Kleine Beursfeiten

Ik ben best tevreden bij Binck maar de lagere kosten en vooral die kernselectie lijkt wel heel interessant bij Degiro. Er zijn ook wat meer ETF's beschikbaar dacht ik.
Maar dan zit je met een Nederlandse rekening, dat schrikt mij wat af. Wat vermoeilijkt dat concreet?

Depositogarantiestelsel (100K) in Nederland geldt alvast ook voor buitenlanders die een rekening hebben bij Nederlanse bank :unsure:. Maar is niet van toepassing op effecten weliswaar.

Vraagje, ik ben geïnteresseerd in een bedrijf dat met een SPAC naar de beurs gaat. Als ik die 'lege' SPAC nu koop, gaat dan met die merger achteraf mij evenveel aandelen geven? Momenteel heeft die lege shell een market cap van 900 mil USD. Ik neem aan dat die koers gaat exploderen nadien...

Die investeerders moeten ook nog een DA (definitive agreement) afsluiten met het bedrijf dat ze naar de beurs brengen. Afhankelijk van de onderhandelingen en de deal die daaruit voortvloeit, gaan ze X % van de aandelen krijgen. Het is niet omdat die lege shell een zak geld van 900m USD heeft en ze een bedrijf met een waarde van meerdere miljarden naar de beurs halen dat uw aandelen in die SPAC automatisch verveelvoudigd he lol.

De SPAC CCIV bv is 5,5 bn usd waard maar die hebben maar +/- 16% in handen van het bedrijf Lucid Motors. Aan de huidige koers is Lucid Motors een goeie 30bn usd waard.

Laatst bewerkt:
Hoe zit het belgie btw met Spacs tijdens merger? Worden die belast als dividend van de originele stock?

Bij stock splits in US word je ook belast op het afgesplitste... roerende voorheffing...

In België is het een case by case scenario. Soms wel, soms niet.

Bolero, Binckbank, etc.. gaan bij elke merge van een SPAC de merger agreement uitpluizen om te zien indien er roerende voorheffing moet aangerekend worden overeenkomstig de belgische wet of niet.

Best wel vervelend want je weet vaak pas erna of ze roerende voorheffing gaan aanrekenen of niet (wanneer het ingehouden wordt en je geld van je rekening is -_-).

Laatst bewerkt:
Volgens een antwoord van Bolero, heft Bolero RV bij SPAC op:

(i) het overschot ten opzichte van het gestorte kapitaal
(ii) alles, indien het vrijgemaakte kapitaal niet kan worden geïdentificeerd

Klopt, ook al gelezen dat Bolero automatisch de RV aanrekent en ze na de merge de merger agreement bekijken, juridisch aftoetsen en dan bepalen of er dan nog een terugbetaling van de RV moet gebeuren of niet.

Het risico idd ni waard.

Laatst bewerkt:
Forward SPY p/e is 17-18.
SPY staat aan forward earnings yield van ~5.5%
10 year staat aan 1.5%
De SPY yield ligt dus 4% hoger, wat gigantisch is. Normaal is het 2.5-3%.

SPY zou terecht aan een 25 p/e mogen traden met 10yr aan 1.5%, wat een yield zou betekenen 2.5% boven die 1.5% 10yr rates.
25 p/e zou betekenen SPY 5500 eind dit jaar als 10yr dan nog op 1.5% staat.

Betekent ook dat "zotte" multiples op sterke groei aandelen niet zo zot zijn als ze lijken.

Zelden zijn aandelen zou goedkoop geweest als vandaag.
Extra daarnaast nog is dat er gdp groei van 7-10% verwacht wordt.

Forward revisions naar omhoog zijn nog maar net begonnen trouwens.
Kan goed zijn dat de 2021 SPY p/e zelfs onder de 16-17 zal liggen.
De solden op de beurs zijn er al een jaar en blijven gaan.

Volgens https://ycharts.com/indicators/sp_500_pe_ratio_forward_estimate is de Forward SPY p/e 25.77 voor Q4 2021 en 22.30 voor Q4 2022. Forward earnings yield van 4 à 4,5%.

10 year us treasury yield staat aan 1.6% dus zitten we nu met een SPY yield die 2.5-3% hoger ligt wat binnen de historisch gemiddelde range is.

Lijkt me nu dus correct geprijsd te zijn, niet? Maar toch niet echt solden?

Vanwaar haal je die forward SPY p/e van 17/18? Of is dat van 2023/2024 :p

Laatst bewerkt:
Zelden zijn aandelen zou goedkoop geweest als vandaag.
Bwa, zou ik niet zeggen. In 2008-2009 kocht je Microsoft nog rond de 15$ en Bank of America aan 5$ (en Apple aan 1/20ste van wat het nu staat). Ik vraag me af of er nog eens zo'n echte systeemcrash komt (large caps die 80% van hun waarde verliezen). De Covid situatie van vorig jaar was eerder een kortstondige pullback.

