Kleine Beursfeiten

Gekke gekke markt.

De markt gaat er al van uit dat dit het nieuwe Chipotle (80 miljard MC) wordt.
Dat is niet onmogelijk, maar wel onwaarschijnlijk.

Trouwens Chipotle heeft ondanks zijn steile groeicurve en consistent dure waardering nooit (toch niet de laatste 15 jaar) aan een P/S van 20 genoteerd.

Ik krijg goesting om CAVA, Wingstop (10 miljard dollar cap voor een half miljard aan revenue) en zelfs Chipotle (50+ P/E voor een matuur bedrijf) te shorten via puts.
Bij de minste teken van een US recessie zakken die aandelen als een pudding in elkaar.

Andere grote spelers zoals Wendy’s, Jack, Papa Johns, etc. zijn max 5 miljard waard ondanks duizenden locaties en miljarden in omzet. Dominos is 15 miljard waard maar draait 4-5 miljard omzet.
CAVA heeft weliswaar een netto cashpositie en hogere marges dan de Wendy’s van deze wereld, maar om daar 20 miljard (20x omzet) voor te betalen…

Hoe ziet jouw “short” eruit? 2025 puts? En welke broker?
Geen puts, gewoon naakte shortselling:p. Broker is Lynx

Naast Cava (crazy intraday koersverloop btw :crazy:), ook nog short op Palantir en Carvana.

ASML heeft donderdag de outlook voor 2030 gehandhaafd, terwijl veel analisten hadden verwacht dat na de waarschuwing voor 2025, ook het mes zou gaan in de vooruitzichten voor de middellange termijn. Dit bleek uit een persbericht van de toeleverancier van de halfgeleiderindustrie in aanloop naar een beleggersdag die vanmiddag wordt georganiseerd.

Voor 2030 rekent ASML daarmee nog altijd op een omzet van 44 miljard tot 60 miljard euro. De verwachting voor de brutomarge bleef ook onveranderd, op 56 tot 60 procent.

CEO Christophe Fouquet ziet voldoende kansen voor ASML om "significante omzet- en winstgroei" te kunnen realiseren. "De vooruitzichten voor de lange termijn voor de halfgeleiderindustrie blijven veelbelovend." Daar komt bij dat de topman ook meent dat AI "significante kansen voor de sector" oplevert.

ASML denkt dat de mondiale halfgeleiderverkopen in 2030 meer dan 1 biljoen dollar zullen bedragen, ofwel een marktgroei van ongeveer 9 procent per jaar tussen 2025 en 20230.

Lijkt me dus goed nieuws, eens benieuwd naar koersreactie. Heel de dag trouwens beleggersdag bij ASML.

Lijkt me dus goed nieuws, eens benieuwd naar koersreactie. Heel de dag trouwens beleggersdag bij ASML.

Amai wat een range 🤣
Wel begrijpelijk want ze hebben totaal geen zicht op alle externe impacten - dat is ook de reden waarom ik dit EU pareltje laat liggen.

Ben benieuwd als ze kunnen verduidelijken hoe ze Chinese revenue loss gaan goedmaken volgend jaar.

Amai wat een range 🤣
Wel begrijpelijk want ze hebben totaal geen zicht op alle externe impacten - dat is ook de reden waarom ik dit EU pareltje laat liggen.

Ben benieuwd als ze kunnen verduidelijken hoe ze Chinese revenue loss gaan goedmaken volgend jaar.
toch meer dan +3%, al wie hier de "dip" gekocht heeft zou op winst moeten staan nu, is wel leuk dat de ATH's elkaar nu zo snel opvolgen. Wel bizar dat Prosus niet meedoet aan het feestje want resultaten Tencent toch meer dan degelijk?

Arme Gassy zit al ver boven zijn daily post allowance dus durft enkel nog via PM vandaag. Voor de geïnteresseerden:

X-fab zit als waferfabrikant helemaal onderaan de waardeken van semiconductors. De activiteiten zijn enorm kapitaalintensief en ze werken aan vrij dunne marges. In slechte jaren verliest zo'n bedrijf geld ipv een 'gewone' daling van de winst. Bedrijf genereert nauwelijks vrije kasstroom (in dat opzicht doet het me denken aan Umicore). Een derde van de omzet komt van Melexis. Melexis in zwaar weer = X-fab in zwaar weer. Dus waarom blootgesteld zijn aan Melexis via X-fab als je gewoon rechtstreeks Melexis kan kopen? X-Fab is ook een kleine speler in een sector die overleeft op schaalgrootte; afnemers willen enkel zo goedkoop mogelijk. Welk competitief voordeel heeft X-Fab? Imo geen enkel.
Price to book is laag, ja. Kan nog lang zo blijven natuurlijk. Deze markt waardeert al een tijdje niet meer efficiënt. Alles dat cyclisch is wordt genadeloos afgestraft en je bent gedoemd te underperformen. TENZIJ je de markt dwingt om te reraten. Een aandeel kan perfect aan een P/FCF van 5 staan. Een veilige dividend yield van 10% daarentegen, dat duurt meestal niet lang (cfr. Solvay post-split). Een aandeel kan perfect aan PE 7 blijven staan, maar door agressieve buybacks toch 10% per jaar stijgen (zie Paypal, Crocs, AMR). David Einhorn (overigens een belangrijke aanjager geweest voor rerating bij Solvay) is van dezelfde mening. Mijn core investment principe is "A stock is worth the present value of its future cash flows" en ik vind de cashflows van X-Fab niet veel waard. De balans is overigens wel uitstekend. Maar die van pakweg Hudson is dat relatief gezien nog meer.

