Kleine Beursfeiten

Pikant detail is dat dit niet zo is bij al wie reeds bij Degiro zat vóór 1/04/2024.

Die beleggen die cash zelf in bepaalde money market funds waardoor de depositogarantie bij hen niet geldt.
Dan maar hopen dat het geen money market funds zijn die beleggen in immer veilige AAA rating CDO's.

De bankrekeningen waren toch al eerder daar? Ik denk op het moment dat Flatex bank DeGiro heeft overgenomen. Ik heb mijn Duitse bankrekening al ergens sinds 2021 ofzo.

Ik zat al stevig in big tech maar ik heb nog wat verder bijgekocht.
Meta @ 591 USD
Google @ 190,6 USD

Voor geen andere reden dan een oprecht en overtuigd geloof in de toekomst van AI.

De bankrekeningen waren toch al eerder daar? Ik denk op het moment dat Flatex bank DeGiro heeft overgenomen. Ik heb mijn Duitse bankrekening al ergens sinds 2021 ofzo.
Hangt blijkbaar af van land tot land. Die 04/2024 is voor de UK zie ik.
België/Nederland zitten inderdaad onder Duits garantiestelsel.

Ik zat al stevig in big tech maar ik heb nog wat verder bijgekocht.
Meta @ 591 USD
Google @ 190,6 USD

Voor geen andere reden dan een oprecht en overtuigd geloof in de toekomst van AI.
"Geloof in AI" vind ik nogal vaag :)
Meta/Google zullen hierin de overwinnaars zijn versus Microsoft/Apple/Anthropic/etc., waarom ?

En welke aspecten van AI zullen precies voor extra winst zorgen?
AI assistents in search? (kannibaliseert dat niet gewoon de huidige Google search winsten?)
Automous driving? Augmented reality? (Meta bril)
Advertising automatisatie? ...

"Geloof in AI" vind ik nogal vaag :)
Meta/Google zullen hierin de overwinnaars zijn versus Microsoft/Apple/Anthropic/etc., waarom ?

En welke aspecten van AI zullen precies voor extra winst zorgen?
AI assistents in search? (kannibaliseert dat niet gewoon de huidige Google search winsten?)
Automous driving? Augmented reality? (Meta bril)
Advertising automatisatie? ...
Goeie vragen. Ik had te veel Microsoft/Apple etc vergeleken met Meta en Google, dat waren de twee kleinste big tech holdings die ik had, dus dat is nu terug wat gelijk getrokken, vanuit het perspectief dat je moeilijk op voorhand kan weten wie de winnaar zal zijn. Want ik geloof wel dat er uiteindelijk een winnaar zal zijn, er kan maar één algemene superintelligentie zijn. Desondanks denk ik ook wel dat het een impact zal hebben op alles, waarbij afhankelijk van hoe zo'n superintelligentie tot uiting kan komen en zich kan ontwikkelen, uiteindelijk elk bedrijf efficiënter en performanter kan/zal worden.

Mbt Google. AI zal inderdaad de search wat kannibaliseren. Maar bij Google kijk ik vooral naar deepmind. Die hebben een lange traditie in AI onderzoek en hun CEO (Demis Hassabis) leeft daar ook voor en draait al heel lang mee. Ik was jaren geleden al erg onder de indruk van hun vorderingen op narrow AI (zie bv AlphaGo en de documentaire daarrond, een grote aanrader om eens te bekijken) en een aantal dagen geleden hebben ze VEO 2 gereleased, een videomodel waarbij je eigenlijk het onderscheid niet meer kan zien tussen filmpjes gemaakt door mensen of gemaakt door AI (voorbeeld) waardoor ze daar nu eigenlijk ook de beste in zijn geworden. En sowieso zit hun LLM Gemini ook in de top (zie bv de rankings hier).

Meta is meer een algemeen geloof in Zuckerberg. Ik was ook mee op de AR/VR trein, ik heb thuis mijn eigen Quest, en ik zie daar nog altijd veel potentieel in. Ik geloof erg in Zuckerberg dat hij weet wat hij aan het doen is en ze zitten daar ook zelf sterk op de AI trein, enerzijds met hun model (Llama, dat het weliswaar niet al te schitterend doet), anderzijds door het monetizen ervan (wat het dan wel weer erg goed zou doen). Enkele dagen geleden was er trouwens een artikel in de FT waarin ze verder hun plannen uit de doeken doen: hun sociale media opvullen met AI profielen om zo extra engagement te creëren. Dat zouden dan profielen zijn waarvan een gewone mens eigenlijk niet weet dat het een AI is. Gaat dat allemaal lukken of effectief zijn, geen idee, maar ik heb vertrouwen in de Zuck. Da's een visionair die nooit blijft stilstaan en altijd verder gaat innoveren.

