Kleine Beursfeiten

Lang verhaal kort, we weten het niet, maar zijn investeerders niet vaak veel te negatief?
Nee, want de overheid gaat nog voor wat extra koersdruk zorgen door de CEO op de wip te zetten: N-VA en MR zagen aan poten van CEO Proximus

De investering in fiber is gewoon gigantisch, zelfs als men de dunnerbevolkte gebieden links laat liggen. Als ik zie hoeveel uren men heeft gespendeerd om mijn huis aan te sluiten op Fiberklaar, dan gaat Proximus daar de eerste 10 jaar geen euro winst op maken.

Dat van die schuld die inbegrepen zit in de deal daar ben ik me van bewust, maar in die sum of the parts waardering werd de totale schuld aan het eind van de totale waardering afgetrokken dus daar zit een zeer grote gap tussen 600-800 miljoen en de feitelijke 50 miljoen, dus als die analisten consequent zijn dan zakken hun koersdoelen nu gevoelig.
600-800 miljoen minder is 3-4€/aandeel. Dan kom je in principe dus nog aan 16/17€ - 21/22€ uit?

Insideraankoop bij XFab voor €824.893 ... toch niet echt kleingeld zou ik zeggen

Altijd wat dieper graven: Aankooop gebeurde door de holding van Francoise Chombar & Rudi De Winter.
Ik zou zeggen, zoek de balans eens op. Dan zal je zien dat het wél kleingeld is, althans voor hen.

600-800 miljoen minder is 3-4€/aandeel. Dan kom je in principe dus nog aan 16/17€ - 21/22€ uit?
Inderdaad, wat niet zo zot veel upside is voor een bedrijf dat nauwelijks nog groeit in een competitieve markt met een CEO die al enkele blunders op zijn naam heeft.

Nee, want de overheid gaat nog voor wat extra koersdruk zorgen door de CEO op de wip te zetten: N-VA en MR zagen aan poten van CEO Proximus

De investering in fiber is gewoon gigantisch, zelfs als men de dunnerbevolkte gebieden links laat liggen. Als ik zie hoeveel uren men heeft gespendeerd om mijn huis aan te sluiten op Fiberklaar, dan gaat Proximus daar de eerste 10 jaar geen euro winst op maken.
De CEO zegt dat de cash flow gaat komen vanaf... 2028. Ok allemaal goed en wel die strategie, maar dat is nog wel een hele poos hé.

"Akkoord, we staan nog maar in de startblokken en er moet nog veel gebeuren om de visie waar te maken. Maar de strategie is er, en de resultaten zullen volgen. Dan zal de koers ook wel volgen." ...

"Dat het rendement dan even wat lager is: sorry, maar dat moet je aanvaarden. Willen jullie meer free cash flow? Maak je geen zorgen, die komt eraan, vanaf 2028."
Dat en gewoon het feit dat de politiek daar zich in moeit is gewoon een extra risico voor aandeelhouders.

Inderdaad, wat niet zo zot veel upside is voor een bedrijf dat nauwelijks nog groeit in een competitieve markt met een CEO die al enkele blunders op zijn naam heeft.
Ik laat het resterende alvast mooi een run maken. Moest het onverwacht toch terugzakken, kan ik met het verkochte gedeelte misschien goedkoper terugkopen. We zien wel.

USD / EUR op een dikke week tijd (sinds de USA verkiezingen en FOD renteverlaging dus) vrij fors hersteld. Van een dieptepunt op 0.915 naar bijna 0.95 is mooi meegenomen als je vooral een USA (tech) portefeuille hebt. :fingerguns_r:

Even inpikken op de discussie van Digi gisteren: ik zou het prijsbreker gedeelte precies nog even afwachten. Een Hey, Yoin/Youfone, Scarlet, Edpnet etc. kunnen allemaal beschouwd worden als "prijsbrekers", maar die maken alleszins niet veel verschil op de prijszetting van een Telenet en Proximus.
Voor de rest gewoon ver, heel ver wegblijven van investeren in Belgische (semi-) staatsbedrijven als een bpost of proximus.

Positie Crocs verdubbeld, kan niet weerstaan. 🤑💸 Ik schat dat ze zelfs tot 12% vd shares outstanding per jaar kunnen terugkopen rond deze waardering. Als ze tempo schuldafbouw halveren (schuldratio is acceptabel) is dat 3,4% extra. Gaat nog altijd uit van stagnering core business, die momenteel nog groeit, en geen waarde voor HeyDude. Met lichte groei en gelijke winstgevendheid genereren ze op 5 jaar tijd hun huidige market cap aan FCF. Nobrainer.

De vriendin en mezelf ook elk een paar besteld, kwestie van wat marktonderzoek te doen.
die spuuglelijke schoenen die eigenlijk enkel ok zijn om in de tuin te werken? wat is hun moat? nobrainer, really?... toch niet als hun verkoop in elkaar stuikt hé

Over smaak valt niet te twisten, maar jij smaakte Paypal ook niet zeker?

Tegenwoordig al eens rondgekeken? Crocs bestaan al 20 jaar, met tig copycats along the way, en ze hebben nog steeds een brutomarge van 58% op hun schuimklompen. Dan zal er wel een soort moat zijn zeker? Heel populair bij kinderen en hun ouders: duurzaam, gemakkelijk afwasbaar en goedkoop tov de meeste normale schoenen én ze gaan langer mee (nogal forgiving op de groei). Bewezen use case voor mensen met bepaalde voetproblematieken (pijn, schimmels, geur).

