Kleine Beursfeiten

Een marktindex, zoals de AEX, de S&P 500 of de Nasdaq, is een maatstaf voor de prestaties van een groep bedrijven binnen een specifieke markt of sector. Hoewel een marktindex zelf geen directe invloed heeft op een individueel bedrijf, kan deze invloed uitoefenen op basis van hoe de index de algemene marktbeweging weerspiegelt. Hier zijn een paar manieren waarop de marktindex invloed kan hebben op individuele bedrijven:

1. Marktsentiment en Beleggersgedrag
  • Invloed op beleggerspsychologie: Een stijging of daling van een marktindex wordt vaak gezien als een indicatie van de algehele marktomstandigheden. Als een index stijgt, kan dit het vertrouwen van beleggers in de markt vergroten, wat hen kan aanmoedigen om meer te investeren in individuele bedrijven. Omgekeerd kan een daling van een index angst veroorzaken, wat leidt tot verkoop van aandelen, ook van bedrijven die goed presteren.

2. Sectorbewegingen
  • Sector-specifieke invloed: Veel markten bevatten indices die bedrijven uit specifieke sectoren omvatten (bijvoorbeeld de technologie- of energiesector). Als de index van een sector stijgt, kan dit de prestaties van bedrijven binnen die sector beïnvloeden. Beleggers kunnen bijvoorbeeld meer vertrouwen hebben in technologiebedrijven als de Nasdaq (een technologiegedreven index) goed presteert, wat een stijging van aandelen in die sector veroorzaakt.

3. Compositie van de Index
  • Betrokkenheid van bedrijven in de index: Als een bedrijf wordt opgenomen in een belangrijke index, zoals de S&P 500, kan dit leiden tot een verhoogde vraag naar de aandelen van dat bedrijf. Beleggers die "indexfondsen" of "exchange-traded funds" (ETF's) volgen, moeten aandelen kopen van het nieuwe bedrijf dat is opgenomen. Dit kan de aandelenprijs van dat bedrijf opdrijven, simpelweg door de vraag die uit dergelijke fondsen voortkomt.

4. Marktvolatiliteit en Risico
  • Bredere marktbewegingen: Als de bredere markt volatiel is, kunnen de aandelen van individuele bedrijven ook volatieler worden, zelfs als hun eigen prestaties niet zo sterk fluctueren. Wanneer bijvoorbeeld een belangrijke index sterk daalt door een economische schok of crisis, kunnen individuele bedrijven mee dalen, zelfs als ze zelf geen directe blootstelling aan het probleem hebben.

5. Benchmark voor Prestaties
  • Vergelijking met de markt: Beleggers vergelijken vaak de prestaties van individuele bedrijven met de prestaties van bredere marktindices. Als een bedrijf bijvoorbeeld onderpresteert ten opzichte van de index, kan dit de perceptie van beleggers beïnvloeden, wat kan leiden tot een verkoop van aandelen. Omgekeerd kan een bedrijf dat de marktindex overtreft, meer aandacht trekken en de aandelenkoers stimuleren.

6. Economische Indicatoren
  • Informatie over de economie: De prestaties van marktindices kunnen ook macro-economische informatie bieden. Als een index bijvoorbeeld sterk presteert, kan dit erop wijzen dat de economie goed draait, wat op zijn beurt de prestaties van veel bedrijven kan verbeteren. Omgekeerd kan een daling van de index wijzen op negatieve economische vooruitzichten, wat bedrijven zou kunnen aanzetten tot het aanpassen van hun strategieën of bedrijfsvoering.

Kortom, hoewel de marktindex zelf geen directe invloed heeft op individuele bedrijven, kunnen de bredere marktomstandigheden en sentimenten die door de indexen worden weerspiegeld, indirect invloed hebben op hoe een bedrijf presteert op de aandelenmarkt.

Is uw post AI? :unsure:

Ik ben daar ook al een tijd naar aan het kijken, wat mist ik hier >5% dividend op zowat elke parameter goedkoop en blijven bij hun groei guidance...
Momenteel down cycle.

Solvay verwacht nog enkele honderden miljoenen cost savings te kunnen doen vanwille de split.
Omdat ze niet meer amenwerken met overheden, of hel nieuwe research doen (Syensco heeft dat allemaal) kunnen ze ook veel besparen op dure cybersecurity onder andere.

Momenteel down cycle.

