Kleine Beursfeiten

Vandaag bijna +25% in 1 dag. Ongelofelijk
Ik heb naast Ondas nog een tweede aandeel dat bijna +25% in een dag gegaan is. :unsure:

Gisteren heb ik een kleine positie genomen in Rezolve AI om potentieel op korte termijn wat winst te maken. Ondertussen gestegen van $4.9 naar $6.35, de termijn is wat korter dan ik verwacht had.

haha jammer, wat extra geld misgelopen.
Toch nog tevreden dat ik het verkocht heb. Winst is winst. Heb al mijn broek gescheurd op andere aandelen door niet op tijd te verkopen.
Vond het iets te hard gestegen op korte tijd en market cap van USD 3B op revenue van enkele miljoenen vind ik niet echt logisch :unsure:

Slechte timing op:
Tower semiconductor (TSEM) verkocht op 33
Palantir (PLTR) verkocht op 29
Tubize (TUB) verkocht op 91
BYD verkocht op 54

Een goed jaar geleden post gedaan dat ik deze had verkocht. Sindsdien:
TSEM: maal 2,3
PLTR: maal 6,44
TUB: maal 2,36
BYD: maal 1,7

Dagelijkse reminder om niet te snel hoogtevrees te krijgen.

Gelukkig SIRI (lol), OXY (lol) en PTSB (oef! -> gelukkig grootste positie) wel bijgehouden...

Een goed jaar geleden post gedaan dat ik deze had verkocht. Sindsdien:
TSEM: maal 2,3
PLTR: maal 6,44
TUB: maal 2,36
BYD: maal 1,7

Dagelijkse reminder om niet te snel hoogtevrees te krijgen.

Gelukkig SIRI (lol), OXY (lol) en PTSB (oef! -> gelukkig grootste positie) wel bijgehouden...
is natuurlijk wel in een tijdperk waarbij "the only way is up" het motto van de beurs is.

voor het zelfde geld was er een wereldwijde crisis en was je verkoop wel een schot in de roos qua timing... achteraf is het altijd zeer gemakkelijk, zou me daar toch wel wat bewust van zijn. Of zoals een slim man ooit eens gezegd heeft: van winst te nemen is nog nooit iemand armer geworden ;)

Behoorlijk sterke resultaten bij de kooplijsten van Beursduivel tot dusver:

Stefan Willems+69,0%
Wouter Slot+65,9%
Nico Bakker+35,1%
Cees Smit+29,4%
Peter Paul de Vries+28,9%
Janneke Willemse+23,6%
Hildo Laman+16,5%
Jean-Paul van Oudheusden+13,7%
Martine Hafkamp+2,7%
Jaap Steur+0,4%

"Let the profits run, cut the losses"

Je moet je slechste aandelen snoeien en je beste aandelen moet je koesteren.

Dan eindig je met een portefeuille vol winnaars op lange termijn.

Ach zo. En vanaf welke periode is een loss dan een "loss"? Dagdaling? Weekdaling? Maanddaling?
En hoeveel procent moet er af zijn van de top wil het een "loss" zijn? 5%, 10%, 20%, 50%?

Ach zo. En vanaf welke periode is een loss dan een "loss"? Dagdaling? Weekdaling? Maanddaling?
En hoeveel procent moet er af zijn van de top wil het een "loss" zijn? 5%, 10%, 20%, 50%?
Benchmarken met een index. Bij elke aankoopschijf noteer ik de stand van de Nasdaq (beste index) en elke maand wordt het winst/verlies% vanaf de aankoop van de schijf vergeleken met die van de Nasdaq.

Je moet natuurlijk geen aandelen buitengooien omdat je ze toevallig gekocht heb tijdens negatief marktsegment.

Maar verder krijgt een aandeel van mij gerust een half jaar tot jaar de tijd en als de divergentie (in mijn nadeel) te groot wordt en de trend is negatief dan begin ik aan damage control.

Bijkopen doe ik zoveel mogelijk van aandelen waarvan elke aankoopschijf de Nasdaq klopt. Maar uiteraard met ruimte voor nieuwe foliekes.

Bagholden en dan dollar averadgen daar doe ik niet meer aan mee.

Laatst bewerkt:
Dat jullie daar nog op reageren. Dat is dezelfde raad als: rijk worden is helemaal niet moeilijk op de beurs, je moet gewoon de juiste aandelen kopen.
Exact de reden waarom er hier veel eindigen als bagholder, ze slagen er niet in te beoordelen wat een "juist aandeel" is.

Resultaat: een portefeuille zonder tech en vol oliebrol.

De puzzel valt op zijn plaats. @Lulplayer is gewoonweg Marc Coucke

https://www.tijd.be/podcasts/de-beu...losses-and-let-your-profits-run/10471465.html

Survivor bias personen met survivor bias boutades .

