Kleine Beursfeiten

Had je een huis gekocht had je daar ook belastingen op betaald he. Waarom zou een huis voor de middenklasse wel belast moeten worden en aandelen voor de middenklasse niet?
Ik zeg toch nergens dat ik niet belast moet worden? Mijn antwoord is gewoon op diegenen die roepen dat deze maatregel geen invloed heeft op de middenklasse. Mensen die hier impact van ondervinden zijn RIJK! Op sommige mensen van de middenklasse heeft deze maatregel wel invloed. Ik zeg niet meer en niet minder. De rest is gewoon context hoe ik aan zo'n groot bedrag op de beurs kom, gewoon om aan te tonen dat iemand uit de middenklasse wel zo'n groot beursportfolio kan hebben.

Nee, dat is het zeker niet.

Het gaat er mij enkel om dat er wel mensen van de middenklasse getroffen kunnen worden door deze maatregelen i.t.t. wat sommigen hier roepen. Ik zal deze maatregelen ondervinden en ik ben de middenklasse. Ik heb zoveel geld op de beurs omdat ik er bijvoorbeeld niet voor gekozen heb een mooie woning en een mooie wagen te kopen. Geen dure reizen, geen dure telefoons, geen dure hobby's,.. Ik ben niet van rijke komaf (integendeel, daarom ben ik zo zuining zonder dat ik er moeite voor moet doen). Ik heb dit bereikt door verstandige financiële keuzes. Ik ben middenklasse.
Dat gaat voor mij dan eerder over de samenstelling van je vermogen. Als je de meerwaardebelasting op aandelen dermate zwaar ervaart in vergelijking met de grootte van je vermogen, zijn er manieren om te diversifiëren zoals bv. je gezinswoning inruilen voor een grotere woning aan historisch lage 2% registratiebelasting.

Ik zeg toch nergens dat ik niet belast moet worden? Mijn antwoord is gewoon op diegenen die roepen dat deze maatregel geen invloed heeft op de middenklasse. Mensen die hier impact van ondervinden zijn RIJK! Op sommige mensen van de middenklasse heeft deze maatregel wel invloed. Ik zeg niet meer en niet minder. De rest is gewoon context hoe ik aan zo'n groot bedrag op de beurs kom, gewoon om aan te tonen dat iemand uit de middenklasse wel zo'n groot beursportfolio kan hebben.
Goed, maar dat zullen toch echt uitzonderingen zijn. Deze maatregel is wel degelijk gericht op de grotere vermogens en niet de middenklasse. Maar zoals met elke regel, zal er hier en daar iemand in de verkeerde categorie vallen.

Ik verdien minder dan jou en heb geen bedrijfswagen, maar ik ga wel boven de 10000 euro winst per jaar zitten. I.t.t. veel andere Belgen heb ik er niet voor gekozen om al mijn centen in een hoop bakstenen te steken.

Over mensen met meerdere woningen wordt voorlopig ook niets gerept. Die zullen ook wel weer de dans ontspringen.

Naar vermogen kijken zou veel eerlijker zijn.

Maar kijk, volgens sommigen op dit forum ben ik nu hogere middenklasse en zelf rijk. Joepie!:woohoo:
Hoe wordt die 10k winst per jaar berekend? Gaat dit enkel over aangekochte beleggingen? Dan zou je al 100k moeten aankopen met >10% rendement op jaarbasis. Of kijkt me n naar het rendement op je volledige portfolio over 1 jaar?

Dat gaat voor mij dan eerder over de samenstelling van je vermogen. Als je de meerwaardebelasting op aandelen dermate zwaar ervaart in vergelijking met de grootte van je vermogen, zijn er manieren om te diversifiëren zoals bv. je gezinswoning inruilen voor een grotere woning aan historisch lage 2% registratiebelasting.
Ik zal inderdaad kijken om te diversifiëren eenmaal de definitieve maatregelen bekend zijn. Vastgoed lijkt de dans weeral te ontspringen, dus ook dat is misschien een optie. Of inderdaad, ik koop mezelf een mooiere woning, zet 2 wagens op afbetaling voor mijn deur en klaag vervolgens over hoe duur alles is.

Ik ben denk ik gewoon wat geïrriteerd dat er niet naar het vermogen wordt gekeken om te belasten. En dat opbrengsteigendommen de dans weer lijken te ontspringen. Ik had meer gelijkheid en vereenvoudigingen verwacht na de verkiezingsuitslag denk ik. Maar misschien was het wat naïef van mij om te hopen op een eerlijkere en simpelere fiscaliteit, we wonen nog altijd in belgië.

Laatst bewerkt:
Dan nog, hoeveel jonge mensen halen die winsten? Waarom moeten inkomsten uit arbeid zo zwaar belast worden, maar kapitaalwinsten niet? Vind ik echt bizar. Of ben ik te dom en mis ik iets?

