Kleine Beursfeiten

Zwaaien met tarieven en beginnen met een handelsoorlog schept dan ook veel onzekerheid, dus het is logisch dat het er nogal rood uitziet (schept ook wel weer kansen ...). Het is onzeker hoever Trump hiermee wil gaan en waar zijn grenzen liggen of wat hij ervoor over heeft. Als hij over een week of maand terugkomt van de importtarieven en er terug rust komt, verwacht ik dat de cijfers wel terug zullen verbeteren.

Weer een stevige daling daar bij opening van de beurzen. Al valt het eigenlijk nog mee nu dat Trump zelf een recessie voorspelt

Weer een stevige daling daar bij opening van de beurzen. Al valt het eigenlijk nog mee nu dat Trump zelf een recessie voorspelt
Trump wil een startende recessie opdat de dollar in waarde daalt, en opdat de FED ingrijpt met lagere rentevoeten en extra geld bijprinten.

VNP is trouwens Vnp/Beke geworden aangezien de ene kant van de 50/50 coin toss op handelssancties wel eens totale opheffing van sancties kan worden in de plaats van aanscherping van de sancties, aangezien de oranje clown geopolitiek liever op korte termijn vrienden wordt met dictators die het westen haten.
Ten koste van langetermijn geopolitieke positie natuurlijk, maar who cares anno 2025 de lange termijn.

En dan is Beke nog steeds schromelijk ondergewaardeerd. Huizenprijzen in de big 4 in China zijn onlangs ook voor het eerst in jaren licht gestegen.

Dus tegelijk een hedge voor mijn VNP, maar op zichzelf ook standalone ondergewaardeerd.
VNP zit in de crossfire van het handelsoorlogje. Kwestie van bijkopen voor jou?

Begin dit jaar begonnen met Belgische aandelen kopen als tegenhanger van ETF's en OXY.
Dankzij een paar leden die deze aandelen aanprezen mooie winsten behaald, waarvoor dank! :cheer:

Proximus sinds aankoop +31%. (bedankt @Forzaracing )
Solvay sinds aankoop +19%. (bedankt @FernandoFreecashflow )
AB Inbev sinds aankoop +22%. (zelf gekozen :tongue: )

De daling het voorbije jaar van OXY halveert +- bovenstaande percentages, maar toch nog mooie winst! :)

Iemand hier al (tech)koopjes op het oog?
Ikzelf kijk naar Monday, S, Google en Datadog.
Workday terug aangekocht, had al spijt van mijn verkoop in feb nadat ik het omhoog zag gaan terwijl het een bedrijf en aandeel is waar ik rotsvast in geloof, gelukkig dus nu toch nog mooi goedkoper kunnen inslaan.

Aan de gemiddelde Amerikaan die typisch zwaar in stock market zit ook, dus kwestie van tijd tot deze van zijn oren gaat maken en Trump serieus tegenwind gaat krijgen van zijn achterban want héél veel mensen zijn héél veel geld aan het verliezen op deze manier. (en hij kan dit nogal moeilijk op Biden of iemand anders steken)

Blijkbaar steekt hij het op "de globalisten". :rolleyes:
Nu ja, afwachten of de algemene beurs zo blijft afglijden de komende weken/maanden, of het zich na wat ander nieuws weer herstelt. Verkeerde topic, maar ik blijf gewoon maandelijks in mijn ETF inleggen.

Begin dit jaar begonnen met Belgische aandelen kopen als tegenhanger van ETF's en OXY.
Dankzij een paar leden die deze aandelen aanprezen mooie winsten behaald, waarvoor dank! :cheer:

Proximus sinds aankoop +31%. (bedankt @Forzaracing )
Solvay sinds aankoop +19%. (bedankt @FernandoFreecashflow )
AB Inbev sinds aankoop +22%. (zelf gekozen :tongue: )

De daling het voorbije jaar van OXY halveert +- bovenstaande percentages, maar toch nog mooie winst! :)

How how - bedankt voor de vermelding maar ehm Solvay moet toch ook wel op mijn conto worden geschreven me dunkt. Maar ok, ben al blij met 1 vermelding 🫣🤣

Aan de andere kant hing Proximus echt af van wanneer je bent beginnen kopen. Ik was al veel eerder bullish, dus als je vanaf dag 1 dat ik het had vermeld had gekocht, dan had je waarschijnlijk minder winst (denk ik). Zelf heel blij dat ik op bepaald moment puts verkocht heb aan strike van 4 euro en er “gratis” calls van 5,5 euro mee gekocht heb. Ben zelf wel te vroeg uitgestapt met de calls. Puts heb ik wel nog en hou ik bij tot verval.

Janus namen die ik nog heb onthouden zijn FCNCA en Genus. Nog geen positie momenteel maar als ze verder zakken kan het interessant zijn. Maar voorlopig ben ik verder in FFH aan het stappen.

Vorige week ook terug ingestapt bij Investor AB. Mooie aandelenkorf. Jammer van beperkte discount vs. NAV.

Laatst bewerkt:
Aan de gemiddelde Amerikaan die typisch zwaar in stock market zit ook, dus kwestie van tijd tot deze van zijn oren gaat maken en Trump serieus tegenwind gaat krijgen van zijn achterban want héél veel mensen zijn héél veel geld aan het verliezen op deze manier. (en hij kan dit nogal moeilijk op Biden of iemand anders steken)
En de markten vonden het toch zo fantastisch in november-december dat Trump had gewonnen 😆

'Retail participation' in de VS beurs was nooit eerder zo hoog hoorde ik recent in een podcast, zij het met die belangrijke kanttekening dat dit enkel bij de top 20% zo is en daar zitten denk ik veel meer Dems dan Reps bij.

@Forzaracing
Klopt, ik heb met heel veel geluk bijna op de absolute bodem gekocht.
Inclusief aankoopkosten net geen 4,92€/aandeel.

Zit je al langer in dit aandeel dan is het inderdaad veel minder rooskleurig, maar het mag ook eens mee zitten hé. ;)

beste presteerder is mijn gokje op Atos
Ik zit wat verveeld met de reverse stock split die is aangekondigd.
Mijn ervaring is (bij andere bedrijven) dat het aandeel na zo'n operatie vrij snel terug daalt naar de waarde ervoor waardoor er wel een goed stuk kapitaal verdampt.
Nu goed, zou pas tegen 1 mei doorgevoerd worden. Dus voorlopig houden en als het zo door blijft stijgen zal ik waarschijnlijk wel eerder uitstappen.

Terug
Bovenaan