Kleine Beursfeiten

Soms zijn er aandelen dual listed in USD en EUR. Is er eigenlijk verschil tussen de 2 behalve de wisselkoers en lokale belastingen (bv op dividend)

Soms zijn er aandelen dual listed in USD en EUR. Is er eigenlijk verschil tussen de 2 behalve de wisselkoers en lokale belastingen (bv op dividend)

Als het ADR's zijn kan je er ook nog eens ADR kosten op betalen.

Verder zijn er mogelijk ook kosten dat als je een usd aandeel koopt met een euro rekening je bij uitbetalen dividend ook nog eens wissenkoerskosten kan betalen.

De prijs kan ook verschillen want soms is bv 1 adr aandeel = 100 originele aandelen.

mijn datavault is gisteren weer goed omhoog geschoten (40%) Blijkbaar omdat iedere shareholder meme tokens gaat krijgen in een wallet die we gaan kunnen maken met dvlt. Die tokens zouden een bescherming zijn tegen shorters op de aandelen op 1 of andere manier :unsure: revenue guidance voor 2026 bijgesteld van 50m naar 200m

gisteren dlocal, oscar en meta gekocht

*edit*

de eerste 2 gekocht afgaande op de youtuber couch investor. T'is ook enen met een publieke portefeuille (een belg trouwens)
gewoon even ter info :unsure:

Laatst bewerkt:
Waar mijn beurspeen wel hard van wordt, is DSM Firmenich, ik heb het dan ook gekocht.
Why? Best wel wat moat in de sector dat ze zitten, zeker na de merger, maar ze zitten in een industrie die nu gewoon pover presteert.
Ik ken ze niet in detail, ken wel iemand die ervoor werkt waar ik regelmatig mee samenzit, die vertelt er wel vaak over. Maar een roaring bull case zie ik er niet in, eerder een moat at discount in een povere sector (zie ook https://seekingalpha.com/article/4825308-dsm-firmenich-stock-widening-moat-at-a-discount ).

Why? Best wel wat moat in de sector dat ze zitten, zeker na de merger, maar ze zitten in een industrie die nu gewoon pover presteert.
Inderdaad, en dat is dikwijls het moment van koopjes nietwaar 🙂
Tenzij nieuw competitief probleem, of technologische disruptie, of obsolescence, aka value traps.
Quod non, volgens mij.

Schaamteloos het idee gestolen trouwens. Maar de keren dat ik een stijgerende beurspeen kreeg de laatste jaren bij het ontdekken van een idee, kan ik op 1 hand tellen. (Bv. Nadat iemand mij attent maakte op Fcnca nadat ik UBS al had in die sector)
Ik volg het ook al langer, maar dacht dat ik te laat was toen het +100 ging vorig jaar.

Ik zit ook te kijken naar WLK qua basischemie, in een poging tot navolging van Buffett met Oxychem.
Het is duidelijk dat chemie door de markt afgeschreven wordt, maar dat is voorbarig.
Essentieel zijn natuurlijk goedkope feedstocks en elektriciteit, en die zitten in de US (en China, maar dat is geopolitiek uninvestable voor medium/langetermijn holdings) door het goedkope gas als bijproduct van shale oil.

Ook die Franse regionale banken zijn niet duur.

Ik moet zeggen dat het toch een fractie anders is dan 2021 toen alles duur was, behalve energy.
Veel tech en AI zijn onnozel, pre revenue aandelen, space en crypto toestanden.
Maar er zijn nuchter bekeken en los van de dagelijkse hype headlines wel degelijk zaken te vinden die eigenlijk vrij goedkoop zijn.

Laatst bewerkt:
Ik denk trouwens meer en meer dat de autonome auto moonshot wel degelijk integraal deel uitmaakt van de reden dat Berkshire pas vorig kwartaal kocht aan +- 190.
Afgewacht dat LLM's de search moat niet aantastten, en gezien dat de uitrol van Waymo volgens plan verloopt.
Als dat het geval is, zouden nog veel grotere aankopen moeten volgen de komende kwartalen (maar misschien niet aan een aandelenprijs van 300).

Want van het potentieel van Waymo krijg ik ook wel een denderende beurspeen, hoe langer ik er bij stilsta.

Care to share?
Argent Industrial

Serial acquirer die blijft groeien aan 10-20% cagr.
6 p/e
4.5 ev/fcf
0.8 bv
3.75 ev/ebitda

IMG_0118.png

Waardering van mijn pf, via fiscal.ai
Dit is het gewogen gemiddelde. Als het ware alsof al mijn aandelen 1 bedrijf zouden zijn.

image.png

Er zijn nog veel goedkope aandelen.

PBR.A 10% dividend
OTL.OL 10% dividend
AFM.V zal 20% dividend zijn volgend jaar
VALE
Sipef
SOFAF (3x fcf en ik hoop volgend jaar 15-25% dividend)
MLX.AX 3-4 ev/fcf aan huidige tin prijs.

Ik denk trouwens meer en meer dat de autonome auto moonshot wel degelijk integraal deel uitmaakt van de reden dat Berkshire pas vorig kwartaal kocht aan +- 190.
Afgewacht dat LLM's de search moat niet aantastten, en gezien dat de uitrol van Waymo volgens plan verloopt.
Als dat het geval is, zouden nog veel grotere aankopen moeten volgen de komende kwartalen (maar misschien niet aan een aandelenprijs van 300).

Want van het potentieel van Waymo krijg ik ook wel een denderende beurspeen, hoe langer ik er bij stilsta.
LLM's gaan de search moat wel aantasten maar Gemini gaat dit voor hun gewoon overnemen.

En dat blijkt dus de lancering van een substack a rato van 30€ per maand. Wat een tragikomisch verhaal. Nog even grabbelen in de ton van retailXfluencers fin de carrière.
Anticlimax.

Fin de carrière zou ik nier durven zeggen. 54 jaar oud nog maar.
Hij beheert alleen (tijdelijk?) geen extern geld meer. Dat was na de GFC ook al x jaar het geval.
Wanneer de marktomstandigheden veranderen, zien we hem misschien terug op het grote toneel verschijnen.
Maar voor nu, op het gemak miljoenen $ aan subscriptions binnenhalen zonder veel druk. Er zijn ergere dingen in het leven.

Terug
Bovenaan