Ja, je mist iets. Want dat de belastingen op arbeid(sinkomsten) zo hoog zijn is voor de Belgische beleidsmakers geen reden om een tax shift uit te voeren, waar ik op zich wel voorstander van zou zijn, maar wel reden om de belastingen op alles wat nog niet (zwaar) belast was, zwaarder te gaan belasten.
In België hebben de politici de mond vol van de "hoogste belastingen ter wereld" en "werken moet lonen", maar als puntje bij paaltje komt voeren ze gewoon weer extra belastingen in en paaien ze ons met dat we ergens in de onbepaalde toekomst 50€ netto ofzo meer per maand gaan overhouden.
De staat wordt gewoon vetter en vetter, en we blijven het slikken. Vroeger kwamen er hele revoluties omdat er een aantal procentpunten belasting werd geheven op thee, nu wordt quasi iedereen (buiten de handvol 'old money' folks die nooit moeten werken) voor 50+% belastingen (als je alles optelt, indirecte en directe belastingen) in de zeik gezet en we vinden het helemaal mooi. :oi22:

Nu is de TOB 0,35% en de CGT 10%, en de volgende linkse regering (aka elke regering die we hebben, ongeacht wie er wint) gooit er over 5 jaar een klets bij. En over 10 jaar hebben we én één van de hoogste belastingen op arbeid én hoge successierechten én hoge meerwaardebelastingen én hoge ... én hoge ...
Marx zou content geweest zijn.

De staat wordt gewoon vetter en vetter, en we blijven het slikken. Vroeger kwamen er hele revoluties omdat er een aantal procentpunten belasting werd geheven op thee, nu wordt quasi iedereen (buiten de handvol 'old money' folks die nooit moeten werken) voor 50+% belastingen (als je alles optelt, indirecte en directe belastingen) in de zeik gezet en we vinden het helemaal mooi. :oi22:
De staat zit torenhoog in de schulden.

De staat zit torenhoog in de schulden.

Iemand die dik is wilt ook steeds meer en meer eten, net zoals onze overheid ook verslaafd is aan uitgeven op de poef. Cadeautjes uitdelen zonder dat iemand een cadeautje krijgt (nja, buiten de bewust werklozen en inactieven dan), want onze infrastructuur trekt op gene zeik en onze sociale zekerheid kijkt ook de afgrond in.

Ben ik nu de enige die vindt dat 10.000 euro winst per jaar niet meer ‘middenklasse’ is? Of liggen de barema’s voor lagere, midden en hogere klasse anders op dit forum?

Ik ben een werkende met een nettoloon van 3250 euro en een bedrijfswagen. Ik beschouw mezelf als middenklasse, maar ik zal nooit 10.000 euro per jaar verdienen uit kapitaal.
Dit toch ook wel. Mocht ik al 10k winst hebben zou ik dat al veel vinden en zou ik het niet zo erg vinden als daar een beetje van wordt afgeroomd. Je kan zeggen 'muh, gaat in de bodemloze zakken van de poletiekers' maar dat kan je van elke belasting zeggen.

Iemand die dik is wilt ook steeds meer en meer eten, net zoals onze overheid ook verslaafd is aan uitgeven op de poef. Cadeautjes uitdelen zonder dat iemand een cadeautje krijgt (nja, buiten de bewust werklozen en inactieven dan), want onze infrastructuur trekt op gene zeik en onze sociale zekerheid kijkt ook de afgrond in.
Lees ik daar een bull case voor Ozempic??

Jezus wat een geween hier zeg. Ten eerste heeft de ganse discussie over middenklasse wel of niet geraakt worden geen hol te maken met de beurs. En ten tweede, wat hadden jullie eigenlijk gedacht van wie het ging betalen? Sinterklaas of de kerstman mssh? Als we dan toch de lijn moeten trekken met beleggen op de beurs dan lijkt mij de les toch wel te zijn dat realisme en een bewustzijn van de mogelijke risico's en gevolgen wel noodzakelijk zijn.

Ben ik nu de enige die vindt dat 10.000 euro winst per jaar niet meer ‘middenklasse’ is? Of liggen de barema’s voor lagere, midden en hogere klasse anders op dit forum?

Ik ben een werkende met een nettoloon van 3250 euro en een bedrijfswagen. Ik beschouw mezelf als middenklasse, maar ik zal nooit 10.000 euro per jaar verdienen uit kapitaal.
Zonder wetteksten nog moeilijk om er iets zinnig over te zeggen, maar die 10k per jaar is waarschijnlijk misleidend. Ik vrees dat iemand die buy & hold doet en 10-20-30 jaar blijft zitten in het nadeel zal zitten tegenover iemand die vrij actief aan de handel is.

