Kleine Beursfeiten

Ben de call van GLPG nog eens aan het bekijken.

- Zoals verwacht. De opening is "find a solution for the GILD OLCA"... Dat zegt genoeg. GLPG kan doen wat ze willen, maar al het geld is weg uit GLPG. Denk dat GILD geen fan is van de GLPG cell therapy *kuch* KITE.
- Laatste small molecules gedumpt.
- Cash run way to 2028 (2-3y zoals verwacht). Wat daarna ? Wederom GILD/investors die geen fan is om hun geld weg te pissen naar cell therapy. Ze spreken expliciet over 'raising capital' after that... Makes no sense om eerst je geld weg te geven aan een investment box omdat 'de funding environment moeilijk is en er acquisition opportunities zijn' en dan binnen 2y op diezelfde markt geld te gaan ophalen met GLPG...
- hoeveel keer kun je 'unmet medical need' zeggen in 45 min. Ik zal streepjes beginnen trekken.
- Geen GILD directors meer in GLPG board (moet er nog een figuurtje gemaakt worden), onduidelijk of EcoR1 in GLPG board blijft of enkel SpinCo.
- "met 2.45bln is er veel acquisition opties balbalbal". Dat geld (en structuur om te integreren) was er toch ook in GLPG ? Waarom zou een lege doos dat beter kunnen doen.

Klinkt toch allemaal als EcoR1 en GILD die zijn geld weg wil uit GLPG en weinig geloof in cell therapy. Ik versta niks van de split. Enfin, ik versta het wel, maar hoe je dat verkoopt als een positief verhaal met 'unlocking shareholder value' is toch tenenkrommend.

Misschien maakt het GLPG als acquisition target gemakkelijker voor de overnemer. Geen last meer van lastige GILD contracten en een duur sociaal passief en nutteloze sites around the world. En 2bln cash die daar ligt te schimmelen.

(Er zal wel iets zijn dat ze ons niet zeggen)
Is rare zet.
Vanuit value perspectief zou het meer steek houden alles samen te houden, de shit stopzetten, en die verliezen tegenover eventuele toekomstige winsten te verzetten. Ze kunnen desnoods iets kleins en winstgevens opkopen.
Voor aandeelhouders is dit eigenlijk value vernietiging.

Deze split is echt enkel voor de consulting firma's en banken die de split mogen doen.
Een of andere investment banker heeft GLPG hier goed liggen.

In de biotech wereld van 10 jaar geleden zou value unlock nog iets geweest zijn. Maar tegenwoordig ligt niemand wakker van biotechs die niets met GLP1 te maken hebben.

Misschien moeten we een 'longshot van het jaar' thread openen. Dan kunnen we samen palaveren over welk deadbeat aandeel dé moonshot kan zijn. :unsure:

Ben de call van GLPG nog eens aan het bekijken.

- Zoals verwacht. De opening is "find a solution for the GILD OLCA"... Dat zegt genoeg. GLPG kan doen wat ze willen, maar al het geld is weg uit GLPG. Denk dat GILD geen fan is van de GLPG cell therapy *kuch* KITE.
- Laatste small molecules gedumpt.
- Cash run way to 2028 (2-3y zoals verwacht). Wat daarna ? Wederom GILD/investors die geen fan is om hun geld weg te pissen naar cell therapy. Ze spreken expliciet over 'raising capital' after that... Makes no sense om eerst je geld weg te geven aan een investment box omdat 'de funding environment moeilijk is en er acquisition opportunities zijn' en dan binnen 2y op diezelfde markt geld te gaan ophalen met GLPG...
- hoeveel keer kun je 'unmet medical need' zeggen in 45 min. Ik zal streepjes beginnen trekken.
- Geen GILD directors meer in GLPG board (moet er nog een figuurtje gemaakt worden), onduidelijk of EcoR1 in GLPG board blijft of enkel SpinCo.
- "met 2.45bln is er veel acquisition opties balbalbal". Dat geld (en structuur om te integreren) was er toch ook in GLPG ? Waarom zou een lege doos dat beter kunnen doen.

Klinkt toch allemaal als EcoR1 en GILD die zijn geld weg wil uit GLPG en weinig geloof in cell therapy. Ik versta niks van de split. Enfin, ik versta het wel, maar hoe je dat verkoopt als een positief verhaal met 'unlocking shareholder value' is toch tenenkrommend.

