Kleine Beursfeiten

In welke mate, en wanneer zo'n exit taks zal getriggered worden is ook de vraag.

Stel ik verhuis effectief naar een ander land en laat m'n domicilie aanpassen bij de broker en banken op basis van een nieuwe identiteitskaart (of verblijfskaart) maar geef bv. geen adresaanpassing door in België (bv. domicilie blijft behouden omdat het mijn eigen onverhuurde eigendom is, of dat van familie) en ik verwijder de buitenlandse rekeningen in CAP en geef simpelweg in de belastingaangifte verder 0 inkomsten aan, gezien belast in land waar je gedomicilieerd bent (en meestal wel een dubbel belastingverdrag)... Er zal, tenzij ik me vergis, dan ook geen CRS (indien CRS land) naar België vloeien, tenzij misschien het jaar of de periode voorafgaand aan de adresaanpassing.

Zal die taks ook geheven worden op ongerealiseerde winsten?

Er zal (hopelijk) wel weer een of andere koterij mogelijk zijn om die exit taks te verhinderen zeker...

Als het een buitenlandse broker is moet je die expliciet aangeven in je aangifte (buitenlandse rekening).
Als je gebruik maakt van de opt-out (bij een BE-broker) vermoed ik dat de fiscus daar ook wel van op de hoogte gesteld wordt?
Enerzijds moet je die aangeven bij de NBB (CAP) en ook in je belastingaangifte.

Ik gebruik nu al meer dan een jaar IBKR en een Zwitserse bank-broker, en die sturen net als iedere broker in CRS plichtige landen mooi een CRS rapport naar het Belgische MinFin.
Niet CRS plichtige landen doen het natuurlijk niet, maar zo'n rekeningen worden dan wel geflagged als je vanaf of naar je Belgische rekening transacties uitvoert, Keytrade KYC was er hier snel bij met m'n Zwitserse rekening, en de Duitse IBAN voor overschrijvingen naar IBKR 😂

Iedere Belgische bank of broker doet die reporting ook automatisch, dus ja als er bv. gerealiseerde winst is gemaakt en je opt-out actief hebt, en van alle CRS rapporten samen het totaalbedrag niet overeenstemt met het bedrag die je moest aangeven, gaan er sowieso alarmbellen rinkelen.
Het zou eigenlijk fijn zijn dat dit ook automatisch in de vereenvoudigde aangifte terechtkomt, maar dat is de volgende stap!

Daarop staan de volgende info:
- Rekeningsaldo (= som cash saldo + netto geïnvesteerd)
- Bruto verkoopopbrengsten/Afkopen (= som ongerealiseerde winsten van het volledige portfolio)
- Bedrag betaalde intresten (afkomstig van bv. cash saldo)
- Bedrag betaalde dividenden (staat op 0 als je enkel accumulerende ETFs hebt)

Op die 2 laatste wordt dus ook belasting geheven, bij Belgische brokers aan de bron, en buitenlandse moet je dus zelf aangeven in je belastingaangifte, als het globaal totaal immers hoger is dan de vrijstelling.

Dus ja, ze weten ALLES.
Als je kiest voor de bronheffing moet je enkel (kunnen) bewijzen voorleggen voor de transacties voor de 10k meerwaarde die je wenst terug te vorderen (en een dik jaar wachten om ze via uw aangifte terug te krijgen), zoals bij dividenden.
Ik geef liever geen renteloze leningen aan de staat, want dat is het ook effectief... Ze rekenen er ook op dat mensen geen opt-out zullen doen en zo heeft de Belgische overheid dus gratis extra cashflow.
Cashflow die beter in je eigen portfolio blijft om zelf je winsten te maximaliseren.

Voor mij zou het sowieso een opt-out zijn.

Mocht de Belgische overheid beter omspringen met ons geld en niet alles in bodemloze putten smijten zou ik het hen nog gunnen, echt waar, maar nu, neen danku. Dat ze eerst eens tonen waar m'n belastinggeld nuttig besteed wordt. Bv. justitie heeft wat meer geld nodig dan al die andere departementen.

Gelukkig voor mij geen opt-out van toepassing want buitenlandse broker. En daarbij enkel maar accumulerende ETFs, veel minder kopzorgen en niks te betalen zolang het niet gerealiseerd is, dan actief te beleggen...

De Belgen (of mensen in het algemeen overal ter wereld) zodanig taxeren, maar net voldoende ademruimte geven om een klein beetje te genieten, dat is het ultieme doel van de politiek en de echte machthebbers. Moderne slavernij, terwijl we het niet eens door hebben.

In welke mate, en wanneer zo'n exit taks zal getriggered worden is ook de vraag.

