Kleine Beursfeiten

YTD analyse:

2014-2018: Geen accurate data (zat nog bij de giro)
2019: +40%
2020: +127%
2021: +37%
2022: -66%
2023: +79%
2024: +97%

CAGR (6j):
Portfolio: +32% (x5.22)
Nasdaq: +20% (x2.93)
S&P 500: +15% (x2.37)

Top 5 portfolio:

1) Tempus AI -> AI healthcare play. Nieuwe positie nadat ze post-IPO lock-up period 60% gezakt zijn op een goede maand tijd. Misschien doe ik nog eens een uitgebreidere write-up, maar hun business bestaat uit 3 segmenten:
- Genomics: diagnostics & testing, voornamelijk voor kanker
- Data & licensing waarbij pharma bedrijven veel geld betalen voor toegang tot hun data + analytische tools
- AI Healthcare applications waarbij ze "algoritmes as medical device" proberen te ontwikkelen. Nog zeer klein business segment maar meest potentieel tot disruptie op lange termijn.

19/20 van de grootste pharma bedrijven ter wereld werken samen met Tempus. Ze zitten wellicht op de grootste berg aan data in de sector, enerzijds gegenereerd door alle testing die ze doen en anderzijds door data pipelines die ze hebben ontwikkeld met healthcare institutions. De visie is dat die hoeveelheid (snelgroeiende) data tot nieuwe diagnostics, producten, testen,... kan leiden.

2) MercadoLibre
3) RxSight
4) Gitlab
5) Dlocal
Mooie resultaten! Uber nog in PF? Dacht dat dat ook in je top 5 zou zitten 😃.

Vooral indrukwekkend om te zien hoe je na een -66% jaar toch overtuiging in je strategie behouden hebt. Er zijn er niet veel die dat te boven komen...

Ik maak me zorgen om farma gerelateerde bedrijven, Kennedy gaat voor ophef zorgen.

ML heb ik ook.

Ik YTD +37%. Grotendeels de Nasdaq gevolgd, af en toe eens een klein gokje genomen (al dan niet uit deze thread) en ook een kleine hoeveelheid crypto die in de bull run x2.5 is gegaan (en ondertussen verkocht is en terug in aandelen zit).

YTD analyse:

2014-2018: Geen accurate data (zat nog bij de giro)
2019: +40%
2020: +127%
2021: +37%
2022: -66%
2023: +79%
2024: +97%

CAGR (6j):
Portfolio: +32% (x5.22)
Nasdaq: +20% (x2.93)
S&P 500: +15% (x2.37)

Top 5 portfolio:

1) Tempus AI -> AI healthcare play. Nieuwe positie nadat ze post-IPO lock-up period 60% gezakt zijn op een goede maand tijd. Misschien doe ik nog eens een uitgebreidere write-up, maar hun business bestaat uit 3 segmenten:
- Genomics: diagnostics & testing, voornamelijk voor kanker
- Data & licensing waarbij pharma bedrijven veel geld betalen voor toegang tot hun data + analytische tools
- AI Healthcare applications waarbij ze "algoritmes as medical device" proberen te ontwikkelen. Nog zeer klein business segment maar meest potentieel tot disruptie op lange termijn.

19/20 van de grootste pharma bedrijven ter wereld werken samen met Tempus. Ze zitten wellicht op de grootste berg aan data in de sector, enerzijds gegenereerd door alle testing die ze doen en anderzijds door data pipelines die ze hebben ontwikkeld met healthcare institutions. De visie is dat die hoeveelheid (snelgroeiende) data tot nieuwe diagnostics, producten, testen,... kan leiden, zeker met de recente ontwikkelingen in AI.

700M revenue voor 2024. Vanaf 2025 zullen ze EBITDA positief zijn. Market cap rond de 5.5B $.

2) MercadoLibre
3) RxSight
4) Gitlab
5) Dlocal

Ik heb Tempus Ai ook al even op de watchlist, massief potentieel maar waar ik persoonlijk ben op afgeknapt is het statement van de CEO waarin werd gesteld dat het op dit moment voor hen onduidelijk is hoe ze dit geen monetizen. Dat is wel al even geleden dus geïnteresseerd om te horen of dit nu al veranderd zou zijn.

