Kleine Beursfeiten

voor ons belgen is het beter om mstr te kopen want crypto zal rapper als speculatief aanzien worden 🤪
Je zou denken dat ze het zouden duidelijker maken met de meerwaardebelasting maar nee, het is nog niks verbeterd.
Gaat dat nu vanaf 1 januari 2026 in voegen? Ik betwijfel dat de brokers hun systemen tegen dan zullen op punt staan.

Ook bullshit dat MSTR zou minder speculatief zijn dan BTC zelf. Dat is toch een extra factor die kan falen, terwijl bij BTC ge u beperkt tot BTC zelf, tenzij ge uw coins kwijtspeelt of iemand uw private keys steelt ofzo.

Voila Elon heeft nog eens bevestigd dat binnen 5a10j alles door AI en robots wordt gedaan dus stop maar met beleggen want geld wordt toch waardeloos.

Ik vraag mij af van waar het geld moet komen als niemand meer werkt. Dan gaan ze toch geld moeten uitdelen.

#1 redenering fout voor niet-economen.

Geld is een proxy voor productiviteitsruil. Geld op zich is een zinloos concept. Dat valt niet uit de lucht, he. En dat creert op zich geen purchasing power. Zelfs in het stenen tijdperk was er al productie en een vorm van handel, maar er was geen handel.

In Zimbabwe is er veel geld maar er is geen productie dus je kunt niks doen met je geld.

Het geld stroomt altijd naar die met de hoogste productiviteit en barrier of entry (kijk naar apple en consoorten). Iedereen kan brood bakken, weinigen kunnen iphones maken. Een iphone is veel broden waard. Of we daar dan 500 euro, 10000 cegemunten, 20000 rozenblaadjes op plakken, relatief zinloos. Een brood zal altijd 1/250 kosten (you get the idea).

Als we dat naar AI vertalen. AI zal geen brood maken of geen loodgieterij doen. AI zal wel andere taken doen. De verhouding in productiviteitsruil zal wijzigen. Welke arbitraire ruileenheid we daar dan op plakken, we shall see.

Ter info: ze zijn daar wel allerhande kunstgrepen aan het doen...
Wij hebben dit voorjaar al (ik denk april) melding gehad dat we voor de rest van het jaar niks meer mochten factureren voor de rest van 2025 terwijl de werken en zelfs nieuwe projecteaanvragen wel gewoon doorliepen... er zitten daar dus nen hoop contractors op den hof die al 3 kwartalen aan het werken zijn en die pas in januari 2026 massaal hun facturen gaan beginnen sturen. Kan zijn dat dit een specifiek verhaal is voor Gent natuurlijk, maar toch...
Dan bent ge als contractor toch gewoon weg... holy...
Omdat gij (als in het bedrijf, niet jij Reverz 🙃 ) uw resultaten wilt opsmukken gaat ge mij 9 maand niet betalen. Thank but no thanks...

Ik zou mijn facturen gewoon sturen en als ze niet betalen nalatigheidsintresten aanrekenen. W

Omdat gij (als in het bedrijf, niet jij Reverz 🙃 ) uw resultaten wilt opsmukken gaat ge mij 9 maand niet betalen. Thank but no thanks...

Ik zou mijn facturen gewoon sturen en als ze niet betalen nalatigheidsintresten aanrekenen. W

Elk groot bedrijf doet dat. Bij ons is het ook elk kwartaal gesleur en getrek. Soms krijgen we hier ook 90d betaling uitstel gemandateerd voor indirect procurement. En als er dan 15 of 30d in de contracten staat, nobody cares. See you in court !

Als er een slecht jaar is, schuift alles. En het probleem zit in het jaar ernaa. Rinse and repeat. En voor het zingen de kerk uit als manager (of hopen op een goed jaar/kwartaal waar die kosten doorgeflushed kunnen worden).

Die contractors kunnen via factoring hun centen sneller krijgen. Of een of andere off-balance sheet bedrijf geeft wat centen of een andere site/divisie/...

Of gewoon wachten he. Het is Arcelor, die gaan wel betalen. Volgens mij zal een standaard bank dat zelfs financieren met de factuur als onderpand.

