Kleine Beursfeiten

Ik blijf dat wel fascinerend vinden, bedrijven zoals die SentinelOne.
Ken er geen fluit van, maar ik dacht snel nog eens naar de cijfers te kijken aangezien dat bedrijf hier elk jaar wel eens passeert.

Na 12 jaar bestaan: 800m omzet, en 300+ miljoen verlies. Shares outstanding zo goed als verdubbeld op 3 jaar tijd.
Tenzij ze op weg zijn naar 1 of andere toekomstige monopoliepositie is dat toch gewoon om te bleiten?

En waarover hebben jullie het de hele tijd ivm "FCF"?
Die hebben geen hol FCF, gewoon dikke operationele verliezen, jaar na jaar, 40%+ van de omzet.
Die analyse klopt volledig.

Vandaar dat ik enkel eens instap om een korte termijn trade te doen. Of als die clown van een CEO eindelijk beseft dat hij zijn bedrijf beter kan verkopen met een 50-70% premium in de plaats van kansloos te blijven vechten tegen CRWD/PANW/MSFT.

Product-wise is SentinelOne wel gewoon heel sterk. Dus dat heeft wel zijn strategische waarde, los van de heel lelijke P&L. (bv. als onderdeel van een groter cybersec bedrijf / beter management, waarbij dit in beide scenarios veel efficienter kan worden gerund).

Iedereen droomt van multibaggers - maar behoudens een ETF is dat imo niet zo evident voor het gros van de beleggers, mezelf inbegrepen want die teller staat nog steeds op 0 vrees ik.

Als je al een tijdje belegd (min 5 jaar) en je doet buy and hold dan is het moeilijker om geen multibagger (>+100%) dan er wel eentje te hebben.

🤔

Als je al een tijdje belegd (min 5 jaar) en je doet buy and hold dan is het moeilijker om geen multibagger (>+100%) dan er wel eentje te hebben.

🤔
inderdaad, als multi = meer dan x2 dan heb ik zelfs och arme met D'Ieteren al een multibagger (x4), en dat was nu eigenlijk geen high risk aandeel hé. (en moest ik mijn META/NVIDIA aandelen bijgehouden hebben :wallbash: :wallbash: )

🤔

Om misverstanden te vermijden want idd voor interpretatie vatbaar: onder "multi" begrijp ik x3/x4 ... en eigenlijk moet je daar nog een tijdslimiet op plaatsen om daarvan te kunnen spreken.

Voor mij is het simpel, hoe groter de portfolio, hoe meer actief investeren loont

5 pp outperformance op 50K is minimaal (2.5K)
5 pp outperformance op 1M is al meer de moeite (50K)

In feite kan je het bekijken als een ROIH (Return on Invested Hours). Ik spendeer heel wat uren aan het bestuderen van potentiele investeringen, de eerste 5 jaar had ik waarschijnlijk meer verdiend met al die uren in een flexi-job te steken omdat mijn portfolio vrij klein was. Maar naarmate de portfolio stijgt, is elke unit of outperformance meer waard.

Ja en neen, toen je portfolio kleiner was, dan kon je dit eerder zien als leeruren.
Outperformance vandaag is deels te danken aan de tijd dat je er toen in stak.

Is het niet zo dat rationeel iedereen gelijk heeft en dat de bepaling grotendeels persoonlijk is? Er zijn altijd wel rationele zaken voor zowel kleine/grote portefeuilles, ETF/Stock picking. Grote hebben meer voordelen want kunnen gewoon ook alles nemen, grote kunnen meer verliezen maar kunnen ook meer verdragen dan kleine - en dat geld in beide richtingen, in absoluut bedrag gezien (waar het in feite écht om gaat - niets mis met kleine portefeuilles voor alle duidelijkheid) is imo een gigantisch voordeel en zou op zich mss wel doel nummer 1 moeten zijn. Iedereen droomt van multibaggers - maar behoudens een ETF is dat imo niet zo evident voor het gros van de beleggers, mezelf inbegrepen want die teller staat nog steeds op 0 vrees ik.

Allemaal fair enough. Maar ik ken er ook die "al 10y beleggen en enkel geld verloren zijn". Hoe je dat doet, mij een mysterie.

Iedereen doet uiteraard zijn goesting. Maar je zou toch altijd de index performance in het achterhoofd moeten houden. Als je systematisch daar een kilometer onder zit, doe je iets mis.

