Kleine Beursfeiten

-20% hier. Ik was véél te vroeg in mijn switch om een grote positie in 3350.T in te nemen. :( maar komt wel goed, is een beetje standaard in al mijn beleggingen, ik koop altijd te vroeg.
Fucking hell, balls of steel.

Wat is jouw coping methode? Sit still, analyseer en koop bij als je conviction nog steeds hoog is of zuiver gewoon uitzitten?

Nuja, niemand heeft altijd perfecte timing. Ik 1/10 misschien met een optimistische blik. :unsure:

Veel wenen. 😂 Vooral als je weet dat ik in Juli nog op +25% stond...

In alle serieusheid: het is vooral mijn ego dat klappen krijgt hierdoor, toch op korte termijn. Maar dat is niet noodzakelijk slecht...
Wat ik geleerd heb in hoe hiermee om te gaan is het volgende:
  • Relativeren: het is ook 'maar' -20%. Op papier ben ik dus mijn winst van vorig jaar (25%) kwijt maar het jaar ervoor had ik 77% winst. Over 3 jaar tijd sta ik dus op 77% oftewel +/- 20% CAGR. Niet blij mee maar ook niet erg hé.
  • Ik ben zeer gelukkig in mijn leven in het algemeen: mooi lief vrouwke, fantastische kindjes, goede vrienden en familie, leuke uitdagende hobbies. Het is belangrijk om je leven op te bouwen in verschillende aspecten zodat wanneer 1 van die aspecten het slecht doet, de andere het goed doen en je je hieraan kan optrekken. Op slechte dagen gaan padellen met vrienden of spelen met de kindjes en uw zorgen zijn snel weg vind ik.
  • Ik doe mijn job eigenlijk best graag. Vroeger belegde ik met het doel om vroegtijdig op pensioen te gaan maar de laatste 1-2 jaren ben ik hierrond van gedacht veranderd dus enkele jaren langer moeten werken, is nu niet zo erg (ik ben 38).
  • Niet om te stoefen maar zelfs na een -20% is mijn portfolio groter dan die van zowat al mijn vrienden...
  • @Racing_Genk zijn verhaal helpt hier ook wel bij, -20% YTD is eigenlijk niets met wat hij meegemaakt heeft in '22 en zie hoe hij is teruggekomen.
Ik heb geleidelijk aan nog wat bijgekocht maarja... je koopt aan 900 denkende dat het goedkoop staat, dan koop je nog aan 800, 700... maar dan is het geld op en gaat het nog naar 500.

Nu voor alle duidelijkheid, ik verwacht nog steeds beduidend positief te eindigen eind van dit jaar hoor... maar de volaliteit pikt wel wat. :)
Al heb ik er wel uit geleerd dat desondanks mijn hoge overtuiging in een belegging, ik in de toekomst toch geen >20% positie meer zal innemen in éénzelfde bedrijf/sector.

Laatst bewerkt:
Volgens Bolero volgende YTD rendemementen (niet helemaal zeker wat Bolero doet als er dingen verhuizen tussen de portefeuilles, maar zal in the grand scheme of things niet zoveel uitmaken).

Historische portefeuille: 6.99 % (wordt wat tegengehouden door nog wat legacy corporate stock die suckt dit jaar en in USD noteert - heb er geschreven calls op, dus ze zitten geblokkeerd en kan ze niet verhuizen). Dat is werk voor 2026 om die op te kuisen en deftig te structureren zoals de onderstaande portefeuilles. O.a. nog wat spin-off prut in exotische munten waar ik vanaf wil raken, mini posities, historische suckers die ik meesleur, etc.
De grote portefeuille: 9.05 %
De hypotheek inkort portefeuille: 11.25 %
De dividend portefeuille: 17.56 %
Corporate stock portefeuille: -4.5 % (alles naar hier verhuisd om de rendementen in de overige PFs proper te houden -_-)

Alles samen: winst > bruto jaarloon 🕶️

En I know dat NASDAQ het beter doet, but I don't care. Ik zit in oude dino prut die ik kan valueren. 10% per jaar is goed genoeg. Pleeeenty of runway om tegen 50y op pensioen te kunnen gaan als de 10% per jaar blijft draaien de komende jaren.
Mijn Bolero zegt YTD +1%. Ik had eigenlijk niet verwacht om positief te gaan dit jaar gezien ik door liberation day deftig gekloot werd en op het dieptepunt in April op -28,9% YTD stond.

Maar mijn les is altijd hetzelfde: ik moet met mijn poten van individuele aandelen blijven en gewoon de index volgen. Of toch alleszins veel minder handelen. Dit jaar 50 transacties! Shame on me.

71% YTD voorlopig. Ik steek er wel gemakkelijk een part-time in, maar ik doe het oprecht graag dus het voelt niet als werken voor mij. Voor de rest is het natuurlijk vooral door de raging bull markt, laat je op dat vlak niks wijsmaken 😏

Hier ook iets meer dan +11% YTD, ondanks een aantal LBE's die momenteel op serieus verlies staan (hoop dat ooit het moment komt). Als ik die LBE's eruit haal (zowel de waarde van de aankoop uit het startpunt 1/1, als de waarde vandaag), dan zit ik rond de +31% op de rest. Vooral goed geboerd op Melexis, Leonardo (defense), United Health, en ook op MSCI ETF's die ik voornamelijk in de april dip heb gekocht.

Laatst bewerkt:
Hier +158% YTD maar is omdat ik in 2024 grootste deel van mijn pf verkocht heb voor immo. Met de rest veel risico genomen door zo goed als all in in AI infra gegaan zoals ALAB en IREN. Tot 2024 zat ik grotendeels in ETFs.

Denk dat o.a. @JanusDR in het verleden reeds een bewezen staat van dienst heeft opgebouwd en dat zijn ytd nog behoorlijk hoger zou kunnen uitvallen dan gedacht. Maar feit is dat je toch wat geluk, sterke concentratie, zeer goede timing of/en extreem inzicht moet hebben om echt hoge ytd te realiseren.

In bepaalde sectoren is het vrij zot geweest tot dusver in elk geval. Het is iedereen alvast gegund.

Vandaag zo ziek als een aap in Luxemburg meeting de hele dag, net thuis en nu staat NVDA op ath me weer aan te staren. Altijd twijfel om weer te verpatsen 🧐

Terug
Bovenaan