Kleine Beursfeiten

Mja ik was eind '22 ook wantrouwig toen iedereen schreeuwde dat META goedkoop was, mij toch serieus beklaagd van niet in te stappen, die fout maak ik niet opnieuw.
META was voor mij toen veel meer een no-brainer dan Google nu. META had toen wat slechte resultaten door hun VR labs en iedereen deed alsof het het einde van Facebook en het hele bedrijf tout court betekende. Maar Google nu vind ik toch riskanter. AI is echt een disruptor en zal het enkel nog meer worden, Gemini is ook maar één model van de velen en als de LLM's beter en betrouwbaarder worden zie ik search echt de dieperik in gaan. Terwijl ze hiervoor feitelijk een monopolie hadden op advertenties bij search is dat toch een groot stuk dat op de helling kan beginnen staan.

Dividend portefeuille herschikt:
  • Out
    • EVS: volledig verkocht @ 37.6 EUR
    • Ageas: Helft verkocht @ 56.6 EUR
  • In
    • Vitesse: positie verdubbeld @ 20.55 USD
    • GBL: positie gekocht @ 69.3 EUR
    • Solvay: positie verdubbeld @ 30.42 EUR

Dividend portefeuille is nu compleet (100% afgedekt door hypotheek en 100% invested). Gewogen dividend rendement is 4.94%. Target was 5% want dan betaalt dat de onderliggende hypotheek af (kapitaal + interest). Riding the spread to infinity. Alles dat geen 0 is tegen einde van de looptijd is winst.

KoersDividend/RenteTaxNet Divi%Net %Position
WorxInvest 24-30
105​
5.1​
0.3​
3.57​
4.86%​
3.40%​
4.94%​
VanDeMoortele 22-29
106​
5.6​
0.3​
3.92​
5.28%​
3.70%​
2.47%​
Ageas
56.10​
3.50​
0.300​
2.45​
6.24%​
4.37%​
6.17%​
GIMV
41.55​
2.6​
0.3​
1.82​
6.26%​
4.38%​
12.35%​
Fluxys
21.50​
1.40​
0.300​
0.98​
6.51%​
4.56%​
12.35%​
TINC
11.06​
0.58​
0.100​
0.52​
5.24%​
4.72%​
12.35%​
Melexis
54.45​
3.70​
0.300​
2.59​
6.80%​
4.76%​
6.17%​
Engie
18.04​
1.48​
0.390​
0.90​
8.20%​
5.01%​
0.00%​
GBL
69.25​
5.00​
0.300​
3.50​
7.22%​
5.05%​
6.17%​
Van De Velde
31.50​
2.40​
0.300​
1.68​
7.62%​
5.33%​
12.35%​
Solvay
30.62​
2.43​
0.300​
1.70​
7.94%​
5.56%​
12.35%​
Vitesse Energy
21.16​
2.24​
0.405​
1.33​
10.59%​
6.30%​
12.35%​
4.94%

(Voor TINC vogelpiek voor de tax aangezien grootste deel RVloze kapitaalverlaging is)
(Position is een theoretisch getal waarnaar ik elk kwartaal herbalanceer indien het te ver afwijkt)

YTD: 13.64 %
1Y: 11.94%
3Y: 27.58 %

Ziet er naar uit dat het geld zal opbrengen vs de hypotheek interest.

Laatst bewerkt:
Herbalanseren zal hier gebeuren eind van het jaar, dan staat BTC in de 150-200k range en kan ik mijn gerelateerde posities wat terug schroeven daar.
De volaliteit is soms moeilijk om mee om te gaan. 😅

• Out
    • Ageas: Helft verkocht @ 51.6 EUR
  • In
    • Vitesse: positie verdubbeld @ 20.55 USD
    • GBL: positie gekocht @ 69.3 EUR
    • Solvay: positie verdubbeld @ 30.42 EUR

Dividend portefeuille is nu compleet (100% afgedekt door hypotheek en 100% invested). Gewogen dividend rendement is 4.94%. Target was 5% want dan betaalt dat de onderliggende hypotheek af (kapitaal + interest). Riding the spread to infinity. Alles dat geen 0 is tegen einde van de looptijd is winst.

KoersDividend/RenteTaxNet Divi%Net %Position
WorxInvest 24-30
105​
5.1​
0.3​
3.57​
4.86%​
3.40%​
4.94%​
VanDeMoortele 22-29
106​
5.6​
0.3​
3.92​
5.28%​
3.70%​
2.47%​
Ageas
56.10​
3.50​
0.300​
2.45​
6.24%​
4.37%​
6.17%​
GIMV
41.55​
2.6​
0.3​
1.82​
6.26%​
4.38%​
12.35%​
Fluxys
21.50​
1.40​
0.300​
0.98​
6.51%​
4.56%​
12.35%​
TINC
11.06​
0.58​
0.100​
0.52​
5.24%​
4.72%​
12.35%​
Melexis
54.45​
3.70​
0.300​
2.59​
6.80%​
4.76%​
6.17%​
Engie
18.04​
1.48​
0.390​
0.90​
8.20%​
5.01%​
0.00%​
GBL
69.25​
5.00​
0.300​
3.50​
7.22%​
5.05%​
6.17%​
Van De Velde
31.50​
2.40​
0.300​
1.68​
7.62%​
5.33%​
12.35%​
Solvay
30.62​
2.43​
0.300​
1.70​
7.94%​
5.56%​
12.35%​
Vitesse Energy
21.16​
2.24​
0.405​
1.33​
10.59%​
6.30%​
12.35%​
4.94%

(Voor TINC vogelpiek voor de tax aangezien grootste deel RVloze kapitaalverlaging is)
(Position is een theoretisch getal waarnaar ik elk kwartaal herbalanceer indien het te ver afwijkt)

YTD: 13.64 %
1Y: 11.94%
3Y: 27.58 %

Ziet er naar uit dat het geld zal opbrengen vs de hypotheek interest.
En nog wat inzichten mbt PACB en ILMN?

Earnings van PACB hadden wel wat silver linings.

En nog wat inzichten mbt PACB en ILMN?

Earnings van PACB hadden wel wat silver linings.

Nieuws niet gelezen?

Er is ergens ruzie tussen USA en China (illumina staat zelfs op de chinese shitlist en mocht pre-tarieven al niet meer verkopen in China)
EN er zijn tarieven
EN Genomics ligt in de shitter wegens genius Kennedy die de NIH ontmanteld heeft
EN Farma investeert niet wegens tarieven

Dusja, inzichten ?

Voor PACB is niet veel veranderd. Instrument placement blijven duwen en consumables naar boven duwen. Voor de rest is execution in goeie handen bij de CEO. Maar aan de macro kun je niet veel doen.

Voor ILMN zal veel afhangen van US/China outcome en NIH stabilisatie. Het is nog altijd cheap, maar het zal niet binnen de paar jaar naar 500 teruggaan. If ever. Too cheap to sell. Illumina kan niet veel mis gaan, solide balans.

Nieuws niet gelezen?

Er is ergens ruzie tussen USA en China (illumina staat zelfs op de chinese shitlist en mocht pre-tarieven al niet meer verkopen in China)
EN er zijn tarieven
EN Genomics ligt in de shitter wegens genius Kennedy die de NIH ontmanteld heeft
EN Farma investeert niet wegens tarieven

Dusja, inzichten ?

Voor PACB is niet veel veranderd. Instrument placement blijven duwen en consumables naar boven duwen. Voor de rest is execution in goeie handen bij de CEO. Maar aan de macro kun je niet veel doen.

Voor ILMN zal veel afhangen van US/China outcome en NIH stabilisatie. Het is nog altijd cheap, maar het zal niet binnen de paar jaar naar 500 teruggaan. If ever. Too cheap to sell. Illumina kan niet veel mis gaan, solide balans.
Trump kan niet anders dan met China straks weer vrienden worden. Je weet natuurlijk nooit écht met hem. ILMN is nog wel blacklisted daar. Als ik iets meer risicovol was zou ik gokken op het feit dat ze straks weer van de blacklist afmogen en er een surge komt… Maar net weer een huis gekocht dus beetje kak inhouden tot alle transacties klaar zijn.

Trump kan niet anders dan met China straks weer vrienden worden. Je weet natuurlijk nooit écht met hem. ILMN is nog wel blacklisted daar. Als ik iets meer risicovol was zou ik gokken op het feit dat ze straks weer van de blacklist afmogen en er een surge komt… Maar net weer een huis gekocht dus beetje kak inhouden tot alle transacties klaar zijn.

Probleem met CapEx business is natuurlijk wel dat je permanent revenue verlies kunt hebben. Geen idee hoeveel Chinezen al een BGI/MGI instrument gekocht hebben OMDAT ze ILMN niet meer kunnen kopen. Ik zit niet meer in Genomics divisie, dus mijn voelsprieten zijn afgeknipt.

Dus die tarieven zever mag wel snel gaan ophouden.

That being said, ik hoorde bij ons data dat ze de equipment mfg op 1 maand hebben kunnen verhuizen van Maleisie naar Singapore en Colorado en ze nu basically tarif free kunnen verkopen wereldwijd met een minimale marge impact. En dat zijn toch redelijk complexe labo machines. Dus ik vermoed dat ILMN dat ook kan als ze willen. Het lost het blacklist probleem niet op, maar toch al een stap voorwaarts.

Dus die tarieven zever mag wel snel gaan ophouden.
Probleem is nu wel dat hij in zijn eerste deal met de UK heeft gezegd dat de UK hun beste vriendje is en de beste deal krijgt, maw dat die 10% van de UK de absolute ondergrens is: geen enkel land gaat beter krijgen dan dat.

Ook krijgen de UK farma bedrijven een speciale exception en gaan ze niet moeten voldoen aan de algemene farma-tarrif die er dus aan zit te komen... als Tubize al niet zo zwaar gezakt zou zijn dan zou ik ze wel verkopen.

De windhaan is weer bezig.

Gisteren nog toeteren dat Amerika niks verliest omdat er geen handel meer is met China. Ondertussen nog toeteren dat het geld binnenstroomt (redelijk incompatibel met statement 1).

Bessent die zegt dat tarieven boven 50% de facto de handel stoppen. Weinig compatibel met 'prijzen stijgen niet' en 'het geld stroomt binnen', maar goed.

Dan lees ik het volgende op reuters

"China should open up its market to USA — would be so good for them!!! Closed markets don’t work anymore!!!" Trump said in a Truth Social post.
"80% tariff on China seems right. Up to Scott B," Trump said.

Kan iemand hem uitleggen dat 50 of 80 of 100 of 200 of 500% geen fluit uitmaakt. Er is geen handel vanaf een bepaald punt en 50 of 80 of 200% van 0 is nog altijd 0... :laugh:

Would be soooo gooood for them. Daarom dat hij elke 5 minuten zit te smeken achter een deal. Want overduidelijk dat Amerika er geen last van heeft :rolleyes:

Maar goed, "Up to Scott B" (episode 14901 van 'knip Luttnick zijn ballen af'). Ik lees tussen de lijnen 'Scott zal iets veel minder dan 80% pakken, maar ik snap er niks van, ik wil gewoon mijn getalletje even wereldkundig maken'.

By the way, wie heeft de 145% gezet ? Als je 80 beter vindt, had dan niet blijven als eerste escaleren tot 145%.

Revenue en earnings beat, maar ze trekken guidance in wegens tariffs en slechts 60m share repurchases... Nog niet in detail bekeken maar op eerste zicht ben ik maar matig enthousiast.
Ik heb de earnings call transcript zonet doorlopen.
Echt geen slecht rapport hoor.

Q1 was op alle vlakken beter dan verwacht. Qua omzet (US + International, zowel Crocs als HD) maar ook qua gross margin.
April was volgens het management ook "sterk" en "in lijn met maart", wat toch wel hoopgevend is.

Dat ze hun guidance voor de rest van het jaar terugtrekken is logisch aangezien de handelsoorlog enorme onzekerheid met zich meebrengt in de retailsector. En ze zijn hier liever overdreven voorzichtig in dan omgekeerd.
De rechtstreekse earnings impact van tariffs zou -op basis van wat ze nu weten- ergens tussen $45M en $130M komen te liggen op jaarbasis. Het eerste in geval van 10% tariffs wereldwijd inclusief China. Het tweede indien men rekent op een combinatie van 10% wereldwijd ex China en 145% voor China. Deze cijfers houden nog geen rekening met mitigation actions zoals verhuizen productieketen (mogelijk "binnen de 12 maanden"), kostenbesparingen, prijsstijgingen, etc.
Valt op het eerste zich dus mee.
Wat de onrechtstreekse impact (consumer demand, ...) zal zijn van de handelsoorlog, dat is natuurlijk koffiedik kijken.

Enig minpuntje van de ER was voor mij de erg beperkte aandeleninkoop. Daar volg ik je in.
Ik had gehoopt op en paar honderd miljoen dollar in Q1, zeker met de sterke koersdaling begin februari.
Benieuwd of ze in April wel voor grotere bedragen hebben durven kopen...

Best tevreden met dit alles. Aandeel blijft voor mij een hold. 5% weging atm.

• Out
    • Ageas: Helft verkocht @ 51.6 EUR
Waarom EVS verkocht? Is één van de beste aandelen in mijn PF momenteel?

Belangrijk onderscheid hier wel, dat eerste is dus niet mogelijk in Belgie. :)

Zelfde gedaan hier, huis verkocht en afbetaald stuk op de beurs gezet en grotere lening genomen voor het nieuwe huis.
Zeker dat het niet mogelijk is?
Want ik had een maand geleden een afspraak bij een Belfius kantoor omdat ik en mijn vrouw denken om een 2de eigendom te kopen.
En die persoon bij de bank zei eigenlijk hetzelfde wat Cege dus zegt.
Als ik mijn huidig eigendom verkoop krijg ik de cash, ik pak de lening die ik momenteel nog open heb staan samen met de nieuwe lening van het nieuwe eigendom zodat ik de woonbonus behoud.
En meestal gaat de bank daarin mee, waren zijn letterlijke woorden.

Dat is niet wat cege origineel zei. De eerste opmerking was een extra hypotheek nemen op je bestaande woning. Dat gaat dus niet... Is typisch wat Amerikanen wel doen bijvoorbeeld maar niet legaal in België.

Maar zodra je een woning verkoopt en andere aankoopt, kan het allemaal wel.

Dat ze hun guidance voor de rest van het jaar terugtrekken is logisch aangezien de handelsoorlog enorme onzekerheid met zich meebrengt in de retailsector. En ze zijn hier liever overdreven voorzichtig in dan omgekeerd.
Stel u voor dat we net als Sketchers opportunistische PE buyout krijgen :eek:
Enig minpuntje van de ER was voor mij de erg beperkte aandeleninkoop. Daar volg ik je in.
Ik had gehoopt op en paar honderd miljoen dollar in Q1, zeker met de sterke koersdaling begin februari.
Benieuwd of ze in April wel voor grotere bedragen hebben durven kopen...
Vandaar mijn matig enthousiasme. Onderliggend gaat het allemaal prima en qua waardering is elk bear argument toch al priced in. Maar dat ze effectief gebruik maken van dat sentiment om aandeelhouderswaarde te creëren is wel van belang.

Google stock is cheap because investors have misunderstood Google Search’s business model

No, Google is not aiming to be the Search Engine for Everything and Anything. That role is slowly getting replaced by AI. Google is trying to be the search engine for everything to do with shopping. Basically, if you want to book a hotel, buy a car, find rental places, you go to Google. If you want to know how big bang started, Google doesn’t give a fuck. Don’t believe me? Try ordinary searches like when did Julius Caesar conquered Gaul or how birds make chirping noises. You will notice zero ads. Now try searching anything with commercial intent, boom, ads, and that’s what advertisers want. Google ads are also somewhat useful to consumers who are looking for certain products.

In other words, ChatGPT can replace Google Search in terms of Wikipedia knowledge or complex subjects like learning physics. But ChatGPT is not going to replace Google Search’s role as the world’s shopping discovery platform. Basically anything you want to buy, or any product you want to research on, you go to Google.

For those who claim Google Search is dying because you can’t find answers to your physics or coding questions, you have completely misunderstood Google Search’s role in this world.
En bijna iedereen zit bijna automatisch in het Google ecosysteem door oa Gmail, Maps, YouTube, Android, etc. Maps krijgt ook steeds meer built in ad-functionaliteit (bedrijfslocatie popups op je kaart, incl reviews, foto's, menukaarten, Q&A met bedrijfseigenaar, etc). De Google homepage is en blijft de gateway naar het internet en ik merk bij bv mijn ouders een vrij fel anti-AI sentiment. Ik zie mijn vader nooit switchen naar een LLM, voor niks.

Die rechtszaken gaan achteraf gezien pure noise blijken. Google gaat in beroep, zaakt sleept nog tijdje aan en wordt uiteindelijk gesetteld met een miljardenboete. Big deal. Makes no sense voor de US om een van hun techmastodonten te handicappen in het midden van een strategische technologierace met China. Zeker als de kern vd zaak (illegaal monopolie in Search destijds) in tussentijd is ingehaald door de realiteit, wat die getuigenis van Apple eigenlijk insinueert. Een bedrijf arbitrair opsplitsen owv een dominante marktpositie in het verleden is disproportioneel en dat blijft volgens mij nooit overeind in beroep.

Merk ook op dat die agreements (waaronder de Apple-deal van $20B het vaakst besproken wordt) ook de concurrentie van cash voorzien. En dat is al decennia zo:
Opera has maintained a partnership with Google for search distribution since 2001, signifying a long-term relationship between the two technology companies. This extension indicates a sustained commitment from Google to utilize Opera's browser platform as a conduit for its search engine services.

The extension of the agreement is expected to provide Opera with continued revenue from Google through 2025.
Edit:
Een ander aspect van Alphabet dat totaal misbegrepen wordt: YouTube is een goudmijn, en niet per se door YT ad revenue. Het is over de koppen van collega's lopen om Netflix en Spotify in portefeuille te hebben, toch?

YouTube heeft 2,7 miljard monthly active users en is een uniek platform. Net zoals Netflix jarenlang marktaandeel heeft gewonnen door password sharing te gedogen, is het netwerk van YouTube-kijkers en creators wereldwijd intussen zo massief dat we er allemaal aan vast hangen. Weetje: sinds eind vorig jaar wordt het meeste YouTube gekeken via TV's. Als Google morgen aankondigt dat YouTube een subscription based service wordt (of een spin-off, en dan framen dat het door de DoJ komt?) zal na een korte outrage uiteindeljk blijken dat iedereen plooit. Net zoals na de eventual crackdown en price hikes van Netflix. De enige reden dat ze dat nog niet doen is omdat ze nu al verdrinken in de cash en de volledige jongste generatie verslaafd maken.
Stel uzelf de vraag: vanaf morgen €15/maand of geen YouTube meer in huis: wat doe je?

Als je sentiment van de afgelopen 3 jaar vergelijkt met de performance in cashflow, margin expansion en ROCE, dan zie je wat voor een monster van een bedrijf dat eigenlijk is. Sundar Pichai krijgt al jaren haat, maar onder zijn leiding is Cloud winstgendheid ontploft, voor de recovery van het Bard-disaster (en daarna oa. de zwarte nazi's) was hij op appel en doorheen elke shitstorm die over Google wordt afgeroepen (of gehallucineerd) komt die kwartaal na kwartaal opnieuw met onberispelijke rapporten.

Laatst bewerkt:
Dat is niet wat cege origineel zei. De eerste opmerking was een extra hypotheek nemen op je bestaande woning. Dat gaat dus niet... Is typisch wat Amerikanen wel doen bijvoorbeeld maar niet legaal in België.
Is dat niet afhankelijk van hoeveel hypotheek de bank al op je huis heeft?
Als jij een huis van 500k hebt en de bank heeft een hypotheek van 100k , dan heb je toch nog marge?

Terug
Bovenaan