YTD 106%. Meeste hier gepost: meeste profit door HIMS swing trades, SOFI long (recent verkocht) en opties/turbo AMZN. In mindere mate door swing trades op BABA, calls op PYPL en ETF IWDA & ETF China large cap. Klein verlies op ASML. Grootste missers BEKE en puts op QUBT (gelukkig kleinste posities, maar toch verwacht ik er wel nog wat van dus staat geen SL op)

Grootste posities nu 1/HITI (massief undervalued tov sector & growing, technische dip nu geen fundamentals) 2/MBLY (recent gepitched 07/01 d-day), 3/HIMS (al eerder aan bod gekomen: gekocht na dip 19/12 maar motor sputtert. Ik zie op KT toch upside, maar snel terug buiten. Zeer wss. opnieuw negatieve beslissing FDA rond sema, dan koop ik terug) 4/ ASML (gewoon laten lopen voorlopig maar blijft toch een twijfelgeval) 5/BABA (support/smart money zone ligt rond de 80, gaat telkens buiten bij overdreven pumps na stimuli nieuws en buyback rond die prijszone. Als het echt for real is in China gewoon long) 6/IWDA (gewoon laten lopen)

Shortlist long: REAX, AMD, Oscar Health, Boeing, NU holdings. Shortlist short: PLTR, space stocks, quantum stocks

Grotendeels cash nu, called the top te vroeg, maar ik vertrouw het écht niet dus game plan blijft ongewijzigd

Mooie resultaten! Uber nog in PF? Dacht dat dat ook in je top 5 zou zitten 😃.
Zit in portfolio maar geen top 5.

Denk dat de waardering hier interessant is, maar anderzijds risico dat self-driving altijd als een schaduw over de koers zal hangen zolang ze daar geen heel overtuigend verhaal kunnen bieden. Op dit moment partnership met Waymo in slechts enkele van hun steden en met Tesla nog niets (2 Westerse bedrijven die het dichtst bij self-driving staan).

Dus in het slechtste geval heb je fundamentals die blijven verbeteren komende jaren maar wel vragen over terminal value die opwaarts potentieel wat beperken. Dus geen top positie.

Ik heb Tempus Ai ook al even op de watchlist, massief potentieel maar waar ik persoonlijk ben op afgeknapt is het statement van de CEO waarin werd gesteld dat het op dit moment voor hen onduidelijk is hoe ze dit geen monetizen. Dat is wel al even geleden dus geïnteresseerd om te horen of dit nu al veranderd zou zijn.

Met de overname van Ambry Genetics verwacht ik voor 2025 minimum 1.2B $ revenue met geschatte EV van 6.2B $ post-acquisitie. Dus iets meer dan 5x revenue en 60% gross margins. Met andere woorden, ik denk dat er genoeg valuation support is met de 2 andere business segmenten (genomics & data) die ook snel groeien en wel reeds hun product/market fit hebben bewezen.

AI Apps monetization is inderdaad een langer traject want eerst FDA approval nodig voor werkzaamheid en vervolgens nog eens insurance reimbursement. Ze hebben wel al een aantal producten die hieraan voldoen, maar inderdaad nog beperkt. Zie hier recent voorbeeld dat approved is for reimbursement: https://investors.tempus.com/news-r...rovides-medicare-coverage-clinical-use-tempus

Indien er weer veel AI optimisme in de koers opduikt zoals enkele keren vorig jaar (koers >50$) verkoop ik ze weer, want inderdaad nog te veel onzekerheid waardoor ik geen hoge "AI premium" wens te betalen. Maar nu is die premium beperkt, waardoor ik wel een positie durf te openen.

@nullarbor Btw, REAX ben ik momenteel ook aan het bekijken. Enorm indrukwekkende groei afgelopen jaren maar anderzijds stel ik me ergens wel de vraag of ze niet teveel de agents ipv shareholders dienen. Genereuze 85/15 split, heel hoge referral bonussen, SBC voor agents, alles boven de >12K per jaar is 100% voor de agent etc etc. Bull case is: eerst zoveel mogelijk agents onboarden aan lage marges en dan monetizen via higher margin services zoals title services, mortgages, debit card,..