Volgens https://ycharts.com/indicators/sp_500_pe_ratio_forward_estimate is de Forward SPY p/e 25.77 voor Q4 2021 en 22.30 voor Q4 2022. Forward earnings yield van 4 à 4,5%.

10 year us treasury yield staat aan 1.6% dus zitten we nu met een SPY yield die 2.5-3% hoger ligt wat binnen de historisch gemiddelde range is.

Lijkt me nu dus correct geprijsd te zijn, niet? Maar toch niet echt solden?

Vanwaar haal je die forward SPY p/e van 17/18? Of is dat van 2023/2024 :p
Nah, is omdat ik verwacht dat men enorm onderschat wat de earnings gaan zijn van SPY bedrijven.

Bwa, zou ik niet zeggen. In 2008-2009 kocht je Microsoft nog rond de 15$ en Bank of America aan 5$ (en Apple aan 1/20ste van wat het nu staat). Ik vraag me af of er nog eens zo'n echte systeemcrash komt (large caps die 80% van hun waarde verliezen). De Covid situatie van vorig jaar was eerder een kortstondige pullback.

Maar zolang ze geld blijven pompen in het systeem gaat dat nog niet direct komen vrees ik... Ze gaan dit uiteraard niet abrupt mogen stopzetten maar langzaam aan afbouwen. Want anders zal er een ongekende crisis komen vrees ik...

Maar zolang ze geld blijven pompen in het systeem gaat dat nog niet direct komen vrees ik... Ze gaan dit uiteraard niet abrupt mogen stopzetten maar langzaam aan afbouwen. Want anders zal er een ongekende crisis komen vrees ik...
Zo zie ik het ook, zolang de geldkraan wagenwijd blijft openstaan lijkt een felle daling mij moeilijk te behalen (tenzij i.h.g. van een black swan event genre Covid-19, maar dan nog gaan de centrale banken wss weer meteen ingrijpen).

Ik ben best tevreden bij Binck maar de lagere kosten en vooral die kernselectie lijkt wel heel interessant bij Degiro. Er zijn ook wat meer ETF's beschikbaar dacht ik.
Maar dan zit je met een Nederlandse rekening, dat schrikt mij wat af. Wat vermoeilijkt dat concreet?

Is geen Nederlandse rekening meer maar een Duitse rekening tegenwoordig.

Dit is sinds een paar maand zo.

Momenteel in het vizier: LVMH en Kering. De luxe-sector... na Ferrari (beschouw ik als luxe-sector en niet automatie) wat ik al in portefeuille heb geloof ik dat er meer posities mogen worden opgebouwd in aandelen van luxe-bedrijven. Na een crisis komt er immers een periode van hedonisme en dan zou de verkoop van luxe-producten wel 's kunnen boomen. Simpele redenering ;)

Nog iemand die de luxe-sector bekijkt?

Ik zou omgekeerd redeneren. De rijksten hebben niet veel van de crisis gevoeld. Die doen toch wat ze willen, zijn blijven reizen en geld uitgeven, die staan boven de wet.
Ik zie vooral de gewone mens floreren als alles terug op gang komt. Dus eerder aandelen van bier en tieten ipv ferrari en rolex.

Ik zou omgekeerd redeneren. De rijksten hebben niet veel van de crisis gevoeld. Die doen toch wat ze willen, zijn blijven reizen en geld uitgeven, die staan boven de wet.
Ik zie vooral de gewone mens floreren als alles terug op gang komt. Dus eerder aandelen van bier en tieten ipv ferrari en rolex.
maar vind maar eens een bier/tieten aandeel waar de koers nog niet fel vooruit gelopen is op een post-covid situatie ... laat me weten als je iets gevonden hebt hé ;)

Zou coinbase interessant zijn of is het beter gewoon rechtstreeks in crypto te investeren? Voordeel van coinbase is dat het soort ETF is wat voor diversiteit zorgt in je crypto portefuille...

Momenteel in het vizier: LVMH en Kering. De luxe-sector... na Ferrari (beschouw ik als luxe-sector en niet automatie) wat ik al in portefeuille heb geloof ik dat er meer posities mogen worden opgebouwd in aandelen van luxe-bedrijven. Na een crisis komt er immers een periode van hedonisme en dan zou de verkoop van luxe-producten wel 's kunnen boomen. Simpele redenering ;)

Nog iemand die de luxe-sector bekijkt?
Ik heb LVMH al jaren. Die groeien voornamelijk via China, waar COVID al even achter de rug is. 41% van hun omzet komt uit Azië, excl Japan. Maar de algemene trend is inderdaad groei, dankzij de stijgende rijke Chinese middenklasse. Het aandeel staat momenteel ook aan een alltimehigh. Alle groei is daar reeds in de prijs ingecalculeerd. Staat dus al even "priced for perfection". Het goede nieuws is natuurlijk dat ze al een hele tijd die perfection waarmaken. Enige waar nog een krimp is, zijn de "Selective Retailing" hoofdzakelijk winkels in fancy winkels, luchthavens & cruiseschepen.

Terug
Bovenaan