Kleine Beursfeiten

De posthalving playbook tot mid 2025 dan nog! :cheer:

Twitter en beursforums, full retard gratis lobotomie tegenwoordig.

Overgestapt sinds een paar weken op Bluesky, nu Twitter compleet waardeloos geworden is.
Te stil in 2023 wegens geen kritische massa. Nu bijna full replicatie van fintwit pre-2015.
3/4de van de high signal-to-noise accounts zitten er al, dus bijna genoeg om Twitter buiten te bonjouren.

Weest welkom iedereen :)

Hoezo is Twitter compleet waardeloos geworden?

En mijn tweede vraag betreft Bitcoin;
Vanaf wanneer kan gesteld worden dat een belegger het fout had?
Na 1 jaar? 3 jaar? 5 jaar? 10 jaar? 20 jaar? 50 jaar?

BTC bestaat sinds 2009.
Ik ken geen enkele andere "scam" van die grootte, met zoveel exposure, die na zo'n lange periode steeds weer nieuwe ATH's bereikt.

Stel dat BTC vlot boven de 100k stijgt in de komende weken/maanden, om in 2025 wat terug te zakken en vervolgens een jaar of twee te consolideren, om dan in 2027 weer een nieuwe ATH te halen.
Zou je dan nog steeds van mening zijn dat je het bij het rechte eind hebt/had?

En zo ja, wat als datzelfde proces zich opnieuw hehaalt tussen 2027 en 2030, met uiteindelijk opnieuw een nieuwe ATH tot gevolg.
Verander je dan van mening?

Moeten we beginnen vrezen voor een bejaarde Janus die hier in 2050 aan een prijs van 1 miljoen nog steeds komt verkondigen dat Bitcoin waardeloos is ?

Oprecht benieuwd naar jouw antwoord op die vraag.

Hoewel ik zelf long BTC ben sinds 2017, ga ik hier niet komen beweren dat ik zeker weet dat BTC xxx waard zal zijn in de toekomst. Kan het naar $1 miljoen? Wie weet. Kan het terug naar $1000? Mogelijks. Ik heb geen idee, en jij ook niet. Ik zie ook wel dat er geen overduidelijke use case is, en dat er op dat vlak de voorbije jaren niets is veranderd. Maar misschien is de "digitale goud" narrative het enige wat BTC nodig heeft om op duurzame wijze als aparte activaklasse te blijven bestaan. En misschien ook niet...
Voor mij zijn er alleszins voldoende elementen aanwezig om mijn blootstelling te behouden (zonder daarom als een kieken zonder kop all in te gaan).

Sommige hier moeten zich tot blut betalen aan beurstaksen met al dat traden.
Toen ik 15 jaar geleden begon met beleggen, kreeg ik 2 maanden gratis transactiekosten bij Binck. Maar na 1 maand hadden ze dat bij mij al stopgezet. Had er al voor 10000€ transactiekosten doorgejaagd :rofl: . Nadien hebben ze nooit meer onbeperkt transactietegoed gedaan voor nieuwe klanten :rofl: . Heb wel gedurende enkele jaren rond nieuwjaar een fles wijn thuis aangeleverd gekregen van Binck owv goede klant :rofl: .

Ik heb geen idee, en jij ook niet. Ik zie ook wel dat er geen overduidelijke use case is, en dat er op dat vlak de voorbije jaren niets is veranderd.
Je geeft hier het antwoord gewoon zelf?
Gewoon een speculatief speeltje, en dat is allemaal ok voor mij.

Er is helemaal niets veranderd.
Tijdens de discussies in 2017piek-2021piek-2022dal bleef ik vragen: Waar is de use case? Waar is de adoptie als munt? Welke praktische toepassingen zijn er op schaal gekomen na 15 (!) jaar roepen dat bitcoin en zijn blockchain ongelofelijke mogelijkheden hebben?
Ik kan nu exact hetzelfde opnieuw vragen.
En het antwoord zal hetzelfde blijven: "Maar de prijs is gestegen, jij dommerik, hahaha!!".