Laatst bewerkt:
IRR: +41,0% (vs. +28,3% voor mijn IWDA benchmark)
Totale portefeuillewaarde: +106%

Voor diegenen die wiskunde niet kunnen onderscheiden van hocus-pocus:
30% van de portefeuille vandaag is winst sinds begin dit jaar. Als ik die winst afzet tegen de startwaarde van de portefeuille is het rendement 62% sinds begin 2024.
Vandaar dat zo'n XIRR-berekening dus het representatiefst is...

53,8% Solvay
19,2% Crocs
10,0% Hudson Technologies
6,9% Alphabet
5,6% Melexis
4,3% Basic-Fit

Geen cash. We hebben een uitstekende PF en uitzicht op significante cash inflows vanaf 1/4/25. Tot dan kijken we de kat uit de boom.

Ik eindig op 14% winst vorig jaar. In 2023 was het 10%, in 2022 30%.
Ik werk hoofdzakelijk met ETFs, met geografische focus in Azië. Relatief weinig NORAM, heb dus de grootste groei daar gemist :cautious:

YTD weet ik het niet zo direct maar afgelopen jaar OXY verkocht (grote positie) met 70% winst (had wel al +2 jaar in port).
Apa verkocht met 25% winst (ook +2 jaar port). Dan xfab verkocht (kleine positie) met 20% verlies. Dan BRKB verkocht met 20% winst. Paypal gekocht en maand later verkocht met 9% winst.

Huidige port:
Momenteel nog kleine positie oxy in port met klein verlies na nieuwe aankoop van 53.8 alhoewel dit wellicht snel positief zal worden.
Tevens crox gekocht aan 113 en staat nu aan 110.
Ook kleine positie beke in port en 20% verlies.

Aangezien oxy eigenlijk enige echt significant grote positie was heb ik dus geen klagen....

Ik volg de meute op het forum en overweeg Tempus AI te kopen (ai is hype maar volgens mij wel riskant) en hudson technologies: weinig schulden, goedkoop, goede fcf maar blijkbaar wel : Earnings are forecast to decline by an average of 1.5% per year for the next 3 years
Ook solvay (dividend) en goedkoop.

PS: Gelieve bij verkoop van aandelen dit ook eens te melden op het forum...dank bij voorbaat.

Laatst bewerkt:
YTD -14% geeindigd.

Slechte timing op:
Tower semiconductor (TSEM) verkocht op 33 (nu 52)
Palantir (PLTR) verkocht op 29 (top vorige week 82)
Tubize (TUB) verkocht op 91 (nu 141)
BYD verkocht op 54 (nu 68)
PDD short (een dag na sluiten van short positie ging het aandeel -25%)

Dik broek gescheurd aan:
-PACB (bijna complete wipe-out)
-OXY
-PTSB
-SIRI
-BURBERRY
-Shorts op Crowdstrike
-Nextensa

Winners:
-Alphabet

Zwaarste full-year underperformance sinds ik beleg (bijna 10 jaar).

Met de overname van Ambry Genetics verwacht ik voor 2025 minimum 1.2B $ revenue met geschatte EV van 6.2B $ post-acquisitie. Dus iets meer dan 5x revenue en 60% gross margins. Met andere woorden, ik denk dat er genoeg valuation support is met de 2 andere business segmenten (genomics & data) die ook snel groeien en wel reeds hun product/market fit hebben bewezen.

AI Apps monetization is inderdaad een langer traject want eerst FDA approval nodig voor werkzaamheid en vervolgens nog eens insurance reimbursement. Ze hebben wel al een aantal producten die hieraan voldoen, maar inderdaad nog beperkt. Zie hier recent voorbeeld dat approved is for reimbursement: https://investors.tempus.com/news-r...rovides-medicare-coverage-clinical-use-tempus

Indien er weer veel AI optimisme in de koers opduikt zoals enkele keren vorig jaar (koers >50$) verkoop ik ze weer, want inderdaad nog te veel onzekerheid waardoor ik geen hoge "AI premium" wens te betalen. Maar nu is die premium beperkt, waardoor ik wel een positie durf te openen.

