Kleine Beursfeiten

Bon, na tijdje meelezen hier, tijd om ook eens iets te posten.
Op zich ben ik maar een saaie beurs-man, ik doe maar weinig transacties. (In tegenstelling tot sommigen hier :crazy:)

Maar laatste weken, voor mijn doen, toch veel transacties gedaan met wat vrijgekomen cash:
MELI aangekocht - 5% van portfolio
Novo Nordisk aangekocht - 7,5%
Wise aangekocht - 5%

Nu weer een tijd wachten langs de zijlijn op nieuwe cash en hopen dat deze mooi stijgen.
Solid picks. Deftige bedrijven met veel groeipotentieel op het eerste zicht.
Welke andere aandelen heb je in bezit?
Ik ben ook aan het kijken naar de Echo Surge als dagdagelijkse schoen. https://www.zalando.be/crocs-sneakers-laag-atmosphere-acidity-cr415p000-a12.html
Die ziet er echt niet zo vreemd uit tov de moderne Nikes. Crocs is meer dan de Classic Clog, volgens mij kunnen die absoluut nog verder groeien in andere niches.
Vandaag de Echo's voor het eerst getest.
Visueel/qua design is er nog wat werk aan de winkel maar ze voelen wel heel comfy aan.
Crocs koers is wat aan het consolideren zo te zien.

----

Prada zou een bod op Versace overwegen.

Hopen dat dit werkelijkheid wordt zodat ik mijn Capri met beperkt verlies van de hand kan doen.
Was mijn grootste verliespost van 2024 na de FTC beslissing om de deal te blokkeren.

Voor de mede Ageas aandeelhouders:

BNP heeft belang van 15% overschreden, persoonlijk kan ik dat enkel toejuichen - samenwerking is een duidelijke win voor beiden, werkt beschermend tegen vijandige overnames, mss doet BNP ooit een bod, mocht ons land hun participatie verkopen zou ik graag zien dat BNP deze koopt. Ondertussen heeft Ageas voldoende vrijheden om elders uit te breiden - al hoop ik wel dat ze niet te zot gaan doen in UK, liever India dan.
Het lijkt me logischer als bnp ageas aandelen ruilt voor eigen aandelen van henzelf wel.

Ik begrijp het niet: de overheid wil bedrijven verankeren, maar bedrijven waar ze een mini belang in heeft laat ze dan die bedrijven vol kopen..

Enkele overpeinzingen:

-Groei die m.i. nog vele jaren kan volgehouden worden met dit soort van sales model en target clienteel.
-Laag marktaandeel, dus nog meer dan genoeg low hanging fruit
-Geen/laag risico dat aandeel snel een total loss wordt (je verliest niet 450.000 klanten in een subscription model van de ene op de andere dag)
-Trash talk van analisten media (na eerdere hype) ->dieptepunt bereikt?
-Gevaar van concurrerend producten (bv intuit) al ingecalculeerd
-De nood naar dit soort van oplossingen zal alleen maar toenemen, zowel in US markt als in EU markt (einvoicing 2026 etc)
-op termijn mogelijks overnameprooi
-naar einde vh jaar interestverlagingen die schuld verzachten en verdere groei mogelijk maken
-was nog op zoek naar groeiende tech in mijn portefeuille
Bill Holdings weldra weer op bargainniveau. Rond 50$ is het een aankoop waard.

Cijfers VGP:

Meer dan ok denk ik - met o.a.
  • A net profit of € 287 million, an increase of € 200 million or 229% versus FY’23. Net asset value growth of 8.4%, up to € 2.4 billion.
  • EBITDA growth of 57% with solid contribution from recurring rental business1 activities of € 204.3 million (+19%), from development activities in amount of € 144.8 million (+178%) and in renewable energy of € 5.4 million (+236%).
  • A historic record of € 91.6 million of new and renewed leases signed during the year bringing the annualised committed leases at year end to € 412.6 million2, an increase of + 17.6%.
  • Solid balance sheet with a liquidity position of 493 million (vs € 210 million dec ’23), € 500 m undrawn credit facilities, a gearing ratio of 33.6% (vs 40.3% dec ’23) and a proportional LTV6 of 48.3% (versus 53.4% dec’ 23). EPRA NTA is up 7%.

Bijkomend verwachten ze in 2025 een significante groei van de huurinkomsten

Onderdeel van een paar posities vastgoed van portefeuille - echter met VGP compleet de mist in gegaan door geen winst te nemen en de koers laten terugvallen van 240 naar 64 €. Nog steeds verlies dus.