Ook voor de Brusselse beurs is dit de zoveelste doodsteek. Veel bedrijven hebben nu al amper liquiditeit en we hebben nog amper beursintroducties, gaat er niet op verbeteren.

Vroeger kwamen er hele revoluties omdat er een aantal procentpunten belasting werd geheven op thee, nu wordt quasi iedereen (buiten de handvol 'old money' folks die nooit moeten werken) voor 50+% belastingen (als je alles optelt, indirecte en directe belastingen) in de zeik gezet en we vinden het helemaal mooi. :oi22:

De mensen die de theebalen in de haven smeten hadden dan ook geen quasi gratis onderwijs, gezondheidszorg en vangnet georganiseerd door de overheid.
Je wordt in de zeik gezet maar je typt je die tekst vermoedelijk van achter een Scandinavisch design bureautje in een hippe loft, en overmorgen ga je weer naar je lobby (sorry, denktank) job die 30 jaar geleden niet eens bestond, en die je gekregen hebt omdat je op kosten van de staat naar school en universiteit bent geweest.
Dus waarom kom jij niet in opstand? Om dezelfde reden waarom alle anderen in dit topic niet in opstand komen: omdat je echt zo’n slecht leven niet hebt. En die meerwaardebelasting gaat daar niets substantieels aan veranderen.

Voor mij persoonlijk zal die meerwaardebelasting vooral wat extra rekenwerk veroorzaken. Elk jaar de korf optimaal vullen door winnaars en/of verliezers te verkopen aan het einde van het jaar, en daarna weer in te kopen.

Voor de rest zit er weinig in het regeerakkoord wat mij persoonlijk positief beinvloedt. Vooral negatief onder de vorm van gemorrel aan de pensioenen en die meerwaardebelasting. Langs de andere kant tik ik hier elk jaar nog absurditeiten zoals de woonbonus en mobiliteitsbudget af, en dat blijft gewoon nog even doorlopen. 400 euro kadastraal inkomen op een huis van 250 of 300 m2 bewoonbaar. You win some you lose some.

Benieuwd hoeveel beleggingen je kan 'vergeten' aan te geven in het nieuwe regime alvorens het gemerkt wordt. Kan moeilijk geloven dat ze iedereen zijn transacties en portfolio's allemaal gaan nakijken... Toch niet als het om redelijke bedragen gaat.

Altijd leuk om te lezen. Risico nemen om rendement te halen. Dus risico nemen mag niet belast worden? Lonen van brandweermannen, militairen, cipiers, zeelieden, raffinaderij-personeel en dakwerkers ook niet belasten dan? Die nemen ook flink risico bij de dagdagelijkse uitvoering van hun job.
De operatoren en technici bij Solvay nemen elke dag meer risico dan ik met een zwaar overweight SOLB positie.
Ik zeg niet dat winsten niet belast mogen worden he? Ik leg enkel uit waarom er een verschil in belastingen bestaat tussen arbeid en kapitaal.

De mensen die de theebalen in de haven smeten hadden dan ook geen quasi gratis onderwijs, gezondheidszorg en vangnet georganiseerd door de overheid.
Je wordt in de zeik gezet maar je typt je die tekst vermoedelijk van achter een Scandinavisch design bureautje in een hippe loft, en overmorgen ga je weer naar je lobby (sorry, denktank) job die 30 jaar geleden niet eens bestond, en die je gekregen hebt omdat je op kosten van de staat naar school en universiteit bent geweest.
Dus waarom kom jij niet in opstand? Om dezelfde reden waarom alle anderen in dit topic niet in opstand komen: omdat je echt zo’n slecht leven niet hebt. En die meerwaardebelasting gaat daar niets substantieels aan veranderen.

Voor mij persoonlijk zal die meerwaardebelasting vooral wat extra rekenwerk veroorzaken. Elk jaar de korf optimaal vullen door winnaars en/of verliezers te verkopen aan het einde van het jaar, en daarna weer in te kopen.

Voor de rest zit er weinig in het regeerakkoord wat mij persoonlijk positief beinvloedt. Vooral negatief onder de vorm van gemorrel aan de pensioenen en die meerwaardebelasting. Langs de andere kant tik ik hier elk jaar nog absurditeiten zoals de woonbonus en mobiliteitsbudget af, en dat blijft gewoon nog even doorlopen. 400 euro kadastraal inkomen op een huis van 250 of 300 m2 bewoonbaar. You win some you lose some.

Akkoord dat we heel wat meer in de plaats krijgen tov eind 1700. Maar bon, wat wij krijgen voor de hoge belastingen die we betalen is ook maar heel magertjes als je het vergelijkt met o.a. Scandinavische landen.
Quasi gratis onderwijs, bwah is dat nog zo wereldschokkend anno 2025? Ja, in wat we vooral goed zijn is zorgen dat veel (nieuwe) mensen in de handmat kunnen blijven hangen, maar dat is echt niet hetgeen wat ik wil als ik belastingen betaal.

