Kleine Beursfeiten

Dat aandeel is compleet van de pot gerukt.

Bitcoin: +0.5%
MSTR: + 6%
Je had beter Metaplanet geshort, -30% vandaag.

Ik vermoed vanwege deze aankondiging:

Al zie ik niet direct in waarom, lijkt me volledig in het MSTR playbook te zitten dus geen idee waar de markt zich zorgen om maakt.
Ideaal bijkoop momentje lijkt me maar ik zit er al te zwaar in.

Laatst bewerkt:
Naar aanleiding van zowaar een familielid die mij vraagt wat ik van Alfen denk, hier een update na vorige berichten. (en een verdere -65% van het aandeel).
Want interesting stuff in hun laatste halfjaarrapport!

** Op de allerlaatste pagina van het rapport, bij de allerlaatste note 15:

"Subsequent events were evaluated up to 21 August 2024, which is the date the condensed interim consolidated financial statements were approved.
Alfen is not in breach with the applicable financial covenant as per 30 June 2024. However, the negative EBITDA realised in H1 2024 and a less favourable outlook for the second half of 2024 will likely result in a covenant breach. Therefore, a waiver from the bank has been obtained up to Q3. In Q4 Alfen will continue the constructive conversation with the bank to conclude an updated covenant based on a revised business plan, in which our organizational right-sizing effort has been taken into account.
"

Dat is interessant! Ze hebben korte termijn bank overdrafts (= onder nul gaan) die ze niet kunnen terugbetalen, en de bank heeft hen dus verplicht om te herstructureren, want die willen hun geld niet kwijt.

** Dan gisteren, een update van Alfen:

- "The strategy validation and updated financials are input for the conversations with the bank on a new bank covenant. These conversations progress as planned."
In de conference call 2 maand eerder: "We will continue the constructive conversations with the bank to conclude an updated covenant."
Dan even later in de conference call: "On the covenant waiver, yes. To be quite honest, I mean, we didn't start the discussion on covenant solution yet." :unsure:
Vertaling: de bank wacht nog af. Indien we niet genoeg cash kunnen genereren met de herstructurering, hebben we het aan onze rekker.

- "Full details about Alfen’s strategy validation, right-sizing programme, 2024 financial one-off impact and renewed medium-term objectives will be provided at the 2024 FY Results on February 13, 2025. "

Dit betekent dat ze een loeier van een '1-malige' afschrijving gaan doen.
Wat betekent dit conceptueel? Dat ze, zoals hier vroeger gezegd, inderdaad veel directe kosten zitten kapitaliseren hebben, waardoor de winst kunstmatig hoger lijkt.
En dan is al zeker de "EBITDA" kunstmatig hoog, want daar hou je de amortisering van die gekapitaliseerde kosten ook nog eens uit uw resultaat.
Dit kan je ook duidelijk zien aan de explosie van 'assets' op hun balance sheet in de afgelopen jaren. (en wat raar: assets omhoog met 20m door gebouw , en 12,5m nu gereserveerd voor vochtproblemen??)
Het zal in februari blijken dat dit inderdaad niet allemaal assets waren, maar eerder valselijk gekapitaliseerde kosten.
Die ze dan in 1 keer zullen afschrijven.
En waarmee duidelijk wordt dat hun winst van de afgelopen jaren eigenlijk (deels) fictief was.

Nu, wat betekent dit voor het aandeel...?
De markt (en de aandachtige toeschouwer van de afgelopen jaren wist het al vroeger) kent bovenstaande info nu natuurlijk, vandaar dat het aandeel zo laag staat.
De vraag is of hun herstructurering zal helpen (is dat business model niet gewoon kut?) want anders is faillissement een reëel scenario.
Nobody knows, dus het is voor de gokkers.
Alfen +19,07% gisteren.

Total revenue declined 28.2% YoY to $40.0M from $55.7M
Instrument revenue decreased 51.6% YoY to $16.8M from $34.7M
Cash position decreased to $471.1M from $631.4M since December 2023
Reported net loss of $60.7M

🪦
Te verwachten, al zitten ze op sommige vlakken zelfs onder de verwachting. Maar ik denk dat als dit naar +-1.3 gaat, wat helemaal mogelijk is, verdubbel ik mn huidige positie.

Sell order bij market open voor een stukje dag ik tegen 1.4 heb aangekocht om in de buurt van positief te blijven in donkere tijden.

Als ze nu sales maken via Vega dat net is gelaunched en hun huidige consimables rev blijft stijgen gaan ze volgend jaar YoY cijfers smashen en ze hebben nog de cash om een jaartje te overleven. Reusachtige gamble maar het is nog geen maandloon dat er in steekt nu. Als ze het redden is dit echter wel een grote klepper.

Ik denk ook dat ik mijn EVS in Hudson of UUUU ga steken. Ben er nog niet uit of Amerika ook op vlak van Uranium zuiver protectionisme gaat introduceren. Intel lijkt ook een goede optie te worden tbh, ook al blijven ze shit op C-level. Allemaal van die meuk die straks aan de tiet kan gaan hangen.

Vroeger dacht ik dat Buffett een buy-and-hold belegger was. Maar die man blijkt even vaak zijn aandelen opnieuw te verkopen als ik van onderbroek wissel.
Buffett volgt al 20 jaar niet meer wat hij zelf verkondigde. Hij houdt enorme posities aan in cash (zelfs in tijden dat Berkshire zwaar ondergewaardeerd stond qua P/B multiple), hij belegt nauwelijks in market trackers en hij verkoopt zijn sterke holdings zoals AAPL en dumpt zelfs aandelen die vanuit een value investing oogpunt nog interessant zijn (Oxy).

Als je Buffett zijn topbeleggingen wilt bekijken moet je tussen de timeframe 1965-1995 kijken en dan nog zijn investeringen tijdens de financiële crisis van 2008-2009. Daarna zitten er nauwelijks nog echt goede calls bij. Het dieptepunt vond ik die airline stocks die hij verkocht tijdens de Covid periode, leek mij een typische paniekreactie waar Buffett vroeger zo immuun voor was.

Laatst bewerkt:
Later vandaag worden nieuwe Chinese stimulusmaatregelen aangekondigd. Hopelijk geeft dit BEKE weer vleugels.

Een scheet in een fles - het zijn natuurlijk ook geen dommeriken, waarom nu al uw troefkaart spelen als het niet nodig is. Ze gaan nog een paar keer doen alsof (genoeg voor opportunisten om er telkens in te trappen, want ja je wilt de trein niet missen) om dan alles op tafel te leggen als het echt fout gaat.

Op micro niveau hoeft dat niks te betekenen en kan BEKE misschien wel omhoog schieten bij hun resultaten volgende week.

Laatst bewerkt:
Nog een paar weken geduld en bij aankoop van een postzegel krijg je er gratis een aandeel van Bpost bij....:oi22:

Een jaar of 10 geleden heb ik eens in bulk zegels aangekocht voor internationale zendingen, toen ze korting gaven op het einde van het jaar. Hebben geen faciale waarde dus ik kan ze blijven gebruiken. Dàt is pas een goede investering geweest.

Terug
Bovenaan