Kleine Beursfeiten

EVS grootste positie in mijn pf geworden.

2024:
197.99M revs
72.3% GM
42.88M net income
57.78M ebitda
58.12M fcf (50.4M adj for nwc)
19.3% ROE
20.8% ROIC

Current valuation:
Market Cap 490,94M
EV 416,05M
11.45 p/e
7.2 ev/ebitda
9.75 p/fcf
8.25 ev/fcf

3.3% fwd dividend

Antimoon blijft gaan.

Gk0a2maWAAAeaHJ

Deze kerel ziet het nog hoger gaan op basis van hoe schaars het is.

Als het zo blijft gaan dan staat Campine mss wel <0.5x 2027 p/e en <0.25x 2030 p/e.
Ze zouden dan hun payout ratio fors moeten verhogen, want met zoveel cash hebben ze geen weet.

Antimoon blijft gaan.

Gk0a2maWAAAeaHJ

Deze kerel ziet het nog hoger gaan op basis van hoe schaars het is.

Als het zo blijft gaan dan staat Campine mss wel <0.5x 2027 p/e en <0.25x 2030 p/e.
Ze zouden dan hun payout ratio fors moeten verhogen, want met zoveel cash hebben ze geen weet.
Ik zou toch nog eens naar je berekeningen kijken, je beseft toch dat het merendeel van hun antimony gewoon ingekocht wordt en ze dus slechts gedeeltelijk profiteren van de prijsstijging.

Ik zou toch nog eens naar je berekeningen kijken, je beseft toch dat het merendeel van hun antimony gewoon ingekocht wordt en ze dus slechts gedeeltelijk profiteren van de prijsstijging.
Doe eens de berekening.
1500 ton gerecycleerd aan $5-10k/ton.
Tegen 2027 een extra 3500 ton gerecycleerd aan 10-15k (?). De kost van de opschaling van recyclage is niet gekend. We weten wel dat hun r&d voor deze extra recyclage gebeurde de voorbije 3 daar, toen antimoon $10-12k/ton was. Aanname is dus dat men rendabel kan recycleren aan zulke prijzen.

Als ze dat gerecycleerd antimoon-trioxide aan $50k per ton kunnen verkopen...

Waar kom je aan die 1500 ton momenteel? In hun rapportering spreken ze van 10% van de huidige productie 10-12k ton

Recyclage​

Campine gebruikt antimoon in verschillende van zijn activiteiten en is met een verbruik tussen 10.000 en 12.000 ton per jaar de grootste verwerker van het metaal buiten China. Sinds enkele jaren heeft Campine zich ook op de recyclagemarkt voor antimoon geworpen. Op zijn 8 hectare grote site in de Kempense bossen van Beerse verwerkt het bedrijf jaarlijks 80.000 à 90.000 ton afgedankte autobatterijen, waar het lood en antimoon uit recupereert en weer doorverkoopt als grondstof.
'We zijn daarmee begonnen in 2016, weliswaar in kleine volumes, en toen op een installatie waar ook andere processen op liepen', zegt De Vos. 'Intussen is de recyclage een volwaardige bedrijfstak die al instaat voor 15 procent van onze antimoontoevoer. De huidige antimoonprijzen en de nieuwe wetgeving uit China bevestigen dat het een goede beslissing was te investeren in recyclageprocessen voor antimoon.'

Campine werkt aan een nieuwe generatie recyclagetechnologie, de derde voor antimoon, waardoor het op termijn zelf in 50 procent van zijn antimoonbehoeften zal kunnen voorzien. 'Ik gok dat dat zal lukken tegen 2027, op voorwaarde dat we de nieuwe technologie volgend jaar op grote schaal kunnen uitrollen. Daar heb ik vertrouwen in: onze R&D-teams zijn bezig met pilootprojecten op industriële schaal, na succesvolle tests in het lab.'
Eind dit jaar verwacht Campine te beslissen in welke van de potentiële technologieën het zal investeren. 'Een derde recyclagelijn zou een investering van 1 tot 3 miljoen euro vereisen en zal de volumes aanzienlijk de hoogte injagen. Vandaag moeten we nog zeer selectief zijn in de beschikbare afvalstromen. Met de nieuwe technologie zullen we weer een pak meer onzuiverheden kunnen wegfilteren.'
15% van 10000 tot 12000 ton = 1500 tot 1800 ton.

Lijkt me weer zo te zijn zoals met AI en de Ozempic dingen, het zal blijven stijgen en ik zal iedere keer zeggen 'het kan toch niet NOG meer stijgen' :p

Het is natuurlijk weer verleidelijk om hier eentje te kiezen die nog niet zo enorm veel is meegestegen, maar meestal is daar dan ook een reden voor. Dus om hier nog iets op te verdienen toch best in Rheinmetal of Leonardo gaan?

Lijkt me weer zo te zijn zoals met AI en de Ozempic dingen, het zal blijven stijgen en ik zal iedere keer zeggen 'het kan toch niet NOG meer stijgen' :p

Het is natuurlijk weer verleidelijk om hier eentje te kiezen die nog niet zo enorm veel is meegestegen, maar meestal is daar dan ook een reden voor. Dus om hier nog iets op te verdienen toch best in Rheinmetal of Leonardo gaan?
Ik ben toch maar (heel kleine positie) in Leonardo gestapt. Nog veel te weinig naar de sector gekeken om er een groot bedrag in te gooien & het is ook niet echt duidelijk waar al het Europese geld naartoe gaat gaan.

Maar Leonardo is denk ik wel goed geplaatst ja 🙈

Het probleem is dat als morgen Zelensky een deal tekent met Trump, dit allemaal weer gaat liggen.
Als die deal getekend wordt is de commitment voor het spenderen tot 3 à 3.5% bbp voor NAVO-leden (waar nu min of meer consensus rond is) toch niet plots weg? Iedereen is er ondertussen achter dat een wapenstilstand in Oekraïne de toekomstige dreiging van RU, die afgeschrikt moet worden met meer defensie, niet wegneemt.

Omdat ik me niet durf committen op 1 (of een paar) defensieaandelen heb ik nog steeds mijn Future of Defence UCITS ETF (ongeveer 30% van mijn port). Die staat ondertussen op +25% sinds aankoop.
Enkel de relatief grote weging Palantir er in zint me niet (alé groot, 6% van de ETF).

Laatst bewerkt:
Als die deal getekend wordt is de commitment voor het spenderen tot 3 à 3.5% bbp voor NAVO-leden (waar nu min of meer consensus rond is) toch niet plots weg? Iedereen is er ondertussen achter dat een wapenstilstand in Oekraïne de toekomstige dreiging van RU, die afgeschrikt moet worden met meer defensie, niet wegneemt.

Omdat ik me niet durf committen op 1 (of een paar) defensieaandelen heb ik nog steeds mijn Future of Defence UCITS ETF (ongeveer 30% van mijn port). Die staat ondertussen op +25% sinds aankoop.
Enkel de relatief grote weging Palantir er in zint me niet (alé groot, 6% van de ETF).
Tuurlijk blijft dat staan maar de vraag is, hoeveel verwachting zit er in de koers? Rheinmetal aan 66x earnings...

Terug
Bovenaan