Stel ik verhuis effectief naar een ander land en laat m'n domicilie aanpassen bij de broker en banken op basis van een nieuwe identiteitskaart (of verblijfskaart) maar geef bv. geen adresaanpassing door in België (bv. domicilie blijft behouden omdat het mijn eigen onverhuurde eigendom is, of dat van familie) en ik verwijder de buitenlandse rekeningen in CAP en geef simpelweg in de belastingaangifte verder 0 inkomsten aan, gezien belast in land waar je gedomicilieerd bent (en meestal wel een dubbel belastingverdrag)... Er zal, tenzij ik me vergis, dan ook geen CRS (indien CRS land) naar België vloeien, tenzij misschien het jaar of de periode voorafgaand aan de adresaanpassing.

Zal die taks ook geheven worden op ongerealiseerde winsten?
Twee jaar na het land verlaten te hebben en niet terug te keren.
Op ongerealiseerde meerwaarden.

De Belgen (of mensen in het algemeen overal ter wereld) zodanig taxeren, maar net voldoende ademruimte geven om een klein beetje te genieten, dat is het ultieme doel van de politiek en de echte machthebbers (anders gezegd de 0,1% dus). Moderne slavernij, terwijl we het niet eens door hebben.
FYI
En dus keert de top 40% zich tegen de bottom 60%, terwijl de bottom 99,9% zich eigenlijk tegen de 0,1% zou moeten keren. En ondertussen laat de halve wereld zich wijsmaken dat migratie HET grote probleem is en niks anders :laugh:

Zolang die 40-5 percentile zichzelf blijft wijsmaken dat ze worden afgeript door "de profiteurs" onder hen en niet naar boven kijken gaat het alleen maar slechter worden. Van mijn part mag iedereen zich blijven wijsmaken dat ze inflatie kunnen outpacen door hun financiën gedisciplineerd te beheren maar long term outpace je nooit de top van de piramide. Als je geen kinderen hebt/wil zou ik er ook niet al teveel van wakker liggen, maar als je inzit met het lot van je kinderen en potentiële kleinkinderen doe je dat beter wel.

Speculatie tax was er enkel in 2016.
Ik kom hier nog even op terug.

Ik kom toch aardig wat recente artikelen tegen die weliswaar niet spreken over een speculatietax, maar wel wel over een meerwaardetax van 33% die de fiscus kan hanteren wanneer een belegger zich niet gedraagt als een goede huisvader. Dit is natuurlijk een heel grijze zone, maar grote kans dat de fiscus hier misbruik van zal maken nu men compleet inzicht zal hebebn in ieders transacties van 1 januari 2026. Veelvuldig handelen lijkt dus een groot risico te worden om zwaar belast te worden. Wat in mijn ogen overigens belachelijk is, want ieder moet toch zelf kunnen bepalen wanneer hij koopt en verkoopt....

Ik kom hier nog even op terug.

Ik kom toch aardig wat recente artikelen tegen die weliswaar niet spreken over een speculatietax, maar wel wel over een meerwaardetax van 33% die de fiscus kan hanteren wanneer een belegger zich niet gedraagt als een goede huisvader. Dit is natuurlijk een heel grijze zone, maar grote kans dat de fiscus hier misbruik van zal maken nu men compleet inzicht zal hebebn in ieders transacties van 1 januari 2026. Veelvuldig handelen lijkt dus een groot risico te worden om zwaar belast te worden. Wat in mijn ogen overigens belachelijk is, want ieder moet toch zelf kunnen bepalen wanneer hij koopt en verkoopt....

De regel is dat er geen meerwaardebelasting is tot nu toe.

De fiscus kan proberen herkwalificeren naar beroepsmatig of speculatief (de 33% diverse inkomsten), maar dat is niet eenvoudig.
Veelvuldig zou dan echt wel heel veel moeten zijn.
Misschien dat sommigen op dit forum daaronder kunnen vallen, zeker als ze met kortlopende opties traden.

Misschien ook als het een inkomenstroom wordt, kan mss geargumenteerd worden dat het beroepsmatig is.
Als er geen andere inkomstenbron is (werkloos) in combinatie met veel handelen, dan is er misschien ook argumentatie voor beroepsmatig.

Maar de overgrote meerderheid koopt en verkoopt af en toe, met als doel over lange termijn kapitaal te beschermen of te doen groeien (niet met doel snel te cashen), en dat is perfect normaal.

De Belgen (of mensen in het algemeen overal ter wereld) zodanig taxeren, maar net voldoende ademruimte geven om een klein beetje te genieten, dat is het ultieme doel van de politiek en de echte machthebbers. Moderne slavernij, terwijl we het niet eens door hebben.

De massa's werklozen, OCMW'ers en ons record aantal mensen aan de ziekenkas kan je gerust beschouwen als mensen die het wel degelijk beseffen.