En als het eens goed gaat, worden de kosten die in de toekomst gepland staan naar voor getrokken en betaald op 1 of andere bullshit PO/factuur.

Zo zijn er nog hoor. Maar die contractors rekenen dat vaak al (dubbel) mee in hun marge.
Lost men vaak juridisch ook "creatief" op door daar "één project" van te maken waarbij bepaald is dat pas op het einde/na final sign off gefactureerd mag worden. Tussentijdse opleveringen/tussentijdse staten worden allemaal goedgekeurd zodat geen discussie is maar finaal is nog goedkeuring nodig van iemand van hoger management. Of dient het nog "opgeleverd" te worden met een laatste attest of spreekwoordelijk vijsje terwijl het al een half jaar operationeel aan het testdraaien is...

Of dat naar realiteit/investors/revisor/... wenselijk is weet ik niet want m.i. zit dit op de grens van fraude.

Ooit zo'n project geweten wat (o.a. door corona) meer bijna 3 jaar "te laat" is gefactureerd. Periode daarvoor wel mooi opbrengsten ervan genomen maar productielijn was nog niet "opgeleverd"...

Voor ons is dit eigenlijk niet slecht want de kleine garnalen worden zo van tussen geperst terwijl wij gewoon een paar procent extra rekenen om bank te spelen.
Maar AMG is ook gewoon onze grootste klant, je kan niet zomaar stoppen bij een klant waar je 25% oid van u jaarvolume draait, zeker niet op een moment dat er quasi geen investeringsprojecten in de markt zijn en de hele markt zotte toeren doet om toch iets binnen te halen van de weinige projecten die er wel nog zijn.

Zo zijn er nog hoor. Maar die contractors rekenen dat vaak al (dubbel) mee in hun marge.
Lost men vaak juridisch ook "creatief" op door daar "één project" van te maken waarbij bepaald is dat pas op het einde/na final sign off gefactureerd mag worden. Tussentijdse opleveringen/tussentijdse staten worden allemaal goedgekeurd zodat geen discussie is maar finaal is nog goedkeuring nodig van iemand van hoger management. Of dient het nog "opgeleverd" te worden met een laatste attest of spreekwoordelijk vijsje terwijl het al een half jaar operationeel aan het testdraaien is...

Of dat naar realiteit/investors/revisor/... wenselijk is weet ik niet want m.i. zit dit op de grens van fraude.

Ooit zo'n project geweten wat (o.a. door corona) meer bijna 3 jaar "te laat" is gefactureerd. Periode daarvoor wel mooi opbrengsten ervan genomen maar productielijn was nog niet "opgeleverd"...

Fraude is een groot woord. Zolang een prive bedrijf met een ander bedrijf overeenkomt om een prestatie te betalen op een bepaalde manier, who cares, right ?

Als ik dit jaar budget over heb en volgend jaar is een vraagteken, dan sleur ik een onderhoudscontract van volgend jaar in het budget van dit jaar. En dan noem ik het 'voorbereiding 2026' of zoiets. En dan komt de effectieve prestatie volgend jaar. Who cares, right ?

Het zit em mss in de juiste zinsformulering. Maar als je niet mag factureren mag je dat zelf toch ook niet als omzet tellen?
Wat voor grote bedrijven op den duur toch ook gevolgen kan hebben als iedereen dat begint te doen?

Al mijn Semrush stocks 10 dagen geleden verkocht. Jaar bijgehouden en amper bewogen.
paar dagen later, nl. gisteren +75pct omdat Abobe hen zal overnemen.

Goddamn...paar maandlonen mislopen. Frustrerend!

Al mijn Semrush stocks 10 dagen geleden verkocht. Jaar bijgehouden en amper bewogen.
paar dagen later, nl. gisteren +75pct omdat Abobe hen zal overnemen.

Goddamn...paar maandlonen mislopen. Frustrerend!

Amper bewogen? Stond in februari nog op 18 dollar.
Wel zonde natuurlijk dat je zoveel geld bent misgelopen

#1 redenering fout voor niet-economen.

Geld is een proxy voor productiviteitsruil. Geld op zich is een zinloos concept. Dat valt niet uit de lucht, he. En dat creert op zich geen purchasing power. Zelfs in het stenen tijdperk was er al productie en een vorm van handel, maar er was geen handel.

