Kleine Beursfeiten

Dank u voor uw reactie, en excuses, was even offline (vakantie).

Uitgangspunt is eigenlijk dat de vader zijn aandelen in zijn portefeuille heeft zitten.
Wat zal hier bij een overlijden gebeuren, vlgens info die ik paar jaar geleden vanuit Bolero ontving, had het toen nagevraagd)) zouden aandelen niet gesplitst worden naar de portefeuille van de kinderen toe, maar verkocht worden .
voor de duidelijkheid, ik weet niet of er hier al iets veranderd is, dat er zonder verkoop kan gewerkt worden.
Feit is, dat Bolero wel pak geld vraagt om aandelen op naam te laten zetten.

Bij verkoop igv overlijden vader, is het (nu) dus niet mogelijk om niet te verkopen en ze gelijk over d ekinderen te verdelen, ze zouden daarom verkocht worden.
De opbrengsten worden dan verdeeld/belast waarna de kinderen kunnen kiezen wat ze met de opbrengsten (na belasting) doen.
Hoe wij het hier gedaan hebben is als volgt:
1) de aandelenportefeuille wordt geschonken aan de kinderen in onverdeeldheid, en met een vervreemdingsverbod (= iedereen heeft hetzelfde en er kan niets verkocht worden).
Dit heeft als gevolg dat de volledige portefeuille reeds naar de kinderen gaat. Dit kan onbelast (indien hij nog 5 jaar leeft) of als schenking (3% kosten)

2) je vader krijgt het recht op een optionele last, bv 4%. Dit wil zeggen dat hij elk jaar 4% van de waarde van de portefeuille kàn opvragen bij de kinderen. Hij moet dit zelf elk jaar expliciet opvragen. De totaal opgevraagde waarde kan de totale waarde van de initiële portefeuille niet overschrijden.
Hierbij heb je voor elk kind dan de 10k vrijstelling meerwaarde en financieert dat dus (deels) de kost voor je vader.

3) bij overlijden van je vader komt de portefeuille in verdeeldheid bij jullie. Elk apart kan dan kiezen om zijn deel te verkopen, samen te blijven, of individueel de aandelen te houden.

Nadelen: alle beslissingen moeten door alle kinderen samen genomen worden, dus je bepaalt zelf of dit jullie ligt. Je kan desgewenst zelfs een volmacht geven aan je vader dat hij de beslissingen maakt over de portefeuille (wel niet in één beweging met de schenking, de fiscus is ook niet idioot..)
De meerwaardebelasting telt ook gemeenschappelijk met je individuele portefeuille, dus als je zelf belegt kan je niet dubbelop profiteren. Goede afspraken maken dus.

Voordelen zijn dat je niets betaalt en je vader nog veel gemoedsrust heeft, want je kan niets verkopen en hij heeft een gegarandeerde rente elk jaar.

De Verenigde Staten en de Europese Unie hebben een akkoord gesloten over de handelstarieven. Het gaat om importheffingen van 15 procent die de VS aan goederen uit de Europese Unie oplegt.
Dat hebben de Amerikaanse president Donald Trump en de voorzitter van de Europese Commissie Ursula Von der Leyen zonet bekendgemaakt na een ontmoeting achter gesloten deuren op het luxe golfcomplex van de familie Trump, gelegen aan de westkust van Schotland.

De Verenigde Staten en de Europese Unie hebben een akkoord gesloten over de handelstarieven. Het gaat om importheffingen van 15 procent die de VS aan goederen uit de Europese Unie oplegt.
Dat hebben de Amerikaanse president Donald Trump en de voorzitter van de Europese Commissie Ursula Von der Leyen zonet bekendgemaakt na een ontmoeting achter gesloten deuren op het luxe golfcomplex van de familie Trump, gelegen aan de westkust van Schotland.
Imo is dit toch iets dat dinds de deal met japan in de lijn der verwachtingen ligt. Morgen wat groen op de beurs maar ook weer niet alsof het een ongelofelijke opluchting zou zijn. Dat is mijn verwachting.

