Kleine Beursfeiten

Welke inflatie? EU neemt vooral Olie en Gas af van Amerika. Met kans op recessie staat olie onder druk. Dan heb je ook nog Trump die nog meer olie naar boven wilt halen (mineraalrechten monetiseren) en je hebt OPEC die nog veel reserve hebben om te verhogen. Voor de rest gaat EU overspoeld worden door goedkope Chinese producten. Dat in combinatie met bedrijven die broeksriem aantrekken en afvloeiingen die gaan volgen. Inflatie gaat geen zorg meer zijn.

En je denkt dat de Amerikanen hun NetFlix en AWS en Disney+ en andere diensten gaan blijven verkopen aan dezelfde prijzen als ze alles wat ze importeren uit het buitenland duurder wordt?

Er zijn weinig economische zekerheden, maar supply shock = inflatie is een van de weinige

*All else being equal uiteraard. Geen idee wat de wisselkoers zal doen aangezien we niet weten wat Mr Unpredictable nog uit de hoed tovert.

Wat de rest van de wereld volgens mij het best kan doen is de gewoon niet reageren met tegentarieven, Trump zijn tarieven laten collecteren (LOL!) en ondertussen de interne markt opengooien en met elkaar handelen.

Het gevolg zal zijn dat de investeringen wegblijven, dat intern de prijzen stijgen en dat de rest van de wereld verder gaat. Het is waar dat er short-term pain zal zijn, maar voor de rest van de wereld kan het long-term gain worden. Het zullen vooral de MAGA productiebedrijven zijn die de pijn zullen voelen. Bedrijven die onderdelen/grondstoffen importeren en lokaal verkopen. Die zullen moeten doorrekenen of kost absorberen. In elk geval zal het lokaal pijn doen.

Het is een idiotie om te veronderstellen dat a) Amerika alles kan produceren moest ze willen (iemand een idee hoe je een tshirt in bulk maakt voor een vietnamees tarief?) b) en moest ze het toch kunnen en willen is er geen volk om het te doen c) en moest er toch volk zijn, gaat niemand in de capaciteit willen investeren in dit wispelturige klimaat en d) moest dat toch gebeuren, zal de fabriek niet klaar zijn binnen de 2-3-4y van zijn termijn. En moest alle voorgaande toch magisch gebeuren, zal de prijs een pak hoger zijn dan vroeger. Dus waarom beste Donald ? Er is een reden waarom we tshirten in azie laten maken voor 1 euro... Ja, het heeft wat jobs gekilld in de USA, maar de 10000 jobs die gesneuveld zijn, weegt dat op tegen de 300M mensen die nu tshirts voor 1 USD kopen ? Vs 10000 jobs winnen en tshirts nu 3x zo duur verkopen ?

Het zou dapper zijn om te communiceren wat dat beleid inhoudt. Collectieve verarming, op een lager welvaart niveau gaan leven, om crappy jobs te reshoren (nota bene in een omgeving waar je de crappy job uitvoerders het lang buitensmijt). Het is zoals ik ergens een econoom zag poneren "Trump like Tshirts over supreme US technology"...

Er zijn documenten gelekt door insiders waar het blijkbaar een taktiek van Trump zou zijn om de dollar zwaar te devalueren, er was een hele uitleg hierover in de BNR beurs uitzending van gisteren -> heb ook geen economie-achtergrond dus kan niet oordelen wat er van waar is en of dat zomaar kan lukken, maar Trump zou blijkbaar zeer graag een veel zwakkere dollar zien (had iets te maken met de US staatsobligaties die andere landen bezitten)

Past natuurlijk in zijn retoriek om alles naar de kloten te halen. Precies de Erdogan playbook.

Wel, als hij inflatie nog meer naar boven wil duwen, is kelderende dollar uiteraard een goed idee. De Amerikanen hebben weinig koffie of chocolade of thee plantages. Of bepaalde andere grondstoffen. Of bepaalde andere intermediaire producten. Kelderende dollar is meer dollars betalen voor de 10 EURO vijs. De lokale bedrijven zullen hun duim opsteken.

