Kleine Beursfeiten

MSTR overweegt een extra investering van maar liefst $1,6 biljoen in Bitcoin, een bedrag dat bijna gelijk is aan de huidige totale marktkapitalisatie van BTC, die op het moment van schrijven net onder de $2 biljoen ligt.

:crazy:
Vooral geen links posten.

Ik begrijp niet zo goed waarom Bitcoin en alles rond crypto hier als loterij gezien wordt en taboe is op deze pagina bij de 'serieuze investeerders' en doorverwezen wordt naar de crypto pagina, terwijl het hier wel pagina's lang over een aandeel gaat dat volledig rond bitcoin draait. Is dat niet dezelfde loterij dan?

Omdat er een aparte crypto pagina is... heeft niks te maken met taboe of loterij.
Als er een aparte olie pagina was, zouden discussies rond de olie prijs ook naar daar verwezen worden maar mag je het hier nog steeds hebben over OXY.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp niet zo goed waarom Bitcoin en alles rond crypto hier als loterij gezien wordt en taboe is op deze pagina bij de 'serieuze investeerders' en doorverwezen wordt naar de crypto pagina, terwijl het hier wel pagina's lang over een aandeel gaat dat volledig rond bitcoin draait. Is dat niet dezelfde loterij dan?
Jawel maar bitcoin/crypto is een andere asset class dan aandelen en worden niet verhandeld op de beurs (afgezien van een paar etf's en microstart) dus idealiter zit dat in een andere thread. Moesten er bv een aantal mensen op het forum zijn die investeren in kunst of oldtimers of whisky zou dat normaal ook in een aparte thread gebeuren.

Hoe gaan jullie om met een portefeuille op één effectenrekening die wat groot wordt (pakweg vanaf 250k EUR+)? Bij een andere broker opstarten?

Na een zekere "kritische massa" zinvol om (deels) naar een beheerder te gaan?

Hoe gaan jullie om met een portefeuille op één effectenrekening die wat groot wordt (pakweg vanaf 250k EUR+)? Bij een andere broker opstarten?

Ik zie niet meteen een verband tussen grootte effectenrekening en broker, in de veronderstelling dat het een goede betrouwbare partij is. Bijkomend kan het in de toekomst mogelijk een fiscale impact hebben als men een gedrocht zou opstellen met belasting op meerwaarde vanaf een zeker bedrag op een effectenrekening.

Kritische massa en beheerder - mss eens vragen aan diegenen hier met een paar miljoen euro in aandelen. Zoiezo zijn relatief kleine bedragen (alles onder 250-500k) niet meteen de sommen voor echt persoonlijke service denk ik.

Bij de meeste brokers is het geen probleem om ineens een miljoen over te schrijven of af te halen.
250k is echt geen groot bedrag.

Je zit wel een stuk boven je gewaarborgde 100k, vandaar. Op mijn zichtrekening probeer ik ook niet boven de 100k uit te komen.
Uw aandelen zitten normaal in een apart vehikel dus niet onderhevig aan een eventueel faillisement van de broker.

Cash gewaarborgd tot 100K EUR maar zal dan wellicht enkel met een Europese of Belgische broker zijn?

In de US gewaarborgd tot 250K $, maar IBKR heeft een sweeping program waarbij ze de cash op je broker account bij verschillende banken aanhouden zodat dit verhoogd wordt tot 2.750.000 $. (Zie: https://www.interactivebrokers.com/en/accounts/sweep-program.php)

Dus ik zie weinig redenen om te spreiden over verschillende brokers indien je bij een betrouwbare partij zit.

Je zit wel een stuk boven je gewaarborgde 100k, vandaar. Op mijn zichtrekening probeer ik ook niet boven de 100k uit te komen.

Enkel je cash is gegarandeerd tot 100k,
je effectenportfolio is maar beschermd tot 20k maar zoals Racing_Genk zegt, die zitten al in een apart vehikel.

Wat is het nut van die beheerder? Om de markt in de meeste gevallen verder te underperformen?

De meesten doen dat ofwel om hun ego te strelen ("Ik heb een private bankier") of omdat ze helemaal niks kennen van de beurs, of er niet mee willen bezig zijn. Maar jij lijkt daar niet onder te vallen? En denk dat je onder de 500K-1.000M in liquid assets niet moet afkomen, tenzij tweederangs vermogensbeheer bij een KBC/Argenta of zo.

Die 100k slaat enkel op cash.

Beste dat je doet is een deftige broker hebben.
IBKR (of Lynx in België) zit op gigantische reserves waar ze heel conservatief mee omgaan. Is ook heel winstgevend.

