Kleine Beursfeiten

Ja de S&P vergelijking doet mij ook pijn na hem toch 3j op rij te kloppen.

Dat gezegd zijnde, het Mag 7 natuurlijk, misschien best vergelijken met S&P excl mag 7?

Ik benchmark mijn performance bewust tegenover de Nasdaq ipv S&P 500, dus dat zet de bar zo nog wat hoger. En terecht ook. Als je voor een periode van 5-10 jaar de index niet klopt, kan je beter gewoon gaan indexen en u de moeite besparen.

Palladium?
- Fel gezakt voorbije jaren.
- Doorbraak in prijs.
- Rusland is een grote ontginner van palladium. Rusland overweegt de export ervan te limiteren nav Westerse sancties.
- Zuid-Afrika, een andere grote ontginner van palladium, heeft 10000-tal werknemers in de ontginningssector ontslagen omdat ze aan huidige palladium- en platinaprijzen niet rendabel zijn. Hierdoor ook veel minder omtginning.
- De introductie van elektrische auto’s gaat trager dan verwacht. Er zullen in de toekomst wssl langer auto’s met verbrandingsmotor gefabriceerd worden dan oorspronkelijk verwacht.
- Er is een tekort aan platina en palladium. De vraag overtreft het aanbod.
- Moest de palladium- en platinaprijs toch nog verder zakken tgv slabbakkende economie, wordt er nog minder ontgonnen. Herleeft de economie daarna terug, gaat de prijs ervan nog vlugger omhoog.
Nog een trigger voor platina en palladium?: https://www.jpost.com/business-and-innovation/precious-metals/article-824961

Ongelofelijk gewoon hoe sterk de S&P500 aan het performen is. Verschrikkelijk om daar tegen u portefeuille steeds te moeten vergelijken. Ben aan het denken om mezelf voor te beginnen liegen en een basket van ETFs te gebruiken ipv alleen maar S&P500. Bij 90% EU en 10% S&P zou ik tevreden kunnen worden over mijn portefeuille 😂😂
Koop gewoon SPY en QQQ en be done with it.
Voeg daar dan eventueel nog LQQ aan toe als je zot wilt doen.
En af en toe een option play erbij, bijv. nu puts op ASML schrijven of call spreads of MSTR of NVDA. Ik heb vroeger hopen calls gekocht op BAC elke keer als dat aandeel corrigeerde met 20%-25%, toen waren er legio mogelijkheden. Misschien komt die gelegenheid nog terug, maar nu is SPY-QQQ the way to go.

Hier doen we het eindelijk beter dan de Nasdaq composite index.

Screenshot 2024-10-18 at 15.20.47.png

Zware underperformance op bepaalde momenten - maar uiteindelijk zeer netjes - Proficiat!
Ja 2021 en 2022 toen zowaar alle high growth tech beginnen crashen is was pijnlijk.
Best wat sterke bewegingen - enkel aandelen (sterke concentratie dan) of opties, turbo's ... ?
Enkel long positions in aandelen. Initieel redelijk geconcentreerd, nu iets meer gespreid, focus op (high growth) tech meestal.

Klein positietje BEKE geopend zonet dan maar.

Idem. Eigenlijk niet het plan om nog veel individuele aandelen te kopen ipv ETF's, maar af en toe is de verleiding te sterk.
Wel wat underperformers na lang twijfelen buiten gesmeten, dan is mijn verhouding aandelen/ETF toch nog in balans.

Idem. Eigenlijk niet het plan om nog veel individuele aandelen te kopen ipv ETF's, maar af en toe is de verleiding te sterk.
Wel wat underperformers na lang twijfelen buiten gesmeten, dan is mijn verhouding aandelen/ETF toch nog in balans.
Ik had een gokje dat -12% stond en waar geen echte triggers meer in het vooruitzicht zaten. Dan maar omgezet. :unsure:

Nu, objectief domme gok hoor want ik ken het aandeel totaal niet. Die eerste gok was nog beredeneerd. :')

We zullen wel zien.

Terug
Bovenaan