Voor mezelf zal de portefeuille wel stabiel blijven gezien de helft van mijn puts nog loopt, maar had toch beter in cash gebleven zoals begin augustus 2024 aangevuld met de huidige puts, aangezien deze shitshow van kilometers ver aangekondigd werd en het geweten was dat Trump er geen bal van kent.

Short term pain for long term pain.

Al bij al matige sell-off, de markt lijkt het toch nog altijd in te schatten alsof het tijdelijk is. VIX amper 26. Bessent die bijna smeekt om geen tegenmaatregelen te nemen want dan kunnen de tarieven heel mss wel naar beneden. Wishfull thinking, de rest van de wereld gaat dit ook niet laten passeren en zullen andere handelsbanden smeden. Maar wat moet je zeggen met zo'n baas? Je kan het blijven afdoen als "probeer de markt toch niet te timen", maar hoeveel bewijs wil je nog dat Trump & Co er zich voorlopig geen hol van aantrekken. De sell-off is een MAG7 probleem, niet MAGA, ook dit heeft Bessent letterlijk gezegd. They don't care als die 10Y yield maar naar beneden gaat. Het heeft er alle schijn naar dat ze alles wat in hun heritage foundation plan staat effectief zullen doen. DOGE en tarieven moeten dan dienen om de corporate tax cuts te financieren. Alle hoop dan maar op de FED? QE temidden van stijgende inflatie met geen enkel vooruitzicht op een daling?

Falling USD alleen is niet de reden om niet te investeren in US want dat kan nog alle kanten op en is onmogelijk te voorspellen, maar Trump & Co hebben nu wel al genoeg aangehaald dat ze de dollar graag naar beneden zien gaan.

Smijt de hoge waarderingen nog in the mix, povere GDP outlook en de het upside potentieel is toch wel héél klein aan het worden voor NDQ/S&P. Wie weet draait het allemaal anders uit, ik ben maar een random betweter van het internet, maar de case waar US indexen gestegen zijn volgend jaar mag je mij wel eens uitleggen.

En BTW tariffs op farma en semis zijn er dan wel niet gekomen, toch is er gezegd geweest dat die nog gaan komen, we'll see.

Voor mezelf zal de portefeuille wel stabiel blijven gezien de helft van mijn puts nog loopt, maar had toch beter in cash gebleven zoals begin augustus 2024 aangevuld met de huidige puts, aangezien deze shitshow van kilometers ver aangekondigd werd en het geweten was dat Trump er geen bal van kent.
Tbh, niemand kon deze tariffs voorstellen denk ik. Dit is een ander niveau van bonkers.

Short term pain for long term pain.

Al bij al matige sell-off, de markt lijkt het toch nog altijd in te schatten alsof het tijdelijk is. VIX amper 26. Bessent die bijna smeekt om geen tegenmaatregelen te nemen want dan kunnen de tarieven heel mss wel naar beneden. Wishfull thinking, de rest van de wereld gaat dit ook niet laten passeren en zullen andere handelsbanden smeden. Maar wat moet je zeggen met zo'n baas? Je kan het blijven afdoen als "probeer de markt toch niet te timen", maar hoeveel bewijs wil je nog dat Trump & Co er zich voorlopig geen hol van aantrekken. De sell-off is een MAG7 probleem, niet MAGA, ook dit heeft Bessent letterlijk gezegd. They don't care als die 10Y yield maar naar beneden gaat. Het heeft er alle schijn naar dat ze alles wat in hun heritage foundation plan staat effectief zullen doen. DOGE en tarieven moeten dan dienen om de corporate tax cuts te financieren. Alle hoop dan maar op de FED? QE temidden van stijgende inflatie met geen enkel vooruitzicht op een daling?

Falling USD alleen is niet de reden om niet te investeren in US want dat kan nog alle kanten op en is onmogelijk te voorspellen, maar Trump & Co hebben nu wel al genoeg aangehaald dat ze de dollar graag naar beneden zien gaan.

Smijt de hoge waarderingen nog in the mix, povere GDP outlook en de het upside potentieel is toch wel héél klein aan het worden voor NDQ/S&P. Wie weet draait het allemaal anders uit, ik ben maar een random betweter van het internet, maar de case waar US indexen gestegen zijn volgend jaar mag je mij wel eens uitleggen.

