Kleine Beursfeiten

Buy the dip...
weet ik zo nog niet: het is duidelijk dat Europa Trump zijn spelletje niet wil meespelen, ... tussen nu en Juni zit maar een week, eens benieuwd of hij zo snel zijne keutel gaat intrekken deze keer opnieuw. Telkens opnieuw diene keutel intrekken moet toch ook voor hem wel gezichtsverlies lijken nee?

weet ik zo nog niet: het is duidelijk dat Europa Trump zijn spelletje niet wil meespelen, ... tussen nu en Juni zit maar een week, eens benieuwd of hij zo snel zijne keutel gaat intrekken deze keer opnieuw. Telkens opnieuw diene keutel intrekken moet toch ook voor hem wel gezichtsverlies lijken nee?
Je kunt nog wachten met de dip te kopen. Tegen september/oktober zou die er moeten staan. Zal nog tijdje choppy blijven.

Hij leert anders wel snel bij, onze oranje vriend: dat belachelijke tarief voor China was zo ver in de toekomst dat alle bedrijven massaal gingen exporteren naar de US om de tarieven voor te zijn. Nu voor de EU geeft hij slechts 1 week advance notice... hij wordt slimmer

Niet enkel 50% tariffs voor de EU, maar ook nog eens 25% tariffs specifiek op Apple!

ZhRxPsm.png

En we staan alweer bijna groen vandaag. Wat een choppy gedoe 😅. Veel doen de tarieven tegenwoordig niet meer met de beurskoersen. Dat is een positief signaal!

Donald donald donald.

Apple, het grootste bedrijf ter wereld, give or take een ander US IT bedrijf, onder de bus flikkeren omdat ze het meest verkochte product ter wereld niet on US soil maken.

Het toonbeeld van de american dream. 20 30y groeien en jobs creëren. En dat ga je nu onder de bus flikkeren omdat, ja, waarom.

Tarieven invoeren, ze adopteren, en je bent pissig.

Wat moeten ze doen? 10,000 man vinden, een fabriek van een km2 toveren en telefoons maken die 50% duurder zijn?

Pak geweer, schiet door je voet.

Donald donald donald.

Apple, het grootste bedrijf ter wereld, give or take een ander US IT bedrijf, onder de bus flikkeren omdat ze het meest verkochte product ter wereld niet on US soil maken.

Het toonbeeld van de american dream. 20 30y groeien en jobs creëren. En dat ga je nu onder de bus flikkeren omdat, ja, waarom.

Tarieven invoeren, ze adopteren, en je bent pissig.

Wat moeten ze doen? 10,000 man vinden, een fabriek van een km2 toveren en telefoons maken die 50% duurder zijn?

Pak geweer, schiet door je voet.
ik zie het probleem niet, Apple gebruikers betalen toch met plezier veel te veel voor hun telefoons?

Terwijl het gros van de analisten waarschuwt voor “handelsoorlog 2.0” na de hernieuwde Trump-tarieven, begint zich juist een interessante, minder besproken visie te vormen: zou protectionisme in deze fase van de cyclus de beurzen juist kunnen versterken?

Denk aan het volgende:
  • Binnenlandse stimulans: Hogere importheffingen dwingen kapitaal terug de VS in. Amerikaanse productie, infrastructuur en energie kunnen profiteren – zie de sterkte in industriële aandelen de afgelopen weken.
  • Bedrijfsmarges: Grote Amerikaanse multinationals hebben hun ketens al aangepast sinds 2018-2020. De impact is dus beperkter dan velen denken.
  • Kapitaalvlucht naar 'zekerheid': In een wereld vol geopolitieke risico's (China, EU, opkomende markten) blijft de VS de meest liquide, stabiele plek voor investeerders. Protectionisme wordt dan geen afschrikmiddel, maar een buffer tegen global risk.
Ironisch genoeg kunnen deze tarieven – juist omdat ze intern herverdeling stimuleren – de S&P 500 en Dow extra rugwind geven, vooral in sectoren als defensie, energie, maakindustrie en zelfs financials.

