrReqF.png

Transcript van meetings samenvatten is Copilot wel goed in. Niet dat het veel tijdswinst oplevert, maar ik lees liever 10min gazet dan de 8e keer meeting minutes te moeten maken van een meeting omdat mijn disorganised collega's geen action items opschrijven...

De training zou moeten zijn 'hoe organiseer ik deftig meetings'. Niet 'Laat AI dingen doen'.

Overigens is de meeting transcript samenvatting van copilot wel redelijk verbluffend (die zei dit en dat en dit was het action item, bladiebla). Alleen jammer dat 90% van de keren er net 1 action item ontbreek of foutief opgelijst is. Dus je moet het nog altijd eens nalezen en aanpassen🤡

Maar als ik een meeting mis, dan ben ik met transcript samenvatting toch snel ongeveer op de hoogte (met hier en daar wat fouten, maar goed). Terwijl dat vroeger gewoon niks was wegens geen meeting minutes of de volledige recording van een uur mocht doorploeteren.

Hoe dikwijls dat mensen een foto van een tabel doorsturen per een mail , dan is dat wel een fluitje van een cent om daar terug een bruikbare (Excel) tabel van te maken met copilot. Zonder dat ge speciale OCR software daarvoor nodig hebt.
Veel mensen die niet weten dat ge dat met copilot snel kunt doen , die nog zitten over te typen van die foto :)

Of data uit 2 tabellen samenvoegen zonder dat je met vlookup moet werken.

Anderszijds, best wel (steekproefgewijs) de output checken en niet blind op AI vertrouwen.

Laatst bewerkt:

ZqrReqF.png

Ja, dat lijken me ook echt voorbeelden van AI te pushen omdat iemand hip wil zijn of denkt dat AI alles gaat oplossen :)
Nu, die laatste "get insights" zou nog nuttig kunnen zijn voor mensen die nu manueel hun uren moeten toekennen aan projecten, AI kan helpen om niet-gealloceerde tijd op basis van iets toe te wijzen ipv op gevoel.

Hoe dikwijls dat mensen een foto van een tabel doorsturen per een mail , dan is dat wel een fluitje van een cent om daar terug een bruikbare (Excel) tabel van te maken met copilot. Zonder dat ge speciale OCR software daarvoor nodig hebt.
Veel mensen die niet weten dat ge dat met copilot snel kunt doen , die nog zitten over te typen van die foto :)
GPT's/Copilot/... gebruiken OCR daarvoor.

De point van al die agents is dat ze naast de LLM-capabilities ook allemaal extra tools krijgen om al die dingen te doen. Een goede agent is een heel netwerk van allemaal verschillende LLM-agents. Dat maakt het dan ook zo krachtig, schaalbaar en evalueerbaar. Eigenlijk is het allemaal heel eenvoudig. Maar daarom nog niet de leveraar van gigantische winsten, maar dat is grotendeels omdat gewone businessmensen/business analysten/... er gewoon echt geen snars van begrijpen omdat ze gewoon maar youtubevideos bekijken met wishful thinking.

Alle AI capex voor de vuilbak versus robots doen alles binnen 10 jaar. De waarheid ligt ergens in het midden volgens mij.

LLM's kunnen en zullen gebruikt worden in apps en smart devices. In die zin zijn die big infra CAPEX investeringen geen weggesmeten geld. De bubble zit hem erin dat LLM's alleen het intelligentieniveau niet zullen bereiken om zaken zoals robots bv. autonoom te maken en menselijke arbeid te vervangen. Daar is veel meer wetenschappelijke vooruitgang voor nodig dan steeds meer data of compute ertegenaan gooien. En dat sla ik niet ter plekke uit mijne frak, dat is de dominante stroming onder onafhankelijke experts ter zake. Doorgaans een betrouwbaardere bron dan Musk wier pay package gelinkt is aan het verhaal.

De beursslinger is teveel doorgeslagen naar hopes and dreams en dat is de enige reden waarom ik geen exposure meer heb aan AI. Maar het moment dat de beursslinger doorslaat naar alle AI capex is voor de vuilbak, dan stap ik gewoon terug in. Want dat is even grote bullshit dan te zeggen dat robots binnen 10 jaar alles hebben vervangen.

GPT's/Copilot/... gebruiken OCR daarvoor.

