Kleine Beursfeiten

Door zo een crisisje gaan is niet plezant maar goed. Ik heb een voor mij relatief fortuin zien wegsmelten en recente gains gesteund op goede redeneringen zijn gone maar... Wat er vooral in mijn hoofd zit is : wanneer koop ik bij/koop ik iets nieuw bij deze opportuniteit om te diversifiëren.

Eerste stappen in het beleggen waren in 2007. :unsure:

Wel het 'geluk' gehad dat ik mijn PF quasi volledig moest verkopen om iets te kopen vlak voor corona.

Door zo een crisisje gaan is niet plezant maar goed. Ik heb een voor mij relatief fortuin zien wegsmelten en recente gains gesteund op goede redeneringen zijn gone maar... Wat er vooral in mijn hoofd zit is : wanneer koop ik bij/koop ik iets nieuw bij deze opportuniteit om te diversifiëren.

Eerste stappen in het beleggen waren in 2007. :unsure:

Wel het 'geluk' gehad dat ik mijn PF quasi volledig moest verkopen om iets te kopen vlak voor corona.
Er vanuit gaande dat zo'n recessie een 3-tal jaar kan duren, en de bodem van de beurskoersen meestal 6 tot 12 maanden voor het einde van een recessie ligt, zou ik zeggen: groot beginnen inkopen medio 2026 - begin 2027?

Er vanuit gaande dat zo'n recessie een 3-tal jaar kan duren, en de bodem van de beurskoersen meestal 6 tot 12 maanden voor het einde van een recessie ligt, zou ik zeggen: groot beginnen inkopen medio 2026 - begin 2027?
Elke markt heeft ook gewoon bedrijven die het goed doen e, zelf bearmarkets..

wanneer koop ik bij/koop ik iets nieuw bij deze opportuniteit
wel ja, ik worstel er ook mee...heb wel nog wat cash staan maar kan heel moeilijk inschatten wat dit allemaal zal brengen de komende 2 jaar.

Als alle bedrijven in de wereld bij export naar US gewoon de tarieven doorrekenen is vnl. de US consument de klos. Tenzij ze daar voor elk product dat je je maar kan inbeelden een amerikaans alternatief is. Dat zou een enorme industriële omschakeling vereisen die compleet onrealiseerbaar (en bovendien onwenselijk) is.

Beetje fundamentele economische afweging van prijselasticiteit:
Dus ofwel gaat de bevolking in US minder consumeren.
Ofwel gaan ze blijven consumeren en dus meer betalen. De US schatkist wordt vetgemest en Trump kan de wonden helen door dit te gebruiken om helikoptergeld te gooien naar jan met de pet.

Maar zolang de US niet in staat is om in dit scenario zélf alles te produceren zal de schade voor Europese/Aziatische bedrijven die unieke, afgewerkte producten maken toch beperkt moeten zijn?
Bovendien worden ze wat gedwongen om naar nieuwe markten te kijken -> groeikansen.

Verliezers zullen degenen zijn die niets unieks te leveren hebben (commodities, onafgewerkte producten, etc.) en waar er wél een Amerikaans alternatief voor bestaat, maar die gewoon marktaandeel hebben in US omdat ze het aan lagere prijzen aanbieden.

Wat te doen...wat te doen...

Laatst bewerkt:
Olie blijft maar zakken, solvay ook al bijna 20% onder piek...mijn effectenrekening niet bekijken komende weken 😱

Olie blijft maar zakken, solvay ook al bijna 20% onder piek...mijn effectenrekening niet bekijken komende weken 😱
Tenzij je denkt dat er iets fundamenteel veranderd aan de LT waarde va die oliebedrijven kunnen dit toch in potentie uitstekende aankoopmomenten zijn? Vind ik nog.iets anders dan pakweg AAPL of Tsla dat wegzakt.

Terug
Bovenaan