Kleine Beursfeiten

Wie een BWM IX3 koopt, koopt een wagen met een Duits embleem, maar wel 100% in China gemaakt.

Ik vind het allemaal heel relatief.

Omgekeerd zijn er plannen om Chinese auto's in Europa te laten maken.

Wat is dan 'beter': Een Europees automerk, maar in China gemaakt of een Chinees automerk in Europa gemaakt.
Waar de winst in de zakken verdwijnt. Als die BMW ervoor zorgt dat de winst in R&D gestoken wordt ergens rondom München, lijkt me een 'Chinese' BMW beter dan een 'Europese' BYD. Maar er is zeker een case dat die 'Europese' BYD ook goede kanten heeft (werkgelegenheid obviously).

Voor jobs, milieu en onze welvaart wellicht Chinees merk in Europa gemaakt...aan Europese sociale normen.

De consument gaat al plat op de buik voor kippenfilets van 6 euro ipv 7 euro per kg als er korting is in de colruyt.

Alsof die wakker liggen van waar hun 30k euro auto gemaakt wordt en aan welke normen...

De consument gaat al plat op de buik voor kippenfilets van 6 euro ipv 7 euro per kg als er korting is in de colruyt.

Alsof die wakker liggen van waar hun 30k euro auto gemaakt wordt en aan welke normen...
Inderdaad, diezelfde consument die massaal goedkope kleren bij Shein en goedkope plastiek rommel bij Aliexpress koopt... zal slechts een kleine minderheid zijn die echt bewust met het mileu en deze planeet bezig is met hun aankoopbeslissingen

Inderdaad, diezelfde consument die massaal goedkope kleren bij Shein en goedkope plastiek rommel bij Aliexpress koopt... zal slechts een kleine minderheid zijn die echt bewust met het mileu en deze planeet bezig is met hun aankoopbeslissingen

Zelfs de milieu bewuste consument zal zijn EV in China kopen. Wat is er in china niet aanvaardbaar ? Dat zijn al lang geen slaven fabrieken meet uit de Daens tijd.

Goh, het is nog een verschil tussen goedkope dingen in China kopen en een dure aankoop zoals een auto, ik zou verwachten dat de drempel bij dat laatste groter is. Niet vanuit milieu of sociale overwegingen maar omdat ze zich minder comfortabel voelen bij "made in China".

Chinese auto's hebben de laatste jaren een enorme evolutie doorgemaakt maar het beeld van 10-20 jaar terug zal volgens mij bij veel consumenten die er minder mee bezig zijn, toch nog altijd bestaan. Merk(on)bekendheid van een aantal grote Chinese merken zal ook wel een rol spelen denk ik.

Enquête van GfK vorig jaar (grotendeels bij lease rijders en een minderheid privé rijders) gaf aan dat 2/3 minder vertrouwen had in een Chinees merk dan een Europees.

Zelfs de milieu bewuste consument zal zijn EV in China kopen. Wat is er in china niet aanvaardbaar ? Dat zijn al lang geen slaven fabrieken meet uit de Daens tijd.

Hun buitenlandpolitiek bvb. Ik probeer zo weinig mogelijk Chinees te kopen. Firmawagen dus ook niet.

Ik hoor dat wel meer en meer in mijn omgeving precies maar kan toevallig zijn.

Hun buitenlandpolitiek bvb. Ik probeer zo weinig mogelijk Chinees te kopen. Firmawagen dus ook niet.

Ik hoor dat wel meer en meer in mijn omgeving precies maar kan toevallig zijn.
De helft van belgie ligt vol met Chinese zonnepanelen omdat die 3 frank goedkoper zijn.

Iedereen heeft een iPhone, china built. Of een oneplus of een xiaomi of whatever ander Chinees product.

We zijn allemaal verontwaardigd tot het 10% goedkoper is en dan draaien we ons hoofd weg.

De laatste 20 jaar was China built een gigantisch grote deflationaire kracht. Als we zouden ontkoppelen gaat alles massaal duurder worden. En de bevolking klagen en extreem gaan stemmen

Wat maakt het uit welk Europees bedrijf zijn voertuigen laat maken in China. Of als Chinese EV merken hun auto’s in EU gaan produceren (we weten allemaal wat de reden daarvoor zou zijn - €€€).

Het punt is dat de consument vandaag (en hoogst waarschijnlijk ook nog de komende 10 jaar) Europese automerken meer zal vertrouwen dan 1 vd 10 “nieuwe” Chinese EV merken. Want wat met kwaliteit (ongekend), wat met garantie (op zijn minst onzeker), wat met herstellingen/wisselstukken, wat met software updates/ondersteuning (en evt malware), wat met veiligheid en normen, wat met regulatie, wat met distributienetwerk (en financiering/leasing mogelijkheden).

Kortom, Europese automerken vandaag al volledig afschrijven, lijkt mij een overdreven reactie.

Wat maakt het uit welk Europees bedrijf zijn voertuigen laat maken in China. Of als Chinese EV merken hun auto’s in EU gaan produceren (we weten allemaal wat de reden daarvoor zou zijn - €€€).

Het punt is dat de consument vandaag (en hoogst waarschijnlijk ook nog de komende 10 jaar) Europese automerken meer zal vertrouwen dan 1 vd 10 “nieuwe” Chinese EV merken. Want wat met kwaliteit (ongekend), wat met garantie (op zijn minst onzeker), wat met herstellingen/wisselstukken, wat met software updates (en evt malware), wat met regulatie, wat met distributienetwerk (en financiering/leasing mogelijkheden).

Kortom, Europese automerken vandaag al volledig afschrijven, lijkt mij een overdreven reactie.

Belangrijkste "meter" is waardedaling. Als een Chinese wagen teveel daalt in waarde over 1-2-3 jaar, dan gaat die nooit de massa halen. (Leasings halen hun neus op, bedrijven halen hun neus op wegens te hoge TCO,...)

Een 1 jaar oude BYD Atto 3 met beperkt aantal km's kan je al her en der vinden voor 2/3de van de nieuwprijs.

1 jaar oude BYD Atto 3 Comfort met 2000 mijl. 24.000 pond. Nieuwprijs is 36k pond. Dat is 12 pond per mijl qua afschrijving :p.

"Daarnaast broedt Atenor op een kapitaalverhoging. 'We bekijken een kapitaalverhoging de komende maanden. De structuur, het bedrag en andere parameters zijn nog niet bepaald', klinkt het.
Atenor handhaaft wel het dividend."

Machtig, die Belgische vastgoedbedrijven.

Dus langs de ene kant gaan ze aandelen uitgeven omdat ze cash nodig hebben.
Langs de andere kant geven ze x cash uit, waarbij slechts 0,7x bij de belegger terechtkomt wegens roerende voorheffing.

Ofwel zit het management aan de paddo's ofwel de beleggers daarin.
Van mei 2023; in verband met de recente dividenddiscussie is dit wel een mooi voorbeeld natuurlijk.

De afgelopen jaren kwam Atenor hier ook af en toe ter sprake als vaste dividendbetaler.
"niet naar kijken en gewoon dividend incasseren", "het maakt niet uit wat de koers doet".

Wel ja, dat klinkt allemaal mooi, maar ondertussen is het aandeel -70%, en vandaag schorsen ze het dividend.

Quid?
Atenor ondertussen -80%.

De strategie om in dividendbetalers te beleggen 'omdat je je dan niet van de koers moet aantrekken' nogmaals mooi geïllustreerd.

Bleek dat beleggers effectief aan de paddo's zaten.

Terug
Bovenaan