Zoals hierboven beargumenteerd, dit raakt niet 'voornamelijk de middenklasse'. Dit raakt iedereen met een significante portefeuille aandelen en raakt niemand die nu al moeite heeft om de eindjes aan mekaar te knopen.

Allee, dus blijkbaar is iemand die juist de eindjes aan elkaar kan knopen al meteen middenklasse. Mensen met een portfolio van pakweg 200k (laten we uitgaan van een 'modest' 5% intrest) zijn dan volgens u schatrijk zeker?

In tegendeel. De Wever mag zichzelf serieus op de borst kloppen dat hij zo'n ambitieus akkoord (naar Belgische standaarden) heeft kunnen afkloppen met Rousseau en Bouchez aan dezelfde tafel. Het is overduidelijk de meest rechtse regering in de recente geschiedenis. Een van de enigen zonder de PS. Vooruit enige uitgesproken linkse partij. Strengste migratiebeleid in recent times, woonstbetredingen voor asielzoekers, werkloosheid beperkt in tijd, uitkeringen worden regressief in de tijd, schrapping kernuitstap,... Ik kan nog even doorgaan, maar lees de teksten vooral zelf eens.
Gewoon totaal ongeïnformeerd over de politieke gang van zaken in dit land en pure stemmingmakerij jegens De Wever.

Al die zaken die je daar opnoemt zijn in normale landen de normaalste zaak ter wereld. Eerste stappen zetten om illegale migratie te beperken/voorkomen en zorgen dat bewust werkloze mensen niet meer tot in het oneindige kunnen parasiteren op kosten van de staat, ik noem dat niet rechts, ik noem dat de logica zelve. Zelfde voor het verlengen van de 'nucleaire levensduur', dat is gewoon de logica zelve (en ook de consensus onder klimaatwetenschappers). Het waren dogmatische dromers die de kerncentrales hals over de kop wilden sluiten om dan alles vol te zetten met gascentrales en te hopen dat hernieuwbare energie uit de lucht ging vallen.
Als het een rechtse regering had geweest, hadden er heel wat meer maatregelen in gestaan die (illegale) economische migratie/vluchtelingen, thuis blijven zonder ziektebrief, automatische indexering van uitkeringen, etc. hadden 'aangepakt'.

Conner heeft boven z'n verkiezingsuitslag gebokst en gewonnen, omdat De Wever en Bouchez vooral zwakke bokspartners bleken te zijn.
Een regering met OVld, dat had pas iets geweest.

En naar welk land met lagere meerwaardetaks ga je dan om je megawinsten te realiseren? En kom niet af met Zwitserland, want daar geraak je niet aan een job als expat en de cost of living is 3x zo hoog, dus om te rentenieren moet je daar ook niet zijn.

Wie spreekt hier over Zwitserland? De meeste landen zijn ondertussen al 'lid' van de CRS, maar nog altijd genoeg manieren om niet aan het oog maar wel aan de handen van de fiscus te ontsnappen. Iets wat ook al gretig gedaan wordt door de échte "sterkste schouders".

Jongens toch. Ik heb me weer eens kunnen profileren als een uitmuntend redenaar met waterdichte kennis van zaken, maar het is soms toch vermoeiend hoor...

🤣🤣🤣

Wat was je vorige profiel?

2) Deze taks raakt de middenklasse nauwelijks, PUNT. Concreet voorbeeld: je hebt €100k in aandelen en boekt 20% winst. Je liquideert alles op het einde van het jaar, dus je €20k winst wordt belast. Na deze schandalige diefstal blijf je over met slechts... €19k winst en €119k cash op je effectenrekening :crazy:
Diegenen hier die denken dat je met €119k op een effectenrekening average middenklasse bent is goed zot. 30% van de Belgen heeft géén spaargeld en 40% van de Belgen kan nauwelijks sparen. Ik kom uit een hogere middenklasse gezin en de meeste mensen in mijn omgeving hebben niet eens een effectenrekening. Laat staan €10k winst per jaar.
Neen maar wél een verhuurd appartement ergens... kom hé, ik ken echt wel genoeg mensen die zeker middenklasse (best case) zijn en extra vastgoed hebben dat ze verhuren. En dan spreek ik over dertigers, geen gepensioneerden.

Nu maakt mij niet uit wat middenklasse is, ik wil dat ze van mijn geld afblijven zolang ze er niks deftigs mee doen.
Bijdragen met belasting op mijn beleggingen sure maar niet om die parasieten van babyboomers hun dik pensioen te betalen. :)

Terug
Bovenaan