Mbt de anderen. Microsoft met OpenAI lijkt me een no-brainer en de integratie van AI/Copilot in de Office-pakketten gaat ook steeds verder en wordt ook steeds capabeler. Tesla, Elon Musk is een halve gare, maar wel schaduwpresident en zet ook erg sterk in op AI (via xAI), dus daar moet ook rekening mee worden gehouden. En dan zijn er nog de Chinezen, met zaken als Deepseek, maar ik hoop oprecht dat als we ooit in een ongecontroleerde intelligentie-explosie terechtkomen, het een AI model van de Amerikanen zal zijn.

Een heel interessant boek dat ik recent over AI gelezen heb is Superintelligence van Nick Bostrom. Het is een boek van 2014, dus al even oud, maar ongelooflijk relevant voor vandaag. Ik denk dat we voor een paradigmashift staan waarbij de soms wat debiele en beperkte AI die er vandaag is nog maar een kleine voorbode is voor wat nog zal komen en ik denk ook dat het allemaal opeens sneller kan gaan dan we denken.

beste X86 cpu's op de markt, marktleider in datacenter cpu's, marklteider in desktop cpu's, marktleider in laptop cpu's ( gaat nek aan nek met het beste dat apple heeft) , marktleider in console chips, op 1 na beste fabrikant van AI chips en in bepaalde workloads zelf beter dan het beste wat nvidia te bieden heeft.

p/e is hoog omdat hun overnames hier allemaal inzitten. xilinx, pensando, zt systems

hun non gaap P/E is lager dan nvidia. is nvidia hier dan niet de ovepricede stock? ;)

Lisa su is ook een top ceo. heeft dat bedrijf uit het slijk gehaald en intel omver gepist met een r&d budget dat zo goed als 0 was en had competitie op 2 fronten. Nu ze intel verslagen hebben, zijn ze nog maar net all in gegaan op AI.

• Record Data Center segment revenue of $3.5 billion was up 122% year-over-year and 25% sequentially primarily driven by the strong ramp of AMD Instinct™ GPU shipments and growth in AMD EPYC™ CPU sales.

persoonlijk meer fan van TSMC omdat elke chipfabrikant daar aan de kassa passeert, maar daar zit je met het china <---> taiwan risico.

Moest ik Nu kopen, amd boven nvidia anyday. rekening houden met het feit dat amd pas bestellingen opnam voor MI300 in december 2023. Nog massas markt af te snoepen van nvidia, maar net zoals met intel duurt dit heel lang. Die zitten ook nog met een market share van 80% in servers ook al zijn deze zwaar inferieur aan wat amd verkoopt. Amd snoept gewoon jaarlijks een % of 5 marktaandeel weg bij intel, ik veronderstel dat dit gelijkaardig gaat zijn met nvidia, want die kunnen niet volgen met de bestellingen.

Ik heb mij indertijd ook een audi Q5 gepakt van het werk omdat ik geen jaar wou wachten op mijn bmw x3... ook al vond ik de bmw net iets beter ;)

@zaj Ik draai mijn kar! Op de watchlist gezet: upside potential is toch een pak hoger dan de risks waar ik eerder vnl op concentreerde. Maar ik stap pas in als het momentum daar is, bottom fishen doe ik niet.

Dit kwam ik nog tegen op X ivm AMD. Misschien handige info:
“Ik zie verschillende meewinden voor AMD naarmate we 2025 naderen -- Hier zijn enkele van de belangrijkste factoren 👇

• Groei van datacenters: AMD's EPYC-processors zijn nu goed voor 25% van de x86-servermarkt, terwijl dit slechts een paar jaar geleden nog vrijwel nul was -- wat de snelle acceptatie ervan in datacenters onderstreept.
• AI-werklasten: Met zijn MI300X GPU's gaat AMD de concurrentie aan op het gebied van grootschalige AI-training en -inferentie -- een markt die naar verwachting jaarlijks met ruim 30% zal groeien tot 2030.
• Spelconsoles: AMD ontwerpt aangepaste chips voor $SONY PlayStation en $MSFT Xbox -- en domineert daarmee de markt voor spelconsoles ter waarde van meer dan $ 50 miljard.

