Kleine Beursfeiten

Blijkbaar tellen volgens de Tijd historische minwaarden niet mee als je verkoopt met verlies 🫣

Dus

Voorbeeld

Gekocht in 2022 aan 140
Foto op 2025 aan 100
Verkocht in 2026 aan 110

==> Je moet geen 10 meerwaarde belasting betalen, maar mag ook geen 30 euro minwaarde aftrekken.

Voorbeeld

Gekocht in 2022 aan 140
Foto op 2025 aan 100
Verkocht in 2026 aan 70

Dan zou je slechts 30 euro kunnen aftrekken als minwaarde

Moraal van het verhaal, slechte aandelen die keihard gezakt zijn voor de foto en die niet van plan zijn te "recoveren" kan je dus evengoed nu al buitensmijten. 🧐

Eigenlijk allemaal logisch dat de staat niet gaat opdraaien voor historische verliezen aangezien ze historische winsten ook niet gaan taksen, maar toch ergens was er hoop dat die Nyrstar aandelen hun nut nog gingen bewijzen. :cry2:

Hoe dan ook wordt het voor de brokers een hoop extra werk en kosten... die ze natuurlijk weer gaan doorrekenen.

ALT BG en K33 gaan de verkeerde richting uit :(
ALTBG alweer positief vandaag hoor. ALTBG is gewoon stijging in shortsellers laatste tijd, komt wel goed. K33 is omdat hun grote geld pas vandaag binnen komt en ze dus de stijging van voorbije dagen op BTC missen..

Ik heb in het crypto een aparte thread hierover staan fyi.

Hoe dan ook wordt het voor de brokers een hoop extra werk en kosten... die ze natuurlijk weer gaan doorrekenen.
ge spreekt over kosten alsof ze het nog manueel moeten invoeren...

ze gaan er dik winnen aan transactiekosten ja, omdat er velen ieder jaar gaan verkopen en terug aankopen zodat ze onder 10k per jaar kunnen blijven

allé, er komt een opt-out voor beleggers waardoor de 10% tax op meerwaarde niet automatisch wordt ingehouden. :thumb:

(enkel Belgische?) brokers gaan wel gevraagd worden op het einde van het jaar het overzicht van transacties naar de FOD financiën te sturen zodat je niet kan valsspelen.

zéér goed nieuws, da's tenminste geen kosteloze lening aan de staat die je hoeft te geven!

Dat banken bij een opt out het aantal transacties gaan opsturen naar de FOD financiën vind ik precies geen goed idee.

Waar het eigenlijk op neerkomt is als je die opt-out vraagt dat de belastingen hun neus in je transacties gaan steken, ik voel die 33% voor uitzonderlijk beheer al de hoek om loeren.

Wat net als bij het terugvorderen van je dividenden zal de fiscus aan sommige mensen gaan vragen om het te bewijzen en als je dan moet afkomen met een lijst van transacties zal er al rap eentje geklasseerd worden als speculatief.

Op de tijd gaf men zelf de suggestie om ook de terugvordering van die 1000 euro eventueel te laten vallen om te vermijden dat de fiscus in je beleggersrekening gaat zitten neuzen.

Ik denk dat er veel mensen die 1000 euro met plezier laten liggen om toch maar onder de radar van de fiscus te blijven.

ge spreekt over kosten alsof ze het nog manueel moeten invoeren...
Je gaat toch niet ontkennen dat in heel die extra administratie extra werk => manuren => loonkost zal inkruipen mag ik hopen?

ze gaan er dik winnen aan transactiekosten ja, omdat er velen ieder jaar gaan verkopen en terug aankopen zodat ze onder 10k per jaar kunnen blijven

Misschien wel maar dat maakt niet uit. Ze gaan dit doorrekenen, trust me

Dat banken bij een opt out het aantal transacties gaan opsturen naar de FOD financiën vind ik precies geen goed idee.

Waar het eigenlijk op neerkomt is als je die opt-out vraagt dat de belastingen hun neus in je transacties gaan steken, ik voel die 33% voor uitzonderlijk beheer al de hoek om loeren.

Wat net als bij het terugvorderen van je dividenden zal de fiscus aan sommige mensen gaan vragen om het te bewijzen en als je dan moet afkomen met een lijst van transacties zal er al rap eentje geklasseerd worden als speculatief.

Op de tijd gaf men zelf de suggestie om ook de terugvordering van die 1000 euro eventueel te laten vallen om te vermijden dat de fiscus in je beleggersrekening gaat zitten neuzen.

Ik denk dat er veel mensen die 1000 euro met plezier laten liggen om toch maar onder de radar van de fiscus te blijven.
Ik deed vroeger wel eens wat spielerei met wat turbo's maar ben daar al een tijd mee gestopt -> van mij mag de fiscus gerust al mijn transacties bekijken, zijn er echt niet zo veel, maar ik ga wel opt-outen (als dat al gaat moeten bij Saxo en Lynx) en zal wel elk jaar iets verkopen om de vrijstelling te halen, zowel bij mij als mijn madam.

Waar ik meer schrik van heb is het zinnetje van Jambon: "Als blijkt dat deze belasting niet voldoende opbrengt dan gaan we bij dezelfde doelgroep moeten kijken om toch aan onze benodigde inkomsten te geraken"

Ik vraag mij af of men verkopen op het eind van het jaar en direct terugkopen begin van het jaar niet opeens zal catalogeren als speculatief.

