En bijna iedereen zit bijna automatisch in het Google ecosysteem door oa Gmail, Maps, YouTube, Android, etc. Maps krijgt ook steeds meer built in ad-functionaliteit (bedrijfslocatie popups op je kaart, incl reviews, foto's, menukaarten, Q&A met bedrijfseigenaar, etc). De Google homepage is en blijft de gateway naar het internet en ik merk bij bv mijn ouders een vrij fel anti-AI sentiment. Ik zie mijn vader nooit switchen naar een LLM, voor niks.
Die rechtszaken gaan achteraf gezien pure noise blijken. Google gaat in beroep, zaakt sleept nog tijdje aan en wordt uiteindelijk gesetteld met een miljardenboete. Big deal. Makes no sense voor de US om een van hun techmastodonten te handicappen in het midden van een strategische technologierace met China. Zeker als de kern vd zaak (illegaal monopolie in Search destijds) in tussentijd is ingehaald door de realiteit, wat die getuigenis van Apple eigenlijk insinueert. Een bedrijf arbitrair opsplitsen owv een dominante marktpositie in het verleden is disproportioneel en dat blijft volgens mij nooit overeind in beroep.
Merk ook op dat die agreements (waaronder de Apple-deal van $20B het vaakst besproken wordt) ook de concurrentie van cash voorzien. En dat is al decennia zo:
Edit:
Een ander aspect van Alphabet dat totaal misbegrepen wordt: YouTube is een goudmijn, en niet per se door YT ad revenue. Het is over de koppen van collega's lopen om Netflix en Spotify in portefeuille te hebben, toch?
YouTube heeft 2,7 miljard monthly active users en is een uniek platform. Net zoals Netflix jarenlang marktaandeel heeft gewonnen door password sharing te gedogen, is het netwerk van YouTube-kijkers en creators wereldwijd intussen zo massief dat we er allemaal aan vast hangen. Weetje: sinds eind vorig jaar wordt het meeste YouTube gekeken via TV's. Als Google morgen aankondigt dat YouTube een subscription based service wordt (of een spin-off, en dan framen dat het door de DoJ komt?) zal na een korte outrage uiteindeljk blijken dat iedereen plooit. Net zoals na de eventual crackdown en price hikes van Netflix. De enige reden dat ze dat nog niet doen is omdat ze nu al verdrinken in de cash en de volledige jongste generatie verslaafd maken.
Stel uzelf de vraag: vanaf morgen €15/maand of geen YouTube meer in huis: wat doe je?
Als je sentiment van de afgelopen 3 jaar vergelijkt met de performance in cashflow, margin expansion en ROCE, dan zie je wat voor een monster van een bedrijf dat eigenlijk is. Sundar Pichai krijgt al jaren haat, maar onder zijn leiding is Cloud winstgendheid ontploft, voor de recovery van het Bard-disaster (en daarna oa. de zwarte nazi's) was hij op appel en doorheen elke shitstorm die over Google wordt afgeroepen (of gehallucineerd) komt die kwartaal na kwartaal opnieuw met onberispelijke rapporten.