Het spel is echter veranderd. Het gaat niet langer alleen om het bouwen van snellere of efficiëntere chips; succes hangt nu af van het creëren van ecosystemen die die chips in staat stellen om te floreren. Dit is waar AMD voor zijn grootste uitdaging staat.

In de huidige AI-economie is hardware gedegradeerd tot een ondersteunende rol. De echte kracht ligt in de software die het orkestreert. $NVDA werd geen bedrijf van $ 4T door alleen superieure GPU's te verkopen -- maar bouwde CUDA, een software-ecosysteem dat zo integraal is voor AI-ontwikkeling dat het praktisch synoniem is met het veld zelf. AMD biedt daarentegen ROCm, een open-sourcealternatief met potentieel -- maar een dat achterblijft in acceptatie, verfijning en vertrouwen van ontwikkelaars. Zonder een software-backbone ter ondersteuning van zijn chips, loopt AMD's hardware het risico irrelevant te worden, hoe geavanceerd ook.

De concurrentie wacht niet. Cloudgiganten zoals $AMZN en $GOOGL hebben het draaiboek herschreven door hun eigen AI-hardware te ontwerpen. De Graviton-chips van Amazon, gemaakt met Annapurna Labs, en de TPU's van Google, ontwikkeld samen met $AVGO , zijn niet alleen alternatieven voor Nvidia -- het zijn speciaal gebouwde oplossingen die zijn afgestemd op specifieke behoeften. In dit veranderende landschap voelt AMD's positionering als "het andere GPU-bedrijf" steeds meer achterhaald. De realiteit is grimmig: de wereld heeft geen andere Nvidia nodig als hyperscalers aangepaste silicium bouwen om aan hun exacte specificaties te voldoen.

Dus, wat is de volgende stap voor AMD? Ondanks de uitdagingen zijn er sprankjes hoop. De overname van Xilinx, hoewel tot nu toe teleurstellend, zou nog steeds kunnen schitteren in nichemarkten waar FPGA's onmisbaar zijn. AMD's dominantie in gaming- en consumenten-GPU's biedt een financieel vangnet -- een cruciale reddingslijn voor de financiering van innovatie. En als AMD kan herinvesteren in zijn software-ecosysteem, waardoor ROCm net zo onmisbaar wordt voor ontwikkelaars als CUDA, zou het nog voet aan de grond kunnen krijgen in de AI-wapenwedloop. Is AMD een slapende reus, klaar om te ontwaken met een softwarerevolutie, of een relikwie uit een tijdperk waarin alleen hardware succes kon bepalen? Het antwoord ligt in zijn vermogen om te draaien, om de nieuwe regels van het AI-tijdperk te omarmen. Tot die tijd blijft AMD op mijn watchlist staan tot 2025.”

Goeie vragen. Ik had te veel Microsoft/Apple etc vergeleken met Meta en Google, dat waren de twee kleinste big tech holdings die ik had, dus dat is nu terug wat gelijk getrokken, vanuit het perspectief dat je moeilijk op voorhand kan weten wie de winnaar zal zijn. Want ik geloof wel dat er uiteindelijk een winnaar zal zijn, er kan maar één algemene superintelligentie zijn. Desondanks denk ik ook wel dat het een impact zal hebben op alles, waarbij afhankelijk van hoe zo'n superintelligentie tot uiting kan komen en zich kan ontwikkelen, uiteindelijk elk bedrijf efficiënter en performanter kan/zal worden.

Mbt Google. AI zal inderdaad de search wat kannibaliseren. Maar bij Google kijk ik vooral naar deepmind. Die hebben een lange traditie in AI onderzoek en hun CEO (Demis Hassabis) leeft daar ook voor en draait al heel lang mee. Ik was jaren geleden al erg onder de indruk van hun vorderingen op narrow AI (zie bv AlphaGo en de documentaire daarrond, een grote aanrader om eens te bekijken) en een aantal dagen geleden hebben ze VEO 2 gereleased, een videomodel waarbij je eigenlijk het onderscheid niet meer kan zien tussen filmpjes gemaakt door mensen of gemaakt door AI (voorbeeld) waardoor ze daar nu eigenlijk ook de beste in zijn geworden. En sowieso zit hun LLM Gemini ook in de top (zie bv de rankings hier).