Maar die hoge belastingen hebben ook zo zijn voordelen, het maakt de rat race quasi onmogelijk en werkt bevrijdend, angst voor ontslag/slechte reputatie is niet nodig. Geen moeite doen voor promotie, geen uitsloverij, sterker onderhandelen, je kan altijd eerlijk zijn en moet geen show verkopen. Werkgeluk ligt zo voor het rapen. Loopt het mis dan kan je een ontslagpremie meepikken en die eerste maanden van hoge werkloosheidsvergoeding en je bedje is gespreid.

Hoogopgeleid, carrièretijger/uitslover en een dividendportefeuille, dan ben je in België echt een slaaf.
Maar uiteindelijk is dat een eigen keuze, dus geen medelijden nodig.

Laatst bewerkt:
Rate cut, trade deal VS-China, en MAG7 earnings…
Deze week kan gigantisch worden!
We zijn mogelijk weer bezig met een gigantische uitbraak (vrijdag gestart op de Nasdaq oa.) voor meer dan een jaar. Een tijdje zijdelings kan ook nog. Laten we die shorters maar weer eens scheren! Mogelijk laatste en grootste leg up voor melt down.

Laatst bewerkt:
Meerwaardebelasting : zal pas geheven worden enkel en alleen vanaf dat je verkoopt. Dus als je in heel 2026 niet verkoopt, betaal je ook geen meerwaardebelasting .

Hoe moet ik het verder noemen als de banken automatisch meerwaardebelasting afhouden voor bv 11.000€, en je moet het jaar erop die 1.000€ teveel meerwaardebelasting via MinFin terugvragen, dan zou je daar toch ook rente op mogen krijgen ?
Ahja, je stelt het de staat "ter beschikking" en je hebt er zelf niet om gevraagd ??

Dan kies ik toch voor opt-out - maar blijkbaar moet je dan zelf bij elke verkoop die je doet, duidelijk aangeven hoeveel meerwaarde er effectief gerealiseerd is door je aandelen (die je al 10 jaar bijhoudt) te verkopen , ik ben eens benieuwd naar de vormvoorwaarden hiervan (hoe aan te geven, welke documenten ter beschikking houden etc)
(vergeljik het met een loonfiche 281.10, daar staan ook codes a la 1250 1254 1286 1287 etc in)

Ik hoop ook op een mooie klap maar dan naar boven, begin van nieuwe bullmarkt, liefst voor 31 december 2025 ;)

Ik hoop ook op een mooie klap maar dan naar boven, begin van nieuwe bullmarkt
Die komt er ook, denk ik 😉. En is niet nieuwe bullmarket te noemen. De huidige bullmarket is er al meer dan 15 jaar 😉, maar die zal over enkele jaren ook wel ten einde lopen. Maar eerst nog eens de massahysterie door grote stijgingen aanwakkeren. De grootste stijging komt altijd op het einde van een bullmarket, en dit om zoveel mogelijk retail beleggers in de exponentiële fase te jossen.

Hoe gaan brokers verkopen met verlies verwerken?

Stel je verkoopt in oktober 2026 met 50 000 euro winst en ze houden die 10% aka 5 000 euro af, daarna verkoop je nov met 50 000 euro verlies ga je die 5 000 dan terugkrijgen. 🤔

Vraag me ook af je de beurstaks ook gaat moeten betalen op die 5 000 die bij verkoop naar de belastingen gaat. 🤔

Zou wel degoutant zijn.

Hoe gaan brokers verkopen met verlies verwerken?

Stel je verkoopt in oktober 2026 met 50 000 euro winst en ze houden die 10% aka 5 000 euro af, daarna verkoop je nov met 50 000 euro verlies ga je die 5 000 dan terugkrijgen. 🤔

Vraag me ook af je de beurstaks ook gaat moeten betalen op die 5 000 die bij verkoop naar de belastingen gaat. 🤔

Zou wel degoutant zijn.
Geen beurstax op belastingen eh. De beurstransactie is al dan al achter de rug.

Hetgeen je vermeld omtrent verliezen is goeie reden op voor opt-out te gaan.

En dat alles overgoten met een FIFO -sausje, met +20 posities, met regelmatig eens bijkopen, en wat niet -euro munten, ..

Ik hoop dat de brokers dit gaan regelen, zo niet dreigt grote chaos - ook voor de overheid want die gaan 2 miljoen mensen moeten aanwerven om dat te controleren.

En dat alles overgoten met een FIFO -sausje, met +20 posities, met regelmatig eens bijkopen, en wat niet -euro munten, ..

Ik hoop dat de brokers dit gaan regelen, zo niet dreigt grote chaos - ook voor de overheid want die gaan 2 miljoen mensen moeten aanwerven om dat te controleren.
Gaat sewes meer kosten dan het ooit zal opbrengen

Terug
Bovenaan