In Zimbabwe is er veel geld maar er is geen productie dus je kunt niks doen met je geld.

Het geld stroomt altijd naar die met de hoogste productiviteit en barrier of entry (kijk naar apple en consoorten). Iedereen kan brood bakken, weinigen kunnen iphones maken. Een iphone is veel broden waard. Of we daar dan 500 euro, 10000 cegemunten, 20000 rozenblaadjes op plakken, relatief zinloos. Een brood zal altijd 1/250 kosten (you get the idea).

Als we dat naar AI vertalen. AI zal geen brood maken of geen loodgieterij doen. AI zal wel andere taken doen. De verhouding in productiviteitsruil zal wijzigen. Welke arbitraire ruileenheid we daar dan op plakken, we shall see.
AI plus robots zal volgens sommigen alles kunnen. Dus ook een brood bakken en loodgieterij.

Bon, los van het feit dat MSTR retarded was een jaar geleden aangezien het aan 150% of zo van de BTC noteerde, en er werkelijk 0,0 reden is om tijd te spenderen aan MSTR, heb ik toch even 30 min van mijn tijd gespendeerd vandaag aan het wat meer in detail te bekijken.

Ik snap het niet. Kan iemand het mij uitleggen ? Asking for a friend

Ik zie ook dat de waarde van die perpetuals mooi de seniority orde volgt. De meest senior staat nog op 98%. De laagste op 60%. Ik moet er geen figuurtje bij maken wat dat wil zeggen qua markt perceptie. Ik ben - voor evidente redenen - geen expert in LBEs. Maar als dit wijdverspreide retardedness is, gaan we nog pijnlijke taferelen meemaken...
Ik heb als non-believer als gok/grap er een lolletje in gesmeten, ik zag het als een hype en dat op zich kan altijd goed gaan. Zo ga ik het ook van dichterbij bekijken om te zien of ik waarde kan vinden.

Wel... BTC as such is nog steeds prietpraat imo. Ik kan nog steeds niet de waarde er van zien. Dus het is als een soort luxeproduct, een banaan tegen een muur geplakt etc. God mag weten waar het voor kan dienen, naast een ongereguleerde markt waar whales kunnen manipuleren naar hartelust.

Hetzelfde geldt voor de LBE's. Dit is gewoon BTC maar dan leveraged, basically. Dus gebakken lucht met een hefboom aankopen.

Fraude is een groot woord. Zolang een prive bedrijf met een ander bedrijf overeenkomt om een prestatie te betalen op een bepaalde manier, who cares, right ?

Als ik dit jaar budget over heb en volgend jaar is een vraagteken, dan sleur ik een onderhoudscontract van volgend jaar in het budget van dit jaar. En dan noem ik het 'voorbereiding 2026' of zoiets. En dan komt de effectieve prestatie volgend jaar. Who cares, right ?
Er is een verschil tussen de effectieve betaling uitstellen en toewijzing van de kosten uit stellen. Met uitgesteld te betalen is uiteraard niets mis (contractuele afspraken), met het (bewust) niet respecteren van het annualiteitsprincipe door kosten niet/in foute jaren te nemen m.i. wel.
Dit is vermoedelijk hier de bedoeling, anders zouden ze wel mogen factureren in 2025, maar moesten wachten op hun betaling tot 2026. Hier mogen ze niet factureren in 2025...
Ze geven dus bewust een onjuist beeld van de financiële situatie, dus afhankelijk van het bedrag en situatie valt dit m.i. onder fraude. Who cares? Fiscus, banken, leveranciers, aandeelhouders,...
Het zit em mss in de juiste zinsformulering. Maar als je niet mag factureren mag je dat zelf toch ook niet als omzet tellen?
Wat voor grote bedrijven op den duur toch ook gevolgen kan hebben als iedereen dat begint te doen?
Contractor zal dit niet als (gefactureerde) omzet tellen, maar boekhoudkundig wel als opbrengst (of voorraad en lagere kost) nemen. Afhankelijk van de situatie kan dit in de cijfers via verschillende manieren verwerkt worden (bestellingen in uitvoering, te innen opbrengsten,...) zodat dit voor contractor een correct beeld geeft en geen invloed heeft.
Belangrijkste invloed zal cashflow matig zijn hier, niet op resultaten. Het zit in hun winst, maar staat niet op de bank en/of kan niet gebruikte worden voor leveranciers.