Meta is meer een algemeen geloof in Zuckerberg. Ik was ook mee op de AR/VR trein, ik heb thuis mijn eigen Quest, en ik zie daar nog altijd veel potentieel in. Ik geloof erg in Zuckerberg dat hij weet wat hij aan het doen is en ze zitten daar ook zelf sterk op de AI trein, enerzijds met hun model (Llama, dat het weliswaar niet al te schitterend doet), anderzijds door het monetizen ervan (wat het dan wel weer erg goed zou doen). Enkele dagen geleden was er trouwens een artikel in de FT waarin ze verder hun plannen uit de doeken doen: hun sociale media opvullen met AI profielen om zo extra engagement te creëren. Dat zouden dan profielen zijn waarvan een gewone mens eigenlijk niet weet dat het een AI is. Gaat dat allemaal lukken of effectief zijn, geen idee, maar ik heb vertrouwen in de Zuck. Da's een visionair die nooit blijft stilstaan en altijd verder gaat innoveren.

Mbt de anderen. Microsoft met OpenAI lijkt me een no-brainer en de integratie van AI/Copilot in de Office-pakketten gaat ook steeds verder en wordt ook steeds capabeler. Tesla, Elon Musk is een halve gare, maar wel schaduwpresident en zet ook erg sterk in op AI (via xAI), dus daar moet ook rekening mee worden gehouden. En dan zijn er nog de Chinezen, met zaken als Deepseek, maar ik hoop oprecht dat als we ooit in een ongecontroleerde intelligentie-explosie terechtkomen, het een AI model van de Amerikanen zal zijn.

Een heel interessant boek dat ik recent over AI gelezen heb is Superintelligence van Nick Bostrom. Het is een boek van 2014, dus al even oud, maar ongelooflijk relevant voor vandaag. Ik denk dat we voor een paradigmashift staan waarbij de soms wat debiele en beperkte AI die er vandaag is nog maar een kleine voorbode is voor wat nog zal komen en ik denk ook dat het allemaal opeens sneller kan gaan dan we denken.

Merci - samenvattend kijk je dus vooral naar de gebruikstoepassingen waar men geld gaat voor kunnen vragen aan de consument.

Net dat geloof ik niet, of toch niet in die mate dat de markt het vandaag inprijst. Ok werken gaat gemakkelijker worden, maar zal Microsoft ook meer geld kunnen vragen voor hun Office toepassingen? En ik denk dat Microsoft nog eentje is die wss het makkelijker heeft om het aan de man te brengen doordat iedereen al office gebruikt. Maar wat met Google? Gaan hun advertentie-inkomsten stijgen? Of Apple, gaan die de prijzen van hun IPhones dankzij AI nog kunnen verhogen, of komt er een punt dat de consument naar alternatieven gaat kijken, en is AI nodig om hun product concurrentieel te houden?

Ik heb alle geloof in AI, maar welke waarde zal het creëren? Of is het gewoon nodig om hun huidige waarde te behouden?

Ik zou bij AI eerder kijken naar bedrijven die een kostenvoordeel kunnen halen uit AI.

Denk dat Cofinimmo niet ver meer van de bodem zit, tenzij de rente in de US nog veel verder zou gaan stijgen (wat ik niet meteen verwacht). De correlatie is heel duidelijk: sinds 16/9 is de 10 year bond in de US bijna 22% gestegen... Sindsdien zijn alle Belgische GVV-aandelen ook fel gezakt, Montea en WDP op kop.

Cofinimmo meer dan 11% brutodividend :crazy:. Nog eens 20% eraf geeft een koers van 44 en zou een brutodvidend van 14% betekenen:p. Dat zie ik nu toch niet direct gebeuren.
Bij een hogere rente vorig jaar en in de nasleep van kapitaalsverhoging is Cofinimmo niet onder de 55,60 geclosed. Wel intraday even op 53,55 gestaan. Dat was toevallig ook de dag dat de US 10 year zijn piek bereikte (net geen 5%).

Ondertussen nog een update van Cofinimmo?

De situatie is niet veranderd sinds de laatste ER en de bespreking hier op het forum op 14 november, en in mindere mate 20 november.