@nullarbor Btw, REAX ben ik momenteel ook aan het bekijken. Enorm indrukwekkende groei afgelopen jaren maar anderzijds stel ik me ergens wel de vraag of ze niet teveel de agents ipv shareholders dienen. Genereuze 85/15 split, heel hoge referral bonussen, SBC voor agents, alles boven de >12K per jaar is 100% voor de agent etc etc. Bull case is: eerst zoveel mogelijk agents onboarden aan lage marges en dan monetizen via higher margin services zoals title services, mortgages, debit card,..

Oké thx, terug op de shortlist ;)

Mbt REAX: dillution en lage margins zijn de grootste aandachtspunten.

De aandelenincentives zorgen wel voor hoge retentie en helpt marktaandeel heel snel te veroveren (op 3 jaar tijd 1300% revenue in een zeer moeilijke housing markt die -35% is gedaald is wel héél indrukwekkend) Maar de grote keerzijde daarvan is dus dillution. Wat het belangrijkste is: FCF/aandeel blijft groeien ondanks dillution dus zolang die trend positief is, is het geen probleem.

De margins moeten ook omhoog, daar moet hun fintech oplossing the real wallet soelaas bieden.

Inkomsten 2024: +-17.5% uit kapitaal (geen zin om de rente op spaar- en termijnrekeningen exact te gaan berekenen) en 82.5% uit arbeid.
Inkomsten is een groot woord want het gaat bij kapitaal dus voornamelijk om niet-gerealiseerde meerwaarden op aandelen maar soit, you get the point.

IRR: +41,0% (vs. +28,3% voor mijn IWDA benchmark)
Totale portefeuillewaarde: +106%

Voor diegenen die wiskunde niet kunnen onderscheiden van hocus-pocus:
30% van de portefeuille vandaag is winst sinds begin dit jaar. Als ik die winst afzet tegen de startwaarde van de portefeuille is het rendement 62% sinds begin 2024.
Vandaar dat zo'n XIRR-berekening dus het representatiefst is...

53,8% Solvay
19,2% Crocs
10,0% Hudson Technologies
6,9% Alphabet
5,6% Melexis
4,3% Basic-Fit

Geen cash. We hebben een uitstekende PF en uitzicht op significante cash inflows vanaf 1/4/25. Tot dan kijken we de kat uit de boom.

Oké, ik zie Solvay continu op dit forum opduiken. Je bent duidelijk zeer hard overtuigd met 50% van je PF.

Wat is de case? Ik volg BE aandelen niet.

YTD bevestigd op +10,47% - enkel de beleggersrekening
  • 9% obligaties
  • 5% cash
  • de rest aandelen
  • Grootste verliezen (absolute waarde):
    • OXY
    • VGP
    • BEKE
  • Grootste verliezers (%)
    • SES
    • AMG
    • TESB
  • Grootste winnaars (absolute waarde):
    • FCNCA
    • META
    • D'ieteren
  • Grootste winnaars (%)
    • Tubize
    • Despegar
    • Meta.
Fun fact m.b.t. Solvay: Staat op plaats 2 als keuze bij de Belgische grootbanken - Paul D'Hoore, zoals het elk cliché betaamd zal iedereen hier dus zijn positie verkopen. Paul D'Hoore is geëindigd op +48% YTD met de keuze van 2024.

YTD: +33,50%. Jammer genoeg op een eerder kleine portefeuille. Geen ETF's meegerekend en vooral Belgische aandelen.

Ik heb helaas te weinig tijd om er heel actief mee bezig te zijn. Ik ben eerder een opportunist op beursvlak: als ik ergens een goede tip lees waar ik zelf ook 100% in geloof, dan durf ik eens iets kopen. Of als een stabiel aandeel plots veel waarde verliest zonder lange termijn-reden, durf ik eens eentje uit het dal vissen. Ik hanteer dus geen groots opgezette strategieën.

Bovenstaand cijfer had nog veel beter kunnen zijn want ik had in 2023 een opportunistisch aandeel verkocht (Morphic) dat afgelopen jaar overgenomen werd door Eli Lilly aan een premie van +80%. Jammer maar helaas.

Laatst bewerkt:
+25,85% over het laatste jaar
Grootste deel zit ik in IWDA.

Crypto niet meegerekend. Crypto lijkt groen in te zetten dit jaar, dus wellicht de beurzen ook als deze straks openen?

Terug
Bovenaan