Dit is een wereldwijde uniforme bubbel, zeer uniek in de geschiedenis, dat klopt.
En leuk om de aspecten daarvan te volgen, dat zeker.
Niet meer, en niet minder.

En nu verkiezing van Trump, straks nog wat anti-vaxx aan het hoofd van de FDA, de chemtrail-vereniging die de grootste politieke partij wordt in België, de flat-earth-society voorzitter die het nobelprijscomité voorzit, en de age of stupid is compleet.
Dat iedereen steenrijk moge worden!

Laatst bewerkt:
Speculatief speeltje... met periodes redelijk voorspelbaar hé. Dit zagen we van mijlen ver aankomen en waren we ook al een half jaar aan het zeggen dat eraan stond te komen. Niet alles hoeft value investing te zijn Janus. :)

Je geeft hier het antwoord gewoon zelf?
Gewoon een speculatief speeltje, en dat is allemaal ok voor mij.

Er is helemaal niets veranderd.
Tijdens de discussies in 2017piek-2021piek-2022dal bleef ik vragen: Waar is de use case? Waar is de adoptie als munt? Welke praktische toepassingen zijn er op schaal gekomen na 15 (!) jaar roepen dat bitcoin en zijn blockchain ongelofelijke mogelijkheden hebben?
Ik kan nu exact hetzelfde opnieuw vragen.
En het antwoord zal hetzelfde blijven: "Maar de prijs is gestegen, jij dommerik, hahaha!!".

Dit is een wereldwijde uniforme bubbel, zeer uniek in de geschiedenis, dat klopt.
En leuk om de aspecten daarvan te volgen, dat zeker.
Niet meer, en niet minder.

En nu verkiezing van Trump, straks nog wat anti-vaxx aan het hoofd van de FDA, de chemtrail-vereniging die de grootste politieke partij wordt in België, de flat-earth-society voorzitter die het nobelprijscomité voorzit, en de age of stupid is compleet.
Dat iedereen steenrijk moge worden!

Maar dat is het nu net.
Wat als... de enige use case simpelweg "digital gold" is en blijft? Wat als dat voldoende is, gesteund door BTC's first-mover advantage en het feit dat grote instellingen het op een bepaald moment als dusdanig (digital gold) legitimiseren?

Dus mijn vraag blijft: stel dat de prijs sterk op en neer blijft gaan, maar dat het ding binnen 3, 5, 10 jaar toch weer aan een veelvoud staat van de huidige prijs? Is je thesis dan fout gebleken? Of ga je dan nog steeds op dezelfde thesis terugvallen (maar dan geef je aan dat je onmogelijk fout kan zijn in je mening over BTC, ongeacht wat de onderliggende prijs doet op 5, 10, 20, 50 jaar)

Ik ben trouwens akkoord dat we al een tijdje in een "everything bubble" zitten. Het is nog maar de vraag of Bitcoin het uiteindelijke ontploffen van die zeepbel zal overleven (maw. geen -99% zal doen). Zo ja, zou het in mijn ogen wel definitief bewezen zijn dat het hier is om te blijven.

Wat als... de enige use case simpelweg "digital gold" is en blijft?
Dat kan.
Maar ik vind dat vreemd aangezien je onbeperkt digitale fixed-supply 'assets' kan bijmaken.
Je hoopt er met andere woorden op dat mensen op puur psychologische basis de coin A als definitieve store of value blijven beschouwen in de toekomst, en niet de identieke/betere coin B.
Nog los van de vraag die je je normaal gezien als investeerder moet stellen ivm uw aankoopbeslissing: wat is dat dan ongeveer waard en waarom?

