Kleine Beursfeiten

Beschouw je 45% belasting op de dividenden niet als een issue dan? De vrijstellingskorf zal wel meer dan gevuld zijn bij u vermoed ik :unsure:

Nee. En we gaan die discussie niet opnieuw voeren, want dat hebben we hier al 100x gedaan. Liever belastingen op iets dan geen belastingen op niks.

De MR is de grootste/enigste tegenstander van die belasting en is zowat "incontournable".
Een linkse regering zonder de MR is zowat ondenkbaar.

De vivaldi regeringen hebben er tenslotte ook nooit die taks doorgekregen.

in verband met die vrijstelling van 10k...

Is het simpelste eigenlijk niet gewoon 2 brokers hebben?
1 belgische die automatisch de belasting aftrekt en dan gebruik je gewoon een 2de die niet automatisch aftrekt waarmee je tot max 10k winst gaat per jaar.
Ik denk dat ge zo het minste werk hebt dat ge geen belastingen moet terugtrekken of alles moet aangeven.
Enkel wat rekenwerk om niet over de 10k te gaan

Of zie ik dat verkeerd?

1 belgische die automatisch de belasting aftrekt en dan gebruik je gewoon een 2de die niet automatisch aftrekt waarmee je tot max 10k winst gaat per jaar.
Ik denk dat ge zo het minste werk hebt dat ge geen belastingen moet terugtrekken of alles moet aangeven.

Of zie ik dat verkeerd?
Als het een buitenlandse broker is moet je die expliciet aangeven in je aangifte (buitenlandse rekening).
Als je gebruik maakt van de opt-out (bij een BE-broker) vermoed ik dat de fiscus daar ook wel van op de hoogte gesteld wordt?

Allemaal zaken die volgens mij de kans verhogen om aangewezen te worden voor een controle van uw gehele transactielogboek van dat jaar.

Als je kiest voor de bronheffing moet je enkel (kunnen) bewijzen voorleggen voor de transacties voor de 10k meerwaarde die je wenst terug te vorderen (en een dik jaar wachten om ze via uw aangifte terug te krijgen), zoals bij dividenden.

Of zie ik dat verkeerd?

Je weet toch niet op voorhand hoeveel winst je waar gaat hebben?

En welk probleem zou het ook oplossen?

Print je statement af aan het einde van het jaar en vul het in box xyz in in je tax filing en klaar.

Je gaat met die automatische inhouding een iets betere trader moeten zijn om winst te maken. als ik voor 100 euro aandelen koop en ze verkoop aan 110 euro dan heb ik 109 euro om verder mee te traden. Maar als je enkele keren koopt en verkoopt dan gaat dat een exponentiële factor zijn.
Nuja, dan kunnen ze zeggen dat je speculeert en moet je misschien ook nog eens 33% speculatietaks afdragen.

Moest ik in de regering zitten ik zou het simpeler maken. Iedereen die verkoopt 1% betaalt 1% taks op die verkoop. Ongeacht of je nu winst of verlies maakt. En zonder belastingsaftrek. Simpel en duidelijk voor iedereen, en weinig IT aanpassingen nodig.

Laatst bewerkt:
Je weet toch niet op voorhand hoeveel winst je waar gaat hebben?

En welk probleem zou het ook oplossen?

Print je statement af aan het einde van het jaar en vul het in box xyz in in je tax filing en klaar.
Je kan wel verkopen tot een bedrag dat ge niet over de 10k gaat en de rest laten staan om het jaar erachter te verkopen.

Tprobleem dat het zou oplossen is dat ik geen jaar of jaren moet wachten achter mijn geld van de regering.

Ik heb er geen idee van hoe ik het nu zou moeten uitrekenen hoeveel ik verschuldigd ben.
Is de winst bruto gerekend met taks en brokerkosten inclusief, of na tob met brokerkosten inclusief, of op de nettowinst na de kosten? En hoe zit het als je amerikaanse aandelen gekocht hebt terwijl EUR/USD bij aankoop bijvoorbeeld aan 1,15 staat en bij verkoop aan 1,05. En dan laat je het wat staan en bij omzetten naar euros staat het aan 1,20

Je kan wel verkopen tot een bedrag dat ge niet over de 10k gaat en de rest laten staan om het jaar erachter te verkopen.

Maar dat is gewoon achterlijk qua risk mgmt. Je moet verkopen als je wil verkopen. Niet om een of andere belasting ding te ontwijken.

Laten staan tot het jaar erna. Om 10% van je winst boven de 10k belasting te ontwijken. Er kan veel gebeuren tussen dan en volgend jaar.

Ofwel wil je verkopen, ofwel niet.

Tprobleem dat het zou oplossen is dat ik geen jaar of jaren moet wachten achter mijn geld van de regering.

Go cry me a river. Voor 9/10 van de beleggers hier zal dat wel meevallen hoor. Zolang je een portefeuille hebt van 10-20-30k, krijg je zelfs je 10k vrijstelling niet vol en gaat het over wat, 200, 300, 400 euro ? Een fractie van de woonbonus vroeger en daar zat ook niemand te neuten dat dat pas nadien kwam.

