AgeofAI
Well-known member
Rij sinds kort met een Chery. Wellicht is de rijervaring en bouwkwaliteit nog altijd een tikkeltje beter bij sommige Europese (premium)merken, maar niet in die mate dat een prijsverschil van >50% (soms >100%) te verantwoorden valt.China heeft een grote invloed op Zuid-Amerika. Ik zie daar verschillend automerken:
- Chery
- Great Wall
- Changan
- DFSK
Om nog maar te zwijgen over hun participatie in overheidsopdrachten.
Met een markt van 440 miljoen is deze net zo interessant zo niet interessanter dan de EU omdat er minder "overheidsbemoeienis" is. Wel meer instabiliteit maar dat zorgt er net voor dat China zich lekker kan mengen.
Idem dito in Afrika trouwens.
De wereld is meer dan de EU en de VS.
Ik zie weinig redenen om terug te gaan naar een Europees merk.
Als Europa de Chinese wagenimport niet snel bant, wordt het een economisch kerkhof in o.a. Duitsland en Frankrijk. Want deze economische oorlog kunnen ze onmogelijk winnen.
Nu goed, het kalf is toch al verdronken voor het Oude continent. Het zoveelste voorbeeld van de economische teloorgang van Europa. Wat kunnen ze daar nog buiten constant regeltjes invoeren, belastingen blijven verhogen en wereldverbeteraar proberen spelen door massale import van vreemdelingen. Goed op weg om volledig irrelevant te worden op het wereldtoneel.
Conclusie: Geen Stellantis en andere Westerse auto aandelen voor mij. De echte luxemerken type Ferrari vormen de uitzondering (aan de juiste prijs)