Geweldige acquisitie gezien de deal terms.
<3x revenue en 12x EBITDA voor een concurrent die >30% groeide terwijl Celsius' multiples hoger staan voor geen groei en ze deels in shares betalen. Tegelijkertijd elimineren ze #4 in de energy markt. (na Red Bull, Monster & Celsius).
Jammer dat ik dit niet sneller bekeek post earnings release, de initiele sell-off gaf een unieke opportuniteit.
En ja, typisch product waarbij consumentenvoorkeuren snel kunnen veranderen. In die zin is het net cruciaal voor (long-term) survival om kleinere concurrenten op te pikken en te integreren in het distributienetwerk en bovendien wat te diversifieren. Iets wat Pepsi & KO uiteindelijk al decennia lang doen.
Ik had de deal terms nog niet gezien.
Dacht initieel (foutief) dat Alani maar $300-400M omzet draaide. Dan was 1.8 miljard dollar wel vrij duur geweest.
Aan de door jou gedeelde cijfers is het inderdaad een goedkope overname gezien de groei.
Best opmerkelijk dat de eigenaars van Alani het voor die prijs hebben gelost!
Kort artikel over de voordelen van Alani voor Celsius:
https://www.beveragedaily.com/Artic...ou-powerhouse-why-celsius-is-buying-alani-nu/
Naast het feit dat dit voor Celsius als bedrijf ongetwijfeld een goede deal is, blijf ik grote twijfels hebben bij het aandeel zelf aan de huidige prijs:
1) Het is reeds 30% gestegen (1.66 miljard dollar!) als reactie op het overnamenieuws
2) Uit hun Q3 en Q4 cijfers blijkt dat het groeiverhaal van Celsius als merk in de VS dood is (ik ken de Pepsi inventory problematiek, maar zelfs zonder is de groei vrij zwakjes)
3) De energy drink categorie (in de VS) is matuur. In 2024 is de groei teruggevallen, met als gevolg dat de marktleiders RB en Monster nu veel promotionele activiteiten voeren om de verkoop te stimuleren en vooral marktaandeel te beschermen. Maakt het een stuk lastiger voor challengers zoals Celsius. In dat opzicht kan het toekomstverhaal van Celsius niet vergeleken worden met dat van Monster 10-15 jaar terug.
En ten slotte inderdaad wat je zegt in jouw laatste zin. Consumentenvoorkeuren veranderen snel. Alani gaat het moederbedrijf nu wel een serieuze boost geven, maar wie zegt dat dat merk binnen een paar kwartalen niet dezelfde trend volgt als Celsius (core)?
Die laatste was tot 3 kwartalen geleden ook een hoogvlieger qua groei / vooruitzichten. Nu blijkt het gewoon een Bang en Prime 2.0 te zijn (ik overdrijf wat).
Akkoord met jouw take dat het in deze sector cruciaal is om concurrenten op te pikken en te integreren in het (Pepsi in dit geval) distributienetwerk. Dus deze overname houdt absoluut steek. Veel zal nu afhangen van de execution van het management team in een moeilijke macro.
Voor mij zijn er teveel vraagtekens om een positie in te nemen. Zowel kwantitatief als kwalitatief.