Ik heb er geen idee van hoe ik het nu zou moeten uitrekenen hoeveel ik verschuldigd ben.
Is de winst bruto gerekend met taks en brokerkosten inclusief, of na tob met brokerkosten inclusief, of op de nettowinst na de kosten? En hoe zit het als je amerikaanse aandelen gekocht hebt terwijl EUR/USD bij aankoop bijvoorbeeld aan 1,15 staat en bij verkoop aan 1,05. En dan laat je het wat staan en bij omzetten naar euros staat het aan 1,20

Ik versta niet waarom mensen dat zo ingewikkeld maken. Het is toch niet moeilijk ? Euro waarde op aankoop, euro waarde op verkoop, verschil. Al de rest is irrelevant (brokerkosten, tob, fx). Met de overheid weet je nooit natuurlijk. Maar elke andere implementatie is een nachtmerrie.

Je gaat met die automatische inhouding een iets betere trader moeten zijn om winst te maken. als ik voor 100 euro aandelen koop en ze verkoop aan 110 euro dan heb ik 109 euro om verder mee te traden. Maar als je enkele keren koopt en verkoopt dan gaat dat een exponentiële factor zijn.
Nuja, dan kunnen ze zeggen dat je speculeert en moet je misschien ook nog eens 33% speculatietaks afdragen.

In the grand scheme of things zal dat wel meevallen, zelfs met 100y compounden.

Je doet jezelf geen eer aan door met dergelijke argumenten af te komen, want die zijn redelijk non-sensical en ondergraven je betoog meer dan ze het steun geven.

Moest ik in de regering zitten ik zou het simpeler maken. Iedereen die verkoopt 1% betaalt 1% taks op die verkoop. Ongeacht of je nu winst of verlies maakt. En zonder belastingsaftrek. Simpel en duidelijk voor iedereen, en weinig IT aanpassingen nodig.

Dat is er al met de transactietax.

Maar dat is gewoon achterlijk qua risk mgmt. Je moet verkopen als je wil verkopen. Niet om een of andere belasting ding te ontwijken.

Laten staan tot het jaar erna. Om 10% van je winst boven de 10k belasting te ontwijken. Er kan veel gebeuren tussen dan en volgend jaar.

Ofwel wil je verkopen, ofwel niet.
precies nog nooit gehoord van trimmen

Go cry me a river. Voor 9/10 van de beleggers hier zal dat wel meevallen hoor. Zolang je een portefeuille hebt van 10-20-30k, krijg je zelfs je 10k vrijstelling niet vol en gaat het over wat, 200, 300, 400 euro ? Een fractie van de woonbonus vroeger en daar zat ook niemand te neuten dat dat pas nadien kwam.
Alez, meneer kent hier iedereen zijn portefeuille en winsten :unsure: ik zit zelf aan een 30k winst, dus da zou al 3000€ zijn die ik aan de staat mag geven, of 2000 als ik het wat verdeel over de brokers en geen renteloze lening wil geven aan onze waardeloze staat

Ik versta niet waarom mensen dat zo ingewikkeld maken. Het is toch niet moeilijk ? Euro waarde op aankoop, euro waarde op verkoop, verschil. Al de rest is irrelevant (brokerkosten, tob, fx). Met de overheid weet je nooit natuurlijk. Maar elke andere implementatie is een nachtmerrie.
met andere woorden ge weet het dus zelf ook niet. Het enige wat ge hier weer komt doen is de nutteloze zak afgeven op een ander zijn vraag

onze waardeloze staat
Letterlijk niemand dwingt u om in België te blijven wonen... als het op een ander zoveel beter is...
De realiteit is dat er zeer weinig landen zijn op deze rots waar het beter leven is dan hier, ge moet niet eens zo ver gaan om voorbeelden te vinden. Of denk je bv dat Reform over het kanaal tegen een absolute meerderheid aanschuurt omdat dat land zo fantastisch draait? :sarcastic:

Er komt een exit tax samen met de meerwaardebelasting.
Dat invalideert z'n idee niet van zoveel mogelijk te verdienen op de beurs en vervolgens te verkassen naar ergens anders.
De exit tax in haar huidige vorm (!) geldt (in zoverre ik het goed interpreteer) enkel op ongerealiseerde meerwaarden van financiele activa op moment van emigratie. Als je 10% betaalt op desbetreffende meerwaarde (boven 10K per jaar), werkt dat bevrijdend en heb je verder niets te vrezen. Dat % ligt (vandaag) nog een stuk lager dan in andere Europese landen.
Er is ook geenzins sprake van een exit tax op het vermogen van het individu. Dat zal er ooit wel van komen, maar zover zijn we nog niet.
Een tax van die aard had Mr Slave's plannen mogelijk wel in de war gebracht.

Das exact de reden waarom ik op de beurs zit. Ik wil er zoveel mogelijk uithalen om dan te verkassen naar waar het beter is
Maar naar waar dan? Als je probleem de meerwaardebelasting is ga je in heel veel landen bedrogen uitkomen. Die 10% is best te pruimen in vergelijking met een hele hoop andere landen.
Soit, elk doet wat hij wil ofc.

Ik doe geen short-term plays. Tenzij het op short-term overpriced zou zijn. VTS aan 40 vliegt onmiddellijk buiten.

EVS zat historisch nog in de portefeuille als dividend ding. Maar gezien de koersevolutie van EVS (dividend te laag) en VTS (dividend hoog), was het exit EVS en entry VTS.
Denk je dat het dividend van VTS sustainable is? Snel ook even bekeken, maar de earnings dekken toch bijlange de payout niet?
't is een attractief dividend, maar voorzover ik kan zien niet te houden.
Wel een lage schuldgraad etc, maar ze keren teveel uit om overnames te doen of een buffer op te bouwen en dat vind ik destructief op lange termijn. Bijna geen veiligheidsmarge

Terug
Bovenaan