Melexis daarentegen heeft een sterke marktpositie uitgebouwd en heeft daardoor dus wél prijszettingsmacht. Operationele winstmarge is 2,5x zo hoog als X-Fab. Dividend dat intussen al 6,6% netto (incl RV recup) bedraagt en waarschijnlijk verder blijft stijgen komende jaren. Bij gelijke marges en gelijkblijvende omzetgroei kom je mits een beperkte rerating (weet dat de waardering is gehalveerd tov historische gemiddelde) al gemakkelijk aan 15% CAGR komende 5 jaar.

Voor X-Fab durf ik geen enkele andere voorspelling doen dan dat het op LT de markt zal underperformen. Vraag is alleen hoe hard...
Als ik de beurskoers van XFAB en Melexis van de laatste jaren over elkaar leg, valt mij op dat XFAB dieper/feller doorzakt dan Melexis, maar ook feller herstelt. Uiteindelijk komen ze dan weer ongeveer op hetzelfde uit. Wel heeft Melexis ook nog een mooi dividend extra. Melexis inderdaad beter op lange termijn, maar nu na de stevige daling van beiden misschien dat XFAB meer kan profiteren van een upswing 🤔.

Is hier iemand thuis in omvormers en zonnepanelen? SMA is YTD enorm afgestraft (-77%) maar staat als merk wel bekend als dé referentie voor kwaliteit qua omvormers. Ik heb meerdere vrienden in die sector en die zweren bij SMA. De earnings zijn morgen maar ik ken er niet genoeg van.

Bedankt om mij los te negeren. -22% vandaag.:love:

Als jullie nog tips wensen, vraag maar hoor.

Laatst bewerkt:
Op Twitter zijn er beursexperten (Luc Kroeze of Stijn Elebaut) die hun interesse laten schijnen over Melexis. Thans te koop op niveau 2015 qua koers maar wel met een winst die twee keer zo hoog is als toen. K/W is 12. Ik vind het heel mooi bedrijf maar door de hele negatieve toestand rond Europese bedrijven tov Amerikaanse durf ik niet goed instappen. Zijn er nog potentiële kopers?

Op Twitter zijn er beursexperten (Luc Kroeze of Stijn Elebaut) die hun interesse laten schijnen over Melexis. Thans te koop op niveau 2015 qua koers maar wel met een winst die twee keer zo hoog is als toen. K/W is 12. Ik vind het heel mooi bedrijf maar door de hele negatieve toestand rond Europese bedrijven tov Amerikaanse durf ik niet goed instappen. Zijn er nog potentiële kopers?
Ik heb zonet wat gekocht.

goh, uiteindelijk staan ze nu op €13 maar op dezelfde hoogte als in oktober of in augustus, toch niet de zotte stijging die ik gedacht had.

denk dat die €20 er voorlopig niet snel aan zit te komen?
JET terug omhoog. Mijn huidige positie probeer ik nog richting 20€ te laten gaan.

JET terug omhoog. Mijn huidige positie probeer ik nog richting 20€ te laten gaan.
blijft fascinerend aandeel -> herinner me nog enkele analisten die op een koersdoel van €20-€25 kwamen door een sum of the parts waardering.
Het deeltje GrubHub hierin was meestal tussen de 600 -800 miljoen euro... blijkt dit dus maar 50 miljoen op te brengen in zijn waardering,... dan zou je eerder verwachten dat analisten nu hun koersdoel naar beneden bijstellen?

blijft fascinerend aandeel -> herinner me nog enkele analisten die op een koersdoel van €20-€25 kwamen door een sum of the parts waardering.
Het deeltje GrubHub hierin was meestal tussen de 600 -800 miljoen euro... blijkt dit dus maar 50 miljoen op te brengen in zijn waardering,... dan zou je eerder verwachten dat analisten nu hun koersdoel naar beneden bijstellen?
50 miljoen + 500 miljoen schuld minder. Ook hebben ze nu “goedkoop” buybacks gedaan. Hun waardering tov DD ed is momenteel nog vrij laag. 20€ zou moeten lukken. Verder ook 24% short die nog uitgerookt moeten worden. Nu ook ideale overnamekandidaat na afstoten Grubhub.

50 miljoen + 500 miljoen schuld minder. Ook hebben ze nu “goedkoop” buybacks gedaan. Hun waardering tov DD ed is momenteel nog vrij laag. 20€ zou moeten lukken. Verder ook 24% short die nog uitgerookt moeten worden. Nu ook ideale overnamekandidaat na afstoten Grubhub.
Dat van die schuld die inbegrepen zit in de deal daar ben ik me van bewust, maar in die sum of the parts waardering werd de totale schuld aan het eind van de totale waardering afgetrokken dus daar zit een zeer grote gap tussen 600-800 miljoen en de feitelijke 50 miljoen, dus als die analisten consequent zijn dan zakken hun koersdoelen nu gevoelig.

Terug
Bovenaan