En BTW tariffs op farma en semis zijn er dan wel niet gekomen, toch is er gezegd geweest dat die nog gaan komen, we'll see.
De case is vrij simpel. Trump doet zijn eigen economie pijn => Amerikanen voelen het in hun portefeuille en zijn niet gelukkig (remember veel Trump-stemmers stemden op Trump voor lagere groceries & lagere naftkosten) => De Republikeinen verliezen volgend jaar de midterms => De tariffs worden geblokkeerd/gehinderd door de senaat & het juridisch systeem en/of in zijn geheel teruggedraaid door Trump die zijn derde term of een volgende Republikeinse term ziet slinken => Stonks only go up

Maar voor hetzelfde geld krijgen we binnenkort moordpoging #3 en dan kan het weer alle kanten op.

De case is vrij simpel. Trump doet zijn eigen economie pijn => Amerikanen voelen het in hun portefeuille en zijn niet gelukkig (remember veel Trump-stemmers stemden op Trump voor lagere groceries & lagere naftkosten) => De Republikeinen verliezen volgend jaar de midterms => De tariffs worden geblokkeerd/gehinderd door de senaat & het juridisch systeem en/of in zijn geheel teruggedraaid door Trump die zijn derde term of een volgende Republikeinse term ziet slinken => Stonks only go up

Maar voor hetzelfde geld krijgen we binnenkort moordpoging #3 en dan kan het weer alle kanten op.

Oké dus stap 1 in de bull case is dat het eerst totaal naar de knoppen moet gaan :thinking: Dus waarom zou je nu kopen dan?

Oké dus stap 1 in de bull case is dat het eerst totaal naar de knoppen moet gaan :thinking: Dus waarom zou je nu kopen dan?
Omdat de beurs in zijn geheel, met de beschikbare info die er is, probeert de toekomst te voorspellen en daardoor altijd voorloopt op de reëele economie (cfr "het is priced in"), en als je pas investeert wanneer het scenario zoals hierboven beschreven waarheid is geworden, het hoogstwaarschijnlijk al te laat is om nog de volledige rit naar boven terug mee te nemen.

Zo erg gaat het niet worden denk ik. Al die miljonairs/miljardairs rond Trump gaan dit niet blijven aanvaarden en zijn kiezers ook niet.

Musk is al opzij geschoven en dat DOGE gedoe is ondertussen opgeschorst omdat het zogezegd de doelstelling bereikt heeft, wat natuurlijk onzin is....

Omdat de beurs in zijn geheel, met de beschikbare info die er is, probeert de toekomst te voorspellen en daardoor altijd voorloopt op de reëele economie (cfr "het is priced in"), en als je pas investeert wanneer het scenario zoals hierboven beschreven waarheid is geworden, het hoogstwaarschijnlijk al te laat is om nog de volledige rit naar boven terug mee te nemen.

Dus dan zeg je eigenlijk dat stap 1, het naar de kloten doen van zijn eigen economie, al ingeprijsd zit. Lijkt me straf.

Voor wie RXST nog heeft zou ik zeggen: hou deze aandelen vast. Een herstel tot iets boven 40$, denk tot ongeveer 43$ is te verwachten. Is toch een herstel van ongeveer 60%. Mogelijk dat nieuws mbt goedkeuringen voor gebruik in Azië en/of Europa hiervoor de trigger kan zijn. Na die stijging zal ik wel verkopen. Koers zit dan weer op een kruispunt, ik denk naar beneden.
Zie ook
Bericht in onderwerp 'De beurs: technische analyse'
https://www.beyondgaming.be/threads/de-beurs-technische-analyse.28901/post-1502984

was RXST hier niet eens gepasseerd?
Analyse van Gassy blijkbaar niet correct:wink:

Dus dan zeg je eigenlijk dat stap 1, het naar de kloten doen van zijn eigen economie, al ingeprijsd zit. Lijkt me straf.
Nee, want hij helpt het harder naar de kloten dan verwacht. Liberation day was zoals een earnings call. De markt in het algemeen verwacht een bepaald niveau van verkloting, echter blijkt dat hij het op liberation day nog meer verkloot dan verwacht, dus zakt het harder tot er een nieuw toekomstbeeld is ingeprijsd, en zo gaat het verder.

Terug
Bovenaan