Dan nog, hoeveel jonge mensen halen die winsten? Waarom moeten inkomsten uit arbeid zo zwaar belast worden, maar kapitaalwinsten niet? Vind ik echt bizar. Of ben ik te dom en mis ik iets?
Nee, je logica is correct. Het is niet logisch dat inkomen uit arbeid zwaar belast wordt maar inkomen uit vermogen niet. Je kan zeggen: maar mijn inkomen dat ik beleg is al eens belast geweest, dus ik wil niet dat het nogmaals belast wordt. Da's hetzelfde argument tegen erfbelasting. Maar de logica achter die extra belasting is ook hetzelfde: winst op aandelen is niet iets waar je voor gewerkt hebt, net zoals een erfenis krijgen ook niet iets is waar je voor gewerkt hebt, dus wordt dat belast. Tis niet dat er 10% wordt getaxt op spaargeld dat je op de broker zegt, het is de winst op dat geld die belast wordt.
En het is uiteindelijk ook wel logisch. Winsten uit kapitaal, hetzij via beleggingen, hetzij via vastgoed, dat is wat risico nemen maar tegelijk ook gratis geld waarbij de logica is "hoe meer kapitaal hoe meer winst" en zo krijg je een ontsporende spiraal van vermogensongelijkheid. Al worden natuurlijk de superrijken wel terug ontzien, om die te vangen heb je een wereldwijde tax nodig. Stel u voor!
En tegelijk zou elke werkende mens nu ook wel uit arbeid meer netto overhouden, wat mij ook heel fair lijkt, dus ik ben tot nu toe eigenlijk vrij gelukkig met het akkoord.
Het grootste deel van mijn inkomsten komen nog altijd uit arbeid ipv uit kapitaal, wat mij in een gezonde maatschappij ook maar normaal lijkt, en eigenlijk ook iets is om als maatschappij naar te streven.
Ik sta achter volledig achter een belastingverhoging op voorwaarde dat er ook besparingen worden gedaan op het apparaat (voornamelijk pensioenen want dat is de grootste uitgave).
Dat is ook zo, er zal oa een harmonisering zijn van de (ambtenaren)pensioenen, maar daar zijn voor zover ik weet nog geen concrete maatregelen van gepubliceerd. Zal binnenkort wel komen.