Van 33 miljoen naar 38 miljoen aandelen, 1,x (momenteel) winst per aandeel en 6,x dividend?

De EPRA winst per aandeel zal dit jaar rond de €6,4 uitkomen.

Volgend jaar wellicht wat minder door de combinatie van:
a) meer uitstaande aandelen als gevolg van het keuzedividend in aandelen
b) hogere interestlasten - de schuldherfinanciering gebeurt gelukkig heel gestaag wegens mooie spreiding van de schulden in de tijd, maar de hogere rente vs. een paar jaar geleden heeft toch een impact

Ze keren momenteel €6,2 uit als dividend, oftewel een payout ratio van 97%.
Dit is niet houdbaar. Zeker met een dalende WPA.
Het dividend zal dus verlaagd moeten worden in '25, of ten laatste in '26.
Ik ben voorstander van een zware knip tot het wettelijk minimum van 80% (voor GVV's). Zelfs dan kom je nog steeds uit op 8.5% tot 9% bruto en minstens 6% netto. Het bespaard bedrag kan aangewend worden voor schuldafbouw of opbouw cashreserves als er zich interessante projecten aanbieden (of zelfs aandeleninkopen - een mens mag dromen).

Het blijft ook afwachten of de ECB agressief gaat blijven knippen.
Maar als het bestuur het een beetje slim aanpakt, kunnen aandeelhouders aan de huidige koers mooie zaken doen. De netto actiefwaarde per aandeel bedraagt tenslotte nog steeds €92.
Al zou dat nog verder zakken richting €80-85 op 2 tot 3 jaar tijd (door verwatering en beperkte afboekingen op de portefeuille), dan nog blijft het herstelpotentieel aanzienlijk vanaf de huidige koers van €55.

Moest er sprake zijn van een competent bestuur, zou ik hier -wegens bovenstaande elementen- gelijk een >20% positie van maken.
Maar afgaande op hun bijzonder zwakke staat van dienst, wil ik het niet riskeren en blijft dit een relatief bescheiden positie. Als ze de blunders blijven opstapelen, is een blijvende decote op de portefeuillewaarde (minus schulden) namelijk niet geheel ondenkbaar.

Allé tijd voor de '24 resultaten. Helaas op een downer geëindigd hier, op de allerlaatste trading dag net onder de S&P gedoken:

20138%
201425%
2015-20%
201640%
2017-26%
2018-17%
201920%
2020-5%
202147%
2022-4%
202376%
202423%

De killer was de switch van Metaplanet naar MSTR calls begin december... slechter kon ik niet timen, het ene ging met 50% omhoog en het andere met 40% naar beneden. 🤣

Op naar '25!

YTD analyse:

2014-2018: Geen accurate data (zat nog bij de giro)
2019: +40%
2020: +127%
2021: +37%
2022: -66%
2023: +79%
2024: +97%

CAGR (6j):
Portfolio: +32% (x5.22)
Nasdaq: +20% (x2.93)
S&P 500: +15% (x2.37)

Top 5 portfolio:

1) Tempus AI -> AI healthcare play. Nieuwe positie nadat ze post-IPO lock-up period 60% gezakt zijn op een goede maand tijd. Misschien doe ik nog eens een uitgebreidere write-up, maar hun business bestaat uit 3 segmenten:
- Genomics: diagnostics & testing, voornamelijk voor kanker
- Data & licensing waarbij pharma bedrijven veel geld betalen voor toegang tot hun data + analytische tools
- AI Healthcare applications waarbij ze "algoritmes as medical device" proberen te ontwikkelen. Nog zeer klein business segment maar meest potentieel tot disruptie op lange termijn.

19/20 van de grootste pharma bedrijven ter wereld werken samen met Tempus. Ze zitten wellicht op de grootste berg aan data in de sector, enerzijds gegenereerd door alle testing die ze doen en anderzijds door data pipelines die ze hebben ontwikkeld met healthcare institutions. De visie is dat die hoeveelheid (snelgroeiende) data tot nieuwe diagnostics, producten, testen,... kan leiden, zeker met de recente ontwikkelingen in AI.

700M revenue voor 2024. Vanaf 2025 zullen ze EBITDA positief zijn. Market cap rond de 5.5B $.

2) MercadoLibre
3) RxSight
4) Gitlab
5) Dlocal

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan