Nesjamag
Well-known member
Is rare zet.Ben de call van GLPG nog eens aan het bekijken.
- Zoals verwacht. De opening is "find a solution for the GILD OLCA"... Dat zegt genoeg. GLPG kan doen wat ze willen, maar al het geld is weg uit GLPG. Denk dat GILD geen fan is van de GLPG cell therapy *kuch* KITE.
- Laatste small molecules gedumpt.
- Cash run way to 2028 (2-3y zoals verwacht). Wat daarna ? Wederom GILD/investors die geen fan is om hun geld weg te pissen naar cell therapy. Ze spreken expliciet over 'raising capital' after that... Makes no sense om eerst je geld weg te geven aan een investment box omdat 'de funding environment moeilijk is en er acquisition opportunities zijn' en dan binnen 2y op diezelfde markt geld te gaan ophalen met GLPG...
- hoeveel keer kun je 'unmet medical need' zeggen in 45 min. Ik zal streepjes beginnen trekken.
- Geen GILD directors meer in GLPG board (moet er nog een figuurtje gemaakt worden), onduidelijk of EcoR1 in GLPG board blijft of enkel SpinCo.
- "met 2.45bln is er veel acquisition opties balbalbal". Dat geld (en structuur om te integreren) was er toch ook in GLPG ? Waarom zou een lege doos dat beter kunnen doen.
Klinkt toch allemaal als EcoR1 en GILD die zijn geld weg wil uit GLPG en weinig geloof in cell therapy. Ik versta niks van de split. Enfin, ik versta het wel, maar hoe je dat verkoopt als een positief verhaal met 'unlocking shareholder value' is toch tenenkrommend.
Misschien maakt het GLPG als acquisition target gemakkelijker voor de overnemer. Geen last meer van lastige GILD contracten en een duur sociaal passief en nutteloze sites around the world. En 2bln cash die daar ligt te schimmelen.
(Er zal wel iets zijn dat ze ons niet zeggen)
Vanuit value perspectief zou het meer steek houden alles samen te houden, de shit stopzetten, en die verliezen tegenover eventuele toekomstige winsten te verzetten. Ze kunnen desnoods iets kleins en winstgevens opkopen.
Voor aandeelhouders is dit eigenlijk value vernietiging.
Deze split is echt enkel voor de consulting firma's en banken die de split mogen doen.
Een of andere investment banker heeft GLPG hier goed liggen.
In de biotech wereld van 10 jaar geleden zou value unlock nog iets geweest zijn. Maar tegenwoordig ligt niemand wakker van biotechs die niets met GLP1 te maken hebben.

.