Kleine Beursfeiten

Meanwhile Boeing stock +4pct. Nog mijn enige (maar grote) short positie. Groen, groen, groen op continue stroom aan negatief nieuws rond het bedrijf en dat in een negatieve markt. Why, oh why???

Oxy saves the day for once :wink:

Als er nu één bedrijf politiek gesteund wordt in de US is het BA toch? Veel te veel fabriekjes overal in alle US staten hangen van Boeing af.
Sinds december '23 is er ook al +/-40% af. Van de ATH al -60%. zit gewoon al veel shit in de huidige prijs.

Wat is het alternatief? Gaan de US airliners opeens Airbus aankopen?
En die +4% van gisteren was waarschijnlijk het nieuws uit Rusland.

Kapitaalvlucht naar Japan de laatste maanden…

Ik heb nog altijd alle hoop dat Trump egocentrisch genoeg is dat hij niet de geschiedenisboeken wilt ingaan als één van de grootste mislukkingen van het Amerikaanse presidentsschap. Soms heb ik de indruk dat hij schijt heeft aan de externe opinie maar als het puntje bij paaltje komt dan zie je toch de ware aard. Geschiedenisboeken geven niks om je persoonlijke perceptie, dat zal hij ook wel weten.

Op elk moment dat ik tot nu toe dacht "dit gaat hij niet doen, dit is een brug te ver" heeft hij het toch gewoon gedaan. Maar als je dan ziet dat er veel tegenkanting is of markt reactie niet is wat het moet zijn, dan draait hij wel bij.

De 10 year yield is een blok aan zijn been, dat hem volgens mij wel in de "juiste" richting zal sturen.

De markt draait al jaren op vertrouwen - dat is er nu niet meer en dus is de reactie alleen maar logisch. Echter is de vraag nog maar hoe lang het vertrouwen in Japan of Duitsland hoger gaat blijven. Weet te weinig over Japan maar de EU is nu ook geen beleggersparadijs met hun overregulatie. Volgens mij zal de belegger wel snel terug naar de US vluchten als de resultaten uitblijven of minder zijn dan men gewoon was in de US. Ik zie niet in welke bedrijven in de EU of Japan kunnen innoveren zoals die in de US (ook al is dat voornamelijk MAG7). Net nog podcast aan het luisteren van NVO CEO die letterlijk zegt dat ze eigenlijk een US bedrijf aan het worden zijn omdat EU innovatie beperkt. En als je dan kijkt naar AI, daar is het ook de US en China die koploper zijn.

@JanusDR : Ter herinnering, NVO staat onder 70$, 58$ namelijk - vergeet niet in de trein te stappen!

Laatst bewerkt:
Als er nu één bedrijf politiek gesteund wordt in de US is het BA toch? Veel te veel fabriekjes overal in alle US staten hangen van Boeing af.
Sinds december '23 is er ook al +/-40% af. Van de ATH al -60%. zit gewoon al veel shit in de huidige prijs.

Wat is het alternatief? Gaan de US airliners opeens Airbus aankopen?
En die +4% van gisteren was waarschijnlijk het nieuws uit Rusland.
Je redenering is: "ze worden toch politiek gesteund". Met andere woorden ze kunnen niet zakken, of wat moet ik uit dat argument afleiden? Daarna bewijs je zelf dat dit voor het aandeel niets betekent, want er is sinds december '23 al 40%. Die politieke steun heeft dan toch niet veel betekend over die periode.

-60% van de ATH. Alsof dat er iets toe doet? Als iets -40% of -50% staat kan het blijkbaar wel ook naar -60% gaan. Maar als iets -60% staat kan het niet verder zakken?

Als ik bovenstaande argumenten voor waarheid zou nemen koop ik en masse bpost, proximus en heb ik een serieuze kans gemist met Dexia en Sabena enkele decennia geleden.

Je redenering is: "ze worden toch politiek gesteund". Met andere woorden ze kunnen niet zakken, of wat moet ik uit dat argument afleiden? Daarna bewijs je zelf dat dit voor het aandeel niets betekent, want er is sinds december '23 al 40%. Die politieke steun heeft dan toch niet veel betekend over die periode.

-60% van de ATH. Alsof dat er iets toe doet? Als iets -40% of -50% staat kan het blijkbaar wel ook naar -60% gaan. Maar als iets -60% staat kan het niet verder zakken?

Als ik bovenstaande argumenten voor waarheid zou nemen koop ik en masse bpost, proximus en heb ik een serieuze kans gemist met Dexia en Sabena enkele decennia geleden.
Ik bedoel ermee dat ze zeker niet failliet zullen gaan. Da's geen Carvana of een of andere bullshit startup.

Ik ken het aandeel niet goed, heb het ook nooit in portfolio gehad, maar als ik zou shorten, dan liever een bedrijf dat op een top staat. Liever zo dan een bedrijf dat toch al wat klappen heeft gekregen de afgelopen jaren.

Elthon John, jij hier? Ik ken niemand anders met zo'n grote roze bril. Dat is het verder destabiliseren van financiële markten bovenop de shitshow die er nu al gaande is.

En daarbij rate cuts gaan niet noodzakelijk de markt redden omdat hoge interest rates helemaal het probleem niet zijn nu. Net zoals dat begin de jaren 2000 en 2008 niet het probleem was, dat heeft toen niks opgelost buiten wat KT relief.

In de huidige context zou een ontslag inderdaad negatief zijn voor de markt omdat alles nog onstabieler maakt - nog minder vertrouwen id US aangezien het een dictatuur blijkt te zijn.

Echter, denk ik, als dit ontslag het enige zou zijn, dat dit wel positief was geweest. Met andere woorden, indien hij direct Powell had ontslagen en dat het enige wapenfeit was geweest, dan had de markt dat positief gepercipieerd.

Trump en kornuiten is precies een bende die circle jerkt en denkt de geniale moves te doen, die niemand ooit gedaan heeft.

Ik vrees dat ze nog nooit gedaan zijn met een reden...

De domme ideeen stapelen zich op aan nooit geziene snelheden, vooral Kennedy gaat met de hoofdprijs lopen. Infectious disease afdelingen zo goed als terminaten, vaccin afdelingen zo goed als terminaten, FDA uitkleden. Aaah, de goeie oude tijd waar mensen doodvielen van debiele infecties en therapien je soms deden doodvallen na 2y. Waarom ze terugwillen naar die goeie oude tijd, mij een mysterie.

En nu full force beginnen inzetten op 'healthy food alternatives' en 'de link tussen geneesmiddelen en autisme' of 'de link tussen vaccins en autisme'. Ik vrees dat het zakken geld in een put smijten is die beter kan besteed worden aangezien dat al 100x onderzocht is.

Ondertussen is genetische screening voor newborns ook al op het kapblok beland. Waarom zouden we genetisch screenen als het kan. Nee, laten we ze eerst 3-4-5y worden voor we ze beginnen te zien aftakelen en dan te laat met therapien beginnen...

Fluor uit het water en tandpasta halen ligt ook al op de tafel.

Next up, een 'nieuw systeem om vaccin side effects te monitoren'. Lees: Vaccins zijn slecht en we moeten ze monitoren...

Ik stel voor of hij ook eens begint te onderzoeken of cholera niet veroorzaakt wordt door slechte lucht.

Dat is gewoon ongeveer elk wetenschappelijk inzicht van de voorbije 50y in de vuilbak kieperen en random ideen van tiktok moedertjes achterna hollen. USA is in sneltempo een bananenrepubliek aan het worden.

Je moet dit eens lezen: https://www.politico.com/news/2025/04/15/rfk-mehmet-oz-maha-indiana-00291821

Kennedy infused his remarks with statistics that were either incorrect or examples of him misspeaking. He said 70 percent of Americans are obese, but only about 40 percent of American adults are, according to the CDC; he said we are the fourth most obese country in the world, though we are the 18th, according to the World Health Organization, and said the nation had the highest rate of COVID deaths, though we ranked 18th, according to WHO and Johns Hopkins University. An HHS spokesperson did not respond to a request for comment or clarification.

En Powell ontslaan zou de volgende fantasy move zijn... Anders gewoon de FED overnemen en de geld printer aanzetten en alles in je eigen zak steken. Groetjes uit Zimbabwe. Het is echt een bende debielen samen die denkt dat ze geniaal zijn. En die zitten aan de knoppen van zowat alles...

Misschien heeft AI ons al ingehaald en drijven ze nu de simulatie tot in het absurde om te zien wanneer we ons realiseren dat er iets niet klopt.

Meanwhile Trump dreigt stekker te trekken uit "vredes"onderhandelingen die hij eenzijdig is opgestart onder belachelijke voorwaarden. Oeioei Poetin zal zich zeker gaan haasten nu. Die vrede gaat er nu echt bijna komen hoor! Maar die Zelensky ligt dwars. Die wilt oorlog. Zonde van die arme Russen.

Laatst bewerkt:
Ik heb nog altijd alle hoop dat Trump egocentrisch genoeg is dat hij niet de geschiedenisboeken wilt ingaan als één van de grootste mislukkingen van het Amerikaanse presidentsschap. Soms heb ik de indruk dat hij schijt heeft aan de externe opinie maar als het puntje bij paaltje komt dan zie je toch de ware aard. Geschiedenisboeken geven niks om je persoonlijke perceptie, dat zal hij ook wel weten.

Op elk moment dat ik tot nu toe dacht "dit gaat hij niet doen, dit is een brug te ver" heeft hij het toch gewoon gedaan. Maar als je dan ziet dat er veel tegenkanting is of markt reactie niet is wat het moet zijn, dan draait hij wel bij.

De 10 year yield is een blok aan zijn been, dat hem volgens mij wel in de "juiste" richting zal sturen.

De markt draait al jaren op vertrouwen - dat is er nu niet meer en dus is de reactie alleen maar logisch. Echter is de vraag nog maar hoe lang het vertrouwen in Japan of Duitsland hoger gaat blijven. Weet te weinig over Japan maar de EU is nu ook geen beleggersparadijs met hun overregulatie. Volgens mij zal de belegger wel snel terug naar de US vluchten als de resultaten uitblijven of minder zijn dan men gewoon was in de US. Ik zie niet in welke bedrijven in de EU of Japan kunnen innoveren zoals die in de US (ook al is dat voornamelijk MAG7). Net nog podcast aan het luisteren van NVO CEO die letterlijk zegt dat ze eigenlijk een US bedrijf aan het worden zijn omdat EU innovatie beperkt. En als je dan kijkt naar AI, daar is het ook de US en China die koploper zijn.

@JanusDR : Ter herinnering, NVO staat onder 70$, 58$ namelijk - vergeet niet in de trein te stappen!
Aangezien Trump zich laat omringen door andere idioten en jaknikkers, vrees ik toch voor het ergste.
Ik heb zelf geen economie gestudeerd maar Powell buiten smijten en de geldprinter aanzetten is toch het recept om de dollar te doen crashen (inflatie van tariffs en dan nog extra money printing er bovenop). Ik zie niet direct in hoe dat op de lange termijn voor US stocks gaat positief zijn aangezien die in dollars genoteerd staan? Welk land gaat dan nog dollars willen aanhouden?

Ook dat is allemaal basically wat ze/hij sinds day 1 heeft gezegd. Heel zijn presidentskandidaat pitch draaide rond anti big pharma, anti vaccin, healthy food,... Het enige nieuwe imo is de bocht die hij recent heeft genomen rond zijn stance over GLP-1. Voorheen volledig anti en nu meent hij dat het wel een plaats kan hebben. Opname in medicare blijft onduidelijk.

3 werfhoera voor Novo is dat nog niet

"The problem isn't that Ozempic exists," Means tweeted on Thursday. "It is the fact that this Danish company has been able to pay US regulators, media, and lawmakers to force this drug down our throats as the only option."

Zit zelf niet op de beurs maar dat ekopak op 6 maanden tijd 60% beurswaarde kwijt is verbaast me niets.

En het zal eender wie dat er mee samenwerkt ook niet verbazen. Het was voor mij al jaren duidelijk dat ekopak een bubbel is, die eigelijk wel later gebarsten is dan ik verwacht had

Zit zelf niet op de beurs maar dat ekopak op 6 maanden tijd 60% beurswaarde kwijt is verbaast me niets.

En het zal eender wie dat er mee samenwerkt ook niet verbazen. Het was voor mij al jaren duidelijk dat ekopak een bubbel is, die eigelijk wel later gebarsten is dan ik verwacht had
Altijd benieuwd naar de smeuïge verhalen, hou je vooral niet in zou ik zeggen!

Aangezien Trump zich laat omringen door andere idioten en jaknikkers, vrees ik toch voor het ergste.
Ik heb zelf geen economie gestudeerd maar Powell buiten smijten en de geldprinter aanzetten is toch het recept om de dollar te doen crashen (inflatie van tariffs en dan nog extra money printing er bovenop). Ik zie niet direct in hoe dat op de lange termijn voor US stocks gaat positief zijn aangezien die in dollars genoteerd staan? Welk land gaat dan nog dollars willen aanhouden?

Trump wilt inderdaad net een lagere dollar - dat is een indirect tarief (en zal inderdaad tot inflatie leiden, tenzij de vraag ook serieus afneemt zoals bijvoorbeeld tijdens een recessie). In mijn ogen hoeft geld printen niet hand in hand te gaan met inflatie. Het geld hoeft immers niet in de economie te komen. Men kan het gebruiken om LT Goverment bonds op te kopen die andere landen aan het verkopen zijn. Gevolg is dat dollar daalt (goed voor export, slecht voor import = beter dan tarieven) en treasury yield zakt (goed voor deficit - wat dan op zijn beurt weer goed is voor het vertrouwen).

Ik zou echt niet onderschatten dat het gewoon ordinaire pump and dump tactieken zijn in combinatie met simpelweg een lagere rente willen als extra catalyst voor bepaalde sectoren.

Terug
Bovenaan