Kleine Beursfeiten

Maar het kan wel interessant zijn om een beetje dividend aandelen te hebben denk ik. Tot je aan uw vrijstelling van +-800 euro zit. 't Is geen wereldschokkend bedrag maar het is toch iets.
Die 800 euro zou je dan weer kunnen herinvesteren in de beurs.

Ik heb zo goed als geen cash. Misschien 3-5-10k max.
  • Ik vertrouw op mijn dividenden om cash te produceren als emergency fund. Misschien niet de beste investering, maar beter dan 10 of 20k op een spaarboek te zetten als emergency fund. Ik vertrouw op dividend seizoen rond april/mei om excess cash te produceren en bonus seizoen in okt/november. Alle cash emergencies kan ik meestal wel rekken tot die periodes om mij uit de shit te helpen indien nodig.
  • Ik heb een stuk hypotheek boven 100% quot aan 1 % dat recht in de dividend aandelen is gegaan. Riding the spread aan 4% (5-1%). Liever zeker 4% rendement op 0 equity dan risico nemen (don't be too greedy op free money)

Maar zo een aandeel gaat dan meestal minder in waarde stijgen dan een aandeel dat geen dividenden uitkeert.

Dat is ook een foute realiteit overigens. Stabiele, gecoverde en stijgende dividenden aandelen doen het gemiddeld beter dan de collectie van avonturen die niks uitbetalen. Dat heeft ongeveer een container vol studies al aangetoond.

Ik weet dat velen verslaafd zijn aan quick wins van 100%/y rendementen van AI bedrijven met 0 revenue. Jullie kunnen voorspellen welke je moet pakken om zeker 100% rendement te halen, ik niet. Maar over 10-20-30y is saaie prut handig meegenomen want die produceren wel een zeker 5-10% rendement. Als de helft daarvan uit een dividend komt, sign me up.

Groetjes van een lange termijn Engie (5+ jaren), Ahold (10+ jaren), EVS (10+ jaren), Ackermans (15+ jaren), Ageas (10+ jaren), Fluxys (1 jaar), VanDeVelde (10+ jaren), Berkshire (8 jaren) ... belegger. Mijn portefeuille staat dit jaar nog altijd groen (+5.35%).

Fluxys
Melexis
VandeVelde
Tinc
Ageas - koopje momenteel
GIMV
Solvay
Thanks! Waarom vind je uit dat lijste Ageas een koopje momenteel? Waardering is toch al wat opgelopen ondertussen ( ok, dividend is mee gestegen, maar niet in dezelfde mate)? In augustus stonden ze nog op 40 , ondertussen staan we 30% hoger... Dividendrendement is nog altijd mooi natuurlijk.

Zie ook deze studie van Dierickx Leys van begin april:

Conclusie​

Ageas kon mooie groeicijfers voorleggen met betrekking tot 2024. De premies, winst en vrijekasstroom nemen toe. Hierdoor kon ook het dividend met 8% opgetrokken worden tot € 3,5 per aandeel. Het management heeft voorlopig een conservatieve vooruitblik op 2025 maar bevestigt wel de gegeven doelstellingen van het driejarig strategisch plan Elevate27. Aangezien de waardering de afgelopen periode is gestegen blijven we voorlopig bij een houdenadvies.

Jaja, altijd leuk om op dividenden te kakken.

Maar als je dus cashflow nodig hebt, ik zeg maar iets, om vb eten te kopen of als pensio geld te hebben, zijn dividenden wel handig. Tenzij je wil verkopen op momenten zoals nu...
Als ge niet genoeg cash hebt om eten te kopen moet ge mss gewoon niet in aandelen zitten?
Ik kak niet op dividenden, ik bezie dat eerder iets om naar te shiften als ge ouder zijt en al een aanzienlijk bedrag hebt geinvesteerd.
Ik ben nog in de accumulatiefase van investeren.. Ik heb ook dividendaandelen(omdat ze toevallig dividend betalen) maar mijn boodschappen gaan die niet coveren

Als ge niet genoeg cash hebt om eten te kopen moet ge mss gewoon niet in aandelen zitten?
Ik kak niet op dividenden, ik bezie dat eerder iets om naar te shiften als ge ouder zijt en al een aanzienlijk bedrag hebt geinvesteerd.
Ik ben nog in de accumulatiefase van investeren.. Ik heb ook dividendaandelen(omdat ze toevallig dividend betalen) maar mijn boodschappen gaan die niet coveren

Wat moet een pensio dan doen (of anyone else)? Alles verkopen om aan cash te raken ? Hoe kan dat nu preferentieel zijn over de cashflow van de dividenden te gebruiken ?