Wat denken jullie? Wordt dit een herhaling van 2018… of is dit juist de brandstof voor een ‘Amerika-eerst’-rally? Zelf denk ik alvast het laatste.

Stabiel - VS - beleid Trump in één zin is alvast merkwaardig te noemen.

Als ik kijk hoe globalisering een turbo op zowat alles heeft gezet denk ik dat Trump uiterst voorzichtig moet omspringen met het omgekeerde.

Terwijl het gros van de analisten waarschuwt voor “handelsoorlog 2.0” na de hernieuwde Trump-tarieven, begint zich juist een interessante, minder besproken visie te vormen: zou protectionisme in deze fase van de cyclus de beurzen juist kunnen versterken?

Denk aan het volgende:
  • Binnenlandse stimulans: Hogere importheffingen dwingen kapitaal terug de VS in. Amerikaanse productie, infrastructuur en energie kunnen profiteren – zie de sterkte in industriële aandelen de afgelopen weken.
  • Bedrijfsmarges: Grote Amerikaanse multinationals hebben hun ketens al aangepast sinds 2018-2020. De impact is dus beperkter dan velen denken.
  • Kapitaalvlucht naar 'zekerheid': In een wereld vol geopolitieke risico's (China, EU, opkomende markten) blijft de VS de meest liquide, stabiele plek voor investeerders. Protectionisme wordt dan geen afschrikmiddel, maar een buffer tegen global risk.
Ironisch genoeg kunnen deze tarieven – juist omdat ze intern herverdeling stimuleren – de S&P 500 en Dow extra rugwind geven, vooral in sectoren als defensie, energie, maakindustrie en zelfs financials.

Wat denken jullie? Wordt dit een herhaling van 2018… of is dit juist de brandstof voor een ‘Amerika-eerst’-rally? Zelf denk ik alvast het laatste.
Even bijkomend:
- Protectionisme verhoogt de kosten van geïmporteerde goederen, wat binnenlandse producenten concurrentievoordeel kan geven. Sinds 2018-2020 zagen we verschuivingen in productie en investeringen richting de VS.
- Veel bedrijven hebben sinds de eerste handelsoorlog productie gespreid naar Mexico, Vietnam en binnenlands opgeschaald. Tarieven hebben daardoor minder directe impact dan bij de eerste ronde. Dit is een onderschat aspect in veel analyses.
- Ook is het zo dat in perioden van geopolitieke stress, we doorgaans flight to safety zien richting Amerikaanse activa (dollar, staatsobligaties, large caps). Protectionisme zou in dat geval niet per se kapitaal weghouden, zeker niet als andere regio's (EU, China) even kwetsbaar of kwetsbaarder zijn.
- Defensie en energie profiteren van binnenlandse stimulansen en geopolitieke onzekerheid. Financials kunnen baat hebben bij hogere rente- en investeringsniveaus. De S&P 500 is deels tech-gedomineerd, maar de Dow (met z’n cyclische en industriële bedrijven) zou er relatief sterker van kunnen profiteren.

Laatst bewerkt:

Denk aan het volgende:

Ik denk dat je onderschat hoeveel Amerikaanse sectoren nog heel erg afhankelijk zijn van import van olie (of derivaten), machines, elektronica,...

Ik denk dat je onderschat hoeveel Amerikaanse sectoren nog heel erg afhankelijk zijn van import van olie (of derivaten), machines, elektronica,...
En t'is net dat waar hij vanaf wilt,... de afhankelijkheid van china, taiwan, zuid-korea,... Ik geloof ook dat het op de korte termijn zal pijn doen (een aantal jaren) maar denk ook dat het wel eens goed zou kunnen uitpakken voor hun als technologiereuzen naar de VS verkassen. Dan kan de VS ook wat minder aan defensie uitgeven om die landen te beschermen

Terug
Bovenaan