Kleine Beursfeiten

Een week of 2 terug hier nog gezegd dat iedereen SaaS dood verklaard.

Ondertussen alle SaaS bedrijven +10% tot +50% (MDB) op een goede week... Easy money soms, puur naar sentiment kijken, zien dat de data niet overeenstemt met het sentiment, en vervolgens contrarian zijn.

Dapper, maar Deceuninck vind ik nu echt een voorspelbaar dead money aandeel. Er zijn toch veel andere dingen te vinden die minstens even goed of beter rendement te verwachten hebben ?

Ik heb ooit (moet 15y geleden zijn) veel centen verdiend met een kapitaalsverhoging met voorkeurrechten bij Deceuninck - zwaar kunnen arbitreren. Sindsdien volg ik het uit sympathie met een half oog.
  • De Turkse markt is al altijd een probleem geweest. Is het Erdogan niet die specifiek dom doet, is het een wisselkoers iets of een macro iets in Turkije - het gevolg van een of andere Erdogan stunt. Zolang Erdogan daar op zijn stoel zit, zie ik niet in hoe dat plots zou veranderen
  • Macro is er niet veel aan de hand in Europa. Ondanks alle doemberichten is de economie in Europa al 10y in goeie doen. Het gaat niet slecht, het zal ook niet plots veel beter beginnen gaan - wat zou de driver daarvoor zijn ?
  • Het aandeel staat al 20y zo goed als op dezelfde plaats. Er was een blip in covid toen iedereen thuis zat te renoveren, maar dat is snel verdwenen.
  • De bouwmarkt is de bouwmarkt, die gaat niet plots strak naar boven gaan. Ik zie ook niet in hoe een West-Europees/Belgisch bedrijf competitief kan zijn in dergelijke markt. Beetje zelfde verhaal als Recticel. Blip in covid, voor de rest terplekke trappelen laatste 10-20y
  • Operationeel zijn de dingen die je opsomt 'struggle to survive'. Herstructureren, offshoren kosten drukken, ... Allemaal nodig om als (West)Europees bedrijf een competitief product te hebben in een wereld markt. Het is niet zo dramatisch als VanHool, maar het is niet echt rozengeur en manenschijn.
  • Voor de rest heb ik geen zicht op balans en de operationele cijfers - maar de bovenstaande thesis zie ik niet snel veranderen. In Google finance zie ik P/E 18 staan, dat lijkt me niet 'schijte goedkoop' voor een saai bouwbedrijf dat geen double digit growth zal hebben uit het niks.

Je zal er waarschijnlijk niet veel mee verliezen, maar ook niks mee winnen.

Altijd interessant input te zien, zeker van meer ervaren en betere beleggers - 3% van port.
  • Turkse markt zal altijd uitdagend zijn - maar puur in winst is het, zelfs vandaag, best een goede zaak
  • Macro - tijdje terug had ik o.a. onderstaande publicatie van ING zien passeren - aanvullend zijn rente, grondstoffen/bouwmaterialen gestegen en nu aan het stabiliseren.
  • Ze hebben ook productie in o.a. Polen, Turkije , een deel van hun acties zijn idd het gevolg van de markomstandigheden - maar met hun recyclage (grootste van Europa) gaan ze innoveren en daar normaal ook kosten met reduceren, recycleren is goedkoper (90% minder energie nodig). Ze hebben al een paar units succesvol omgeschakeld naar een nieuw ontwerp van profiel - voor hun fabriek in Frankrijk zou dit volgend jaar ook afgerond zijn.
Maar idd, echt hoge rendementen moet ik niet verwachten.

Sporadisch al eens een pick van je opgenomen en dat valt gemiddeld goed mee trouwens, dus als je nog ideeën hebt - posten maar

Ondertussen alle SaaS bedrijven +10% tot +50% (MDB) op een goede week... Easy money soms, puur naar sentiment kijken, zien dat de data niet overeenstemt met het sentiment, en vervolgens contrarian zijn.

Easy money, vermoedelijk zoals vele anderen volg ik je posts hier maar zo simpel vind ik dat zeker niet, in bepaalde gevallen moet die timing echt spot -on zijn of je riskeert een kater waar je niet goed van bent. Jij slaagt daar echt fantastisch in maar ik kan dat hoegenaamd niet vrees ik.

Turkije staat nochtans voor een heel pittige machtswissel (potentiële onrust).
+ Emigratie en een babybust

Maar je kan misschien wel een graantje meepikken van de heropbouw van Syrië en Oekraïne.

Zie dat als veel gevaarlijker dan SaaS

Combinatie van sentiment, FA en TA.

Hoe bepaal je nu vervolgens je uitstapmoment? Ook op basis van sentiment of heb je al vooropgestelde verkooptargets?

Hoe bepaal je nu vervolgens je uitstapmoment? Ook op basis van sentiment of heb je al vooropgestelde verkooptargets?
Heb voor mijn holdings wel price targets 6 maanden - 1 year out, op basis van wat ik een faire multiple vind. Die moet minstens 30% boven (initiele) aankoopprijs liggen, anders is het de moeite niet. In principe verkoop ik dan alles, ik ga niet speculeren op nog hogere waarderingen.

Maar on the way up trim ik wel geregeld. De laatste cent moet ik er niet telkens uithalen. Want als het dan een bull trap blijkt te zijn heb je toch wat gerealiseerde winsten en kan je weer lager bijkopen.

Heb ook nog wat LTBH zoals MercadoLibre & Grab die ik niet wil verkopen, maar de criteria voor LTBH zijn niet evident:
- Duurzame >20% groei (dus goede moat etc)
- Stijgende marges
- Shareholder-friendly mgmt & capital allocation
- Redelijke multiple

Vooral dat laatste is moeilijk. De markt gaat dit soort bedrijven al snel aan belachelijke multiples waarderen en als het kwartaal dan eens tegenvalt -50% aan je broek (zie bv TTD nog recent).

Vorige maand Ondas Holdings op watchlist gezet.
Sindsdien +160%
Gisteren eindelijk kleine positie n genomen, waarschijnlijk door FOMO. Intussen ook wel al +9%

Cijfers van Nvidia zijn abnormaal. Eergisteren hebben ze een bijkomende share repurchase van 60 miljard dollar goedgekeurd en we zitten quasi op ATH. Dit jaar al 10 miljard teruggekocht van het vorige 24 miljard programma. Heeft een bedrijf al eerder zo obsceen veel cash gegenereerd?

Deze cijfers zijn zonder de H20 sales in China. Als daar een deftig akkoord komt en ze ook volle bak in China verpatsen, ridicuul...

Cijfers van Nvidia zijn abnormaal. Eergisteren hebben ze een bijkomende share repurchase van 60 miljard dollar goedgekeurd en we zitten quasi op ATH. Dit jaar al 10 miljard teruggekocht van het vorige 24 miljard programma. Heeft een bedrijf al eerder zo obsceen veel cash gegenereerd?

Deze cijfers zijn zonder de H20 sales in China. Als daar een deftig akkoord komt en ze ook volle bak in China verpatsen, ridicuul...
Apple?

misschien zijn de mensen bang van de september dip? :unsure:, t'is historisch gezien de slechtste maand van het jaar

Terug
Bovenaan