Kleine Beursfeiten

20% cash was dus duidelijk te weinig, afwachten wat de schade zal zijn maar olie gaat in elk geval pijn doen.

Wie zijn de winnaars hier vraag ik mij af, mss wordt de farmaceutische industrie wat ontzien nu die minimaal getroffen worden, ASML en co ook minimaal maar als je zo een economisch anker uitgooit sleur je heel de industrie mee.

Zijn er winnaars?
Intel misschien omdat ze op Amerikaanse bodem produceren (of dat toch willen) en zo marktaandeel gaan winnen van TSMC?

Veel zal afhangen of de tarieven effectief zo "heet" opgediend zullen worden, nog steeds een week voor ze effectief worden en EU gaat bijvoorbeeld wel eerst proberen te onderhandelen

Ik hou mijn cash nog op zak: als er geen akkoord komt en het escaleert tot een globale handelsoorlog dan gaan de beurzen nog een pak naar beneden.

Bon mijn cash begint wat meer te kriebelen.

Mee op de watchlist is NTDOY, zij hebben hun prijzen aangekondigd voor de Switch 2 en eerlijk gezegd zijn die bonkers in de US dankzij de tariffs en... Het kan niemand wat schelen.

Dus Nintendo gaat weer heel hun voorraad kwijt zijn tegen hun hoge prijs en als de gefabriceerde handelsoorlog op wenken van Trump & friends wordt opgeheven weten ze dat hun marges nog hoger kunnen zetten zonder gevolgen. Dus kortingetje geven die lager is dan de tariffs die wegvallen en je verkoopt weer een hele extra hoop tegen dikkere marge. En ze blijven tegelijk gewoon Switch 1 units + games verkopen als een tierelier.

Ik heb spijt dat ik de Mario Movie hike had voorspeld en heb gemist, deze keer spring ik wel op de kar. En op dat front tevens :

- 2026 Mario sequel
- 2027 Zelda

Als ik zie hoe bezeten mijn neefjes zijn van Mario, kinda scary en Pokémon-esque.

Ook nu: zie nog altijd geen reden om enige US dip te kopen. Ondertussen vecht je en ga je blijven vechten tegen die wisselkoers die je al bijna 7,5% hebben gekost de afgelopen 2 maanden als je $ posities aanhoudt.

Ja EVS springt eruit terwijl ik dacht dat die toch grotendeels gespaard gingen blijven.. Achja heel rode dag in het verschiet.
Efkes niet kijken dus :)

bizar die -8% bij opening... die verkopen vooral service (diensten) en minder producten, daar zit dan toch geen importheffing op of zie ik dat verkeerd?

En Tubize stijgt... helemaal bizar dat 🤪

Er zijn heffingen op alles.

Volgens mij is de oranje smurf nog niet op de hoogte dat er tegenwoordig in de wereld meer is dan huizen bouwen en tshirts maken. Dat er ook niet-fysieke productie is tegenwoordig. Jammerlijk genoeg is zijn 'beleid' (for a better word) gebaseerd op onevenwichten op de goederenbalans en niet zo zeer op de dienstenbalans.

But I guess tshirts maken is belangrijker dan high value producten zoals cloud of internet of farma diensten/producten.

Laten we in een land met full employment de geoutsourcete goedkope prut terughalen ten koste van de high value dingen die we intern doen...

Volledig van het padje af..

UCB niet afgeklopt omdat er ergere specifieke farma tarieven verwacht waren ?

Edit: Gecheckt. Alle Farma in europa across the board naar boven. Sanofi, novartis, ucb, GSK, ... - Lijkt er op dat er voor farma ergere dingen verwacht waren.

Er zijn heffingen op alles.

Volgens mij is de oranje smurf nog niet op de hoogte dat er tegenwoordig in de wereld meer is dan huizen bouwen en tshirts maken. Dat er ook niet-fysieke productie is tegenwoordig. Jammerlijk genoeg is zijn 'beleid' (for a better word) gebaseerd op onevenwichten op de goederenbalans en niet zo zeer op de dienstenbalans.

But I guess tshirts maken is belangrijker dan high value producten zoals cloud of internet of farma diensten/producten.

Laten we in een land met full employment de geoutsourcete goedkope prut terughalen ten koste van de high value dingen die we intern doen...

Volledig van het padje af..