"Als" hun verkoop in elkaar stuikt is er een probleem ja. Maar ik zie dat niet gebeuren en de meest recente cijfers tonen het tegendeel aan (check international en direct to consumer sales). Double digit EPS groei. Ik reken met stagnatie van de core business en zelfs dan zijn de cashflows zwaar ondergewaardeerd. Dat noem ik een nobrainer ja. Zoals Solvay op €24 en Paypal op $60. We gaan het zien!

Ik zie hier mensen weer met rommel als Proximus afkomen... Waar zijn jullie toch mee bezig? :eek:
ok wel zullen zien hé, maar ik zou het nooit kunnen kopen als ik hun koopwaar zelf spuuglelijk vind

paypal the same: ik zie de benefits/moat van paypal tov concurrenten niet

Oke, jij hebt als belegger nog een extra laag vereisten bovenop rendement. Dat is uiteraard prima, ieder doet waar die zich comfortabel mee voelt.

Maar underperform je? :wink:
nope, ik doe al jaren beter dan S&P500 :wink: (en met groter vermogen dan jij, maar da's blijkbaar irrelevant hier)

edit: Mijn "main benchmark" is de portefeuille van mijn vrouw: dat zijn ETF's op zowel MSCI world, nasdaq en S&P500... zolang ik beter dan haar doe ben ik content, dit jaar is het nipt, in 2023 en 2021 was mijn outperformance zéér groot.

Laatst bewerkt:

Waarom zou dat voor extra koersdruk zorgen? De markt heeft duidelijk weinig vertrouwen in het bedrijf. Dan lijkt een CEO verandering net iets wat positief kan zijn (zie CEO swap bij Starbucks eerder dit jaar).

Fiber investeringen zijn gigantisch, maar moeten gebeuren en ze zullen die investering niet doen als het niet rendabel is.

Nu genoeg negativisme hier op het forum, het is dat wat natuurlijk nodig is om het aan een interessante prijs te kunnen kopen.
.

Waarom zou dat voor extra koersdruk zorgen? De markt heeft duidelijk weinig vertrouwen in het bedrijf. Dan lijkt een CEO verandering net iets wat positief kan zijn (zie CEO swap bij Starbucks eerder dit jaar).

Fiber investeringen zijn gigantisch, maar moeten gebeuren en ze zullen die investering niet doen als het niet rendabel is.

Nu genoeg negativisme hier op het forum, het is dat wat natuurlijk nodig is om het aan een interessante prijs te kunnen kopen.
.

Soms is de methode van de verbrande brug de enige manier voorwaarts als je moet kiezen tussen binnen 10y doodgaan of binnen 20y doodgaan. Het is daarom niet noodzakelijk een rendabel path forward.

Om het concreet te maken. Zonder fiber zijn ze binnen 10y dood. Door nu, via de politiek en joint ventures, te comitten op fiber switch is de enige garantie dat er fiber komt. Of die daarom ooit rendabel is, is een andere zaak. Het is niet omdat er in het geval van 2 scenarios waar scenario A -20% oplevert en scenario B -10% een imaginair rendabel scenario is. Proximus opereert in een wereld van die 2 scenario's. Een belegger kan kiezen tussen scenario A en B bij Proximus, C D E bij bedrijf X, FGH bij bedrijf Y, ...

Short squeeze HIMS bezig. Toch rap gecasht, maar invest opnieuw na de onvermijdelijke harde drop in de komende dagen.
Et voila. 15% naar beneden door een "aankondiging" van amazon dat ze dezelfde markt lanceren. Alleen is die aankondiging al eens in Juni gedaan, het enige wat nieuw is zijn extra prijzen die al weken op de site van amazon staan.

EDIT: iets te rap gelezen, AMZN komt ook met subscription nu. Doet niks af aan de USP van HIMS dus ik ben niet bezorgd

Positie verdubbeld...

Laatst bewerkt:
Soms is de methode van de verbrande brug de enige manier voorwaarts als je moet kiezen tussen binnen 10y doodgaan of binnen 20y doodgaan. Het is daarom niet noodzakelijk een rendabel path forward.

Om het concreet te maken. Zonder fiber zijn ze binnen 10y dood. Door nu, via de politiek en joint ventures, te comitten op fiber switch is de enige garantie dat er fiber komt. Of die daarom ooit rendabel is, is een andere zaak. Het is niet omdat er in het geval van 2 scenarios waar scenario A -20% oplevert en scenario B -10% een imaginair rendabel scenario is. Proximus opereert in een wereld van die 2 scenario's. Een belegger kan kiezen tussen scenario A en B bij Proximus, C D E bij bedrijf X, FGH bij bedrijf Y, ...

Dus elk telecombedrijf dat nu in fiber investeert (AT&T, Verizon, DT, …) heeft de verkeerde keuze gemaakt? Fiber kan nooit rendabel zijn?

Op korte termijn is het een lelijk verhaal. Maar dit zijn assets die decennia lang meegaan. Niet iets dat je elke x jaar moet doen (zoals andere kapitaalintensieve namen die hier wel eens voorbij komen)

Terug
Bovenaan