Oepsie: ‘ASML schond in 2023 herenakkoord tussen VS en Nederland’
[Toenmalig ASML-ceo Peter] Wennink werpt volgens de auteurs [van het pas verschenen boek over ASML] vervolgens een opmerkelijke suggestie op: als de VS de ingenieurs van ASML zouden blijven toestaan om Chinese klanten te bedienen, kan het bedrijf inzicht bieden in wat er gebeurt binnen de muren van Chinese chipfabrieken. De ingenieurs zijn al ter plaatse, bezoeken locaties, onderhouden machines en praten met lokale medewerkers. ASML zou, suggereert Wennink, de ‘ogen en oren’ van Washington in China kunnen zijn.
ASML ontkent dit uiteraard.

AI plus robots zal volgens sommigen alles kunnen. Dus ook een brood bakken en loodgieterij.

Ja, ain't gonna happen.

Ik heb als non-believer als gok/grap er een lolletje in gesmeten, ik zag het als een hype en dat op zich kan altijd goed gaan. Zo ga ik het ook van dichterbij bekijken om te zien of ik waarde kan vinden.

Wel... BTC as such is nog steeds prietpraat imo. Ik kan nog steeds niet de waarde er van zien. Dus het is als een soort luxeproduct, een banaan tegen een muur geplakt etc. God mag weten waar het voor kan dienen, naast een ongereguleerde markt waar whales kunnen manipuleren naar hartelust.

Hetzelfde geldt voor de LBE's. Dit is gewoon BTC maar dan leveraged, basically. Dus gebakken lucht met een hefboom aankopen.

No shit. Maar waarom gaat er 10tallen miljarden in om. Waarom zien anderen het niet, interesting.

Er is een verschil tussen de effectieve betaling uitstellen en toewijzing van de kosten uit stellen. Met uitgesteld te betalen is uiteraard niets mis (contractuele afspraken), met het (bewust) niet respecteren van het annualiteitsprincipe door kosten niet/in foute jaren te nemen m.i. wel.
Dit is vermoedelijk hier de bedoeling, anders zouden ze wel mogen factureren in 2025, maar moesten wachten op hun betaling tot 2026. Hier mogen ze niet factureren in 2025...
Ze geven dus bewust een onjuist beeld van de financiële situatie, dus afhankelijk van het bedrag en situatie valt dit m.i. onder fraude. Who cares? Fiscus, banken, leveranciers, aandeelhouders,...

Letterlijk elk groot bedrijf dat ik ken doet dat. Facturen door duwen naar voor of achter. Idem met revenue. Hier worden zelfs machine leveringen met opzet vertraagt zodat ze pas in volgende kwartaal geleverd worden zodat ze revenue recognition in volgende kwartaal kunnen krijgen. Het met 7% groei zijn elk kwartaal. Niet eens 10% en dan 4% het kwartaal nadien.

Ik loop hier nu al 10+y rond. Elke zoveel kwartalen is het 'discretionary spend freeze' en dan is het na 2mnd in het kwartaal de kraan gewoon toe en gaat er geen enkele betaling nog de deur uit. En dan de 1e van het kwartaal erna is het een lawine en na 2 weken is het dan - je raadt het nooit - 'discretionary spend freeze'. En dan 2w voor einde van het kwartaal misschien weer wat budgetopening. Lange termijn planning.

Maar als ik bij de concullega's rondhoor is dat daar exact hetzelfde.

Contractor zal dit niet als (gefactureerde) omzet tellen, maar boekhoudkundig wel als opbrengst (of voorraad en lagere kost) nemen. Afhankelijk van de situatie kan dit in de cijfers via verschillende manieren verwerkt worden (bestellingen in uitvoering, te innen opbrengsten,...) zodat dit voor contractor een correct beeld geeft en geen invloed heeft.
Belangrijkste invloed zal cashflow matig zijn hier, niet op resultaten. Het zit in hun winst, maar staat niet op de bank en/of kan niet gebruikte worden voor leveranciers.

Terug
Bovenaan