Solvay verwacht nog enkele honderden miljoenen cost savings te kunnen doen vanwille de split.
Omdat ze niet meer amenwerken met overheden, of hel nieuwe research doen (Syensco heeft dat allemaal) kunnen ze ook veel besparen op dure cybersecurity onder andere.
maar dan nog die hebben genoeg FCF om hun dividenden te blijven betalen, staan gewoon dirtcheap

Ga denk ik ook wat UnitedHealth beginnen kopen.

Iedere keer als ik zo een chart zie (stock -50% op een maand) in een degelijke, kwaliteitsvolle large-cap heb ik achteraf spijt van niet meer te kopen. (o.a TTD dit jaar, Adyen in 2023).

Zero research dus ga niet overdrijven met mijn positie.

Iedere keer als ik zo een chart zie (stock -50% op een maand) in een degelijke, kwaliteitsvolle large-cap heb ik achteraf spijt van niet meer te kopen. (o.a TTD dit jaar, Adyen in 2023).

Ben ik ook naar aan het lijken. Mn ELF positie is nu +47% op enkele maanden tijd. Winst overhevelen in iets anders lijkt een aantrekkelijke optie. Heb nu wel weer 40% in cash dus ik heb sowieso wel reserves. Helaas te laat liquide om Hudson's big resurge mee op te pikken maar goed, elke dip buy heeft basically dezelfde beweging gemaakt en zeker mn NVDA rebuy.

Alles wat ervoor is aangekocht zit terug on track om mijn toenmalige intuitie te bevestigen dus all is well.

Hawaiian electric industries ook zo eentje, maar die herstelt niet echt :unsure:

Bij mij dikwijls probleem dat ik te vroeg terug verkoop. Had uiteindelijk aan 318$ verkocht (262$ gekocht), en vermoedelijk gaat het een stuk hoger. Hopelijk komt er nog een mooie herinstapdip.

De markt snakt al weken naar een signaal dat de boel uiteindelijk zal stabiliseren.

Annual meeting vindt aanstaande maandag (2 juni) plaats.

Als de nieuwe CEO daar sussende taal spreekt over de vooruitzichten op lange termijn en de DOJ probes, en ze net zoals elk jaar een mooie dividendstijging aankondigen, mogen we rekenen op een stevige opluchtingsrally.
Het referentiepunt is de 11% dividend increase van vorig jaar.

Campine winstwaarschuwing.

Ebitda van minstens 50M voor H1
Dus >100M FY 2025 als antimoon hier blijft. Mss hoger omdat productie nog beetje aan het opschalen is? (+35% nu, ze zeiden eerder dat +50% haalbaar was).

Is 2.7 ev/ebitda aan huidige prijs.
Historisch zitten ze tussen 5-8 ev/ebitda.

Aandeel mag gerust verdubbelen vandaag/komende weken, of iets meer dan verdubbelen, en zou aan lage kant van historische waardering staan.
Interessante post, hoe kom je hierop als ik vragen mag? Toevallig of hou je het al een tijdje in de gaten? En je verwacht nu nog dat het aandeel fors zal stijgen los van deze sprong voorbije week?

Wil zelf ook meer toeleggen op individuele aandelen / holdings maar heb niets van ervaring / kennis met beurs buiten ETF. Dus geen idee hoe hier concreet aan te beginnen. Is er ergens een soort cursus / handboek / naslag die je kan gebruiken om de beginselen en vooral termen te leren?

Interessante post, hoe kom je hierop als ik vragen mag? Toevallig of hou je het al een tijdje in de gaten? En je verwacht nu nog dat het aandeel fors zal stijgen los van deze sprong voorbije week?

Wil zelf ook meer toeleggen op individuele aandelen / holdings maar heb niets van ervaring / kennis met beurs buiten ETF. Dus geen idee hoe hier concreet aan te beginnen. Is er ergens een soort cursus / handboek / naslag die je kan gebruiken om de beginselen en vooral termen te leren?
Zat het al lang te volgen, van in 2023 denk ik, vanwege interesse in recycling.
Kwam opnieuw naar voor toen ik eens kijk naar belgicsche bedrijven met goeie ROIC (>20%) die goedkoop stonden.
Toen begon die antimoon situatie ook en begon er een enorme disconnect tussen de antimoonprijs en het aandeel, en heb ik gekocht omdat het te zotte disconnect was.

Er is geen echt handboek.
Je leert vooral door bedrijven en sectoren te analyseren.
Je begint daarbij met jaarverslagen/rapporten en kwartaal/halfjaarrapporten, en filings. Zo leer je beter begrijpen wat een bedrijf doet.
Specifieke termen haal je ook uit jaarrapporten en filings van bedrijven.

Er zijn wel boeken die wat kunnen helpen, bijvoorbeeld https://www.goodreads.com/book/show/13263934-understanding-michael-porter
Dat boek raad ik zeker aan omdat het toch al een degelijk referentiekader geeft om bedrijven beter mee te begrijpen.

Hier ook gekocht net na de dip, zo rond de 270… en heb me moeten bedwingen om niet direct te verkopen als die rond 320 kwam (mooie winst op 2 weken tijd)… niet gedaan, dus hoop ik ook op goed nieuws.

Denk je niet dat met lagere olie dit naar beneden gaat?

Waarom geen Petrobras, dat is nog hogere yield.

Ik heb paar dividendaandelen. Yields kunnen jullie zelf opzoeken.
PBR.A
AFM.V
OTL.OL
@Nesjamag
Hoe krijg je deze dividenden "heel" aan in B ? je koopt deze stocks toch in het buitenland ?
En moet dan daar zowel als hier belastingen op de opbrengst/dividenden betalen, dan ben je toch al veel kwijt ,
hoe pak je dit dan aan ???

thanks,

Mijn dividend portefeuille gaan te snel naar boven...

Ageas volledig exit: te laag dividend rendement
Fluxys stukje verkocht: positie was te overweight geworden
Veel dividenden binnen gekregen deze week
GBL bijgekocht
Melexis bijgekocht

KoersDiviTaxNet Divi%Net %Position
Cash
1.00​
0.00​
0.00​
0.00​
0.00%​
0.00%​
0.12%​
WorxInvest 24-30
105​
5.1​
0.30​
3.57​
4.86%​
3.40%​
4.86%​
VanDeMoortele 22-29
106​
5.6​
0.30​
3.92​
5.28%​
3.70%​
2.43%​
GIMV
46.4​
2.6​
0.30​
1.82​
5.60%​
3.92%​
13.89%​
Melexis
58.65​
3.70​
0.30​
2.59​
6.31%​
4.42%​
11.57%​
TINC
11.28​
0.58​
0.08​
0.53​
5.14%​
4.73%​
11.11%​
Fluxys
20.60​
1.40​
0.30​
0.98​
6.80%​
4.76%​
11.11%​
GBL
72.00​
5.00​
0.30​
3.50​
6.94%​
4.86%​
11.57%​
Van De Velde
33.05​
2.40​
0.30​
1.68​
7.26%​
5.08%​
12.38%​
Solvay
29.00​
2.43​
0.30​
1.70​
8.38%​
5.87%​
11.00%​
Vitesse Energy
20.63​
2.24​
0.41​
1.33​
10.86%​
6.46%​
9.95%​
100.00%​
Weighted net %
4.85%​

Volgende die op de buitenshot lijst staat is GIMV (@50). Volgende die op de aankoop lijst staat wanneer GIMV buiten vliegt is Wereldhave BE of Ascencio.

Dividenden coveren momenteel 121.09% van de onderliggende hypotheek. Gogogo naar mei 2026 wanneer we opnieuw een emmer zien binnenklotsen.
hallo @cege

is de 5e kolom dan het dividend rendement ? Is dat voor sommige aandelen dan niet wat laag ?
er zijn meerdere aandelen, zelfs op de EBR , die toch hogere dividend rendementen halen ?
Tenzij hier een bepaalde bedoeling of strategie in gevolgd wordt, dan wil ik die graag begrijpen ?

Mag ik verder vragen hoelang u deze aandelen aanhoudt ?
Houd je die gewoon altijd bij, of verkoop je die zo snel mogelijk nadat je je dividenden gekregen hebt ?
dan verkoop je toch met verlies ? Tenzij je zou wachten tot de koers - na ex-dividend datum- zelfde hoogte heeft bereikt als voor ex-dividend datum - dan is hetniet met verlies en kan je idd andere dividend aandelen inkopen.

Of volgt u hier een bepaalde strategie in ?

Mag ik eens weten welke ?

Dank u,

Terug
Bovenaan