Wat als Musk een America-coin lanceert als 'the real digital gold', met snellere transacties en miniscule fees, en bruikbaar op Mars? Wie zegt dan dat DAT niet de echte nieuwe store of value is?
Daarentegen mbt goud/zilver/commodities is het al wat moeilijker om na een historiek van 5000 jaar een genoeg verhandelbare maar beperkt in supply commodity te gaan aanwijzen als de nieuwe store of value.

Dus mijn vraag blijft: stel dat de prijs sterk op en neer blijft gaan, maar dat het ding binnen 3, 5, 10 jaar toch weer aan een veelvoud staat van de huidige prijs? Is je thesis dan fout gebleken?
Dat is hetzelfde als speculatieve aandelen. Je kan dat niet falsifiëren op basis van prijs zolang de music plays.

BTC is een zero sum (eigenlijk negative sum door enorme hoeveelheden energie). Dus gewoon 100% greater fool theory. Als je dat niet ziet ben je gewoon zelf de fool.

Niet alles hoeft value investing te zijn Janus. :)
Zeker, vogelpik heeft zijn plaats in het investeringsgebeuren.
Ik zie gewoon niet zoveel rijke mensen die dat spelletje zijn blijven spelen na initieel succes.

Wel al mensen gezien die rijk zijn door er toevallig mee te stoppen (bv. bij hun eigen arbritraire getal qua vermogen) vooraleer ze het later eigenlijk zouden kwijt geweest zijn.
De meesten blijven echter spelen omdat ze opnieuw zeker zijn van hun stuk (want vorige keer hadden ze het ook goed gezien!), waarna de tranen volgen.

Voor zover ik de cryptofans zie, is de reden dat bitcoin stijgt omdat Trump en zijn swamp in de toekomst deregulering zullen doen van het cryptogebeuren, nadat ze enkele maanden geleden plots cryptofans omarmden om hun 18-30 jaar segment manosphere te motiveren om te gaan stemmen.
Of een 'strategic stockpile of crypto' aanleggen. (waarom precies?)
Of zoiets.
Klein detail is natuurlijk dat hij dit dan ook effectief moet doen. Los van de vraag waarom deregulering precies goed zou zijn voor de prijs?

Blijkbaar kon en kan jij bovenstaande (én de verkiezing van Trump) allemaal voorspellen.
Waarvoor chapeau!

Wat je nu ziet is een markt die terughoudend was tot er meer duidelijkheid kwam rond de verkiezingen. Ook met Harris zou Bitcoin nog pieken, alleen minder snel, is gewoon de cyclus volgen. Trump heeft natuurlijk een extra positieve impact omdat men sprak over een strategische reserve van 1M BTC.

Dit weekend met vrienden weg. Micro strategy talk of the town bij een na 15y niet op de beurs gezeten te hebben na een fortis fiasco.

Argumenten zijn. "Ze kunnen lenen aan een procent" en "ze kopen eigenlijk gratis bitcoins".

"Wat als btc zakt" en "de leningen moeten terugbetaald worden". En het antwoord is "je snapt btc niet".

Kan je hun volgende investeringsideeën delen, kwestie dat we weten wat we moeten shorten? :)

Wat je nu ziet is een markt die terughoudend was tot er meer duidelijkheid kwam rond de verkiezingen. Ook met Harris zou Bitcoin nog pieken, alleen minder snel, is gewoon de cyclus volgen. Trump heeft natuurlijk een extra positieve impact omdat men sprak over een strategische reserve van 1M BTC.
Cyclus volgen = TA

Zeker, vogelpik heeft zijn plaats in het investeringsgebeuren.
Ik zie gewoon niet zoveel rijke mensen die dat spelletje zijn blijven spelen na initieel succes.

Wel al mensen gezien die rijk zijn door er toevallig mee te stoppen (bv. bij hun eigen arbritraire getal qua vermogen) vooraleer ze het later eigenlijk zouden kwijt geweest zijn.
De meesten blijven echter spelen omdat ze opnieuw zeker zijn van hun stuk (want vorige keer hadden ze het ook goed gezien!), waarna de tranen volgen.

