Kleine Beursfeiten

In percentage is mijn YTD moeilijk uit te drukken omdat ik redelijk zwaar in cash zat (en nog steeds zit) en op bepaalde momenten substantiële delen daarvan in de markt heb gegooid. Algemeen gesproken hebben mijn grootste posities het tot nu toe allemaal goed gedaan, en heb ik enkel aan enkele van mijn veel kleinere gokjes mijn gat verbrand. Voorlopig dan toch, want principieel verkoop ik gokjes nooit met verlies. Ik ben absoluut geen beursgoeroe, zo kan ik bijvoorbeeld amper een jaarrekening interpreteren, maar in absolute cijfers sta ik dit jaar mooi in de plus en mag ik dus niet ontevreden zijn.

De beste beslissing, achteraf bekeken, was om op 3 februari mijn volledige CSPX positie te verkopen. Ben op 4 april terug deels ingestapt (iets te vroeg, het kelderde nog een paar dagen door), en sindsdien gespreid over enkele aankoopmomenten een grotere positie ingenomen dan ik aanvankelijk had, maar nooit hoger aangekocht dan ik voor verkocht had toen.

Ik heb ondertussen opnieuw hoogtevrees en zou mijn geld eigenlijk wat veiliger willen beleggen omdat ik het algemene sentiment op de beurs veel te euforisch vind, maar behalve fiat staat alles zodanig hoog dat ik het gewoon niet meer weet. Ergens verwacht ik toch een stevige storm, de vraag is enkel: wanneer? En moet ik dan nog meer in cash gaan? Of ik kan natuurlijk helemaal de apocalyptische optie kiezen en beginnen beleggen in toiletpapier en conserven.

Laatst bewerkt:
Wat een pech jongens...
Gisterenavond een short lijst opgesteld, met als doel om al volgende week 5-10% short te gaan via puts.
Apple, e.l.f., Five below, Tapestry, Doordash en Ulta stonden bovenaan het lijstje. ARM en Cloudlfare waren/zijn nog twijfegevallen (omdat je daar zit met enorme industry tailwinds + cult following + in het geval van ARM kleine float)
Dat was een slam dunk geweest. Kut.

Gelukkig al 50% cash, maar hier word ik toch niet blij van.

De drops worden geleidelijk aan kleiner, de markt wordt er minder gevoelig door. Zal snel corrigeren, 22% stijging in VIX is gewoon FUD.
Short the VIX ;-)
Long VXX werkt op zich nog wel, zolang je niet langer dan een week je long positie aanhoudt (vooraleer het contango-effect binnenkomt).

Jamie Dimon is toch ook minder positief, hij stelt zich veel meer zorgen te maken dan anderen over een ernstige daling van de beurs. Volgens hem zou de beurs binnen de komende zes maanden tot twee jaar kunnen instorten gelet oa geopolitieke toestanden.

https://www.nieuwsblad.be/economie/...chuwt-voor-instorting-van-beurs/96230740.html

Er zijn altijd wel onheilspellingen, en een kapot horloge duidt ook tweemaal per dag het juiste uur aan ... maar is Dimon niet eerder een van de meer rationelere visies? Over AI is hij van oordeel dat het zeker zijn nut heeft, maar ook dat een deel van de investeringen ervan in rook zullen opgaan.

Jamie Dimon is toch ook minder positief, hij stelt zich veel meer zorgen te maken dan anderen over een ernstige daling van de beurs. Volgens hem zou de beurs binnen de komende zes maanden tot twee jaar kunnen instorten gelet oa geopolitieke toestanden.

https://www.nieuwsblad.be/economie/...chuwt-voor-instorting-van-beurs/96230740.html

Er zijn altijd wel onheilspellingen, en een kapot horloge duidt ook tweemaal per dag het juiste uur aan ... maar is Dimon niet eerder een van de meer rationelere visies? Over AI is hij van oordeel dat het zeker zijn nut heeft, maar ook dat een deel van de investeringen ervan in rook zullen opgaan.
Dat is toch bij alle investeringen in nieuwe technologie zo. De ene zal perfect waarde kunnen creëren met die technolgie, een ander kiest gewoon de verkeerde weg/toepassing/ gebruik of wat dan ook.

En lijkt me ook niet zo raar dat we een ernstige daling zouden krijgen na bijna een jaar alleen maar omhoog te gaan? :)

Nee klopt, hij zegt ook dat de markt niet te timen is. Maar als ik de ytd of de verwachtingen hier lees de voorbije pagina's ... ik hoop dat dit geen problemen gaat geven bij een eventuele terugval.

Dit verandert daar weinig aan... Trump zorgt nu voor een dip en daarna rallied het gewoon harder bij verdere rate cuts en meer printen. Dimon zijn 6m-2j timeframe is een beetje belachelijk, zo kan iedereen juist zijn.

Terug
Bovenaan