Compleet los hiervan: lees één van Janus' laatste posts (die ivm regionale Franse banken) nog eens goed na. De man heeft gelijk. Daar zit wel degelijk heel wat verborgen value...
Die write-up moet je wellicht niet heel snel verwachten
ja die Marc kan er wel wat van, gewoon eens zijn investering bij Anderlecht onder de loep nemen.

Benchmarken met een index. Bij elke aankoopschijf noteer ik de stand van de Nasdaq (beste index) en elke maand wordt het winst/verlies% vanaf de aankoop van de schijf vergeleken met die van de Nasdaq.

Je moet natuurlijk geen aandelen buitengooien omdat je ze toevallig gekocht heb tijdens negatief marktsegment.

Maar verder krijgt een aandeel van mij gerust een half jaar tot jaar de tijd en als de divergentie (in mijn nadeel) te groot wordt en de trend is negatief dan begin ik aan damage control.

Bijkopen doe ik zoveel mogelijk van aandelen waarvan elke aankoopschijf de Nasdaq klopt. Maar uiteraard met ruimte voor nieuwe foliekes.

Dan heb je volgens die regel uiteraard volgende aandelen verkocht in deze underperformance periodes

Microsoft: Sept. '24 - maart '25
Nvidia: Nov '24 - mei '25
Meta: Jan '22 - april '23
Alphabet: April '23- oktober '23

Oef, die "losers" zitten dan gelukkig niet meer in je portefeuille.

Dan heb je volgens die regel uiteraard volgende aandelen verkocht in deze underperformance periodes

Microsoft: Sept. '24 - maart '25
Nvidia: Nov '24 - mei '25
Meta: Jan '22 - april '23
Alphabet: April '23- oktober '23

Oef, die "losers" zitten dan gelukkig niet meer in je portefeuille.

Je snapt het niet.

Elke maand wordt het winst/verlies% vanaf de aankoop van de schijf vergeleken met die van de Nasdaq. Ik vergelijk niet elk jaar de ytd of gebruik geen moving windows.

Om een voorbeeld te geven ik heb Microsoft gekocht in dec 2017, stel dat indd Microsoft underperformed in 2024 dan nog zal de winst% van die aankoopschijf nog altijd hoger zijn dan die van de nasdaq en zal ik niet verkopen. Tijdens die periode zal het winst% wel convergeren maar er niet onderzakken.

Een aankoopschijf gedaan in 2024 zal inderdaad underperfomen maar na een jaar opnieuw beter performen.

Maar inderdaad zelf bij toppers als Microsoft is er de kans dat er een schijf onderperformed op korte termijn.

Jeetje dat is zowat de domste strategie die ik in lange tijd gelezen heb 😬

Je snapt het niet.

Elke maand wordt het winst/verlies% vanaf de aankoop van de schijf vergeleken met die van de Nasdaq. Ik vergelijk niet elk jaar de ytd of gebruik geen moving windows.

Om een voorbeeld te geven ik heb Microsoft gekocht in dec 2017, stel dat indd Microsoft underperformed in 2024 dan nog zal de winst% van die aankoopschijf nog altijd hoger zijn dan die van de nasdaq en zal ik niet verkopen. Tijdens die periode zal het winst% wel convergeren maar er niet onderzakken.

Een aankoopschijf gedaan in 2024 zal inderdaad underperfomen maar na een jaar opnieuw beter performen.

Maar inderdaad zelf bij toppers als Microsoft is er de kans dat er een schijf onderperformed op korte termijn.
Geniaal!

Een aandeel is in die optiek nooit een winner of loser.
Het is de schijf die telt.

Dus stel dat ik een schijf van 20% in een slechte periode heb gekocht en 80% in een goeie periode.
Die 20% smijt ik buiten, want bah...slechte schijf. Dat is een loser aandeel en gaat de komende maanden en jaren verder zakken!
Gelukkig heb ik nog die 80% goeie schijf! Dat is een topper aandeel en gaat de komende maanden en jaren verder stijgen!

Zelfde aandeel nota bene.

Geniaal!

Een aandeel is in die optiek nooit een winner of loser.
Het is de schijf die telt.

Dus stel dat ik een schijf van 20% in een slechte periode heb gekocht en 80% in een goeie periode.
Die 20% smijt ik buiten, want bah...slechte schijf. Dat is een loser aandeel en gaat de komende maanden en jaren verder zakken!
Gelukkig heb ik nog die 80% goeie schijf! Dat is een topper aandeel en gaat de komende maanden en jaren verder stijgen!

Zelfde aandeel nota bene.

Niet alleen dat, maar ... Waardering - foert, hoeft niet!
Aankopen laten afhangen van historische prijsbewegingen, ik wens je er heel veel succes mee.

Out performers gewoon blijven bijkopen tot in het oneindige!

Terug
Bovenaan