Voor zover ik de cryptofans zie, is de reden dat bitcoin stijgt omdat Trump en zijn swamp in de toekomst deregulering zullen doen van het cryptogebeuren, nadat ze enkele maanden geleden plots cryptofans omarmden om hun 18-30 jaar segment manosphere te motiveren om te gaan stemmen.
Of een 'strategic stockpile of crypto' aanleggen. (waarom precies?)
Of zoiets.
Klein detail is natuurlijk dat hij dit dan ook effectief moet doen. Los van de vraag waarom deregulering precies goed zou zijn voor de prijs?

Blijkbaar kon en kan jij bovenstaande (én de verkiezing van Trump) allemaal voorspellen.
Waarvoor chapeau!
Het is eigenlijk vrij simpel. We hebben tot nu toe gezien dat bitcoin en crypto in het algemeen sterk stijgt na een halving. Er is recent weer een halving geweest dus op basis van historische trends kan je er van uitgaan dat de kans groot is dat er in de nabije toekomst opnieuw een sterke stijging gaat/ging gebeuren. Na de halving begint de grote stijging meestal op basis van een trigger, de verkiezing van Trump was een trigger dus alles verloopt momenteel opnieuw zoals verwacht. Als het Trump niet was ging het wel iets anders geweest zijn. Heel het cryptogebeuren is voor de verstandige belegger ondertussen eigenlijk gratis geld, het is vrij voorspelbaar geworden hoe het in grote bewegingen verloopt. Mensen ruïneren zichzelf omwille van slechte timing door emoties, net zoals bij aandelen, maar dat is niet eigen aan crypto.

Toen ik 15 jaar geleden begon met beleggen, kreeg ik 2 maanden gratis transactiekosten bij Binck. Maar na 1 maand hadden ze dat bij mij al stopgezet. Had er al voor 10000€ transactiekosten doorgejaagd :rofl: . Nadien hebben ze nooit meer onbeperkt transactietegoed gedaan voor nieuwe klanten :rofl: . Heb wel gedurende enkele jaren rond nieuwjaar een fles wijn thuis aangeleverd gekregen van Binck owv goede klant :rofl: .
Ben jij dan op het einde van de streep eigenlijk winstgevend met je trading als je zo veel transactiekosten hebt?

Al die hype rond BTC/MSTR winsten. Risk/reward blijft het bullshit. Zoek een small/mid cap aandeel met veel groei (potentieel) en je risk/reward is pakken beter als je wat research doet.

Al die hype rond BTC/MSTR winsten. Risk/reward blijft het bullshit. Zoek een small/mid cap aandeel met veel groei (potentieel) en je risk/reward is pakken beter als je wat research doet.
Oof, helemaal niet akkoord. We zien hier op het forum niks anders dan triestige resultaten met small/mid caps ondanks diepgaande research. Terwijl ik zoals hierboven heb uitgelegd BTC eigenlijk gratis geld is als je het wat verstandig benadert.

Research kan je ook bedriegen. Je weet niet wat je niet weet en het is een complexe wereld.

Leuk weetje:

Als de koers van BTC ontploft zal mijn werkgever zonder personeel komen te zitten, letterlijk 90% van onze arbeiders hebben allemaal BTC, de sfeer in de werkplaats is zoals een pretpark vol kleine kinderen.

Leuk weetje:

Als de koers van BTC ontploft zal mijn werkgever zonder personeel komen te zitten, letterlijk 90% van onze arbeiders hebben allemaal BTC, de sfeer in de werkplaats is zoals een pretpark vol kleine kinderen.
Hier is de kapper vol enthousiasme over bitcoin bezig: een grotere red flag om heel hard weg te lopen nu is er niet volgens mij.

Terug
Bovenaan