Ivm de multibaggers. Ik beleg sinds ik een jaar of 20 ben. De multibaggers zijn niet meer op 1 hand te tellen hoor. Maar wat wil je. 7% 20y lang, dat is x4. Dus alles wat lang in de portefeuille zit is een multi-bagger. Zelfs het grootste deel van mijn saaie index prut is al multibagger. IWDA is gemiddeld x2. Berkshire positie is gemiddeld al x3. Ackermans x3. Zelfs ubersaaie prut zoals Ageas of Ahold is al x2 zonder de smakelijke dividendjes. :cheer:

Celsius Holdings en 5N plus zijn de laatste maanden ook serieus de lucht in geschoten.
Celsius heeft gewoon een geniale overname gedaan.

Denk iets van 12x EBITDA betaald voor Alani Nu, dat met 100% groeit in de US en ongeveer de helft marktaandeel heeft van Celsius (15% vs 7%). Geen idee hoe ze die oprichters overtuigd hebben om aan die prijs te verkopen.

De laatste tijd Celsius ook zien liggen in de Carrefour hier, eerste keer dat ze in Belgie (offline) beschikbaar zijn.

Celsius heeft gewoon een geniale overname gedaan.

Denk iets van 12x EBITDA betaald voor Alani Nu, dat met 100% groeit in de US en ongeveer de helft marktaandeel heeft van Celsius (15% vs 7%). Geen idee hoe ze die oprichters overtuigd hebben om aan die prijs te verkopen.

De laatste tijd Celsius ook zien liggen in de Carrefour hier, eerste keer dat ze in Belgie (offline) beschikbaar zijn.
In Delhaize ook gezien deze week, viel me op.

vandaag 40 stuks van mijn xtrackers AI etf verkocht aan 140 en er 250 stuks sofi mee gekocht aan 24.95 (tis goedkoop, want het is net geen 25 :unsure: )

ze bieden binnenkort crypto aan in hun app, gaan binnenkort in msci world index zitten, verslaan constant hun verwachtingen...

ik heb mijn research gedaan via youtube :unsure:

Mogelijke toekomstige bailout voor Frankrijk en VK? De Franse minister van Economie, Eric Lombard, waarschuwt dat Frankrijk mogelijk hulp van het IMF nodig heeft vanwege de hoge staatsschuld en een begrotingstekort van 5,4% van het BBP. Politieke onrust en plannen voor forse bezuinigingen en belastingverhogingen zorgen voor onrust op de financiële markten. Ook in het VK klinkt vergelijkbare zorg over een mogelijke schuldencrisis. Politici waarschuwen dat beide landen afstevenen op een situatie zoals in de jaren ’70.: https://www.gbnews.com/news/world/france-imf-bailout-britain-economy-warning-debt

Mogelijke toekomstige bailout voor Frankrijk en VK? De Franse minister van Economie, Eric Lombard, waarschuwt dat Frankrijk mogelijk hulp van het IMF nodig heeft vanwege de hoge staatsschuld en een begrotingstekort van 5,4% van het BBP. Politieke onrust en plannen voor forse bezuinigingen en belastingverhogingen zorgen voor onrust op de financiële markten. Ook in het VK klinkt vergelijkbare zorg over een mogelijke schuldencrisis. Politici waarschuwen dat beide landen afstevenen op een situatie zoals in de jaren ’70.: https://www.gbnews.com/news/world/france-imf-bailout-britain-economy-warning-debt

Ik dacht, hah - even lezen op de wc. Tot ik volgende zinnetje tegen kwam

"Mr Bayrou's announcement caused nerves for investors, with the stock market dipping by 1.73 per cent in early trading." Ik zie op mijn telefoon de CAC pre-market dik groen staan. Zo ver de betrouwbaarheid van het artikel...

Over de uitspraken van de heren politiekers. Je zou bijna denken dat de politiek gloom en doom predict om de begrotingsvoorstellen erdoor te krijgen ... Bijna. Zo heel bijna.

Voor de rest utter prut artikel. Met prachtige - en vooral zeer relevante - passages zoals "The looming economic crisis comes as a humiliation for French President Emmanuel Macron, who once claimed that he was the "Mozart of finance". Ik denk dat er de voobije al meer humiliating zaken voor Macron gepasseerd zijn. En vooral, Frankrijk is al jaren begrotingsziek, het is niet dat dat een Macron probleem is. Eerder een Frans probleem. En het is ook niet dat de president veel vingers in de begrotingspap heeft anyway.

Bij een volgende president zal de begroting nog altijd crap zijn. Tenzij de Fransen stoppen met de assemblee vol te proppen met rare linkse snuiters die hun kop in de grond steken en blijven op hun fantasie principes hameren.

Overigens ken ik nog een land met een groter tekort en grotere schuld...

🇧🇪

Gisteren nog wat aandelen Deceuninck bijgekocht, dat zal wellicht de laatste schijf zijn.