UCB niet afgeklopt omdat er ergere specifieke farma tarieven verwacht waren ?
Een bedrijf als EVS heeft offices in de US, dus als die daar diensten leven voor live coverage van sports events dan is dat toch niet onderhevig aan import tax want dat wordt vanuit de US gefactureerd aan de US... hoe kunnen daar importtarieven op toegepast worden??

Bij UCB is het anders: daar gaan effectief goederen het land in geimporteerd worden, dus daar kan je makkelijk tarieven op toepassen, bij diensten snap ik het toch niet zene.

bizar die -8% bij opening... die verkopen vooral service (diensten) en minder producten, daar zit dan toch geen importheffing op of zie ik dat verkeerd?

En Tubize stijgt... helemaal bizar dat 🤪

Stijging van Tubize is niet geheel onverwacht - was wat teruggevallen en UCB zal buiten wat kosten in de marge voorlopig gespaard blijven van tarieven.

EVS is me ook een raadsel, dacht gisteren nog wat te trimmen in bankaandelen/olie, het is wat het is.

Een bedrijf als EVS heeft offices in de US, dus als die daar diensten leven voor live coverage van sports events dan is dat toch niet onderhevig aan import tax want dat wordt vanuit de US gefactureerd aan de US... hoe kunnen daar importtarieven op toegepast worden??

1) Die leveren ook hardware etc. Die zal onderhevig zijn.
2) Als er full blown recessie komt, miserie voor iedereen
3) In geval van twijfel, press sell

Ik denk dat elk bedrijf dat globaal opereert geimpacteerd zal zijn. Al heb je offices in US of EU. Je moet toch mensen en materiaal over en weer sturen voor day-to-day operations.

Reality is dat er waarschijnlijk niet over is nagedacht door de administratie en dat dit diensten probleem zichzelf zal moeten oplossen in de komende dagen.

Bij UCB is het anders: daar gaan effectief goederen het land in geimporteerd worden, dus daar kan je makkelijk tarieven op toepassen, bij diensten snap ik het toch niet zene.

UCB heeft ook manufacturing sites in US.

Overigens zie ik wel serieuze arbitrage gezever komen in de komende dagen/weken. Alsof een Nike zijn schoenen zal invoeren uit vietnam aan 50% tarieven. Die gaan die eerst naar mexico of canada of een lower tarif country shippen, er nog een veter insteken en dan naar amerika shippen als 'produced in XXX'.

Belgisch vastgoed to the rescue ... tot de inflatie aantrekt en de rente verhoogd natuurlijk.

Welke inflatie? EU neemt vooral Olie en Gas af van Amerika. Met kans op recessie staat olie onder druk. Dan heb je ook nog Trump die nog meer olie naar boven wilt halen (mineraalrechten monetiseren) en je hebt OPEC die nog veel reserve hebben om te verhogen. Voor de rest gaat EU overspoeld worden door goedkope Chinese producten. Dat in combinatie met bedrijven die broeksriem aantrekken en afvloeiingen die gaan volgen. Inflatie gaat geen zorg meer zijn.

Welke inflatie? EU neemt vooral Olie en Gas af van Amerika. Met kans op recessie staat olie onder druk. Dan heb je ook nog Trump die nog meer olie naar boven wilt halen (mineraalrechten monetiseren) en je hebt OPEC die nog veel reserve hebben om te verhogen. Voor de rest gaat EU overspoeld worden door goedkope Chinese producten. Dat in combinatie met bedrijven die broeksriem aantrekken en afvloeiingen die gaan volgen. Inflatie gaat geen zorg meer zijn.
Doet me er aan denken, volgende maand gesprekken starten over mijn jaarlijkse opslag. Benieuwd of ik daar wat van ga horen terwijl wij enkel services in Benelux leveren en elk jaar onze interne guidance overshooten. :rofl:

Dus je wilt de wisselkoers timen? Als je nu aan goedkope koersen goede bedrijven kan kopen, ga je je dan latzn tegenhouden door slechte wisselkoers?
Er zijn documenten gelekt door insiders waar het blijkbaar een taktiek van Trump zou zijn om de dollar zwaar te devalueren, er was een hele uitleg hierover in de BNR beurs uitzending van gisteren -> heb ook geen economie-achtergrond dus kan niet oordelen wat er van waar is en of dat zomaar kan lukken, maar Trump zou blijkbaar zeer graag een veel zwakkere dollar zien (had iets te maken met de US staatsobligaties die andere landen bezitten)

Terug
Bovenaan