De point van al die agents is dat ze naast de LLM-capabilities ook allemaal extra tools krijgen om al die dingen te doen. Een goede agent is een heel netwerk van allemaal verschillende LLM-agents. Dat maakt het dan ook zo krachtig, schaalbaar en evalueerbaar. Eigenlijk is het allemaal heel eenvoudig. Maar daarom nog niet de leveraar van gigantische winsten, maar dat is grotendeels omdat gewone businessmensen/business analysten/... er gewoon echt geen snars van begrijpen omdat ze gewoon maar youtubevideos bekijken met wishful thinking.
De AI in Power Automate is rommel trouwens, daar komt zelden iets bruikbaar uit. In sommige programma's steekt er AI om mee te surfen op de trend, maar werkt het gewoon niet.

In Cursor werkt dat heel goed, dat geeft mij soms in een mum van tijd wat ik nodig heb, of toch wat daar dicht bij zit. Als je zelf een goede prompt schrijft komt er dikwijls iets bruikbaar uit. Om code en scriptjes te schrijven is AI een grote vooruitgang (al moet je het natuurlijk niet klakkeloos overnemen maar zelf ook reviewen en testen)

De AI in Power Automate is rommel trouwens, daar komt zelden iets bruikbaar uit. In sommige programma's steekt er AI om mee te surfen op de trend, maar werkt het gewoon niet.
Niet geheel onlogisch. Wat is uberhaupt de toekomst van power automate/rpa in een wereld waar je assistenten perfect je computer kunnen gebruiken? Technisch werkt het al allemaal en is het niet zo moeilijk te implementeren.

In Cursor werkt dat heel goed, dat geeft mij soms in een mum van tijd wat ik nodig heb, of toch wat daar dicht bij zit. Als je zelf een goede prompt schrijft komt er dikwijls iets bruikbaar uit. Om code en scriptjes te schrijven is AI een grote vooruitgang (al moet je het natuurlijk niet klakkeloos overnemen maar zelf ook reviewen en testen)

Et voila, de crux. Hoe evalueer, monitor je dat? Om echt de waarde van de agents te kunnen gebruiken moet je goede evaluation metrics hebben, fouten kunnen beheersen, en uiteraard deftig kunnen monitoren. Op die manier kan je pas een proces automatiseren en winsten boeken. Gewoon een copilot die je af en toe helpt met kleine taken is mooi en leuk meegenomen, maar dat is helemaal niet de grote kracht. Die ligt elders. En daar worden grote stappen gezet op korte tijd, maar zijn we ook voor een stuk nog afhankelijk van het wetenschappelijk onderzoek dat ze voeren in de relevante bedrijven.

Charlotte Van Brabander post net het volgende:

Maandag komt er een nieuw webinar over investeren aan vaste rente van 7,5 % bruto met rendementsgarantie. Een super boeiend verhaal, gebracht door de founder van het bedrijf. Ik stelde heel wat kritische vragen en heb enorm veel bijgeleerd. Maandag laad ik de video op in de full masterclass ❤️ veel kijkplezier!

Wel eens benieuwd welk bedrijf dat aanbiedt. Iemand lid van haar masterclass? :oi22:

Een interessant speeltje voor beleggers in MSTR die wat minder heftige schommelingen kunnen verdragen: STRC.
"Interessant speeltje"
Er werd hier in het topic 2 dagen geleden nog mee gelachen hoe onnozel die preferred MSTR toestanden zijn 🙂
Vrij complex, zie chatgpt voor meer duiding. :)
Als het complex is, zou ik vooral niet aan chatgpt om meer duiding vragen aangezien dat dikwijls vol met cruciale fouten staat, maar zelf de prospectus lezen.

Die niet-betaalde dividenden worden opgespaard en moeten later betaald worden
Er moet just niets 😁:

"Our current intention, which is subject to change in our sole and absolute discretion, is to adjust the monthly regular dividend rate per
annum in such a manner as we believe will maintain STRC Stock’s trading price."

"We expect to fund any dividends paid in cash on the STRC Stock primarily through additional capital raising activities, including, but
not limited to, at-the-market offerings of our class A common stock and other dividend junior stock. We may not have sufficient
funds to pay dividends in cash on the STRC Stock, or we may choose
not to pay dividends on the STRC Stock
. In addition, regulatory and contractual restrictions may prevent us from declaring or paying
dividends
.”

"We may be unsuccessful in achieving, or
may abandon, our current intention of adjusting the regular dividend
rate in such a manner as we believe (in our sole and absolute
judgment) would be designed to cause the STRC Stock to trade at $100 per
share”

Prut prutterdeprut voor retailspeculanten in het kwadraat.
De downside van MSTR (nl. 0,0 waard) maar niet de speculatieve upside.
Ja kijk, daar wordt mijn beurspeen niet bepaald keihard van 🙂

Waar mijn beurspeen wel hard van wordt, is DSM Firmenich, ik heb het dan ook gekocht.

Wel een beetje te laat op de avond nu om een write-up te doen.

Terug
Bovenaan