Ze zitten dan wel in een apart vehikel, bij faillissement kan het jaren duren vooraleer je terug toegang hebt tot je PF. In het (onwaarschijnlijke) scenario van fraude of administratieve fouten ben je echt gesjareld.

Ik spreid toch over 2 brokers: IBKR en Saxo, de andere hun tarieven zijn te slecht en alles van cash boven 100k ook bij aparte banken.

Lijkt mss wat overkill maar ik slaap er beter van :)

Cash gewaarborgd tot 100K EUR maar zal dan wellicht enkel met een Europese of Belgische broker zijn?
Enkel je cash is gegarandeerd tot 100k,
je effectenportfolio is maar beschermd tot 20k maar zoals Racing_Genk zegt, die zitten al in een apart vehikel.
Die 100k slaat enkel op cash.
Pikant detail is dat dit niet zo is bij al wie reeds bij Degiro zat vóór 1/04/2024.

Die beleggen die cash zelf in bepaalde money market funds waardoor de depositogarantie bij hen niet geldt.
Dan maar hopen dat het geen money market funds zijn die beleggen in immer veilige AAA rating CDO's.

Pikant detail is dat dit niet zo is bij al wie reeds bij Degiro zat vóór 1/04/2024.

Die beleggen die cash zelf in bepaalde money market funds waardoor de depositogarantie bij hen niet geldt.
Dan maar hopen dat het geen money market funds zijn die beleggen in immer veilige AAA rating CDO's.
Ja, Degiro krijgt ook veel waarschuwingen.
Ik zou die serieus vermijden.

Ook als je bij gelijk welke broker kiest voor zo een programme waarbij je aandelen beschikbaar stelt aan shortsellers, dan loopt men ook risico dat die aandelen niet terugkeren. Al zal die kans wel klein zijn. Maar is zo een van die dingen waarmee je geen risico wil nemen voor wat piepkleine extra returns.

Dat is geen “nieuw” nieuws - dit is al lang geleden aangekondigd. Heeft dus geen impact op de prijs.

Ik heb een kleine positie geopend vandaag voor lange termijn. Ze staan aan een MC/FCF van 8,5. Ligt in lijn met Solvay maar ik zie bij Tessenderlo meer ruimte voor nog wat groei en de Tack overname joker.

Het lijkt mij dat de CAPEX ook zal afnemen vanaf q1-q2 ‘25 (als je ziet waaraan ze het nu voornamelijk uitgeven), dus dat zal positief zijn voor de FCF.
Tessenderlo Group nu interessant? Verder gezakt naar 18,82€…

Slecht nieuws voor Hudson Technologies: https://www.voanews.com/amp/china-s...us-military-assistance-to-taiwan/7915788.html

“The seven companies being sanctioned are Insitu Inc., Hudson Technologies Co., Saronic Technologies, Inc., Raytheon Canada, Raytheon Australia, Aerkomm Inc. and Oceaneering International Inc., the Foreign Ministry statement said. It said that "relevant senior executives" of the companies are also sanctioned, without naming any.

Any assets they have in China will be frozen, and organizations and individuals in China are prohibited from engaging in any activity with them, it said.”

@FernandoFreecashflow : weet je welke impact de sancties van China kunnen hebben op Hudson?

Laatst bewerkt:
Zal te maken hebben met hun DoD-contract. Beetje vreemd om Hudson daarin te zien opduiken, maar vooral een scheet in een fles. Hudson is een Amerikaans bedrijf met uitsluitend US operations en gaan nauwelijks impact ondervinden.

Van de mogelijke trade war/tariffs gaan ze dan weer wel serieus kunnen profiteren. We kwamen eerder al tot de vaststelling dat massale buitenlandse import de prijzen van HFC en vraag naar reclaimed HFC drukt. You can connect the dots. Aandeel is volgens mij ook serieus geimpacteerd door eindejaars tax loss selling want de koers slaat gewoon nergens meer op. Bedrijf draait prima en genereert zelfs met lage grondstofprijzen nog steeds massa's FCF.

Absoluut Fernando's Top Tip 2025 en tegen 2030 waarschijnlijk multibagger. Tis dat ik geen dollars meer heb en al best grote positie heb voor een small cap. Buyback programma loopt rustig voort en cash op de schuldenvrije balans stapelt zich verder op. Ik verwacht dus nog een nieuwe verhoging in 2025 als de koers niet snel herstelt en ze geen M&A gaan doen.

Als die stonk in 2025 geen double digit return haalt krijgt iedereen hier volgende kerst een paar Crocs cadeau.
En ja godverdekke you can quote me on that. Ik ben een trol van mijn woord.
Als je zo zeker bent dan ga je toch all-in? :thinking:

Terug
Bovenaan