Thanks! Waarom vind je uit dat lijste Ageas een koopje momenteel? Waardering is toch al wat opgelopen ondertussen ( ok, dividend is mee gestegen, maar niet in dezelfde mate)? In augustus stonden ze nog op 40 , ondertussen staan we 30% hoger... Dividendrendement is nog altijd mooi natuurlijk.

Zie ook deze studie van Dierickx Leys van begin april:

Conclusie​

Ageas kon mooie groeicijfers voorleggen met betrekking tot 2024. De premies, winst en vrijekasstroom nemen toe. Hierdoor kon ook het dividend met 8% opgetrokken worden tot € 3,5 per aandeel. Het management heeft voorlopig een conservatieve vooruitblik op 2025 maar bevestigt wel de gegeven doelstellingen van het driejarig strategisch plan Elevate27. Aangezien de waardering de afgelopen periode is gestegen blijven we voorlopig bij een houdenadvies.

Ze stonden op mijn lijstje om te verkopen rond de 60. Maar zijn wat teruggevallen met Trump farcen + wat extra teruggevallen met de kapitaalsverhoging deze week.

Als je echt nobrainers wil, koop TINC. Er komt nog een serieuze verhoging aan binnenkort. Als ik het goed begrijp willen ze in omvang verdubbelen, geen idee of dat allemaal eigen kapitaal zal zijn of combi met schulden. Met wat chance kun je 50% nu kopen en de andere 50% binnen paar weken/maanden met wat voorkeursrechtkorting.

Wat moet een pensio dan doen (of anyone else)? Alles verkopen om aan cash te raken ? Hoe kan dat nu preferentieel zijn over de cashflow van de dividenden te gebruiken ?
Die pensio kan zijn pensioen misschien gebruiken om zijn boodschappen mee te betalen?
Als je nu al op dividenden moet gaan rekenen om wekelijks naar de Aldi te gaan, is er toch iets mis met je huishoudelijke financiën.

Die pensio kan zijn pensioen misschien gebruiken om zijn boodschappen mee te betalen?
Als je nu al op dividenden moet gaan rekenen om wekelijks naar de Aldi te gaan, is er toch iets mis met je huishoudelijke financiën.

Veel pensio's die niet ver gaan schieten met hun pensioen...

Veel pensio's die niet ver gaan schieten met hun pensioen...
Allez cege, hoe groot is volgens jou de doorsnede van mensen met een laag pensioen maar wel een significante portefeuille aan dividendaandelen?

Ik snap de hele redenering rond dividend, zelf ook best wel fan, maar als je daarop rekent voor je pensioen lijkt er me toch het een en ander misgelopen. Tenzij rondkomen voor eten dan betekent "meer geld besteden dan een normaal pensioen aankan".

Ze stonden op mijn lijstje om te verkopen rond de 60. Maar zijn wat teruggevallen met Trump farcen + wat extra teruggevallen met de kapitaalsverhoging deze week.

Als je echt nobrainers wil, koop TINC. Er komt nog een serieuze verhoging aan binnenkort. Als ik het goed begrijp willen ze in omvang verdubbelen, geen idee of dat allemaal eigen kapitaal zal zijn of combi met schulden. Met wat chance kun je 50% nu kopen en de andere 50% binnen paar weken/maanden met wat voorkeursrechtkorting.
TINC vind ik net geen nobrainer, vermits slechts 3,85% netto aan huidige koers + waarom ga je in godsnaam een royaal dividend uitkeren om dan nadien een kapitaalsverhoging door te voeren met serieuze korting op netto-actiefwaarde?