Misschien maakt het GLPG als acquisition target gemakkelijker voor de overnemer. Geen last meer van lastige GILD contracten en een duur sociaal passief en nutteloze sites around the world. En 2bln cash die daar ligt te schimmelen.

(Er zal wel iets zijn dat ze ons niet zeggen)
Dank voor deze post - hier zitten veel goede insights mooi samen gezet!

Off topic - blijft een tragisch verhaal… ik heb best veel collega’s die de afgelopen 2-3 jaar de overstap naar GLPG gemaakt hebben om in te stappen in het small molecule verhaal…
Meest tragische voorbeeld: jonge topper die net zijn C4 gaf om volgende week te mogen starten… dat is toch even vrezen voor rock bottom als je zo koud gepakt wordt…

Off topic - blijft een tragisch verhaal… ik heb best veel collega’s die de afgelopen 2-3 jaar de overstap naar GLPG gemaakt hebben om in te stappen in het small molecule verhaal…
Meest tragische voorbeeld: jonge topper die net zijn C4 gaf om volgende week te mogen starten… dat is toch even vrezen voor rock bottom als je zo koud gepakt wordt…
Heeft niet veel gescheeld of ik zat bij glpg. Verklaart waarom ik de laatste paar weken niks meer van HR hoor :laugh:

Hear hear.
QUBT put net verkocht met mooie winst.
Een januari put zoals @djoew was nog veel beter geweest, maar timing van dit soort zeepbellen is een moeilijk beestje.
Vind wel grappig dat je in het ene topic roept dat de endgame AI is en dat alles door AI gaat gedaan worden maar toch hier nog een centje meepikt :laugh:. Dat terzijde goeie pick. Kan nog 90% af imo van al die QC en crypto rommel.

Ik heb twee portefuille's. Eentje bij IBKR en eentje bij Lynx. Bij Lynx heb ik er nog 200, bij IBKR had ik er nog 10 (was maar eentje voor de stocksplit). IBKR is puur individuele stocks. Daar zit nu nog SE en MSFT in.

Lynx ga ik meer en meer richting ETF's (SPYI, EQQQ en SXR8), maar daar zitten ook nog wat individuele aandelen zoals NVDA, MELI, AED en SOF.
Waarom een distribuerende Nasdaq ETF?

Vind wel grappig dat je in het ene topic roept dat de endgame AI is en dat alles door AI gaat gedaan worden maar toch hier nog een centje meepikt :laugh:. Dat terzijde goeie pick. Kan nog 90% af imo van al die QC en crypto rommel.

Eerst nog de rekening proberen spijzen om dan maximaal te genieten (wat ik nu al voor een stuk probeer), vooraleer we het AGI/ASI tijdperk instappen en niets meer hetzelfde is (utopisch of dystopisch, dat laat ik in het midden)

Is dat zo tragisch? Ik zit in een sector waar mijn profiel zo zeldzaam is als rode diamanten, als ik ontslagen word ben ik blij. Liefst vlak voor de zomer en met de melding dat ik thuis mag blijven met de firmawagen tijdens mijn opzeg. Zo een jonge topper vindt blindelings elders werk tegenwoordig.

Ik ken iemand die dat in 2023 meemaakte. Gewoon heel de zomer vakantie, laatste week even solliciteren en iets gevonden. Gewoon drie maanden betaald thuis. Kerel zat op elk festival in de buurt op zijn gemak te gehen, 2x per dag gaan sporten, ... En dat was niet eens een topper. :unsure:

Mijn neef had dat ook eens gehad. Die had zijn volgende job klaarstaan, ging naar kantoor om zijn ontslag aan te bieden die dag en werd nog voor hij iets kon zeggen bij de baas geroepen om zijn ontslag te krijgen wegens reorganisatie. Direct uitbetaald en naar huis. Zijn beste maat 5 minuten later idem, die ging gek genoeg ook al naar dezelfde concurrent. Beide denk ik 5 maand uitbetaald gekregen, iig iets absurd, om elders te gaan beginnen. Miljaar, wat een droom. :')

Is dat zo tragisch? Ik zit in een sector waar mijn profiel zo zeldzaam is als rode diamanten, als ik ontslagen word ben ik blij. Liefst vlak voor de zomer en met de melding dat ik thuis mag blijven met de firmawagen tijdens mijn opzeg. Zo een jonge topper vindt blindelings elders werk tegenwoordig.

Ik ken iemand die dat in 2023 meemaakte. Gewoon heel de zomer vakantie, laatste week even solliciteren en iets gevonden. Gewoon drie maanden betaald thuis. Kerel zat op elk festival in de buurt op zijn gemak te gehen, 2x per dag gaan sporten, ... En dat was niet eens een topper. :unsure:

Mijn neef had dat ook eens gehad. Die had zijn volgende job klaarstaan, ging naar kantoor om zijn ontslag aan te bieden die dag en werd nog voor hij iets kon zeggen bij de baas geroepen om zijn ontslag te krijgen wegens reorganisatie. Direct uitbetaald en naar huis. Zijn beste maat 5 minuten later idem, die ging gek genoeg ook al naar dezelfde concurrent. Beide denk ik 5 maand uitbetaald gekregen, iig iets absurd, om elders te gaan beginnen. Miljaar, wat een droom. :')
En denk je dat 200 phds in regio mechelen snel iets anders in de small molecule r&d gaan hebben? Als 40er die 10k per maand verdient en 2 kinderen heeft. Dik gezaaid zijn de jobs niet momenteel...

En denk je dat 200 phds in regio mechelen snel iets anders in de small molecule r&d gaan hebben? Als 40er die 10k per maand verdient en 2 kinderen heeft. Dik gezaaid zijn de jobs niet momenteel...
Hebben die profielen zo weinig versatiliteit? PhD is natuurlijk steeds ietwat in een niche, maar ergens blijft een topper een topper ofc.

Nuja 10k evenaren is steeds wel problematisch, dat is bijna een VP loon in elke andere sector die niet farma of petrochemie is.

Hebben die profielen zo weinig versatiliteit? PhD is natuurlijk steeds ietwat in een niche, maar ergens blijft een topper een topper ofc.

Nuja 10k evenaren is steeds wel problematisch, dat is bijna een VP loon in elke andere sector die niet farma of petrochemie is.
Spreken jullie netto of bruto?

Waarom nu nog niet? Bodem valt toch niet te timen...

Vooral voor Cofinimmo wacht ik nog wat af - mgmt heeft beloofd nog wat meer te verkopen - ik zou dat graag bevestigd zien - al lijken ze op de goede weg, ik verwacht ook een dividendverlaging - waar ik voorstander van ben maar dat zou mogelijks ook de koers nog wat onder druk kunnen zetten (maar mss ook niet - gezien het eigenlijk gewoon positief zou zijn als ze die middelen aanwenden om schulden af te bouwen). En dan is er nog die LT rente die onzekerder is dan gedacht. Onder deze omstandigheden spreid ik die aankopen liever over een paar maand.

Ja, ze gaan uiteraard niet allemaal 10k hebben, maar een pak meer dan gemiddeld. Een pure uitvoerende onderzoeker met PhD met wat ervaring zit gemakkelijk aan 6k-7k en benefits.

Maar na de paar honderd man bij Biocartis en de vorige paar honderd bij GLPG en nu nog een paar honderd en ook al een hele hoop bij MiDiagnostics en consoorten is de markt meer dan verzadigd.

En die PhDs hebben natuurlijk wel wat versatiliteit. Maar als je 10-20y small molecule doet en daar expertise in hebt, dan is je verloning daarnaar gericht. Dan sta je op je 40-50 basically even ver in de nieuwe niche als een verse 30er die een pak goedkoper is.

Die 200 zijn in de verste verte niet allemaal phds, en precies of elke 40er met een phd in de farma 10k heeft

Nee, maar wel veel. De grote knip vorige keer in GLPG was "aan de onderkant". Er zaten nog grotendeels managers, PhDs etc. Alle 'bandwerk' werd uitbesteed aan verwegistan of consulting.

Punt was dat er een grote groep goedbetaalde R&D mensen in 1x op de markt komt en weinig gelijkwaardige alternatieven zal vinden qua jobinhoud, verloning, ...

Spreken jullie netto of bruto?

Bruto uiteraard.

Terug
Bovenaan