Ik vraag mij af of men verkopen op het eind van het jaar en direct terugkopen begin van het jaar niet opeens zal catalogeren als speculatief.
Vermoedelijk .. want in feite belastingsontduiking (actie enkel om belastingen te vermijden)
Verkopen en dan herbalanceren (maw: andere aandelen kopen) lijkt mij wel safe vermoedelijk

Ik versta nog altijd niet waarom ze die vrijstelling erin duwen op die manier en dan nog met die 5y gezever afkomen. En dan nog de aankoopdatum gaan pakken ergens in de voorbije 5 y. Compromis op compromis op compromis omdat er wat ego's met principe zijn.

Het kan allemaal veel simpeler. En laten we eerlijk zijn, hoeveel verschil gaat die zever allemaal maken ?

Had dan de vrijstelling op dividenden naar 2000 bruto getrokken of zo en gewoon 10% tax op meerwaarde zonder vrijstellingen. Maar zoals Jambon pijnlijk zei "een politiek compromis is niet altijd logisch of rationeel"...

Ik denk dat je je niks moet laten wijsmaken. Dit gedrocht is net negative voor iedereen. De berekening is zo complex voor ofwel brokers of individuen die het zelf doen EN de fiscus die moet checken (al dan niet met steekproef), dat de kost om die berekening/implementaties te doen vele malen hoger is en doorgerekend zal worden tgo wat de kleine garnaal zal winnen met die vrijstelling.

De enige die hierbij winnen zijn een hoop legal, finance en IT consultants.

Laatst bewerkt:
Ik versta nog altijd niet waarom ze die vrijstelling erin duwen op die manier en dan nog met die 5y gezever afkomen. En dan nog de aankoopdatum gaan pakken ergens in de voorbije 5 y. Compromis op compromis op compromis omdat er wat ego's met principe zijn.

Het kan allemaal veel simpeler. En laten we eerlijk zijn, hoeveel verschil gaat die zever allemaal maken ?

Had dan de vrijstelling op dividenden naar 2000 bruto getrokken of zo en gewoon 10% tax op meerwaarde zonder vrijstellingen. Maar zoals Jambon pijnlijk zei "een politiek compromis is niet altijd logisch of rationeel"...

Ik denk dat je je niks moet laten wijsmaken. Dit gedrocht is net negative voor iedereen. De berekening is zo complex voor ofwel brokers of individuen die het zelf doen EN de fiscus die moet checken (al dan niet met steekproef), dat de kost om die berekening/implementaties te doen vele malen hoger is en doorgerekend zal worden tgo wat de kleine garnaal zal winnen met die vrijstelling.

De enige die hierbij winnen zijn een hoop legal, finance en IT consultants.
Ik heb het systeem al proberen uit te leggen aan mijn madam: véél te ingewikkeld, die snapt er niks van.

Mijn moeder die zelf ook actief in aandelen zit: begrijpt het helemaal verkeerd, mijn schoonvader: idem.

Ik denk dat er héél véél niet eens gaan weten dat ze die opt-out moeten doen, en dus d'office 10% op de winst gaan afdragen bij elke verkoop en dan gaan sukkelen om het bedrag op hun belastingen juist in te vullen.

Controleurs van FOD financiën staan voor nachtmerrie want gaan eindeloze discussies worden met particulieren die dit niet snappen en gaan beginnen discuteren over de aangifte.

ach ja, typisch Belgisch waarschijnlijk

Ik heb het systeem al proberen uit te leggen aan mijn madam: véél te ingewikkeld, die snapt er niks van.

Mijn moeder die zelf ook actief in aandelen zit: begrijpt het helemaal verkeerd, mijn schoonvader: idem.

Ik denk dat er héél véél niet eens gaan weten dat ze die opt-out moeten doen, en dus d'office 10% op de winst gaan afdragen bij elke verkoop en dan gaan sukkelen om het bedrag op hun belastingen juist in te vullen.

Controleurs van FOD financiën staan voor nachtmerrie want gaan eindeloze discussies worden met particulieren die dit niet snappen en gaan beginnen discuteren over de aangifte.

ach ja, typisch Belgisch waarschijnlijk

Typisch gevalletje scope creep. Ze willen een meerwaarde tax EN de middenklasse 'sparen'. Voor whatever reden moet dat dan rechtstreeks gebeuren via de meerwaarde tax die ze nieuw invoeren. Terwijl er genoeg manieren zijn om dat op andere manieren te doen.

Je zit nu met een arbitraire/random vrijstelling op RV voor dividenden (nadien aanvragen). Je zit met een arbitraire/random vrijstelling op RV voor spaarboeken (default doorgevoerd). Laten we er een meerwaarde vrijstelling bovenop gooien want *insert random redenen* en hier mag je kiezen of je in het dividend of spaarboek systeem zit...

Zou nu wel nog eens kunnen doorstomen. Superveel onstabiliteit in de wereld, maar de belegger zegt 'meh'.
Paar conflicten gede-escaleerd (Iran, NAVO 5%, tarieven). Trump die durft pivoteren als de beurzen een negatief oordeel hebben over bepaalde maatregelen,...

Scott Bessent: 'Ik luister naar de markten, niet naar economen'

Bevestigt exact mijn gevoel waarom ik denk dat het nog eens verder zal doorstomen. Elk beleid dat de beurzen doet stijgen zal als iets "goeds" worden gezien en alles wat de beurzen doet dalen zal snel ingetrokken of bijgestuurd worden.

Waar ze volgens mij bij de fiscus ook gewoon op rekenen 'low hanging fruit'. 1000€ cashen omdat onderzoek voor 1500€ te kunnen cashen gewoon veel duurder is.

Terug
Bovenaan