Edit: Motivatie
  • Turkse markt heeft het lastig, dalende volumes, wisselkoers, inflatie - men verwacht dat nog minstens 2025/2026 zal aanhouden
  • Bouwmarkt in Europa eveneens slecht en duidelijk in dalende cyclus, Duitsland, Italië, Frankrijk, ...
  • VS: doet het wat beter en eerste tekenen van zeer voorzichtig herstel zichtbaar
  • Bovenstaande is niet nieuw en ik veronderstel dus dat er al heel wat verrekend is in de koers - k/w behoorlijk laag
  • CEO is weg - maar niet onoverkomelijk
  • Operationeel lijkt men goed in staat om desondanks deze moeilijke omstandigheden toch nog wat winst te draaien: focus op renovatie, stappen gezet inzake recyclage, bestaande faciliteiten geoptimaliseerd, herstructureringen in Duitsland - ze lijken de kosten toch behoorlijk onder controle te hebben. Netto schuld eveneens gedaald.
  • Op korte termijn verwacht ik geen ommekeer maar de aanhoudende daling van de bouwmarkt op dergelijke schaal is niet eeuwigdurend, vroeg of laat gaat herstel zich inzetten.

Laatst bewerkt:
Gisteren nog wat aandelen Deceuninck bijgekocht, dat zal wellicht de laatste schijf zijn.

Edit: Motivatie
  • Turkse markt heeft het lastig, dalende volumes, wisselkoers, inflatie - men verwacht dat nog minstens 2025/2026 zal aanhouden
  • Bouwmarkt in Europa eveneens slecht en duidelijk in dalende cyclus, Duitsland, Italië, Frankrijk, ...
  • VS: doet het wat beter en eerste tekenen van zeer voorzichtig herstel zichtbaar
  • Bovenstaande is niet nieuw en ik veronderstel dus dat er al heel wat verrekend is in de koers - k/w behoorlijk laag
  • CEO is weg - maar niet onoverkomelijk
  • Operationeel lijkt men goed in staat om desondanks deze moeilijke omstandigheden toch nog wat winst te draaien: focus op renovatie, stappen gezet inzake recyclage, bestaande faciliteiten geoptimaliseerd, herstructureringen in Duitsland - ze lijken de kosten toch behoorlijk onder controle te hebben. Netto schuld eveneens gedaald.
  • Op korte termijn verwacht ik geen ommekeer maar de aanhoudende daling van de bouwmarkt op dergelijke schaal is niet eeuwigdurend, vroeg of laat gaat herstel zich inzetten.

Dapper, maar Deceuninck vind ik nu echt een voorspelbaar dead money aandeel. Er zijn toch veel andere dingen te vinden die minstens even goed of beter rendement te verwachten hebben ?

Ik heb ooit (moet 15y geleden zijn) veel centen verdiend met een kapitaalsverhoging met voorkeurrechten bij Deceuninck - zwaar kunnen arbitreren. Sindsdien volg ik het uit sympathie met een half oog.
  • De Turkse markt is al altijd een probleem geweest. Is het Erdogan niet die specifiek dom doet, is het een wisselkoers iets of een macro iets in Turkije - het gevolg van een of andere Erdogan stunt. Zolang Erdogan daar op zijn stoel zit, zie ik niet in hoe dat plots zou veranderen
  • Macro is er niet veel aan de hand in Europa. Ondanks alle doemberichten is de economie in Europa al 10y in goeie doen. Het gaat niet slecht, het zal ook niet plots veel beter beginnen gaan - wat zou de driver daarvoor zijn ?
  • Het aandeel staat al 20y zo goed als op dezelfde plaats. Er was een blip in covid toen iedereen thuis zat te renoveren, maar dat is snel verdwenen.
  • De bouwmarkt is de bouwmarkt, die gaat niet plots strak naar boven gaan. Ik zie ook niet in hoe een West-Europees/Belgisch bedrijf competitief kan zijn in dergelijke markt. Beetje zelfde verhaal als Recticel. Blip in covid, voor de rest terplekke trappelen laatste 10-20y
  • Operationeel zijn de dingen die je opsomt 'struggle to survive'. Herstructureren, offshoren kosten drukken, ... Allemaal nodig om als (West)Europees bedrijf een competitief product te hebben in een wereld markt. Het is niet zo dramatisch als VanHool, maar het is niet echt rozengeur en manenschijn.
  • Voor de rest heb ik geen zicht op balans en de operationele cijfers - maar de bovenstaande thesis zie ik niet snel veranderen. In Google finance zie ik P/E 18 staan, dat lijkt me niet 'schijte goedkoop' voor een saai bouwbedrijf dat geen double digit growth zal hebben uit het niks.

Je zal er waarschijnlijk niet veel mee verliezen, maar ook niks mee winnen.

Terug
Bovenaan