Iemand enig zicht op wat de impact voor UCB zou zijn als Trump effectief de 25% importheffingen op medicijnen gaat invoeren in april?
Importheffingen op farma producten lijkt me echt retarded.
1) DAT IS MOEILIJK
Weet je hoe moeilijk het is om een manufacturing process van een biological/antibody/alles dat geen chemische small molecule is te verplaatsen ? En als het theoretisch mogelijk zou zijn, duurt het gemakkelijk 3-4-5y voor je plant gebouwd en FDA/ISO/... cleared is. En dan fingers crossed dat je upscaling lukt.
Als je dan weet dat bijna alle nieuwe kanker/immuno therapien een of ander biological/antibody/cell therapie/... is.
Bij ons zijn ze al 4y aan het bouwen aan een RNA productie site die al 2x opgeschaald is en door audits moet raken. En RNA is een relatief stabiele molecule en een pak gemakkelijker dan antibodies etc.
2) DAT ZAL KOSTELIJK ZIJN
In een gezondheidszorg zoals die van de USA waar het al the wild wild wild west is qua prijzen, nog eens 25% tariff erop gooien. Wie gaat dat uiteindelijk betalen ?
Ja, hij wil wsch de Chinese afhankelijk van bepaalde kristische specialty chemistry componenten aanpakken, maar dat lijkt me de foute manier...
Samengevat. Ik denk dat de soep niet zo heet gegeten zal worden.
Specifiek voor UCB is er weinig aan de hand denk ik. Ze hebben manufacturing facilities in US (in Atlanta). Ik weet niet exact welk product ze waar maken. Maar vb Bime wordt zeker in Europa gemaakt gezien de publieke statements van de vertragingen van de FDA die on site moest komen om de manufacturing sites in Belgie/Bulle Zwitserland te keuren. Maar ook daar valt een mouw aan te passen als het nodig is. Wat is produceren ? De bijsluiter in de doos steken? De spuiten in dozen steken ?
Een farma product is zo complex en heeft zoveel input componenten. Het is onmogelijk om te verwachten dat al die componenten in de US gemaakt worden. Toen ik nog diagnostiek producten maakte, kwamen de tubes uit Duitsland, de buffers uit Italie, de andere reagents uit Belgie of Nederland of UK, ... En voor elke supplier was er 1 of 2 of 3 backup suppliers want ook die suppliers zitten in complexe supply chains en complexe processen waar ze soms niet of onvoldoende kunnen aanleveren.
EDIT: Denk je dat ze vb een site zoals Pfizer in Puurs gaan sluiten en naar Amerika verhuizen omdat Trump blaft ? Binnen 4y is die toch weg en je manufacturing is nooit tegen dan verhuisd. Wat is het volgende ? Importtarieven op cacao omdat ze niet in Amerika gemaakt wordt ?