Veronderstellend dat er zich komt op het einde van de oorlog - naar welke bedrijven moet men kijken in het kader van afnemende sancties, die er uiteindelijk en met grote zekerheid gaan komen? Wat met heropbouw - er zal daar voor een paar dagen werk zijn vermoed ik. En ook zaken als de reissector, banken, terugkeer van bedrijven naar Rusland ...

Veronderstellend dat er zich komt op het einde van de oorlog - naar welke bedrijven moet men kijken in het kader van afnemende sancties, die er uiteindelijk en met grote zekerheid gaan komen? Wat met heropbouw - er zal daar voor een paar dagen werk zijn vermoed ik. En ook zaken als de reissector, banken, terugkeer van bedrijven naar Rusland ...

Fluxys staat op mijn lijstje.

Iemand enig zicht op wat de impact voor UCB zou zijn als Trump effectief de 25% importheffingen op medicijnen gaat invoeren in april?

Iemand enig zicht op wat de impact voor UCB zou zijn als Trump effectief de 25% importheffingen op medicijnen gaat invoeren in april?

Importheffingen op farma producten lijkt me echt retarded.

1) DAT IS MOEILIJK
Weet je hoe moeilijk het is om een manufacturing process van een biological/antibody/alles dat geen chemische small molecule is te verplaatsen ? En als het theoretisch mogelijk zou zijn, duurt het gemakkelijk 3-4-5y voor je plant gebouwd en FDA/ISO/... cleared is. En dan fingers crossed dat je upscaling lukt.

Als je dan weet dat bijna alle nieuwe kanker/immuno therapien een of ander biological/antibody/cell therapie/... is.

Bij ons zijn ze al 4y aan het bouwen aan een RNA productie site die al 2x opgeschaald is en door audits moet raken. En RNA is een relatief stabiele molecule en een pak gemakkelijker dan antibodies etc.

2) DAT ZAL KOSTELIJK ZIJN
In een gezondheidszorg zoals die van de USA waar het al the wild wild wild west is qua prijzen, nog eens 25% tariff erop gooien. Wie gaat dat uiteindelijk betalen ?

Ja, hij wil wsch de Chinese afhankelijk van bepaalde kristische specialty chemistry componenten aanpakken, maar dat lijkt me de foute manier...

Samengevat. Ik denk dat de soep niet zo heet gegeten zal worden.

Specifiek voor UCB is er weinig aan de hand denk ik. Ze hebben manufacturing facilities in US (in Atlanta). Ik weet niet exact welk product ze waar maken. Maar vb Bime wordt zeker in Europa gemaakt gezien de publieke statements van de vertragingen van de FDA die on site moest komen om de manufacturing sites in Belgie/Bulle Zwitserland te keuren. Maar ook daar valt een mouw aan te passen als het nodig is. Wat is produceren ? De bijsluiter in de doos steken? De spuiten in dozen steken ?

Een farma product is zo complex en heeft zoveel input componenten. Het is onmogelijk om te verwachten dat al die componenten in de US gemaakt worden. Toen ik nog diagnostiek producten maakte, kwamen de tubes uit Duitsland, de buffers uit Italie, de andere reagents uit Belgie of Nederland of UK, ... En voor elke supplier was er 1 of 2 of 3 backup suppliers want ook die suppliers zitten in complexe supply chains en complexe processen waar ze soms niet of onvoldoende kunnen aanleveren.

EDIT: Denk je dat ze vb een site zoals Pfizer in Puurs gaan sluiten en naar Amerika verhuizen omdat Trump blaft ? Binnen 4y is die toch weg en je manufacturing is nooit tegen dan verhuisd. Wat is het volgende ? Importtarieven op cacao omdat ze niet in Amerika gemaakt wordt ?

Laatst bewerkt:
Importheffingen op farma producten lijkt me echt retarded.

1) DAT IS MOEILIJK
Weet je hoe moeilijk het is om een manufacturing process van een biological/antibody/alles dat geen chemische small molecule is te verplaatsen ? En als het theoretisch mogelijk zou zijn, duurt het gemakkelijk 3-4-5y voor je plant gebouwd en FDA/ISO/... cleared is. En dan fingers crossed dat je upscaling lukt.

Als je dan weet dat bijna alle nieuwe kanker/immuno therapien een of ander biological/antibody/cell therapie/... is.

Bij ons zijn ze al 4y aan het bouwen aan een RNA productie site die al 2x opgeschaald is en door audits moet raken. En RNA is een relatief stabiele molecule en een pak gemakkelijker dan antibodies etc.

2) DAT ZAL KOSTELIJK ZIJN
In een gezondheidszorg zoals die van de USA waar het al the wild wild wild west is qua prijzen, nog eens 25% tariff erop gooien. Wie gaat dat uiteindelijk betalen ?

Ja, hij wil wsch de Chinese afhankelijk van bepaalde kristische specialty chemistry componenten aanpakken, maar dat lijkt me de foute manier...

Samengevat. Ik denk dat de soep niet zo heet gegeten zal worden.

Specifiek voor UCB is er weinig aan de hand denk ik. Ze hebben manufacturing facilities in US (in Atlanta). Ik weet niet exact welk product ze waar maken. Maar vb Bime wordt zeker in Europa gemaakt gezien de publieke statements van de vertragingen van de FDA die on site moest komen om de manufacturing sites in Belgie/Bulle Zwitserland te keuren. Maar ook daar valt een mouw aan te passen als het nodig is. Wat is produceren ? De bijsluiter in de doos steken? De spuiten in dozen steken ?

Een farma product is zo complex en heeft zoveel input componenten. Het is onmogelijk om te verwachten dat al die componenten in de US gemaakt worden. Toen ik nog diagnostiek producten maakte, kwamen de tubes uit Duitsland, de buffers uit Italie, de andere reagents uit Belgie of Nederland of UK, ... En voor elke supplier was er 1 of 2 of 3 backup suppliers want ook die suppliers zitten in complexe supply chains en complexe processen waar ze soms niet of onvoldoende kunnen aanleveren.

EDIT: Denk je dat ze vb een site zoals Pfizer in Puurs gaan sluiten en naar Amerika verhuizen omdat Trump blaft ? Binnen 4y is die toch weg en je manufacturing is nooit tegen dan verhuisd. Wat is het volgende ? Importtarieven op cacao omdat ze niet in Amerika gemaakt wordt ?
En dit gaat niet - buiten commodities- op voor zowat elke sector? Isnde productie van een auto de individuele componenten dat telt of het uiteindelijk in elkaar zetten van al die componenten, net zoals je dat probeert aan te halen voor de Pharma sector?

De impact zal toch sterk product afhankelijk zijn, veel concurrentie heeft vyvgart niet dus die kunnen vragen wat ze willen bij wijze van spreken, de patient/verzekeraar heeft geen andere keuze. Voor UCB's Cimzia zal die discussie wel wat anders liggen dus die gaan wel price sensitive zijn.

Laatst bewerkt:
En dit gaat niet - buiten commodities- op voor zowat elke sector? Is de productie van een auto de individuele componenten dat telt of het uiteindelijk in elkaar zetten van al die componenten, net zoals je dat probeert aan te halen voor de Pharma sector?

De impact zal toch sterk product afhankelijk zijn, veel concurrentie heeft vyvgart niet dus die kunnen vragen wat ze willen bij wijze van spreken de patient/verzekeraar heeft geen andere keuze. Voor UCB's Cimzia zal die discussie wel wat anders liggen dus die gaan wel price sensitive zijn.
Vandaar dus mijn vraag: wie kan inschatten wat impact op UCB gaat zijn: is nog niet veel van de beurskoers af, dus lijkt me niet ingeprijsd.

Vandaar dus mijn vraag: wie kan inschatten wat impact op UCB gaat zijn: is nog niet veel van de beurskoers af, dus lijkt me niet ingeprijsd.
Groei komt van de nieuwe producten, de oude portfolio (Cimzia, Vimpat & Neupro) brengen een leuke duit op maar daar waarschijnlijk de zware klappen komen door de invoertaksen. Je gaat dat moeten modeleren op productniveau om een degelijk antwoord te krijgen maar dat het status-quo is geloof ik geen zak van.

En dit gaat niet - buiten commodities- op voor zowat elke sector? Is de productie van een auto de individuele componenten dat telt of het uiteindelijk in elkaar zetten van al die componenten, net zoals je dat probeert aan te halen voor de Pharma sector?

Ik denk dat er wezenlijke verschillen zijn voor farmaceuticals die uniek zijn. Je kunt een autofabriek gewoon kopieren en neerzetten. Geef de plannen aan een aannemer en bouw het. Het is een commercieel risico, maar het mag.

Voor farma moet je langs FDA approvals gaan voor je mag beginnen manufacturen. Dat duurt wel eventjes. Voorts is een autofabriek neerzetten relatief eenvoudig aangezien we al 100y auto's bouwen. Farmaceuticals manufacturen is in veel gevallen 'it works, don't touch it'. Zelfs met de beste mensen en omstandigheden is er geen garantie dat je op een andere locatie dat product uberhaupt kunt manufacturen tot een bepaalde standaard. Als je ziet hoe weinig fuzz er is ivm de patent cliff voor bepaalde biologicals, wegens 'niemand kan hetzelfde nabouwen' denk ik dat het niet zo gemakkelijk is.

Net zoals al menig brouwer zijn tanden stuk gebeten heeft op een bepaald bier brouwen op een andere locatie. Biologie laat zich niet al te eenvoudig temmen. En de bar voor farma ligt iets hoger dan voor een brouwer.

Nog een wezenlijk verschil is dat het tussenproduct de wereld rondgaat ipv alles naar een fabriek te brengen voor assemblage. Het lijkt met moeilijk te definieren wat 'manufactured in USA' inhoudt. Wat gaan ze doen met een farmafabriek in het noorden van amerika die alles in USA doet en de emmer met finaal product naar Canada stuurt om op spuiten te trekken en in doosjes te steken ? 25% belasten ? Alles kan, maar veel protectionisme doe je daar niet mee.

De impact zal toch sterk product afhankelijk zijn, veel concurrentie heeft vyvgart niet dus die kunnen vragen wat ze willen bij wijze van spreken de patient/verzekeraar heeft geen andere keuze. Voor UCB's Cimzia zal die discussie wel wat anders liggen dus die gaan wel price sensitive zijn.

Ik denk dat elk farma bedrijf al aan zijn max point pricet. De impact voor iedereen is hetzelfde. Het is niet alsof Vyvgart plots zonder problemen 25% duurder kan worden in een standaard health economics model. Dan zou het nu al die 25% duurder zijn.

That being said. Ik denk dat er uiteindelijk niet veel producten in scope gaan zitten.

Je moet eens opzoeken hoeveel keer een emmer product de wereld overgevlogen is om uiteindelijk als eindproduct covid vaccin in een spuitje te belanden. Dat is uiteindelijk bij wijze van spreken 10x amerika in en uit gegaan om dan in Puurs eindproduct te worden.

Groei komt van de nieuwe producten, de oude portfolio (Cimzia, Vimpat & Neupro) brengen een leuke duit op maar daar waarschijnlijk de zware klappen komen door de invoertaksen. Je gaat dat moeten modeleren op productniveau om een degelijk antwoord te krijgen maar dat het status-quo is geloof ik geen zak van.
Groei bij UCB zal vooral Bimzelx zijn hé, dat wordt de blockbuster, en aangezien die in EU geproduceerd wordt vrees ik een beetje...

M.b.t. UCB - hier Tubize verkocht uit schrik voor Trump - maar het blijft lastig in te schatten hoe dat gaat evolueren, tot dusver is de impact van die tarieven eerder beperkt omdat iedereen toch bereid lijkt te zijn wat toe te geven - maar Trump lijkt wel de weg in te slaan om frontaal te botsen met Europa specifiek (China heeft de VS evenzeer in de tang en dus veel meer leverage). Bijkomend is Musk openlijk geen voorstander van tarieven in het algemeen.

Bijkomend: hoe gevoelig is dat voor de doorsnee Amerikaan: duurdere medicatie - toch een noodzaak

UCB is een mooi profiel om te kopen: blockbuster, lang lopende patenten ...

Groei bij UCB zal vooral Bimzelx zijn hé, dat wordt de blockbuster, en aangezien die in EU geproduceerd wordt vrees ik een beetje...

Je moet door de noise kijken en inschatten wat Trump zijn bedoeling is.

Wat wil trump ? Hij wil zeker niet farma producten duurder maken voor zijn landgenoten. Hij wil zeker niet innovatieve producten toegang tot Amerika ontzeggen.
  • Hij wil wsch cheapass critical specialty chemistry reshoren ipv importeren uit Z-Amerika/China.
  • Mogelijks is het een openingszet in een tit-for-tat strategie
  • Hij wil scoren bij zijn kiezers wegen 'america first'

Mijn inschatting is, I could be wrong, dat UCB en andere Europese farma geen impact zal hebben. Zeker niet de farma grote spelers die grote presence en manufacturing hebben in USA en toevallig bepaalde producten buiten Amerika maken terwijl ze andere in Amerika maken.

Terug
Bovenaan