Denk stevig groen want onzekerheid eindelijk weg
Anderzijds staan we al een stuk hoger dan pre-liberation day. En vanaf nu dus 15% tariffs ipv 0% voordien.
De economische impact zal gevoeld worden.
Weet niet goed van waar de opluchtingsrally en/of next leg up moet komen?

Anderzijds staan we al een stuk hoger dan pre-liberation day. En vanaf nu dus 15% tariffs ipv 0% voordien.
De economische impact zal gevoeld worden.
Weet niet goed van waar de opluchtingsrally en/of next leg up moet komen?
als ik mij niet vergis was er al een tarief van toepassing van 10%

tvalt goed mee, mij betalen 21% op tgene wat er binnenkomt uit de VS. t'is een ander soort tax, maar ze mogen er gelijk welke naam aan geven, t'is de consument die er toch voor opdraait

Bwa ik weet niet of dit al ingeprijsd is.

Trump zei vooraf dat de kansen op een akkoord 50/50 was, dus het kon nog alle kanten uit.

Als ik moet gokken, verwacht ik toch wel een +2% voor de Europese markt.

Bwa ik weet niet of dit al ingeprijsd is.

Trump zei vooraf dat de kansen op een akkoord 50/50 was, dus het kon nog alle kanten uit.

Als ik moet gokken, verwacht ik toch wel een +2% voor de Europese markt.
Tuurlijk, met Trump was er altijd het risico op een no deal of nog slechtere deal dus zeker +1 a 2% marktbreed in Europa morgen lijkt me

Met Trump ben je van niets zeker.

De vraag is: zijn de deals definitief? Met Trump weet je nooit. Kan binnen 3-6mnd even goed opnieuw beginnen met dat spelletje.

Kijk naar de situatie in Cambodja. Daar heeft hij ook opnieuw de tarieven op tafel gegooid als leverage.

als ik mij niet vergis was er al een tarief van toepassing van 10%

tvalt goed mee, mij betalen 21% op tgene wat er binnenkomt uit de VS. t'is een ander soort tax, maar ze mogen er gelijk welke naam aan geven, t'is de consument die er toch voor opdraait
Algemene invoerheffing Amerikaanse producten in EU is toch 10%

Trump begrijpt niet eens hoe procenten werken dus weet hij veel wat 50/50 betekend. :unsure:
De vraag is: zijn de deals definitief? Met Trump weet je nooit. Kan binnen 3-6mnd even goed opnieuw beginnen met dat spelletje.

Kijk naar de situatie in Cambodja. Daar heeft hij ook opnieuw de tarieven op tafel gegooid als leverage.
Dit. Hoeft zelfs geen 3-6 maand te duren, kan zijn dat hij over 10 dagen wakker wordt en denkt "bored, wat kan ik vandaag doen waarmee ik alle aandacht naar me toe trek? "Tarifs!"

Chip-aandelen toch allemaal +4-5% vandaag, me happy ;)

Ook algemene teneur dat EU zich heeft laten naaien wat ook positief is, want als teneur zou zijn dat Trump zich had laten naaien dan zou hij daar zeker iets aan willen doen hebben.

Hopelijk is het nu goed geweest met heel dat tarievengezever en kan de aandacht terug naar zijn Epstein-verhaal of zo gaan :p

ASML, al jaren de no-brainer van de lage landen volgens jan en alleman, kan nog eens een paar procenten stijgen (door non core nieuws) en de koopadviezen worden terug van onder het stof gehaald. Niemand durft negatief te zijn over het aandeel en blijft schemeren met monopolie en stijgende vraag naar chips. (Hoeveel jaar zit dat al in de koers met zo'n fwd PE?)

Meanwhile is het dik negatief 1Y en al meer dan 4Y dood geld temidden van een ongeziene AI boom.

Ook schijnbaar niemand die rekening houdt met de cyclische aard van hun eindmarkt. Die fwd PE kan in 2027, 2028 wel eens dik gaan tegenvallen als de AI infrastructure hype is afgekoeld. De backlog is nu al redelijk slapjes. Supermooi bedrijf, veel te duur. Zoals de meeste.

Terug
Bovenaan