Kleine Beursfeiten

Waar ik meer schrik van heb is het zinnetje van Jambon: "Als blijkt dat deze belasting niet voldoende opbrengt dan gaan we bij dezelfde doelgroep moeten kijken om toch aan onze benodigde inkomsten te gegeraken"
Ze gaan u verplichten om te verkopen!

Ipv te zorgen dat meer mensen beleggen (en meerwaarde realiseren) gaan ze dan de weinigen die het doen nog wat extra belasten neem ik aan.

Ze gaan u verplichten om te verkopen!

Ipv te zorgen dat meer mensen beleggen (en meerwaarde realiseren) gaan ze dan de weinigen die het doen nog wat extra belasten neem ik aan.

What else?

Heaven forbid dat ze "niet genoeg" kunnen halen bij die stoute "rijken" die het aandurven wat geld opzij te zetten! De BE staat moet het ocharm al met zo weinig geld doen :biglaugh:.

The only way is up after this - Conner geeft al aan dat nog andere belastingen geen taboe zijn: vermogensbelasting, defensiebelasting; je moet wel gek zijn om als top 1%/5%/10% en zelfs 20% gewillig te blijven afdragen in BE.

Laatst bewerkt:
ik heb nog wat amd bijgekocht aan 134

bigbear ai: gokje dat het misschien de volgende palantir zou zijn...

en rocket lab, das ene die volgens mij ook hoge toppen gaat scheren. dat word de tegenhanger van Musk zijn falcon 9

*edit*
heeft er iemand tips voor robotica stocks/etf's?

Laatst bewerkt:
Mijn grootste positie PTSB - YTD +50%
Eindelijk vruchten aan de boom. Eindelijk die onderwaardering die gecorrigeerd wordt.
De belangrijkste katalysatoren moeten zich nog realiseren, dus beleggers lijken eerder voor te sorteren op positief nieuws.
In ieder geval: performance van de bank en de genomen acties van het voorbije jaar waren bemoedigend.

Portefeuille mooie boost gekregen. Spijtig dat OXY (ook grote brok) het feestje voor een stuk verbrod.

Het is al even geleden maar het doel van mij collega komt dichter en dichter: Spotify op weg naar 800 ... die staat met zijn portefeuille zowaar op meer dan +50% YTD.

Of hij echt gaat verkopen op 800 is onzeker - een stuk denk ik.

Oh wauw Spotify is idd sterk gestegen op een paar jaar, maal 7. Met hoeveel is hij er in gestapt misschien?
Eerste aankoop was aan 91 in 2022 ... en heeft altijd maar bijgekocht, dit jaar zelfs zijn overige aandelen ook ingewisseld voor Spotify - het enige aandeel dat hij nog heeft. Deels geluk uiteraard - maar desondanks relatief beperkte investering (20-25k ondertussen) is dat inmiddels wel een serieus bedrag.

Achja, ik zit ook al even in NVDA, van tijd tot tijd heb je er zo een maar het moeilijk is om dit consistent te doen tot je een paar miljoen hebt.

RxSight nog eens -35% pre-market na een zware miss. Denk dat 70% van de market cap cash is aan die koers. Maar bon, voor net-net plays kan je nog altijd beter naar Japan kijken, is niet mijn strategie.

Heb al lang geen aandelen meer en totaal verlies op deze positie nog redelijk kunnen beperken, maar wat een complete fail was dat. 2 dingen uit geleerd:

1) Earnings calls hebben soms wel degelijk hun nut. Voornaamste reden dat ik alles verkocht was omdat management vrij pessimistisch klonk op 1 van de calls en bleef spreken over "second half year" voor verbetering (dus impliciet zou Q2 ook weer dik falen terwijl hun guidance nog redelijk ambitieus was)
2) Ik weet weer waarom ik een sterke voorkeur heb voor bedrijven met recurrente revenue

Anyway, grootste posities momenteel:
Braze > Gitlab > DigitalOcean > Global-E > D-Local > Real Brokerage (relatief nieuwe naam in portfolio, zal mss nog eens een write-up doen).

Laatst bewerkt:
D-Local nog altijd? Blijven voorlopig precies wat ter plaatse trappelen. Onbekend is onbemind zeker? Of traders focussen nogal sterk op een of twee zwakke punten?

Ik heb zonet even naar hun klanten gekeken, er zitten wel wat bekendere namen tussen: PedidosYa, Rappi, Shein, Tencent, DiDi, Nike Temu,... Allemaal erg populair in op zen minst mijn vrouw haar thuisland en buurlanden. Redelijk wat volume.

Laatst bewerkt:
D-Local nog altijd? Blijven voorlopig precies wat ter plaatse trappelen. Ik heb zonet even naar hun klanten gekeken, er zitten wel wat bekendere namen tussen: PedidosYa, Rappi, Shein, Tencent, DiDi, Nike Temu,... Allemaal erg populair in op zen minst mijn vrouw haar thuisland en buurlanden.

November - februari: +30%
Verkocht pre-earnings want zaten wel wat verwachtingen in de koers gezien de snelle stijging
30% gecrasht na earnings
Teruggekocht na earnings in maart
+20% nu

Dus +50% op een dik half jaar, ook al "trappelt het ter plaatse". Al is dat voor een stuk ook geluk natuurlijk.

En ja, heel veel bekende namen. Het is in feite de Adyen voor emerging markets. Dus veel bedrijven uit die regio zijn klant, maar ook heel wat blue chips uit het Westen die voor deze emerging markets Dlocal gebruiken.

Aandeel is al lange tijd vrij goedkoop, vooral omdat de take rates blijven dalen (maar payment volume stijgt wel veel meer) door meer competitie, en omdat ze een relatief kleine speler zijn in de sector (markt zal altijd hogere waardering plakken op een Adyen, privately-owned Stripe etc).

Sinds midden 2024 wel een nieuwe CEO - de voormalige CFO van MercadoLibre. Dat geeft hen een pak meer credibiliteit nadat er in 2023 enkele short reports waren (en ik vermoed dat er toen effectief wel wat problemen waren o.a in compliance). Anderzijds gaan bedrijven zoals Microsoft, Apple, Spotify etc niet zomaar Dlocal gebruiken zonder uitgebreide due diligence.

Alle metrics gaan de goede kant uit. TPV, revenue, gross margins etc in stijgende lijn. Operating margins staan tijdelijk onder druk omdat nieuwe CEO extra investeringen wou doen (zowel in compliance als R&D), maar deze investeringscyclus zou in de loop van 2025 ook ten einde moeten komen -> vanaf 2026 weer margin expansion.

Terug
Bovenaan