TINC vind ik net geen nobrainer, vermits slechts 3,85% netto aan huidige koers + waarom ga je in godsnaam een royaal dividend uitkeren om dan nadien een kapitaalsverhoging door te voeren met serieuze korting op netto-actiefwaarde?
Uitkering is grotendeels via kapitaalvermindering (geen RV), dus je netto rendement ligt hoger. Historisch gezien stond de koers rond de NAV, vandaag met serieuze korting. De cycle kapitaalverhoging -> investeringen -> cashflows uitbetalen via kapitaalvermindering rinse & repeat is zo'n beetje get businessmodel. Als je zoals cege vooral op cashflow rekent en niet zozeer cumulatief rendement is het aantrekkelijk, met potentieel op 20-25% multiple rerating in de toekomst. NAV per aandeel stijgt ook effectief dus er wordt wel degelijk waarde gecreëerd (dat weliswaar maar net inflatie kan volgen).

Allez cege, hoe groot is volgens jou de doorsnede van mensen met een laag pensioen maar wel een significante portefeuille aan dividendaandelen?

Ik snap de hele redenering rond dividend, zelf ook best wel fan, maar als je daarop rekent voor je pensioen lijkt er me toch het een en ander misgelopen. Tenzij rondkomen voor eten dan betekent "meer geld besteden dan een normaal pensioen aankan".

Moeten niet noodzakelijk probleemgevallen zijn of 'armoede'.

Genoeg voorbeelden te vinden. Zelfstandigen, gescheiden moeders die veel thuis gebleven zijn (dus weinig pensioen) en een zak gekregen hebben bij de scheiding, figuren die veel zwart gewerkt hebben in het verleden, ... Weinig pensioen, veel cash. Je gaat die cash toch niet opsouperen ? Beleggen of appartementje en van de cashflow leven.

Om nog te zwijgen van de situaties waar je 3000-4000-5000 per maand binnengeharkt hebt en dan op een pensioen van 2000 of zoiets valt en nog met een stuk hypotheek of andere lening zit. Wat ga je doen ? Je huis verkopen en als een pater gaan leven ? Nee, van de cashflow van je beleggingen leven.

Om nog te zwijgen over financiele optimalisatie situaties waar de ouders de kinderen deels bijstaan met hypotheek of zoiets als deel van successie overdracht en wederom de cashflow gebruikt wordt ipv de assets.

Hoe denk je dat ze Nobelprijzen of andere rijke stinkdier foundations financieren ? Dat is toch telkens vermogen erin en jaarlijks de cashflow als prijzen/funding/werkingsmiddelen uitkeren. Idem zoals Harvard of andere fancy unieven hun financiering voorzien.

Je gaat die cash toch niet opsouperen ? Beleggen of appartementje en van de cashflow leven.

Je zou verschieten hoe weinig mensen dit effectief doen... ik ken er genoeg die paycheck to paycheck leven, zelfs op hun pensioen (desondanks een stevige pot gekregen bij pensioen of erfenis).

als ge effectief genoeg hebt om op de cashflow van uw aandelen te leven wanneer ge op pensioen zijt, dan zou ik er toch zeker aan knabbelen aangezien ge toch nog maar gemiddeld 10-20 goeie jaren meer overhebt. Ge pakt het nie mee naar uw graf e

als ge effectief genoeg hebt om op de cashflow van uw aandelen te leven wanneer ge op pensioen zijt, dan zou ik er toch zeker aan knabbelen aangezien ge toch nog maar gemiddeld 10-20 goeie jaren meer overhebt. Ge pakt het nie mee naar uw graf e
Maar als ge nu alles hebt qua luxe dat ge nodig hebt? Het is nu niet gezegd dat 5000 euro per maand extra uitgeven en uw geld erdoor jagen uw leven zo veel gaat verbeteren.

Ik ben zo oud dat ik ook iets meer richting dividenden begin te gaan.
Uiteindelijk is een van de redenen van het beleggen toch een pensioen te hebben.

Terug
Bovenaan